Pada pendapat saya yang rendah hati, saya rasa hampir mustahil bagi anak muda Malaysia untuk membeli rumah dan kereta sendiri. Apabila saya menyebut "rumah", saya juga akan memasukkan pangsapuri kerana ia adalah istilah yang longgar. Setelah melihat harga perumahan sebelum zaman Covid, semasa zaman Covid, dan masa selepas Covid, terdapat beberapa perbezaan dalam harga yang saya dapat lihat. 
 
Sebelum zaman covid, harga semua mahal. Yang mahal, saya tidak maksudkan rumah yang harganya kurang daripada RM400k. Mana-mana rumah yang berada dalam lingkungan RM300k dianggap harga biasa sekarang. Dengan mahal, saya maksudkan apa sahaja yang melebihi RM700k. Saya berani menolak jumlah itu sehingga RM800k jika perlu. 

Mungkin ada peluang tipis bahawa orang muda masih boleh membeli kereta. Walau bagaimanapun, ia mestilah kereta jenama tempatan. Jika anda ingin membeli kereta jenama asing, maka saya rasa anda mesti seorang yang memperoleh wang yang agak serius. Selagi ia adalah barangan jenama asing, ia akan sentiasa berharga sedikit lebih tinggi daripada barangan jenama tempatan. Itu hanyalah fakta. 

Anda mungkin masih boleh membeli rumah Kami di sini bukan untuk merengek dan menangis. Atau duduk-duduk menganiaya diri sendiri kerana itu bukan perkara yang sihat untuk dilakukan. Semasa saya mencari hartanah untuk dibeli, masih terdapat beberapa hartanah yang harganya tidak sampai RM350k. 

Apabila digali sedikit lebih jauh, hartanah yang berharga kurang daripada RM300k selalunya: 

* Terletak di lokasi yang sangat luar bandar atau terpencil 
* Terletak di tempat yang mungkin terdedah kepada bencana alam 
* Kurang keselamatan geografi 
* Kurang komuniti yang mantap 
* Adalah rumah atau pangsapuri yang sangat lama 
* Adalah rumah dan pangsapuri yang diperbuat daripada bahan yang sangat murah. Ini adalah hartanah berbahaya kerana anda tidak akan tahu bila rumah ini boleh runtuh dengan sendirinya. 
* Pangsapuri atau rumah yang sangat kecil saiznya 

Sebab harga murah itu boleh berbeza dan banyak. Jika anda baik-baik saja dengan mana-mana kriteria atau sebab ini, maka saya rasa tidak salah untuk mendapatkan rumah seperti ini. 

Setelah berkata semua itu, ia tidak bermakna anda tidak boleh membeli rumah kerana anda tidak stabil dari segi kewangan. Anda boleh mempertimbangkan untuk mengurangkan jangkaan anda untuk memiliki rumah. Walaupun anda memilih untuk membeli rumah yang melebihi RM350k, anda sentiasa boleh membayar bersama dengan pasangan anda jika anda sudah berkahwin. Pada masa yang sama, saya juga harus menyebut bahawa gaji anda tidak kekal selama-lamanya. Dengan setiap beberapa tahun, gaji anda mungkin meningkat bergantung pada keadaan anda, jadi begitulah. 

Ia adalah perkara yang sama dengan membeli kereta. Anda boleh memilih untuk membeli kereta yang melebihi purata sedikit dan memilih untuk membayar bersama dengan pasangan anda. Kereta yang lebih murah tidak selalu bermakna ia akan bertahan lebih lama, walaupun ia menyelesaikan tugas untuk membawa anda dari satu lokasi ke lokasi lain. 

Kesimpulan

Walaupun tidak dapat memiliki tempat atau kereta sendiri mungkin kedengaran suram sebagai orang muda, sentiasa ada jalan keluar pada akhirnya. Kehidupan manusia tidak selalu kekal selama-lamanya. Selagi anda bergerak, anda akan sampai ke tempat yang anda mahu pada akhirnya.