Wednesday, 26 September 2018

Panduan Mengelak Barangan Dicuri Semasa Mengembara


Anda mungkin terkejut apabila mendengar bahawa walaupun di ruang terkurung seperti di dalam kapal terbang, kes kecurian masih berlaku. Dalam satu kes baru-baru ini yang dilaporkan di Singapura, dua lelaki yang menaiki penerbangan ke Jakarta ditahan selepas disyaki mencuri wang tunai dari penumpang lain di pertengahan penerbangan. Kes-kes kecurian di dalam penerbangan ini sebenarnya selalu terjadi, cuma kadang2 kes sebegini tidak dilaporkan atau tular di media sosial. Pelakunya adalah sebahagian daripada sindiket jenayah dan mereka bekerja secara berpasangan atau berkumpulan agar jenayah ini sukar dikesan.

Oleh yang demikian, kita perlu sentiasa berjaga-jaga agar tidak menjadi mangsa penyamun di awan biru ini. Jom baca 7 petua yang abam kie boleh berkongsi dengan kawan2 mengenai cara menyimpan barangan berharga secara selamat semasa dalam penerbangan dalam pesawat

1. Simpan wang tunai dan barang berharga berdekatan dengan anda pada setiap masa


Simpan barang berharga anda seperti wang tunai, kad pengenalan, passport dan barang kemas dalam beg kecil yang boleh anda letakkan di bawah tempat duduk di hadapan anda. Letakkan kaki anda di atas beg tersebut untuk memastikan tiada siapa yang mendekatinya, dan bawa beg ini dengan anda apabila anda meninggalkan kerusi. Ia hanya mengambil beberapa saat untuk pencuri yang berpengalaman untuk meragut beg anda, jadi jangan sesekali memberi mereka peluang dengan meninggalkannya tanpa pengawasan.

2. Labelkan beg anda


Pastikan beg anda mudah dikenal pasti supaya pencuri tidak dapat menukarkannya dengan beg yang hamper sama. Ini amat penting jika anda mempunyai beg hitam dan tidak jelas. Sebagai contoh, anda boleh menjahit 'patch' di atasnya atau tulis nama ringkas anda di atas beg.

3. Letak beg anda di mana anda dapat melihatnya


Apabila meletakkan beg anda di petak atas tempat duduk, pastikan ia betul-betul di atas atau di seberang kerusi anda supaya anda dapat memerhatikannya sepanjang masa. Untuk memastikan anda mendapatkan ruang letak barang yang utama, cuba naik penerbangan seawal mungkin.

4. Jangan buat zip beg anda mudah terdedah


Letakkan beg anda dengan bahagian zip menghadap ke bawah atau ke dalam supaya ia tidak dapat dicapai dengan mudah. Untuk keselamatan tambahan, kunci beg anda. Pencuri sentiasa mencari sasaran yang mudah dan tidak akan menghabiskan masa terlalu lama mengutip beg yang terkunci kerana ia boleh menarik perhatian orang ramai terhadap diri mereka. 

5. Jangan menyimpan barang-barang berharga di dalam beg sandang anda


Walaupun beg sandang anda di dalam pandangan mata anda dan poket anda tidak boleh diakses, itu tetap tidak bermakna anda harus menyimpan barang-barang berharga di sana.

Rujuk kepada tip no. 1.

6. Mempunyai tempat tersembunyi yang berbeza untuk wang tunai dan kad anda


Simpan wang tunai atau kad kredit anda di tempat tersembunyi yang berbeza. Sebagai contoh, anda boleh membahagikan wang tunai anda ke dalam tiga bahagian dan menyimpan beberapa keping dalam beg kecil anda, beberapa dalam seluar jeans yang dilipat dalam bagasi yang diperiksa dan beberapa keping lagi dalam beg penjagaan diri (toiletries) anda. Dengan cara ini, sekiranya anda kehilangan satu simpanan, anda tidak akan dibiarkan tanpa wang tunai sepenuhnya.

7. Gunakan dompet atau beg anti RFID


Banyak kad kredit atau debit dan pasport, disertakan dengan cip RFID (Pengenalpastian Frekuensi Radio) yang menyimpan maklumat untuk penghantaran tanpa wayar. Pencuri telah diketahui menggunakan pengimbas RFID untuk menguraikan dan mencuri maklumat ini. Anda boleh membeli dompet atau beg yang menghalang RFID untuk mengelakkan jenis kecurian baru ini.

Akhir kata, Abam Kie berharap semua tips yang diberikan di atas dapat membantu kawan2 mengelak barangan dicuri semasa penerbangan. Sekian. Terima kasih.

12 comments:

  1. bahaya betul sekarang ni.. alat semakin canggih utk mencuri.. manusia pun semakin berani mencuri x kira di tempat terbuka ataupun tertutup dan x mudah untuk melarikan diri.. ish3..

    ReplyDelete
  2. Semakin maju teknologi semakin senang orang nak mencuri tanpa perlu keluar keringat. Terima kasih untuk panduan yang di kongsikan

    ReplyDelete
  3. terima kasih untuk panduan ni abam kie

    ReplyDelete
  4. Macam-macam dan semakin berani orang bertindak.Kadang tak terjangkau dek akal dengan teknik-teknik mereka.Di mana dan ke mana pun kita pergi..menggunakan pengangkutan apa sekalipun..mesti sentiasa berhati-hati.
    Tips yang Cikgu AK kongsikan ini sangat berguna..

    ReplyDelete
  5. good sharing abam kie!!memang berguna bila nak travel!

    ReplyDelete
  6. begitu sekali taktik mencuri ya,bahaya..

    ReplyDelete
  7. duit lazim sy letak 2 - 3 tmpt tersorok... pencuri ada di mana2 shj... so kalau bw backpack di tmpt crowded sy akan alihkan beg ke hadapan biar pun rs x selesa... plus byk kn berdoa utk elak perkara sebegini menimpa kita

    ReplyDelete
  8. Tak pernah lagi merasa gi travel jauh2 tp bagus panduan mcm ni utk kgunaan zaza dimasa akan dtg

    ReplyDelete
  9. macam-macam sekarang ni. terima kasih Abam Zukie berkongsi panduan yang berguna

    ReplyDelete
  10. diorang ni kalau nak mencuri, mcm2 idea diorang ada. aduhai.
    aida biasa nyer purse / handbag memang aida pegang ketat2.
    if bag sandang or beg baju, aida akan cuba sorokkan zip nyer.
    tag bag tu salah satu yg pasti. aida letak reben besar-besar. dari jauh nampak dah :)
    especially kalu nak tunggu luggage kat airport. mostly lebih kurangkan beg.

    p/s: done folo u, abamkie.

    ReplyDelete
  11. kacau betul kalau masalah ni terjadi semasa melancung, especially luar negara

    ReplyDelete
  12. alhamdulillah tak pernah ada pengalaman brg hilang masa dlm flight atau travel..
    tapi klau dah berjaga mcm mn pun, org yang mencuri lebih pandai dan tahu nak mencuri..

    ReplyDelete