Lili dan Yaya cuma sempat bergambar di depan kedai cenderamata kerana tak cukup duit nak beli barang.

Pada 27 November yang lalu aku dan anak-anak iaitu Anis, Alis dan Alin serta saudaraku dari Ajil, Terengganu telah melancong ke Cameron Highlands selama 3 hari dan 2 malam. Kami bertolak dari Tanah Merah, Kelantan pada jam 10 pagi melalui Machang, Kuala Krai, Gua Musang, Lojing dan sampai di destinasi kami kira-kira 4 jam kemudian. Setibanya kami di Tanah Rata, ejen pelancongan bernama Shahar membawa kami ke tempat penginapan iaitu Rose Lily Apartment. Sewanya ialah RM200 semalaman. Kemudian kami menikmati makan tengahari di Restoran Selera Kelate.

Tempat penginapan Rose Lily Apartment yang indah khabar dari rupa. RM200/mlm tapi tak ada TV LCD.

Pada malamnya kami cuma keluar makan di medan selera dan menu pada malam itu ialah yong tau fu dan sate. Pada keesokan harinya kami mula melawat tempat-tempat yang menarik seperti Ladang Strawberi Al-Mashoor di Kampung Taman Sedia dan Ladang Teh Bharat. Kami mengambil peluang beberapa keping gambar sebagai kenangan.

Bergambar di Ladang Strawberi Al-Mashoor terletak di Kampung Taman Sedia, satu-satunya kampung Melayu di CH.

Selepas penat berjalan-jalan di ladang the dan strawberi lalu kami pun membeli-belah di gerai-gerai yang terletak di sepanjang Jalan Berinchang. Pelbagai barang yang kami beli seperti strawberi, pemegang kunci, baju T, teh, kopi dan coklat. Banyak jugalah duit yang terbang pada petang itu.

Macam asyik je pilih barangan tapi satu pun tak beli sampai Apek tu pun pening kepala dengan gelagat kami.

Dalam perjalanan pulang ke apartment, kami berhenti makan di Medan Selera Tanah Rata. Perut sudah berkeroncong kerana jam telah menunjukkan ke angka 3. Selepas makan kami pulang ke tempat penginapan tetapi tidak boleh berehat kerana unit di tingkat atas sedang digerudi lantai dan dindingnya menyebabkan bunyi bising yang teramat sangat. Geram sungguh aku dengan kontraktor yang tidak berhati perut itu.

Meneliti kaktus mini. Semuanya cantik tapi aku tak beli pun. Malas nak maintain la. Pakcik sibuk sengoti lo ni.

Pada malamnya aku dan anak-anak cuma menikmati makan malam dan menonton TV. Kebetulan pada malam itu ada perlawanan bolasepak Piala Suzuki Malaysia menentang Laos. Hujan yang turun menyebabkan malam semakin sejuk dan aku sukar untuk tidur. Seingat aku, mata ini cuma terlelap pada jam 4 pagi dan 2 jam selepas itu aku sudah terjaga!

Bersiar-siar di Ladang Teh Cameronian milik Bharat Group. Harga teh di sini lebih mahal dari kampung aku di Kelantan!

Pada 29 November kami bertolak pulang pada jam 10 pagi. Kerana aku tidak tahan mengantuk, saudaraku, Cikgu Shamsani mengambil-alih pemanduan kereta sebaik sahaja kami sampai di Lojing. Tapi aku tidak dapat melelapkan mataku sepanjang perjalanan pulang itu. Hujan mulai turun di Gua Musang hingga ke Machang menyebabkan trafik bergerak perlahan. Kami berhenti makan di Machang selama 30 minit dan akhirnya selamat sampai di rumah pada jam 3.15 petang.

Sebelum pulang ke Kelantan, aku sempat membeli buku kecil tentang sejarah Cameron Highlands.

InsyaAllah pada cuti sekolah yang akan datang aku akan membawa anak-anakku ke destinasi lain pula seperti Pulau langkawi atau Pulau Tioman.