Assalamualaikum. Kisah benar ini sudah lama berlaku cuma pada kali ini baru abam kie berkesempatan untuk menulis dan berkongsi pengalaman perit ini dengan rakan2 blogger sekalian. Mohon baca dan hayati... Terima kasih.

Pada malam 30 Ramadhan 1437H abam kie baru saja nak melelapkan mata apabila lampu tiba2 terpadam pada jam 12.10 tengah malam. Cepat2 la abam kie bangkit dan mencari lampu suluh dan lilin. Mujurlah ada baki lilin yang tersimpan di dalam laci kabinet. Bila abam kie tengok rumah2 jiran nampak terang-benderang aje! Hairan tul kenapa rumah abam kie je bergelap? Bil api memang bayar on time sokmo! Tengok lampu jalan di depan rumah jiran pun menyala. Lalu abam kie gi check kotak suis utama. Cuba tolak suis tu ke atas kot2 tadi kena tendang ke apa. Tapi ternyata memang x de api. Lalu abam telefon TNB. Mujurlah staff dia belum tidur. Dia berjanji akan memulihkan elektrik dalam masa 1 ke 2 jam. Sabor je la. Alhamdulillah. Dalam jam 12.40 am bekalan sudah pulih. Kalau tak memang abam kie sukar nak sahur pada pagi tu.

Pada malam raya plak keadaan sama berlaku. Yang peliknya berlaku pada masa yg hampir sama gak! Kali pertama call TNB tak dapat. Mungkin mrka balik kampung kot? Kita dah la panas dan bergelap ni. Pintu dan tingkap rumah kena buka sikit bagi kemasukan udara. Tapi bila buka tingkap, nyamuk plak masuk! Adoiii... Sejam kemudian baru la buleh call TNB. Janji mcm biasa la... dalam 1 ke 2 jam. Tapi tunggu punya tunggu dalam jam 4.40 am baru la lektrik kembali pulih. Abam Kie meme x leh tdo kalu panas dan banyak nyamuk. Rasanya kul 5am baru la terlena. Dekat jam 7 baru sedar. 

Rasa malas tul nak gi solat raya sebab mengantuk tp abam kie kuatkan semangat sebab setahun sekali je kan solat raya aidil fitri? Balik dari masjid abam kie nak tdo jap tp org rumah n anak2 nak gi beraya gak. Geram tul! Maka kul 11am kami keluar beraya. Tu pun bawa kereta mcm org mabuk sbb line pun nampak dua. Sempat la beraya di dua buah rumah di Pasir Mas tu, kg isteri. Pas tu gi berehat di umah mentua jap. Selesai solat Zuhur abam kie n anak2 terus tdo jap. Asar baru bangun. Kalau tak buat mcm tu meme x larat nak memandu n beraya la jawabnya. Hari Raya pertama tu kami beraya sampai Maghrib di Pasir Mas. Akhirnya kami selamat tiba di rumah di Tanah Merah pada jam 8.05pm. 

Begitulah pengalaman pahit abam kie terputus bekalan elektrik pada malam terakhir Ramadhan dan malam raya. Semoga ianya tak akan terjadi lagi pada masa hadapan. Aamiin...