Cinta, kasih dan sayang memberikan maksud yang berbeza apabila diluahkan kepada individu yang berlainan. Cuba kawan2 hayati maksud tiga istilah tersebut yang ditafsirkan oleh cik puan saya. 

Cinta : Dari mati turun ke hati. Satu perasaan dalaman seseorg yang bercinta. Ia bersifat kekal. Contohnya, cinta kepada ibu ayah, anak2, adik beradik dan saudara mara..

Kasih : Perasaan halus dari lubuk hati yg dalam..... kasih selalunya khas untuk yg istimewa dalam hidup kita. Ia hadir bersama tanggungjawab... Contohnya kasih ibu ayah, suami isteri dan anak2..

Sayang : Kita boleh sayangi sesiapa yg kita sukai.. Org kata sayang ini boleh bagi kepada semua makhluk, baik manusia atau pun haiwan... Ia bukan bersifat kekal. Sayang sebagai sahabat handai dan orang yang lebih dekat dengan kita..

Jadi macamana kawan2 sekalian? Do you agree with her definitions? Throw out your comments below. Thank you in advance. 

9 Comments

  1. Dalam rumahtangga, cinta akan pudar dan hilang, tapi kasih dan sayang akan berkekalan selama-lama.. (nya?)

    ReplyDelete
  2. bagi saya cinta tu perasaan yg sgt dlm dan tak kan pudar utk pasangan kita hingga akhirnya ...

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. salam.. datang jengah dan follow blog abe kie.. tertarik pula dgn post ni... saya punya prinsip, ADALAH LEBIH BAIK PILIH ORG YG KASIHKAN KITA DARI PILIH ORG YG KITA SAYANG SUPAYA KITA LEBIH DI HARGAI... Alhamdulillah, di sebabkan itu saya kini bahgia di smping suami sejak 12y lalu.. rasa itu boleh di semai janji ikhlas :D

    ReplyDelete
  5. Assalam
    Saya balas follow di sini.:)
    Alhamdulillah, banyak info menarik yg memberi manfaat, terimakasih

    ReplyDelete
  6. saya tak setuju... cinta ada lah anugerah dari Allah kepada sesiapa pun juga... aturan kita kalau nak bercinta dengan yg kita berkenan saja tapi ketentuan Allah kalau kita jatuh cinta maka bagaimana rupa sekalipun kita akan terima... itu hebatnya cinta... dianya anugerah bukan benda di minta2 dan di cari2...

    kasih dan sayang adalah naluri kemanusiaan... datang dan pergi mengikut takdir...

    ReplyDelete
  7. Cinta sesuatu yang tidak boleh dipaksa.

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.