Terdapat banyak kemudahan untuk penduduk di sesebuah kawasan perumahan, seperti taman permainan, kawasan barbeku, kafeteria, tempat letak kereta berbumbung, gimnasium, trek joging, taman permainan, kolam renang, dewan orang-ramai dan gelanggang tenis.

Satu-satunya perkara yang hilang ialah perpustakaan kecil. Jika rumah pangsa kos sederhana dan rendah mempunyai perpustakaan mini, masyarakat boleh meminjam lebih banyak buku.

Ramai yang lebih suka mendapatkan maklumat menggunakan enjin carian seperti Google.

Data yang kami perolehi tidak selalunya berkaitan dan sesetengah maklumat mungkin tidak betul. Itulah sebabnya perpustakaan diperlukan.

Kajian 2019 oleh Universiti Islam Antarabangsa dan Universiti Kebangsaan Malaysia menunjukkan bahawa rakyat Malaysia hanya membaca dua buah buku setahun.

Berdasarkan kajian, kebanyakan anak muda memilih untuk melayari Internet dan melawat laman media sosial.

Oleh itu, perpustakaan memainkan peranan penting dengan menyediakan bukan sahaja untuk mereka yang mencari maklumat, tetapi juga untuk penduduk menjadi lebih bermasyarakat sebagai sebuah komuniti.

Jika perpustakaan didirikan di rumah pangsa atau pangsapuri, warga emas boleh membaca untuk mengisi masa lapang, ibu boleh menubuhkan kelab bercerita kepada bayi dan remaja boleh membentuk kumpulan belajar.

Ringkasnya, perpustakaan berfungsi sebagai pusat komuniti dengan membantu penduduk berintegrasi ke dalam komuniti.

Mempunyai perpustakaan mini membantu memupuk sikap positif dalam diri manusia dan membantu dalam pembentukan perspektif dan idea baharu.