Friday, 15 March 2019

Kadar Bayaran Penceramah di Malaysia


Bandingkan Kadar Bayaran Penceramah di Malaysia

Guru Takmir Masjid

RM100 sejam x 4 jam = RM400

Pegawai Kerajaan ikut gred

Gred 41 RM120 sejam 4 jam RM480
Gred 48 RM150 sejam 4 jam RM600
Gred 54 RM200 sejam 4 jam RM800
JUSA ......lebih lagi la

Pihak penganjur menanggung kos perjalanan dari rumah beliau ke destinasi ikut kadar kapalterbang atau kereta 70 sen 1 km.
Pihak penganjur menanggung kos hotel penceramah jika lebih daripada 25km.
Pihak penganjur juga dikehendaki tanggung kos makan minum penceramah.

Swasta/ orang perseorangan/ bukan kerajaan/ pesara

ikut kelulusan

Diploma RM100 sejam 4 jam RM400
BA RM200 sejam 4 jam RM800
MA RM300 sejam 4 jam RM1200
PhD RM400 sejam 4 jam RM1600

Pihak penganjur menanggung kos perjalanan dari rumah beliau ke destinasi ikut kadar kapalterbang atau kereta 70 sen 1 km.
Pihak penganjur menanggung kos hotel penceramah jika lebih daripada 25km.
Pihak penganjur juga dikehendaki tanggung kos makan minum penceramah.

Pakar motivasi

RM 5000 sekali panggil utk ceramah selama 1 jam.
Pihak penganjur menanggung kos perjalanan dari rumah beliau ke destinasi ikut kadar kapalterbang atau kereta 70 sen 1 km.
Pihak penganjur menanggung kos hotel penceramah jika lebih daripada 25km.
Pihak penganjur juga dikehendaki tanggung kos makan minum penceramah.

Artis popular

RM30 000 hingga RM50 000 utk nyanyi paling banyak 5 lagu selama setengah jam sahaja.
Pihak penganjur menanggung kos perjalanan dari rumah beliau ke destinasi ikut kadar kapalterbang atau kereta.
Pihak penganjur menanggung kos hotel penceramah jika lebih daripada 25km.
Pihak penganjur juga dikehendaki tanggung kos makan minum penyanyi.

Kesimpulannya, penyanyi popular lebih dihargai daripada para ilmuan!

16 comments:

  1. wow. okay. RM30K for half an hour job? that's seems legit. #neverwillievergonnahaveasingeratmywedding

    Myra | The Grey Lines Between

    ReplyDelete
  2. Tanda harga yang tertukar kan Cikgu AK..Allahuakbar.

    ReplyDelete
  3. peh!mahal gler ya artis punya bayaran...

    ReplyDelete
  4. Akhir zaman abam kie. kita terdidik kerana hiburan semata-mata. Ilmu akhirat di pandang sepi. huhu, Itu belum dajjal turun lagi. Allah.. Akhir zaman

    ReplyDelete
  5. Allah hu ,baru tahu hiburan berganda harganya berbanding ilmu. T.kasih berkongsi maklumat ini. Menarik!

    ReplyDelete
  6. biasala abam...mmg duniawi ni org rela bayar lebih..yg ilmuwan agamawan terima aja bayaran yang tak seberapa tu.. tapidengan nama Allah, mereka ikhlas

    ReplyDelete
  7. bayk dh tu abam kie... sy bg talk 9.00 4 ptg baru RM500... apa pun bersyukur abam kie... ada juga yng xde bayaran cuma bg cendemata... xpa la janji ilmu diorg dpt kita bg ikhlas. no heart feeling... hehe

    ReplyDelete
  8. erkkk...penyanyi lagi mahal ye...haduiiii

    ReplyDelete
  9. wauu kene jadi artis la lepas ni nampaknya haha

    ReplyDelete
  10. hahahahha. artis maintanance tinggi. penceramah beli buku. sayang kita tak hargainya.

    ReplyDelete
  11. Bila popular lebih gah daripada ilmu, sayang sekali..

    ReplyDelete
  12. jika diberi pilihan bagus jadi artis berbanding penceramah..

    menjadi penceramah bukan mudah dan perlu ilmu yang tinggi untuk disampaikan

    ReplyDelete
  13. yaya nak jadi artis tak ada pakej lah pulak! haha

    ReplyDelete
  14. wow no wonder ramai nak jadi artis sekarang ni ye

    ReplyDelete
  15. para ilmuan ni tau walaupun murah di dunia tapi mahal di akhirat. Begitu juga sebaliknya..

    ReplyDelete
  16. Sebab hiburan lebih ramai yang hadir huhuhuu....

    ReplyDelete