SEKARANG Pilihan Raya Umum Ke-15 telah selesai jadi saya memohon kerajaan hari ini untuk melakukan beberapa kerja sebenar untuk memperbaiki keadaan jalan raya kita.

Sama ada mereka di bawah bidang kuasa persekutuan, negeri atau pihak berkuasa tempatan, jalan raya di Lembah Klang agak teruk sejak kebelakangan ini. Ini disebabkan terutamanya oleh jumlah trafik yang tinggi, terutamanya kenderaan berat, ditambah pula dengan penggalian jalan yang kerap dan sembarangan oleh kontraktor yang menjalankan kerja-kerja utiliti awam. Hujan yang kerap turun juga tidak membantu. Hasil akhirnya ialah kita mempunyai jalan raya tipikal negara dunia ketiga di seluruh Lembah Klang. Saya ingin bertanya kepada pihak berkuasa jalan raya di semua pelbagai peringkat beberapa soalan.

Pertama, bagaimana anda boleh menerima kerja buruk kontraktor yang diupah untuk melakukan pembaikan jalan? Selalunya, nampaknya mereka tidak mempunyai cara yang betul untuk menurap semula jalan selepas menggalinya untuk pembaikan atau apa-apa tujuan. Mereka meninggalkan tompok yang tidak rata dengan seluruh permukaan, mewujudkan bonggol yang boleh mendatangkan bahaya kepada pengguna jalan raya yang tidak perasan, terutama penunggang motosikal.

Untuk mengelak daripada menunggang bonggol, penunggang motosikal boleh menghalang pemandu, sekali gus mewujudkan situasi ideal untuk kemalangan. Anda harus menahan semua bayaran kepada kontraktor sehingga mereka menyelesaikan kerja dengan betul.

Kedua, bukankah kita mempunyai standard minimum untuk semua jalan, malah yang dibina untuk mengalihkan lalu lintas di kawasan di mana projek pembinaan utama sedang dijalankan? Mengapakah kita perlu bersabar dengan jalan bertar atau batu kelikir atau, di sesetengah tempat, regangan ditutup dengan kepingan logam? Jika anda telah meneliti dengan betul rancangan untuk membina lencongan jalan ini sebelum meluluskannya, keadaan ini tidak akan timbul. Pada pandangannya, saya tidak fikir semakan yang sepatutnya dilakukan.

Kontraktor juga harus melaksanakan langkah-langkah yang perlu seperti lampu, papan tanda dan tanda untuk memastikan keselamatan pengguna jalan raya.

Kita pernah mempunyai jalan raya berkualiti tinggi pada masa lalu. Saya telah melihat bagaimana jalan raya dibina di Singapura dan negara-negara lain, yang kami bercita-cita untuk menanda aras diri sendiri terhadap (dan sepatutnya), dan saya melihat maklumat seperti nama dan tempoh projek dan orang yang perlu dihubungi sekiranya terdapat sebarang aduan dipaparkan dengan jelas di tapak. Semua langkah yang perlu untuk keselamatan lalu lintas semasa pembinaan, termasuk penghadang, bendera, lampu dan papan tanda, juga disediakan.

Cukup-cukuplah. Kita tidak sepatutnya menghadapi jalan berlubang dan bonggol setiap hari. Kerajaan baharu mesti meletakkan semua rakyatnya bekerja dan menumpukan perhatian untuk membetulkan keadaan – dari awal lagi. Dengan hujan yang tidak henti-henti dan jumlah air di jalan raya hari ini, pemanduan di Lembah Klang boleh menjadi berbahaya kerana kita perlu berwaspada jika terdapat jalan berlubang dan bonggol di merata tempat.