Friday, 29 April 2016

Who has the right of way?


That is why we called * right -of-way* because, the driver in the right is given his way 1st. ( that is the British style of driving which we copy). Therefore, in respect to C and A both, B is given his way 1st. Then between A n B, both are seen to be in the right from each others' perspective, they have to apply judgment or patience. Let either one pass through 1st.

Wednesday, 27 April 2016

Ten Simple Ways to Improve Your English


I’ve just thought up of some simple ways for anyone who is interested in improving their English. I myself am trying to improve in this language each day. There’s always so much to learn and it can be really fun! You just need to have the passion and enthusiasm to better yourself.

This is what most people would advise: read. Read anything and everything in English. You can read story books, newspapers, magazines, blogs, comics, English textbooks, instructions and ingredients on food packages, advertisements, etc. For story books, don’t force yourself to read something too difficult or something you know you won’t enjoy. Make reading fun! Read books that you ENJOY reading. I hate to read books that bore me too.

Watch English movies with subtitles. This would be my favourite way of learning English. Not only do I get to have a fun time watching the movie, I’d be learning new words at the same time and knowing how to pronounce them! Usually, you can get movies with English subtitles on DVDs.

Listen to English songs. Read the lyrics as you listen to the songs. Listen to your favourite songs and sing along to them.

Start a blog in English. This is one way for you to practice your writing. Blog on something that you love. If you are a fan of movies, start a blog and write about your favourite movies, your favourite characters, what you think could be improved in the movie, what new movies to expect next year, etc. Besides blogging, try joining online forums, engage in online chatting and more.

If you don’t want to maintain a blog, why not write to a pen pal? It’d be even more fun to have a pen pal from a different country! I used to write to other people from the US, Germany, Mexico, and even Yugoslavia. I remember feeling excited when I see letters with foreign stamps on it in my mailbox. If you don’t want to spend too much money on stamps, then get a local pen pal.

Write in your diary/journal in English. This is where you can write anything in it. But if you do write something you wouldn’t want others to read, make sure you hide it somewhere safe! Or try not to write anything offensive at all in case someone does find it. You can also write about neutral stuff like the places you went that day, what you ate, who you met, what you did, etc.

Be best friends with a good English dictionary. You can use Oxford, Collins, Cambridge, etc. Buy a dictionary that you’re comfortable with and USE it at all times. Keep it next to you when you’re reading. I always put my favourite Oxford dictionary by my side when I’m reading. So when I stumble upon a word I don’t know, I don’t have to get up and look around for it. It’s right there by my side. Thus, I have no excuse for not looking the word up!

Speak the language whenever you can. Speak it with friends and family. You can also sing along to English songs! Try karaoke! Don’t be shy to try speaking the language. Don’t be afraid that others will tease you. In fact, they’ll admire you for your courage and confidence.

Learn a new word a day. Keep your own vocabulary notebook and write a new word and its meaning in it every day. Refer to it as often as possible so that the new words will stick in your head.

You can also learn new phrases, idioms or proverbs a day. A kick in the teeth, sit on the fence, make a clean sweep, a bird in the hand is worth two in the bush, a man’s home is his castle, etc. When you come across a saying that you like, write it down and its meaning in your notebook!

Actually, there are many more ways for you to improve your English. If you have extra money to spend, you can even sign up for English courses, English camps and so on. But why throw away your money when you can learn the language in cheaper ways?

Learn at your own pace. There’s no need to hurry when learning something especially a language. Make learning English fun. Don’t give up too soon or get discouraged. Don’t get stressed out when it becomes a little difficult.

If you have your own wacky or unique way of learning the language, please share it with me and the other readers. The more, the merrier! Before I go, I’d like to wish you all the best in learning English!

Saturday, 23 April 2016

Keputusan Abam Kie's First Giveaway


Bekas undian. Kita tengok siapa yang bertuah!

Waktu yang dinanti sudah pun tiba. Setelah sebulan Giveaway Abam Kie Yang Pertama berlangsung maka kini tibalah masa yang ditunggu-tunggu oleh semua peserta yang baik hati. Pencarian 15 pemenang dan seorang peserta terpantas sudah terjawab. Kepada para pemenang tahniah abam kie ucapkan. Kepada yang gagal janganlah berputus-asa. Cuba lagi pada GA kedua nanti yang bakal diadakan selepas Hari Raya Haji. Kepada pemenang2 di bawah, sila emel/SMS/whatsapp maklumat peribadi anda bagi memudahkan abam kie dan para penaja menghantar hadiah kepada kalian. Sila sertakan butiran berikut:

1. Nama penuh.
2. No telefon (sila nyatakan telco yang anda gunakan)
3. Alamat rumah (jika melibatkan hadiah fizikal)
4. No akaun bank (jika melibatkan hadiah wang tunai)
5. URL blog.

Emel abam kie: zukidin@gmail.com
No telefon: 012 9820100

Segala maklumat di atas hendaklah sampai sebelum 2 Mei 2016 (Isnin). Sekiranya maklumat tidak sampai atau lewat maka cabutan kedua akan dilakukan. Semoga mendapat tindak balas segera dari kawan-kawan.

SENARAI PEMENANG

Top up RM10 X 1 pemenang oleh PeRdU cINta
51. http://izatie91.blogspot.com/2016/04/abam-kies-first-giveaway.html

Hijab pin dan Viscose Printed Wide Shawl X 1 pemenang oleh Aksara Biru
39. http://duniamisskepeng.blogspot.my/2016/03/abam-kies-first-giveaway.html

Top up RM10 X 1 pemenang oleh Najwa Zahid
24. http://hanyadihatiku.blogspot.my/2016/03/abam-kies-first-giveaway.html

Top up RM10 X 1 pemenang oleh Ayuni Rafilah
27. http://budaxxperasangoergus.blogspot.my/2016/03/abam-kies-first-giveaway.html

RM10 tunai X 2 pemenang oleh Julia Jamaludin
52. http://thezofiroh.blogspot.my/2016/04/abam-kies-first-giveaway.html
26. http://berstoryatsini.blogspot.com/2016/03/abam-kies-first-giveaway.html

RM10 tunai X 2 pemenang oleh Mommy Irra
7. http://smilestoryyismine.blogspot.com/2016/03/abam-kies-first-giveaway.html
25. http://awesomesr.blogspot.my/2016/03/abam-kies-first-giveaway.html

Top up RM5 X 2 pemenang oleh Ina Zalina
11. http://athibe.blogspot.my/2016/03/abam-kies-first-giveaway.html
40. http://nurrahabdullah.blogspot.my/2016/03/abam-kies-first-giveaway.html

Top up RM20 X 1 pemenang oleh Miss Fifi
23. http://akhalilah.blogspot.my/2016/03/abam-kies-first-giveaway.html

Top up RM5 X 2 pemenang oleh Cik Nor
6. http://thisni3zahata.blogspot.my/2016/03/abam-kies-first-giveaway.html
13. http://anakpakcikazwar.blogspot.my/2016/03/abam-kies-first-giveaway.html

Buku resepi X 2 pemenang oleh Abam Kie
32. http://akusukaketawa.blogspot.my/2016/03/abam-kies-first-giveaway.html
16. http://alyasygsanda.blogspot.my/2016/03/abam-kies-first-giveaway.html

Peserta terpantas bakal mendapat topup RM5 ialah:
1. http://www.masturadin.com/2016/03/abam-kies-first-giveaway.html

Friday, 22 April 2016

Pengomen Tegar Bakal Mendapat Kad Raya


Assalamualaikum. Sudah lama abam kie tidak memberikan cenderahati kepada pengomen tegar blog abam kie yang suam-suam kuku ini. Jadi sempena bulan Ramadhan yang bakal menjelang tiba ini,  abam kie berhajat memberikan kad raya kepada 5 orang pengomen tegar! Namun begitu jika ada sambutan hangat dan saingan sengit, mungkin abam kie akan menambah 5 keping kad raya nanti. 

Abam Kie berharap dengan niat suci ini akan dapat menarik pembaca blog untuk menulis komen di bawah entri blog abam kie nanti. Selain dari itu ia dapat menghidupkan tradisi menghantar kad raya fizikal yang makin dilupakan.  Carta pengomen tegar ini akan ditutup pada 6 Jun 2016 bersamaan dengan 1 Ramadhan 1417. Jadi mungkin 10 pengomen tegar teratas bakal menerima kad raya dari abam kie semasa Ramadhan nanti.

Jadi apa lagi? Jom la komen pos abam kie yang malar segar tu! Kalau sudi, klik la juga iklan adsense dan nuffnang tu jugak. Terima kasih semua.  

Wednesday, 20 April 2016

Menukar buku pelaburan ASN


Assalamualaikum.Baru2 ni abam kie pergi ke cawangan CIMB berdekatan kerana ingin menambah pelaburan skim ASN kerana ada wang lebih sikit. Kali terakhir abam kemaskini akaun ASN ialah padatahun 1998 semasa masih mengajar di Sabah lagi. Pada masa tu ekonomi sedang merosot jadi abam kie keluarkan semua duit di dalam ASN dan pindahkan ke dalam ASB. Lagipun dah x ramai orang yg melabur di dalam ASN pada masa itu dan sekarang.

Mengikut kata teller bank tersebut, PNB sekarang dalam proses menukar buku akaun pelaburan secara berperingkat. Pada masa ini buku akaun ASN dan ASW2020 yang perlu ditukar. Nampak kan kat atas tu buku pelaburan baharu lebih menarik, tertarik kau memang de bomb kan?

Jadi kepada pelabur2 unit berkenaan silakan menukar buku akaun pelaburan anda di ejen ASNB yg berhampiran. Terima kasih.

Friday, 15 April 2016

EJAAN YANG MENGELIRUKAN


Siapa kat sini pakar Bahasa Melayu?  Mohon pencerahan. Seratus peratus betulkah maklumat di bawah ini :

Ramai calon peperiksaan masih keliru akan ejaan bagi sesetengah perkataan. Kekeliruan ini berlaku apabila mereka mendapat input ejaan berlainan daripada media massa dan guru. Biasanya kesilapan ini berlaku sejak sekolah rendah sehingga terbawa-bawa ke meja peperiksaan SPM. Berikut ialah perkataan yang biasa kita temukan:

1. resepi ❌ resipi ✔️

2. menyakinkan ❌ meyakinkan ✔️

3. istirehat ❌ istirahat ✔️

4. kadang-kala❌ kadangkala

5. sambilewa ❌ sambalewa✔️

6. mengganggu gugat ❌ mengganggu-gugat ✔️

7. insuran❌ insurans ✔️

8. ambulan❌ ambulans✔️

9. juwita❌ juita✔️

10. unggu ❌ ungu ✔️

11. mengulangkaji ❌ mengulang kaji ✔️

12. penguatkuasa ❌ penguat kuasa✔️

13. gambarajah❌ gambar rajah✔️

14. redha❌ reda✔️

15. kerinting❌ keriting✔️

16. bergu❌ beregu✔️

17. kontingen ❌ kontinjen✔️

18. mengenengahkan❌ mengetengahkan ✔️

19. mengenepikan❌ mengetepikan ✔️

20. mengkedepankan ❌ mengedepankan✔️

21. mengkebelakangkan❌ mengebelakangkan✔️

22. sihat walafiat ❌ sihat wal afiat✔️

23. majerin❌ marjerin✔️

24. rempah ratus❌ rempah-ratus✔️

25. alat siaraya❌ alat siar raya✔️

26. margasatwa ❌ mergastua ✔️

27. workshop❌ woksyop✔️

28. bertungkus-lumus❌ bertungkus lumus✔️

29. limau kasturi❌ limau kesturi ✔️

30. walaubagaimanapun❌ walau bagaimanapun ✔️

Akhir kata, pembaca akan berasa pelik akan beberapa perkataan yang saya senaraikan tetapi yang pelik itulah ejaan yang betul mengikut Kamus Dewan edisi keempat. Betulkan yang salah, biasakan yang betul.

Wednesday, 13 April 2016

Jangan Pernah Remehkan


Berikut adalah satu perkongsian yang sangat menyentuh hati dan naluri seorang manusia biasa seperti saya. Mohon baca sehingga habis. Terima kasih.

• JIKA kita melihat seekor semut terpeleset dan jatuh di air, maka angkat dan tolonglah ia…barangkali itu menjadi penyebab keampunan bagi kita di akhirat.

• Jika kita menjumpai batu kecil di jalan yang boleh mengganggu perjalanan orang lain, maka singkirkanlah ia, barangkali itu menjadi penyebab dimudahkannya jalan kita menuju syurga.

• Jika kita menjumpai anak ayam terpisah dari induknya, maka ambil dan susulkan ia dengan induknya, semoga itu menjadi penyebab Allah mengumpulkan diri kita dan keluarga kita di syurga.

• Jika kita melihat orang tua memerlukan tumpangan, maka hantarkanlah dia… Barangkali itu menjadi sebab kelapangan rezeki kita di dunia.

• Jika kita bukanlah seorang yang menguasai banyak ilmu agama, maka ajarkanlah alif ba’ ta’ kepada anak-anak kita. setidaknya itu menjadi amal jariah untuk kita yang tak akan terputus pahalanya meski kita berada di alam kubur.

• Jika kita tidak boleh berbuat kebaikan sama sekali, maka tahanlah tangan dan lisan kita dari menyakiti… Setidaknya itu menjadi sedekah untuk diri kita.

Janganlah pernah meremehkan sekecil apa pun kebaikan, kerana boleh jadi seseorang itu masuk syurga bukan kerana puasa sunnahnya, bukan kerana panjang solat malamnya tapi boleh jadi kerana akhlak baiknya dan sabarnya ia ketika musibah datang melanda.

•Rasulullah Salallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, “Jangan sekali-kali kamu meremehkan kebaikan sedikit pun, meskipun (hanya) kamu bertemu dengan saudaramu dalam keadaan tersenyum.” (HR. Muslim).

Monday, 11 April 2016

Perbandingan Harga Kereta di USA dan Malaysia


Please study the following differences in car prices between the USA and Malaysia.

Mainstream Car Prices

Honda Accord                   
In USA    RM64,440 
In M'sia.  RM150,000

Honda CRV                   
ln USA       RM67,485
In Msia.     RM150,000

Honda Civic                  
In USA        RM47,865
In Msia.      RM115,000

Toyota Altis         
In usa         RM48,390 
In msia.      RM112,000

Toyota Camry                     
In usa.        RM66,165 
In msia.      RM180,000

Kia Sorento                            
Usa    RM69,450
Msia  RM160,000

Hyundai Tucson                 
Usa     RM57,735 
Msia RM140,000

Hyundai Sonata             
Usa         RM62,685
Msis.       RM150,000

Hyundai Elantra                
Usa      RM50,085
Msia.   RM98,000

Luxury car prices

BMW 328i                
Usa   RM109,500
Msia RM300,000

BMW 528i                  
Usa        RM149,000
Msia.     RM400,000

BMW 535i             
Usa             RM157,000
Msia.          RM600,000

BMW X5                
Usa            RM142,500
Msia.         RM580,000

Mercedes E350            
Usa.          RM153,000
Msia.        RM400,000

Jaguar XF      
Usa            RM159,000 
Msia.         RM500,000

Jaguar XJ                 
Usa.           RM221,000 
Msia.         RM1,000,000

Porsche Cayenne            
Usa.         RM 146,000
Msia.       RM570,000

For RM150,000 you get a Honda Accord in Malaysia. For the same price you get a Mercedes Benz E350 in the US. A bigger, better and safer car. So all of you who are driving Honda Accords, you should be driving a Mercedes Benz.

Americans earn about four to five times more than Malaysians. Yet they pay 40% or less for the same car. This means their monthly instalments will also be only 40% of what Malaysians pay. They earn much more than us but they pay much much less than us for the same car.

Malaysians pay 2.34 times what Americans have to pay for the same car. Most Malaysians pay close to 50% of their salary for their monthly payments for their cars. Not only do the banks get an easy ride ('cause everybody is "forced" to take loans), we have to live in debt for over seven years, depriving our family of better food and clothes.

We are making our own people poorer. Entry level graduates earn about RM2,000+ per month. Even if they buy a Proton or Perodua (four tyres, airbags, engine, four doors) they are going to be paying RM400 - RM600 per month in instalments alone. That is about 20% to 25% of their monthly income.

If they buy a slightly better car the monthly instalments may be closer to RM1,000 or 50% of their monthly income. What about non graduates? They can buy motorbikes or used cars.

Kenapalah kita bodoh sangat !?

Let's teach them a lesson, don't buy any car this year, let car market suffer for a year then they will learn a lesson!

***Please share this to every Malaysian you know so that they may realise how we are being cheated in car prices and have been cheated for the past 30 years or more.

Friday, 8 April 2016

Perbezaan diantara peniaga Melayu dan Cina


Melayu: Apek! Itu ketam ada jual ka?

Cina: Ada… ada… Lu mau ketam Cina ka ketam Melayu?

Melayu: Aik! Ketam pun ada Melayu dengan Cina ka apek? Cuba lu tunjuk mana ketam Melayu, mana ketam Cina?

Cina: Itu sana dalam bekas ada tutup… ketam Cina.... sana dalam bekas tak ada tutup… ketam Melayu la…

Melayu: Apa pasal ketam Cina apek kasi tutup.... ketam Melayu apek tak kasi tutup?

Cina: Itu ketam Cina kalau satu ekor keluar.... yang lain akan tengok dan belajar macam mana dia boleh keluar dari bekas. Nanti lama-lama semua ketam pandai macam mana mau keluar dari bekas. Jadi semua keluar la.

Melayu: Ketam Melayu tak itu macam ka?

Cina: Ketam Melayu, kalau satu ekor keluar yang lain kasi tarik itu kaki ketam tadi… jangan kasi keluar. Dia mau dia sekor saja keluar. Yang lain biar dalam bekas. Kalau dia sudah keluar, dia terus lari, tak mau ajar yang lain macam mana mau keluar.

MORAL:

Begitulah cerita ketam Melayu dengan ketam Cina. Hakikatnya, jika orang Cina berniaga.... Cina lain tak kacau…dia tengok saja dan belajar macam mana dia boleh berjaya. Cina yg dah berjaya itu pula, akan ajar dan tolong Cina lain agar dia pun berjaya juga.

Kalau orang Melayu, bila satu Melayu berjaya, Melayu lain akan guna apa saja supaya Melayu tu jatuh balik. Macam ketam Melayu, bila sekor ketam dah berjaya nak naik, ketam lain tarik kaki dia, at last sorang pun tak dapat naik. Lepas tu mula lah bergaduh sesama sendiri. Itulah hakikat sebenar sekarang ini.

Sebab itu Melayu susah nak maju.
Jadi janganlah kita menjadi seperti ketam itu.
Sama-sama lah kita membantu antara satu sama lain..

Friday, 1 April 2016

Kejohanan Padang dan Balapan MSSD 2016


Assalamualaikum. Pada tahun 2016 ini Kejohanan Balapan dan Padang MSSD TM diteruskan juga dalam keadaan cuaca panas membara. Sepatutnya kejohanan ini dijalankan sebelum cuti pertengahan penggal pertama tetapi ditangguhkan pada 20 Mac 2016. Namun begitu pada saat2 akhir tarikh itu ditangguhkan kepada keesokan harinya sedangkan pasukan olahraga sekolah abam sudah bersedia bertolak ke lokasi kejohanan! Geram tul asyik menunda tarikh ni. Namun kejohanan itu berlangsung juga pada 21 Mac dengan mengambil beberapa langkah keselamatan sepeti acara bermula pada jam 8 pagi dan mesti berakhir tepat jam 11 pagi. Seterusnya acara disambung pada jam 4 petang dan berakhir pada jam 6.30 petang! Lama betul kami berpanas di tengah padang.

Untuk kejohanan edisi ke8 ini sekolah abam kie menghantar 44 orang atlit dan 5 orang guru pengiring. Hmm...abam kie la yang menjadi chef de mission nya...Kejohanan kali ini berlangsung selama 4 hari. Dengan sedihnya sekolah abam menduduki tempat kelima keseluruhan, jatuh satu anak tangga. Kutipan pingat pula ialah 5 emas, 4 perak dan 7 gangsa sahaja. Tahun lepas dapat 6 emas. Kemerosotan ini berlaku kerana beberapa faktor sepeti kekurangan latihan dan atlit pelapis. Atlit2 yang mendapat pingat emas tu kebanyakannya berada di tingkatan 5. Selain dari itu, pelajar2 yang berkebolehan enggan menyertai pasukan olahraga kerana mereka lebih suka berborak di WhatsApp dan WeChat! Sedih dan geram betul..

Abam Kie berharap agar pasukan olahraga sekolah akan kembali mencapai kejayaan seperti masa2 lampau dimana kami pernah memungut 12 pingat emas dan menduduki naib johan MSSD. In Shaa Allah..
;