Ironinya, negara-negara yang mempunyai lebih sedikit bangunan pencakar langit biasanya adalah negara maju. Oleh itu, mengapa kita di Malaysia memerlukan lebih banyak bangunan pencakar langit ketika kebanyakan warganegara kita masih mengalami masalah ekonomi?

Sekiranya anda pernah berkunjung ke Eropah, anda akan melihat bahawa kebanyakan negara Eropah hanya mempunyai beberapa bangunan pencakar langit. Saya baru-baru ini menonton video YouTube bertajuk "Mengapa Eropah tidak membina bangunan pencakar langit", dan saya merasakan mereka mesti sangat menyukai bangunan bersejarah mereka kerana mereka berjaya mengekalkan seni bina klasik mereka sejak berabad-abad yang lalu.

Berdasarkan apa yang saya baca di bahagian komen video, kebanyakan orang Eropah menyatakan bahawa alasan kekurangan bangunan bertingkat di negara mereka adalah terutamanya kerana mereka ingin mengekalkan sejarah mereka.

Saya juga membaca di bahagian komen yang sama bahawa di Norway, ada undang-undang khusus yang menyatakan bahawa setiap rumah kediaman di negara itu harus mendapat sinar matahari secara langsung. Jadi ini menyukarkan syarikat pembinaan untuk mencari lokasi yang strategik untuk membina bangunan tinggi.

Bagi saya, undang-undang ini sangat baik. Cuba bayangkan rumah anda tanpa pencahayaan semula jadi yang betul. Ini akan membuat beberapa orang merasa "tercekik" kerana harus tinggal di tempat yang gelap tanpa cahaya matahari yang cukup. Bagi kebanyakan orang Eropah, idea membina bangunan tinggi menjadikannya lebih sukar untuk membuat tempat yang sesuai untuk didiami.

Selain itu, berdasarkan kajian peribadi, saya mendapati Jerman juga tidak membenarkan bandar-bandarnya membina bangunan tinggi kerana terdapat undang-undang yang berfungsi untuk mengekalkan bangunan bersejarah abad pertengahannya.

Aspek sejarah tertentu adalah kunci dalam membentuk Jerman menjadi negara seperti sekarang. Orang Jerman tidak mahu globalisasi membahayakan kota-kota indah dan bersejarah mereka hanya untuk membina bangunan pencakar langit.

Pada pendapat saya, bangunan-bangunan kuno di Eropah adalah yang menjadikan bandar-bandar begitu menawan, kerana setiap bangunan bersejarah mempunyai kisah untuk diceritakan. Oleh itu, Malaysia juga harus mula melindungi bahagian-bahagian lama Kuala Lumpur daripada dirobohkan untuk memberi jalan kepada pencakar langit sehingga kita dapat menyebarkan sejarah kita kepada generasi akan datang.

Mari berhenti membina menara ini. Kami sudah mempunyai begitu banyak bangunan tinggi. Pada masa ini, terdapat lebih banyak bangunan tinggi yang tidak berpenghuni kerana kebanyakan harga harta tanah ini masih terlalu mahal.

Saya faham mereka yang berpendapat bahawa bangunan tinggi akan menjadikan negara kita terkenal. Tetapi, mungkin kita sudah cukup?



17 Comments

  1. Penduduk sana juga kalau beli rumah mesti ciri penting ada natural lighting yang cukup. Sebab tu tak banyak bangunan tinggi dkt sana. Dan mereka bangga dengan bangunan sejarah mereka.

    ReplyDelete
  2. Dekat eropah memang dorang suka kekalkan bangunan lama dan semuanya cantik2. Seeloknya kita jaga bangunan yg lama supaya ada sentimental value.

    ReplyDelete
  3. tanah kita dah tak cukup kot, sbb tu kena buat bangunan utk cakar langit hmm

    ReplyDelete
  4. Rasanya mencukupi bangunan pencakar langit di Malaysia.

    ReplyDelete
  5. Kita juga kena kekalkan bangunan lama dan bersejarah sama seperti eropah kekalkan bangunan lama mereka.

    ReplyDelete
  6. Setuju dengan pendapat AbamKie. Saya sendiri tengok bangunan tinggi-tinggi ni jadi gayat dan takut walaupun saya di tingkat bawah.

    ReplyDelete
  7. kesian langit dicakar-cakar hehe

    ReplyDelete
  8. Boleh ada bangunan tinggi-tinggi tapi berpada-pada.

    ReplyDelete
  9. Dorang nk seiring dgn kemajuan zaman..nk kate apo..kan

    ReplyDelete
  10. rasanya dah cukup bangunan tinggi dekat Malaysia ni

    ReplyDelete
  11. mengekalkan binaan bersejarah mesra alam n terbaik

    ReplyDelete
  12. ada benarnya juga tu abam.. omputeh mmg selalu hargai bangunan bersejarah deme

    ReplyDelete
  13. bagusnya perkongsian bang kie kali ni..suka!

    ReplyDelete
  14. di Norway tu mmg negara tu kurang mendapat cahaya matahari, klu ada pon pada musim panas sebab tu mereka ni amat jakun dengan cahaya matahari. Kat Malaysia ni, klu dlm rumah gelap, keluar rumah mesti dapat direct sunlight yang berlebih2 drp yg diperlukan... sekian wallahualam

    ReplyDelete
  15. malaysia ni sepatutnya preserve kita punya hutan-hutan simpan, pulau-pulau juga tapak bersejarah dan bangunan lama yang menggambarkan kebudayaan dan kesenian malaysia...semua tu boleh dijadikan kawasan pelancongan, sayangnya malaysia lebih berminat untuk 'tambah bangunan baru' untuk mempromosikan malaysia.

    ReplyDelete
  16. negara asia ni berlumba-lumba nak bina bangunan tinggi. gayat pula tengok.

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.