Minat mengumpul setem sudah disemai di dalam diri abe kie sejak berusia 9 tahun lagi. Ketika itu abe kie tertarik apabila melihat setem yang terdapat pada sampul surat yang diterima oleh kakak-kakak dan abang. Maka abe kie meminta izin mereka untuk menyimpan setem berkenaan. Lama-kelamaan bilangan stem abe kie makin meningkat. Selain daripada meminta setem dari mereka, abe kie juga bertukar2 setem dengan rakan sekolah yang memiliki minat yang sama.

Abe Kie juga membeli setem2 baharu di pejabat pos sebagai koleksi. Menjelang usia 15 tahun abe kie memiliki beberapa orang sahabat pena dari Australia, Sweden dan Norway. Jadi koleksi abe kie makin bertambah. Pada era internet mula berkembang, abe kie menyertai kumpulan pengumpul stem di Yahoo! Group untuk bertukar2 stem. Di sini makin ramai kawan dari luar negara yang abe kie kenali. Ada yang mengeposkan stem percuma kepada abe kie.

Kini abe kie tidak berapa aktif mengumpul. Namun sesekali abe kie akan berkunjung ke pejabat pos untuk membeli stem keluaran khas.  Selain dari itu jika abe kie menerima surat yang tertampal stem khas maka abe kie akan menyimpan stem berkenaan.