Keletihan selepas seharian bekerja di sekolah

PERASAN TAK?...Duit RM50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tapi begitu kecil bila dibawa ke StarHill, MegaMall dan seangkatan dengannya...

PERASAN TAK?...30 minit terasa begitu lama untuk berzikir, tetapi begitu pendek untuk menonton drama2 di televisyen...

PERASAN TAK?...Betapa lamanya 2 jam berada di masjid, tetapi betapa cepatnya 2 jam ketika menonton wayang di panggung...

PERASAN TAK?...Susah sungguh merangkai kata untuk dipanjatkan doa ketika solat, tapi betapa mudahnya cari bahan bersembang bila bertemu kawan-kawan...

PERASAN TAK?...Betapa seronoknya mendengar seruan dan teriakan yang berpanjangan waktu perlawanan bola sepak, tapi betapa bosannya bila imam solat terawih bulan Ramadhan lama dan panjang...

PERASAN TAK?...Susah sangat baca Al-Quran 1 juzuk saja, tapi majalah hiburan dan novel best seller 100 halaman pun habis ditelaah...

PERASAN TAK?...Orang berebut depan untuk menonton bola dan konsert, tapi berebut saf paling belakang bila solat Jumaat supaya boleh cepat keluar....

Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak boleh kembali :
1. Waktu
2. Kata-kata
3. Kesempatan

Ada 3 Hal yg dapat menghancurkan hidup seseorg :
1. Kemarahan
2. Keangkuhan
3. Dendam ..

Ada 3 Hal yg tidak boleh hilang :
1. Harapan
2. Keikhlasan
3. Kejujuran

Ada 3 Hal yg paling berharga :
1. Kasih Sayang ..
2. Cinta
3. Kebaikan

Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak pernah pasti :
1. Kekayaan ..
2. Kejayaan
3. Mimpi

Ada 3 Hal yg membentuk watak seseorg :
1. Komitmen
2. Ketulusan
3. Kerja keras

Ada 3 Hal yg membuat kita sukses :
1. Tekad
2. Kemahuan
3. Fokus ..

Ada 3 Hal yg tidak pernah kita tahu :
1. Rezeki ..
2. Umur
3. Jodoh

TAPI, ada 3 Hal dalam hidup yg PASTI :
1. Tua
2. Sakit
3. Kematian

Ya اللّه , insan yg membaca ini adalah insan yg soleh n solehah, kuat, sabar, pengasih dan penyayang - maka sayangilah dia serta kasihilah dia, bantulah dia meningkatkan taraf kehidupannya, murahkan rezekinya, sihatkan tubuh ., jika dia melangkah, selamatkanlah dia, permudahkan dan lancarkan segala pekerjaannya.

Semoga peringatan ringkas pada hari ini memberikan manfaat kepada rakan-rakan blogger. Terima kasih kerana sudi membaca sampai habis. 

13 Comments

  1. Terima kasih untuk doanya... saya perasan abam kie hensem lah hari ni... Hehe

    ReplyDelete
  2. perkongsian yg sngt bermakna dri abam kie. :)

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas perkongsian dan peringatan yang bermakna dari abam ni :)

    ReplyDelete
  4. Follback pak www.mangandosetiawan.com

    ReplyDelete
  5. Sangat perasan akan hal ini Cikgu AK..terima kasih atas perkongsian ini.

    ReplyDelete
  6. sama sama la kita saling igt mengingati...

    ReplyDelete
  7. Tetiba saya perasan Abam Kie ni kacak .. hehehe

    ReplyDelete
  8. Nice writing abam Kie ^^ itu semua peringatan yang penting untuk diingat oleh semua kita

    ReplyDelete
  9. Perasan sgt abe kie. Yg ni pun satu jugak - ckp keje ibadah, buat krn allah. Tp bile azan dh msuk wktu, elok je buat keje tk sahut seruan. Yg wajib pon pndang enteng --'

    Keje cari rzeki / cari makan tapi ade mase ke nk mkn? Ape pulak yg trlebih mkn?

    Manusia abe kie - perasan and sedar salah tp tk ambik kesempatan ntuk berubah.

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.