Assalamualaikum. Pada tahun 2018 ini dua orang anak Abam Kie menduduki peperiksaan awam iaitu PT3 dan UPSR. Seawal bulan Februari lagi kelas tambahan bermula untuk Dalili yang mengambil UPSR manakala kakaknya, Dalilah mula menghadiri kelas tambahan pada bulan April. Jadi bermulalah episod abam kie menghantar dan mengambil mereka dari sekolah untuk menghadiri kelas tambahan. Si kakak tu bersekolah di sekolah sama dengan abam kie manakala adiknya di sekolah sebelah jadi kalau ada apa2 perubahan waktu balik tu mudah la diketahui. Boleh terus abam kie tanya rakan2 guru yg mengajar di tingkatan 3 tu. 

Jadi selepas sekolah abam kie balik dulu ke rumah untuk mandi, solat dan makan tengahari. Selepas itu keluar untuk ambik anak2. Masalah timbul bila mereka berdua pulang pada waktu berbeza. Sorang balik jam 3.30pm, seorang lagi jam 4.30pm. Susah la macam tu. Tapi mujurlah mummymereka boleh bantu. Jadi dia ambil anak yang balik 3.30 manakala abam kie ambik yg balik jam 4.30pm tu. Kalau dia x bantu alamat letih la abam kie nak bergegas ke sana ke mari.

Pada hujung minggu juga ada kelas tambahan. Si kakak tu mula jam 8.00 pagi hingga 12.30 p.m. Si adik pula kadang2 ada sampai jam 6 pm apabila UPSR tinggal sebulan lagi. Si kakak pula ada kelas malam pada hari Ahad sampai Selasa. Mujurlah 3 malam je. Kalau calon2 SPM tu sampai 4 malam. Kelas malam bermula jam 8.30pm jadi pada jam 8.10 memang dah kena gerak pun. Kul 10 pm kelas pun abis. Selalunya abam kie yg hantar manakala mummy mereka yang ambil. Kena la berbahagi tugas kan?

Alhamdulillah, skrg kedua2 exam tersebut dah tamat. Selepas exam tu mrka pergi la ke sekolah sekejap. Lepas pulangkan buku teks mereka dah jarang ke sekolah terutama sekali si kakak. Bukannya apa, sekolah saya tu x jalankan aktiviti selepas PT3 sangat. Cuma 2 minggu je ada aktiviti. Selebihnya murid2 cuma bermain board games dan badminton di dewan terbuka di tengah2 sekolah. Kalau di sek rendah tu ada gak banyak aktiviti spt sukan, majlis khatam Al-Quran, memasak dan sebagainya.

Betapa leganya rasa abam kie apabila anak2 dah abis exam ni. Tak perlu lagi menjadi supir separuh masa. Sekarang lps balik ke rumah terus boleh rehat sambil tengok TV atau melayari internet. Tahun depan anak ketiga pula nak ambik UPSR. Manakala pada tahun 2020 kakak sulung mereka pula nak ambik SPM. Begitulah kitaran hidup seorang bapa dalam memastikan pendidikan anak2nya terjaga.

Se