Abam Kie telah menjadi peminat sukan badminton sejak remaja lagi dan menyaksikan peningkatan prestasi badminton negara pada masa lalu. Tapi sejak dua menjak ni, Abam Kie berasa sangat sedih tentang prestasi semasa pasukan badminton dan merasakan masa depan kelihatan suram.

Pada masa lalu, Malaysia dihormati sebagai negara badminton yang kuat di dunia. Abam Kie masih ingat bagaimana pasukan kita memenangi Piala Thomas pada tahun 1967 di Jakarta. Pasukan Indonesia sama-sama kuat dan penonton di Istora Senayan memang ganas dan diluar kawalan, tetapi pasukan kita berjaya mengalahkan pasukan Indonesia dengan empat perlawanan berbalas tiga sebelum pertandingan ditangguhkan kerana penonton tuan rumah bertindak memasuki gelanggang!

Tidak lama selepas itu, negara kita telah dianugerahkan Piala Thomas Persekutuan Badminton Dunia.

Kami pernah menggunakan perkhidmatan jurulatih tersohor seperti Park Joo Bong, Rexy Mainaky dan Morten Frost tetapi semuanya tidak lama. Malah bekas jurulatih tempatan seperti Tan Kim Her dan Jeremy Gan yang kini melatih pasukan India dan Jepun telah menghasilkan keputusan yang baik untuk pasukan tersebut!


Sejak kebelakangan ini, pemain2 kita tidak lagi bermain di peringkat akhir kejohanan antarabangsa dengan ketiadaan Datuk Lee Chong Wei.

Perkara ini sebetulnya tidak sesuai dengan program pembangunan kita kerana pemain muda kita tidak berkembang menjadi pemain kelas dunia.

Kita berharap BAM akan mengambil langkah untuk menangani standard yang semakin buruk dalam badminton sebelum terlambat memandangkan minat dalam badminton semakin berkurang di kalangan rakyat Malaysia.

Sementara itu, saya yakin semua rakyat Malaysia akan menghargai dan mengucapkan terima kasih kepada Datuk Lee atas sumbangannya dan mengucapkan semoga beliau cepat pulih daripada kanser hidung yang dihidapinya sekarang.