ANAK SEKOLAH sedang menikmati cuti sekolah Disember sehingga hujung bulan ini.

Cuti sekolah adalah masa terbaik dalam kehidupan sekolah mereka.

Kanak-kanak sentiasa menantikan cuti kerana mereka boleh tidur lewat dan memecahkan rutin sekolah dan yang paling penting berseronok dan bermain.

Bagaimanakah kanak-kanak biasanya menghabiskan cuti sekolah mereka? 

Ramai yang akan pergi bercuti pendek.

Jadi, apa yang mereka lakukan apabila mereka pulang ke rumah?

Nah, ramai yang akan terpaku pada televisyen pada kebanyakan masa.

Televisyen adalah "penjaga kanak-kanak" terbaik untuk sesetengah ibu bapa. Ia menjadikan mereka sibuk dan menjauhkan diri daripada perkara-perkara yang berbahaya.

Pada waktu petang, kanak-kanak pergi ke taman permainan atau melepak dengan rakan-rakan mereka.

Tetapi dengan musim tengkujuh, dan hujan setiap petang, kanak-kanak akan berada dalam lingkungan selamat di rumah mereka. Sesetengah mungkin menikmati hobi mereka tetapi kemungkinan besar mereka akan berada di hadapan skrin bermain permainan video.

Agak malang anak-anak Malaysia tidak mempunyai minat membaca buku.

Buku dan membaca sentiasa disamakan dengan cara untuk mencapai tujuan, sama ada untuk lulus peperiksaan atau untuk mencari maklumat atau pengetahuan tertentu.

Kanak-kanak tidak melihat buku sebagai sumber hiburan dan keseronokan. Mereka melihat buku sebagai peringatan yang menyakitkan tentang persekolahan.

Sesetengah kanak-kanak tidak mengetahui kepentingan buku dan membaca melebihi buku teks sekolah mereka.

Amalan membaca adalah penting untuk diterapkan kepada kanak-kanak. Ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam melakukan perkara itu, terutamanya semasa cuti sekolah.

Ibu bapa harus membeli buku untuk anak-anak mereka, membawa mereka ke kedai buku dan kedai buku terpakai, dan membenarkan mereka membeli buku yang menarik minat mereka. Mereka boleh bermula dengan komik dan buku bergambar.

Ibu bapa hendaklah membawa anak-anak ke perpustakaan awam dan mendaftarkan mereka sebagai ahli. Kanak-kanak harus digalakkan untuk menghabiskan masa mereka di perpustakaan semasa cuti.

Ibu bapa harus mempunyai perpustakaan mini di rumah. Rumah tanpa koleksi buku umpama jasad tanpa jiwa.

Ibu bapa yang mempunyai anak kecil harus meluangkan masa dan membaca kepada mereka. Sebaiknya anak-anak membaca buku di pangkuan ibu bapa.

Membaca kepada anak anda akan memberi manfaat kepada mereka dalam jangka masa panjang. Mereka akan mempunyai minat membaca dan pembelajaran sepanjang hayat.

Peruntukkan masa tertentu untuk membaca bersama sebagai sebuah keluarga dan bukannya menonton televisyen. Keluarga yang membaca bersama, kekal bersama.

Ibu bapa harus membawa anak-anak mereka ke pesta buku dan jualan buku apabila ada dan membenarkan mereka membeli buku yang mereka minati. Mereka menyediakan peluang yang sangat baik untuk menyimpan keperluan membaca keluarga untuk tahun ini.

Ibu bapa harus membeli buku sebagai hadiah untuk anak-anak.

Akhir sekali sebagai ibu bapa, jadilah teladan dengan membaca pada masa lapang.

Walaupun semasa menonton televisyen, galakkan anak membaca sari kata.

Mempunyai banyak bahan bacaan seperti surat khabar, majalah dan buku di rumah. Biarkan kanak-kanak itu dikelilingi oleh buku dan dia akan membesar dengan suka buku.

Daripada buku, kita boleh mendapatkan idea-idea yang mengubah hidup, menajamkan pemikiran kita dan meningkatkan kesedaran kita.

Mudah-mudahan, anak-anak akan menghabiskan masa cuti mereka dengan membaca buku yang akan membuka pintu masuk baru kepada pengetahuan dan pasport untuk pengembaraan dan alat untuk mempelajari perkara baharu.

Cuti sekolah adalah masa terbaik untuk menghabiskan banyak masa dengan membaca.