Monday, 29 June 2015

40 Pelajaran oleh Nabi Muhammad S.A.W

Monday, June 29, 2015 6

     
  Menahan diri daripada tidur diantara waktu fajar dan Isyraq, Asar dan Maghrib, Maghrib dan Isya'.
     Menghindarkan diri mendekati orang yang mempunyai bau yang kurang menyenangkan.
     Jangan tidur di antara manusia yang berkata buruk sebelum tidur.
     Jangan makan atau minum menggunakan tangan kiri.
 ......Jangan memakan kembali makanan yang telah dikeluarkan dari celah gigi anda.
 Jangan mematah-matahkan jari anda.
   .. Periksa kasut anda sebelum memakainya.
     Jangan mendongak ketika sedang solat.
    Jangan meludah di dalam tandas.
     .Jangan membersihkan gigi anda dengan arang.
   .. Duduk ketika sedang memakai seluar/kain.
  ...... Jangan memecahkan benda yang keras/sukar menggunakan gigi anda.
      Jangan meniup makanan yang sedang panas, sebaliknya anda boleh mengipasnya.
  ...... Jangan mencari kesalahan orang lain.
      Jangan bercakap diantara waktu azan dan iqamat.
      Jangan bercakap didalam tandas.
   ..  Jangan berkata dongeng (palsu) tentang rakan anda.
      Jangan mengganggu ketenteraman rakan anda.
      Jangan memandang belakang secara kerap apabila sedang berjalan.
      Jangan menghentakkan kaki ketika sedang berjalan.
       Jangan mencurigai tentang rakan anda.
   ...... Jangan menipu sepanjang masa.
     Jangan menghidu makanan ketika anda sedang makan.
      Berkata dengan jelas, agar orang lain boleh faham apa yang anda katakan.
   .... Hindarkan berjalan sendirian.
      Jangan membuat keputusan sendiri, tapi rujuk pada yang arif.
       Jangan bangga (riak) akan diri sendiri.
   ..  Jangan mencela makanan anda.
     Jangan bermegah (sombong).
       Jangan menghalau pengemis.
       Layan tetamu anda dengan ikhlas dan baik.
       Sabar ketika dalam kesusahan.
     Membantu dengan tujuan yang baik.
       Muhasabah diri dan bertaubat.
      Berbuat baik pada mereka yang berbuat jahat padamu.
      Berpuas hati dengan apa yang anda ada saat ini.
      Jangan tidur berlebihan-ini akan menyebabkan penyakit lupa.
   ......Bertaubat sekurang-kurangnya 100 kali sehari (istighfar).
      Jangan makan dalam gelap.
       Jangan makan dengan mulut yang penuh.

.... .... Hantarkan kepada yang lain, untuk mengingati mereka. Semoga Allah merahmati kita semua! Aamiin .... ....

Friday, 26 June 2015

Rahsia Pemakanan Secara Islam

Friday, June 26, 2015 3

As salam...
 
satu perkongsian.sejak kebelakangan ini dperhatikan bnyk berlaku kematian akibat kanser dikalangan umat islam d Malaysia ni.kami pernah ddatangi oleh bekas pelajr MRSM,seorng doktor pakar pemakann dan selalu keluar di astro oasis dlm rncngan agen Halal..sape kenal dgn doktor mohd redza benjamin..beliau pengidap kanser tahap 3..tp dberi ksmpatan oleh Allah utk hdup d dunia ini.beliau bnyk beri prkongsian tntg pengalamn beliau sbg pengidap kanser. saya akn cerita sedkit demi sdkit nnt.

Dr Reza ni pernh bpesn ketika sakitnya itu pd ibunya jgn benarkn doktor cabut talian hayat nya (bntuan oksgn) selag beliau blm benar2 dsahkn mati.pd ketika dia koma, dr Reza mohn pd Allah atas segala kebaikn yg dia pernh lakukn sblm ini   supaya dberi peluang kedua utk hdup dan dpt dia perbetulkn ksilpn yg tlh beliau lakukn.
kesilpn beliau adalah beliau selalu mmberi ceramah kesihatn kpd org ramai supaya mengamalkn pemaknn mengikut sunnah nabi tp malangnya beliau sndri mengambil ubat-ubatn kimia utk dirinyer..jd beliau telah berlaku hipokrit pd org ramai.dan sejak beliau sedar dr koma,beliau ubah cara pemaknn beliau dan mengesyorkn kita umat islm ikut sunnah nabi

Sedikit perkongsian lg:

1-makan lah sayur2 atau buah2an dahulu sblm ambil mknn lain
2-makan mknn yg Halal & Thoiyyib(suci)
3- Jgn mkn berlebih lebihn (surah Al-A'raf ayat 31)..bhnti sblm knyng
4-Perhatikn mknn kamu Surah Abasa ayat 24

-INI PERKONGSIAN DARI Dr Reza YG ALLAH DAH LAME BGTAU KITA,CUME RAMAI DR KITA YG TAK TAHU ATAU BUAT2 TAK TAHU...
 
- cube perhatkn lobak merah kalau dipotong,apekah bentuknyer ?spt mata kan? so dlm kajian sains pun mndapati lobak sbnrnye bagus utk keshtn mata
 
-then, perhatikn tomato-mengadungi licopin-utk merawat jantung.cube belah tomato,lihat ada 4 cabang dlm tu,ibarat 4 injap dlm jntng kita.  yer sbnrnya tomato mmg bagus utk jntung
 
-cube perhatikn anggur..bentuk asalnya jika kita ambil setangkai anggur adalah spt bntuk jantung kita kan? kajian sains pun mengatakn ia bgus utk jntng
 
-then perhatikan kacang walnut..kulitnyer keras susah nk dipecahkn dan isi dlmnya jika dilihat spt otak manusia..ia mmg bagus utk otak..pd ibu2 sila beri anak anda mkn walnut supaya otak cerdas dan mudah menghafal esspecially anak yg masuk tahfiz
 
-cube perhatikn kidney bean@ kacang merah..bentuk buah pinggang kita kan..ia mmg bagus utk rwtn buah pinggang
 
-batang saleri, bentuknye spt tulang manusia..mmg ia bgus utk tulang
 
-buah avocado-perhatikn buahnya dan mcmane bntuk isinye..ia spt rahim perempuan dan ia mmg bagus utk hormon wanita,bknnyer utk rawatan rmbut shj...
 
-buah Thin..cube perhatikn buah Thin ini.kaum adam cube perhatikn buah Thin ini dan bebird sndri ia brbntuk spt ape. kajian sains mndpti ia bagus utk kesuburan kaum lelaki.

Yahudi dah bnyk tipu kita..dia kata daging kmbing kalau mkn kena darah tinggi.itu semua satu pembohongan..DAGING KAMBING ADALAH PALING RENDAH KANDUNGAN KOLESTROL,yg kena drh tnggi tu sbb cara masakan kita,contohnya masak kmbng dgn santan yg brlebihn dan sbgainye...ape yg Allah jdkn semuanya baik.cume kita manusia yg salah guna betul tak? so perbetulkn cara pemikiran dan pemknn kita dan keluarga lepas ni..bnyk lg tips dr Dr. Reza ni...

INI tips lg utk siape yg mnghadapi masalah usus yg penuh dgn selaput @ lapisan sisa mknn yg tersangkut di saluran usus anda ,anda boleh mengamalkn cara ini secara berterusan yg dsyorkn oleh 

Dr. Reza ni..kosnyer sgt murah dan anda x perlu hbiskn puluhan ribuan ringgt utk kos rwtn usus ni.(kalau nk mmbazir jugak baik bg kat aku.. hihihi sory gurau ckit)..

Ok caranya mudah saje..anda cume perlu beli kelapa laut atau Nata d Coco tu,buang airnye oppss sorry.. buang air manisan nata d coco tu dan ganti dgn air putih..kmdian anda beli 'YAKULT'..ok ini menyelit ckit beli yakult dan jgn beli vitagen krn yakult ni mengandungi 90% bakteria baik yg hidup berbnding dgn vitagen yg hnya mengandungi 80% bakteria mati..Then ambil lbh kurang 12-15 kiub nata d coco td cume campurkn dgn sebotol Yakult..
 
Amalkn setiap pagi waktu baru bangun tido SEBELUM ambil mknn lain@ kalau nk lbh bkesan buat dua kali sehari sebelum tido mlm..biar berterusan.insyaAllah kesannya najis kita akn lembut dan kotoran yg trsangkut pd usus akn dsingkirkn secara perlahan2..kalau anda tengok njis anda bwarna hitam,itu tandanya ada tndak bls yg baik dr amalan td..penyinhkiran toksid telah berlaku tp benda ni dia  x war2kn pd org ramai..

Ada lg dan kwn2 kalau nk tahu ini bkn untuk kondem mane2 produk..cume Dr. Reza bgtau kenape kita mudah kena cancer tulang, kenape kita dsyorkn kena ambil calcium kononnye utk kuatkn tulang? sbnrnya tubuh bdn kita dah ada calcium.so bila kita ambil calcium berlebihn maka ia akn berlebhn dan akan menyebbkn trjadinye kanser tulang.. proses nyer trjadi aku xdpt terangkn..cube tanya pd yg pakar..cume saranan Dr. Reza adalah kita cume amalkn ambil 5 helai pucuk DAUN KARI di buat ulam,krn daun kari mengandungi calcium yg sgt tinggi.
 
5 helai daun kari bersamaan dgn Dua Gelas Susu Anlene. logik akal kita lihat lah kenape org india suka masak atau maknn berasas daun kari dan tulang mereka kuat blh buat kerja berat2..gigi mereka pun putih dan berdaya tahan lame..hihihi ini tngok gigi masing2 umur baru 37 gigi bnyk dah yg lompong.betul tak? jgn mrh ye berkongsi ilmu smbil bergurau...

Ok lg satu kwn2 jgn amalkn minum air soya dan bg anak mnum air soya selalu krn ia penggalak sel kanser dan blh melemahkn otak..ini semua penipuan dr yahudi,dia suruh org islam minum soya tp dia org minum susus kambing..

dia nk musnhkn org islam secara halus dan melaui perang saraf..tlg control anak2 dr bnyk berintenet dan lihat rancangan tv berbntuk hiburan sbb itu melalaikn kita dr mengingati Allah dan kesan smpingan nyer kita lihatlah saje skrg..saya cume mmperingtkn diri saya sndri dan yg lain2.yg baik adalah dr Allah dan yg x baik dtg dr saya sndri..insya Allah ada kelapaangan lg saya share maklumat lg yer
.
Nak tengok keajaiban? Cuba copy dan paste msj ini kpd rakan anda, kedudukan epal merah akan berubah bila anda forward. Cuba try test
........................................................

Wednesday, 24 June 2015

Why Chinese Shouldn't Have English Name

Wednesday, June 24, 2015 2

Caller: Hello, can I speak to Annie Wan (anyone)?
Operator: Yes, you can speak to me.
Caller: No, I want to speak to Annie Wan (anyone)!
Operator: you are talking to someone? Who is this?
Caller: I'm Sam Wan (someone). And I need to talk to Annie Wan (anyone)! It's urgent.
Operator: I know you are someone and you want to talk to anyone! But what's this Urgent matter about?
Caller: Well... just tell my sister Annie Wan (anyone) that our brother Noel Wan (no one) has been involved in an accident. Noel Wan (no one) got Injured and now Noel Wan (no one) has been sent to the hospital. Right now, Avery Wan (everyone) is on his way to the hospital.
Operator: Look! If no one was injured and no one was sent to the hospital, then the accident isn't an urgent matter! You may find this hilarious but I don't have time for this!
Caller: You are so rude! Who are you?
Operator: I'm Saw Lee (sorry).
Caller: Yes! You should be sorry. Now give me your name!!! 

Friday, 19 June 2015

How to spell Mississippi?

Friday, June 19, 2015 1

Two tamil men get onto a bus in New York. They sit down  and engage in an animated conversation.
The lady sitting next to them ignores them at first, but her attention is galvanized when she hears one of them say the following:

"Emma cums first.
Den I cum.
Den two asses cum together.
I cum once-a-more!
2 asses, they cum 2gether again.
I cum again and pee twice.
Then I cum one lasta time."

The lady can't take this any more and shouts "You foul-mouthed sex obsessed Indian, in this country we don't speak aloud in public places about our sex lives however extraordinary they are."

"Hey, coola down lady,' said the man. "Who talkin' about sex?

I'm a justa tellin' my frienda how to spell Mississippi."

(I swear you gonna read this again)..

For my back not ribs...

Wednesday, 17 June 2015

Pesanan buat mereka yang mahu berniaga

Wednesday, June 17, 2015 4

Hassan Al Basri merupakan seorang ulama dan ahli perniagaan.  Beliau ada 2 orang anak lelaki. Sebelum beliau meninggal, beliau telah memanggil kedua anak lelaki nya, lalu berpesan,..

Bila ayah telah tiada lagi di dunia ini, kamu berdua hendaklah  meneruskan perniagaan ayah. Cuma ada 2 perkara ayah nak pesan;

1. Bila kamu berniaga , jangan kutip hutang.
2. Bila kamu berniaga, jangan kena matahari.

Lalu Hassan Al Basri pun meninggal dunia. Masa berlalu dan selang beberapa tahun, perniagaan si adik semakin merosot dan terus merosot. Manakala perniagaan si abang semakin maju dan maju.

Satu hari si Ibu (balu Hassan Al Basri) memanggil anaknya si adik, lalu bertanya,

Si ibu : Wahai adik, kenapa perniagaan mu semakin hari semakin merosot ?

Jawab si adik: Saya ikut pesan ayah.

Si ibu : Apa ayah mu pesan ?

Jawab si adik :

Ayah berpesan, kalau berniaga jangan kutip hutang. Jadi, semua yang berhutang dengan saya, saya tak pernah minta bayaran. Kalau mereka nak bayar, mereka bayar. Kalau mereka tak bayar, saya tak kan kutip bayaran.

Ayah pesan lagi, kalau berniaga, jangan kena matahari. Jadi saya kalau kemana mana mesti bawa payung. Jadi saya tak kena matahari sebagaimana pesan ayah.

Kemudian, si ibu pergi berjumpa dengan si abang pula, lalu bertanya.

Si ibu : Wahai abang, ibu lihat perniagaan mu semakin  hari semakin maju, apa yang kamu lakukan?

Jawab si abang : Saya ikut pesan ayah.

Si ibu : Apa ayah mu pesan ?

Jawab si abang:

Ayah pesan, kalau berniaga jangan kutip hutang. Jadi, semua saya jual tunai. Maka, tak ada orang berhutang dengan saya. Saya ikut pesan ayah, saya tak perlu kutip hutang. Semua bayar tunai.

Kedua, ayah pesan. Jangan kena matahari. Jadi saya keluar ke kedai waktu subuh. Lepas solat subuh, saya tak tidur, terus ke kedai. Malam baru saya pulang ke rumah. Jadi, saya tak kena matahari.

.. Moral of the story
``````````````````````````````````````````
Perbezaan mentafsir sesuatu perkara menjadikan arah hidup yang berbeza. Kalau kita kata ibadah itu hanya lah di tikar sembahyang semata-mata, nanti kita akan meninggalkan kewajipan mencari nafkah terhadap keluarga, kewajipan terhadap negara dan ummah keseluruhannya.

Jadi, belajarlah dari ramai guru, banyak membaca untuk tambahkan ilmu, minta Allah swt beri petunjuk, mohon Allah swt bimbing kehidupan kita, semoga Allah swt memberikan taufik dan hidayah.

Friday, 12 June 2015

Seloka Hari Guru 2015

Friday, June 12, 2015 1

Assalamualaikum, Pada hari ini abe kie ingin berkongsi satu seloka yang ditujukan khas untuk semua guru yang sedang membaca entri ini. Sila hayatinya, OK?

Bila murid duduk.. Cikgu berdiri,
Bila murid diseligi.. Cikgu pulak kena gari..
Murid datang naik BMW 7 siri.. Cikgu datang naik Myvi..
Murid dah dewasa jadi Somebody,
Cikgu tetap begini..
Namun begitu.., Di dunia cikgu berbakti,
Moga di akhirat, syurga tempat cikgu kekal abadi..
SELAMAT HARI GURU..

Macam mana nak kenal guru?

Garang orangnya, itulah guru disiplin..
Penyayang orangnya, itulah guru prasekolah.
Sabar orangnya, itulah guru pendidikan khas..
Sentiasa cool & tak pernah marah, itulah guru kaunseling..
Petah berucap, itulah guru besar..
Pelik orangnya, itulah guru pendidikan seni..
Gelap orangnya, itulah guru pendidikan jasmani..
Warak orangnya, itulah guru agama..
Sopan orangnya, itulah guru pendidikan sivik..
Berbahasa orangnya, itulah guru Bahasa Malaysia..
Berseni bahasanya, itulah guru sastera..
Walau siapa pun dia.. dia tetap berjasa..

SELAMAT HARI GURU..

Erti sebenar seorang cikgu

C: Cantik budi pekertinya.
I: Inovatif praktisnya.
K: Kreatif mindanya.
G: Garang semangatnya.
U: Unggul ilmunya

(Yang ni jangan marah......gurau2.....)

Mak cakap cikgu macam MAGGI,
Makanan rutin di waktu susah..
Ayah cakap cikgu macam D SEEKERS,
Garang dan menakutkan..
Atuk cakap cikgu macam ASTRO,
Macam-macam ada..
Tapi saya cakap cikgu macam LOREAL,
Kerana dirimu BEGITU BERHARGA..

SELAMAT HARI GURU.

"MEMBINA ILMU MENYEMPURNAKAN AKHLAK"

Sunday, 7 June 2015

SEGMEN : blogwalking sebelum Ramadhan bersama ayuinsyirah

Sunday, June 07, 2015 5

Assalamualaikum. Dah lama abe kie x join apa2 segmen. Bukannya x minat cuma kekangan masa yg sentiasa x kunjung padam. Maka pada musim cuti sekolah ini sambil menanda kertas jawapan murid2, sempat juga abe kie join segmen blogwalking sebelum Ramadhan anjuran Cikgu Ayu yang sememangnya ayu!

Jika kwn2 nak join gak, jgn segan2 untuk klik banner di atas. Jom kita bina jaringan blogger!

Friday, 5 June 2015

A meaningful, touching story

Friday, June 05, 2015 2

Here is a LOVELY story to help u find ur PARADIGM SHIFT to a more MEANINGFUL life.
Pls read till the end n feel the IMPACT...like it did for me...hope it will do the same for u.
Pls read this beautiful story carefully to feel d IMPACT!! ������

��My boss drove a luxury car everyday and it was my duty to greet him and to open the gates for him, as I worked as a watchman in his villa. But he never responded back to my greetings.
��One day he saw me opening the garbage bags outside the villa in search for any left over food. But, as usual he never even looked at me, it was like as if he never saw anything!

��The very next day I saw a paper bag at the same place, but it was clean and the food inside was covered well. It was fresh and good food like someone had just brought it from the supermarket. I didn't bother as to where it came from, I just took the paper bag and I was so happy about it.

��Every day I found this paper bag at the same place with fresh vegetables and all that we needed for home. This became my daily routine. I was eating and sharing this food with my wife and kids.
I was wondering who this fool could be?! To forget his paper bag full of fresh food everyday.

��One day there was a big problem in the villa and I was told that my boss has died. There were too many guests coming to the villa that day and I didn't get any food that day, so I thought that one of the guests must have taken it.

��But the same thing happened the 2nd day, the 3rd day and the 4th day.

��It went on like this for a few weeks and I found it difficult to provide food for my family, so I decided to ask the wife of my boss for a raise in my salary or else I would quit my job as a watchman.

��After I told her, she was shocked, and asked me, how come u never complained about your salary for the last 2 years? And why is this salary not enough for you now?!

��I gave her so many excuses but she was never convinced! Finally in the end, I decided to tell her the truth, I told her the entire story of the bag of groceries, and as to how it was my daily provision.. She then asked me as to when this stopped? I told her after the death of her husband.

��And then I realised that I stopped seeing the paper bag immediately after the death of my boss.

��Why didn't I ever think of this before? That it was my boss who was providing this for me? I guess it was because I never thought that a person who never replied to my greetings could ever be this generous!

��His wife started to cry and I told her to please stop crying and that I'm really sorry that I asked for a raise, I didn't know that it was your husband who was providing me with the meals, I'll remain as a watchman and be happy to provide my service.

��His wife told me: I'm crying because I've finally found the 7th person my husband was giving this bag full of food. I knew my husband was giving 7 people everyday, I had already found the 6 people, and all these days I was searching for the 7th person. And today I found out.

��From that day onwards, I started to receive the bag full of food again, but this time his son was bringing it to my house and giving it to my hand. But whenever I thanked him, he never replied! Just like his dad!

��One day, I told him THANK YOU in a very loud voice! He replied back to me to please not be offended when he doesn't reply, because he has a hearing problem, just like his dad!

��Oh May Allah forgive us all, for we have all, as humans, judged another person without knowing the real story behind their actions.. May Allah forgive us all and guide us towards the right path in life.

����If this message had created an IMPACT on u pls FORWARD to all ur LOVED ones n FRIENDS so they can CHANGE to be better Human Beings than before. 

TQvm4readingTillTheEND!!����

Wednesday, 3 June 2015

6 ALASAN MENGAPA REDHA SUAMI ADALAH SYURGA BAGI PARA ISTERI

Wednesday, June 03, 2015 6

Jom belajar berterima kasih kepada insan bergelar suami...
6 ALASAN MENGAPA REDHA SUAMI ADALAH SYURGA BAGI PARA ISTERI

1. Suamimu dibesarkan oleh ibu yang mencintainya seumur hidup. Namun ketika dewasa, dia memilih mencintaimu yang bahkan belum tentu kamu mencintainya seumur hidupmu, bahkan seringkali rasa cintanya padamu lebih besar daripada rasa cintanya kepada ibunya sendiri.

2. Suamimu dibesarkan sebagai lelaki yang ditanggung nafkahnya oleh ayah-ibunya hingga dia dewasa. Namun sebelum dia mampu membalasnya, dia telah bertekad menanggung nafkahmu, perempuan asing yang baru saja dikenalnya dan hanya terikat dengan akad nikah tanpa ikatan rahim seperti ayah-ibunya.

3. Suamimu redha menghabiskan waktunya untuk mencukupkan keperluan engkau dan anak-anakmu. Padahal dia tahu, di sisi Allah, engkau harus dihormati tiga kali lebih besar oleh anak-anakmu berbanding dirinya. Namun tidak pernah sekalipun dia merasa cemburu, disebabkan dia mencintaimu dan berharap engkau memang mendapatkan yang terbaik daripadanya di sisi Allah.

4. Suamimu berusaha menutupi masalahnya dihadapanmu dan berusaha menyelesaikan sendiri. Sedang engkau terbiasa mengadukan masalahmu padanya dengan harapan suamimu mampu memberi solusi, padahal boleh saja pada ketika itu, dia sedang memiliki masalah yang lebih besar. Namun dia tetap mengutamakan masalahmu berbanding masalah yang dihadapinya sendiri.

5. Suamimu berusaha memahami bahasa diam mu, bahasa tangisanmu. Sedangkan engkau kadangkala hanya mampu memahami bahasa verbalnya saja. Itupun apabila dia mengulanginya berkali-kali.

6. Apabila engkau melakukan maksiat, maka dia ikut diseret ke neraka, kerana dia bertanggung jawab terhadap maksiatmu. Namun apabila dia bermaksiat, kamu tidak akan pernah diheret ke neraka. Kerana apa yang dilakukannya adalah hal-hal yang dipertanggungjawabkan ke atas dirinya sendiri.
Lapan pintu surga terbuka bagimu dan engkau boleh masuk dari mana-mana pintu yang disukai. Cukup dengan mendapat "Redha" daripada suamimu, sedangkan suamimu tidak mendapat kemuliaan seperti itu, kerana itu taat dan bersabarlah terhadapnya.
(Habib Amri Hafizahullah)

Monday, 1 June 2015

PERKARA YANG SANGAT-SANGAT PERLU DIJAGA OLEH WANITA ISLAM

Monday, June 01, 2015 1

Assalamualaikum. Hari ini Abe Kie ingin berkongsi satu tazkirah kepada semua wanita yang membaca blog ini. Semoga ianya bermanfaat.

1. BULU KENING – Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening. (Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.)
 
2. KAKI DAN LOCENG – Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan –(Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.) Keterangan: Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng… sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah….
 
3. WANGIAN– Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong. (Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.)
  
4. DADA– Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka. (Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.)
 
5. GIGI– Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya – (Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani) Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah. (Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)
  
6. MUKA DAN LEHER – Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan: Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.
   
7. PAKAIAN YANG NIPIS (JARANG) – Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja. (Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.)
  
8. TANGAN – Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya. (Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.)
  
9. MATA – Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya. (Petikan dari Surah An Nur Ayat 31) Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram. (Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.)
  
10. MULUT (suara) – Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak atau sengaja meliuk lentuk (gedik) dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik (lihat Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.)
  
11. KEMALUAN – Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka. (Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.)  Tambahan.  Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah. (Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.)
   
12. PAKAIAN – Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti. (Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud , An Nasaii dan Ibn Majah.)
   
13. RAMBUT – Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya. (Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)
.
KESIMPULAN:
Mohon kepada gadis-gadis. Saat memandang kain sempit mu, seluar ketat mu, baju sendat mu, tudung singkat mu,  solat dan ibadahmu. Kami bimbang di akhirat kelak. DIKau akan mempersoalkan. Kenapa kalian tidak menegur kami duhulu? Kami kurang ilmu agama. Dikau yang tinggi