Monday, 30 December 2019

Nama-Nama Jalan di Kuala Lumpur Sebelum Merdeka


FLASHBACK ... OLD NAMES OF KUALA LUMPUR ROADS

1) Jalan Raja Laut = Broadrick Road 
2) Jalan Cheng Lock = Foch Avenue 
3) Jalan Dang Wangi - Campbell Road 
4) Jalan Dewan Bahasa = Old Airport Road 
5) Jalan Esfahan = Straits Road 
6) Jalan Hang Jebat = Davidson Road 
7) Jalan Hang Kasturi = Rodger Road 
8) Jalan Hang Lekir = Cecil Road 
9) Jalan Hang Lekiu = Klyne Road 
10) Jalan Hang Tuah = Shaw Road 
11) Jalan Masjid India = Dickson Road 
12) Jalan Lebuh Pasar = Market Street 
13) Medan Pasar Besar = Old Market Square 
14) Jalan P Ramlee = Parry Road 
15) Jalan Raja Chulan = Weld Road 
16) Jalan Sultan Ismail = Treacher Road 
17) Jalan Syed Putra = Loarnie Road 
18) Jalan TAR = Batu Road 
19) Jalan Tun HS Lee = High Street 
20) Jalan Tun Perak = Mountbatten Road 
21) Jalan Tun Tan Siew Sin/Silang = Cross Road 
22) Changkat Raja Chulan = Hicks Road 
23) Jalan Bukit Aman @ Bukit Aman = Bluff Road @ Bluff Hill 
24) Bukit Tunku = Kenny Hill 
25) Jalan Cenderawasih = Spooner Road 
26) Jalan Dato Onn = Brockman Road 
27) Jalan Duta = Guillemard Road 
28) Jalan Gereja = Church Street 
29) Jalan Istana = Taylor Road 
30) Jalan Kebun Bunga = Orchid Road 
31) Jalan Kinabalu = Old River Road 
32) Jalan Langgak Golf = Golf View Road 
33) Jalan Mahkamah Persekutuan = Holland Road 
34) Jalan Mahkamah Tinggi = Clarke Road 
35) Jalan Raja Abdullah = Hale Road 
36) Jalan Raja Alang = Hans Road 
37) Jalan Raja = Raja Road 
38) Jalan Raja Muda Abdul Aziz = Princess Road 
39) Jalan Semarak = Gurney Road 
40) Jalan Sultan Sulaiman = Swettenham Road 
41) Jalan Tangsi = Barrack Road 
42) Jalan Traver = Damansara Road 
43) Jalan Tun Ismail = Maxwell Road 
44) Jalan Tun Razak/Pekeliling = Circular Road 
45) Jalan Wisma Putra = Hose Drive 
46) Persiaran Mahameru = Swettenham Drive 
47) Persiaran Maybank = Court Hill 
48) Persiaran Sultan Salahuddin = Clifford Road

Bersyukurlah kerana negara kita sudah lama merdeka...

13 comments:

  1. Semua nama orang puteh. :) Alhamdulillah dah lama merdeka. ^^

    ReplyDelete
  2. Kalau masih guna nama2 ni, terasa mcm kt overseas..mcm kt Penang..

    Bukit Aman tu yg menarik..Bluff Hill..hehe..

    ReplyDelete
  3. oooo baru tahu, bila dah di tukar bahasa melayu lebih mudah di ingat...

    tapi ada 8 jalan di sekitar KL yang telah di tukar nama baru mulai 26/11/14
    1.jln duta ke jln tunku abdul halim 2. jln khidmat usaha ke jalan sultan haji ahmad shah 3. jalan ipoh ke jln sultan azlan shah 4. persiaran duta ke persiaran tunku syed sirajudin 5. jln khidmat setia, jln ibadah ke jln sultan mizan zainal abidin 6. lebuhraya mahameru ke lebuhraya sultan iskandar 7. persiaran mahameru ke persiaran tunku jaafar dan 8. jalan semarak ke jalan sultan yahya petra (opis saya di alamat ini) sebab tu saya ingat pasal pertukaran sebab jalan opis saya pun terlibat

    *maaf terpanjang komen

    ReplyDelete
  4. Jalan Gereja, Jalan Raja dengan Jalan Pekeliling je yang masih kekalkan namanya tapi dalam bahasa melayu...

    ReplyDelete
  5. mat salleh sgt nama dulu2..ye lah zaman dijajah dulu kan..klu dikekalkan nama tu kemain nak menyebut tu..

    ReplyDelete
  6. Petukaran yang lebih beridentitikan Malaysia..

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah... Malaysia dah merdeka 62 tahun.. Bahasa Melayu lebih mudah untuk diingati

    ReplyDelete
  8. Omputih sangat nama jalan KL dulu-dulu. Syukurlah kita dah merdeka, so that dapat jalan-jalan tersebut pun ditukar. Alhamdulillah..

    ReplyDelete
  9. Kalau bawa ayah jalan2 kl, semua nama lama jalan2 dekat sana dia ingat.

    ReplyDelete
  10. Mat saleh sangat nama jalan dulu dulu.. Hehehe

    ReplyDelete
  11. Adehh!!! tergeliat lidah nak sebut nama-nama jalan sebelum merdeka tu.
    Bagusnya sudah ditukar lebih ke identiti Malaysia.

    ReplyDelete