Makanan lazat ini tidak semestinya popular, tetapi merupakan sebahagian daripada budaya makanan Malaysia. Malaysia secara harfiah adalah periuk pelbagai budaya dan masakan. Apa sahaja hidangannya, sama ada dari masakan Melayu, Cina atau India - anda namakannya, kami telah memakan semuanya. Nampaknya anda boleh menamakan hampir semua jenis makanan tradisional, tetapi masih ada beberapa hidangan yang tidak pernah anda ketahui ada. Adakah anda cukup biasa dengan makanan tempatan? Berapa banyak yang pernah anda dengar dan rasakan sebelum ini? Jom kita tengok makanan tradisional yang tak lekang dek panas dan tak lapuk dek hujan!

Lompat Tikam

Lompat tikam adalah pencuci mulut Kelantan yang sangat digemari, diperbuat daripada tepung beras dan santan, dan mempunyai konsistensi antara sos fudge panas dan puding. Kuih pelbagai warna ini memberikan keseimbangan rasa dan tekstur yang sempurna, dan gabungan daun pandan wangi dan santan berkrim menjadikannya hidangan istimewa.

Dangai

Makanan ringan Perlis yang unik ini dibuat daripada kelapa parut, beras pulut dan gula lalu dipanggang hingga garing dan coklat keemasan di bahagian luar. Walaupun dangai dibuat daripada bahan-bahan yang biasa, anda mungkin tidak terfikir untuk menikmatinya dengan cara ini. 

Nasi Hujan Panas

Hidangan nasi yang berwarna-warni lagi cantik ini adalah saudara terdekat nasi ghee (minyak sapi), yang berasal dari Terengganu. Proses membuat Nasi Hujan Panas mungkin kelihatan renyah, tetapi sebenarnya tidak. Bunga kacang rama-rama yang baru dipetik, bit dan kunyit digunakan sebagai pewarna semulajadi.  

Sata

Makanan ringan popular Terengganu, sata dibuat daripada fillet ikan lazat yang diperap dengan ramuan dan rempah aromatik. Kemudian, dibalut dengan daun pisang dan dipanggang di atas arang panas. Ia disajikan dengan secawan teh panas. 

Nekbat

Nekbat adalah bebola beras empuk lagi lembut yang disira dengan sirap manis dan melekit yang benar-benar memenuhi selera Malaysia - terutama penduduk tempatan pantai timur. Ia biasanya dibuat dalam acuan untuk mengekalkan bentuknya yang unik. 

Linopot

Linopot adalah hidangan yang popular di kalangan kaum Kadazan-Dusun di Sabah. Ini adalah nasi yang diisi dengan ubi keladi tumbuk dan dibalut dengan daun tarap. Lazim dijumpai di Kepulauan Borneo, Linopot biasanya disajikan semasa majlis perayaan atau perkahwinan. 

Ambuyat

Diekstrak dari batang dalaman pokok sagu, ambuyat adalah zat kanji dan berlemak yang dimakan oleh penduduk asli Sabah sebagai pengganti beras. Walaupun tidak pernah dimakan sendiri kerana rasanya yang hambar, ia biasanya digabungkan dengan lauk dan sayura yang pasti membuatkan rasanya lebih enak. 

Roti Titab

Roti Titab, sarapan Kota Bharu yang unik, adalah hidangan ringkas namun enak yang memerlukan bahan minimum seperti roti, mentega, kaya dan telur. Kepingan roti putih yang sangat tebal ditutupi mentega dan kaya kemudian dibakar hingga sempurna, sebelum digaul dengan telur separuh rebus. Hasilnya? Makanan ringan yang sempurna yang rasanya manis dan lembut. 

Kompia

Kompia - atau dikenali sebagai bagel Cina - adalah makanan istimewa di Sarawak yang terkenal di kalangan masyarakat Foochow di sana. Bagel ini biasanya diisi dengan daging dan dimasak dalam kuah khas, sebelum dibakar dalam oven. 

Kacang Pool

Kolam Kacang adalah hidangan istimewa Johor, jadi anda sukar mendapatkannya di luar negeri berkenaan. Dipengaruhi oleh masakan Arab, kacang pool, pada dasarnya, kacang rebus dengan daging cincang. Rebus kemudian dihidangkan dengan hirisan bawang merah, bawang putih, cili segar dan telur mata kerbau! Ingin menjadikan rasa hidangan ini lebih enak? Sila makan bersama dengan roti bakar tebal!