MALAYSIA telah mencapai sasaran emas mereka di Sukan SEA tetapi ia akan menjadi sedikit saguhati. Kami hanya boleh melihat dengan iri hati kerana titik merah kecil di selatan kelihatan bersedia untuk penamat tiga teratas dalam pungutan pingat keseluruhan.

Hampir separuh daripada jumlah pingat emas Singapura - mereka hampir mencapai 50 - datang daripada perenang super pantas mereka dan ini adalah sesuatu yang Malaysia perlu lihat.

Kami bukan sahaja miskin dalam sukan renang tetapi juga dalam acara trek olahraga, yang pernah menjadi bakat Malaysia.

Gabungan olahraga dan renang menawarkan sejumlah 87 pingat emas di Sukan SEA.

Ini tidak termasuk pingat yang ditawarkan dalam disiplin akuatik lain seperti polo air, terjunan, renang berirama dan renang air terbuka.

Berjaya dalam kedua-dua olahraga dan renang adalah penting bagi mana-mana negara yang ingin beraksi dengan baik pada pelbagai sukan.

Singapura telah dominan di kolam itu selama lebih daripada dua dekad sekarang. Di Manila (2019), mereka meraih 23 pingat emas, iaitu lebih separuh daripada jumlah pingat mereka dalam semua sukan.

Dan dalam temasya yang sedang berlangsung, Singapura akan kembali dengan kutipan olahraga terbaik mereka dalam tempoh lebih 20 tahun dengan satu emas, tiga perak dan tujuh gangsa.

Di Hanoi kali ini, Malaysia hanya memperoleh satu pingat emas daripada renang dan lima dalam olahraga, semuanya daripada acara padang.

Walaupun begitu, kita kehilangan emas acara lompat tinggi lelaki buat kali kedua sejak 1977, dengan Nauraj Singh mendapat perak.

Adalah menghairankan mengapa Malaysia tidak boleh berdaya saing dalam sukan ini apabila kita berbangga dengan kemudahan terkini selain sokongan kewangan daripada Majlis Sukan Negara (MSN) dan juga sokongan saintifik daripada Institut Sukan Negara (NSI).

Malaysia sepatutnya menjadi lebih baik.

Mungkin lebih baik negara melihat bagaimana Vietnam telah mengubah diri mereka daripada penonton kepada kuasa besar dalam olahraga dan renang.

Vietnam hanya memenangi tiga pingat emas dalam olahraga dan tiada satu pun dalam renang apabila Malaysia menjadi juara keseluruhan dalam Sukan SEA 2001 di Kuala Lumpur.

Kemudian, mereka menamatkan saingan kedua yang kukuh dengan lapan emas di belakang Thailand (13 emas) dalam olahraga apabila menjadi tuan rumah Sukan SEA terakhir di Hanoi.

Adalah menarik untuk diperhatikan bahawa Vietnam tidak memenangi sebarang pingat emas dalam sukan renang pada masa itu. Mereka telah memenangi 10 dalam kumpulan hampir dua dekad kemudian.

Dalam olahraga kali ini, Vietnam menyingkirkan Thailand sebagai kuasa besar dengan 22 pingat emas. Thailand berjaya 12 emas untuk menduduki tempat kedua.

Pentadbir sukan kita perlu merenung dilema ketika kita merancang untuk menganjurkan Sukan SEA 2027 dalam masa lima tahun.

Tetapi saya percaya pembuat keputusan lebih cenderung untuk mengambil jalan mudah dengan menambah acara atau disiplin tambahan dalam sukan yang kita mahir seperti skuasy, gimnastik berirama, berbasikal trek dan hoki untuk memastikan kita meraih pingat.

Malangnya, itu akan menjadi kes kuantiti berbanding kualiti. Dan itu tidak akan menjadikan kita kuasa sukan serantau!