* 10 misteri kebaikan cg.saari berbanding satu keburukan yang sering kita perkatakan...

1. walaupun cg.saari tidur dalam kelas tetapi dia masih memberi tugasan kepada murid.
* cg kini bukan saja setakat tidur kadang2 tak masuk kelas pun.

2. walaupun gb memarahi cg.saari tetapi dia tidak memarahinya di hadapan murid sebaliknya di bilik gb.
* sekarang kita sering mendengar seorang guru dimarahi oleh gb di depan murid.

3. gb dan cg.saari saling hormat menghormati antara satu sama lain.
* guru sekarang tidak saling menghormati antara satu sama lain akibat pengaruh harta kuasa dan ego masing2.

4. cg.saari sanggup meninggalkan kerjaya sambilan sebagai pemuzik demi tanggungjawab sebagai guru.
* guru sekarang sanggup abaikan kerjaya demi mencari pendapatan lebih.

5. cg.saari sentiasa berdisiplin dan kemas semasa berada di sekolah.
* guru sekarang tidak lagi menghiraukan etika berpakain semasa berada di sekolah.

6. semasa meninggalkan bilik mesyuarat dia sempat berpesan bahawa dia akan akur apa keputusan mesyuarat.
* guru sekarang akan membantah sekiranya sebarang keputusan tidak disukainya.

7. cg.saari merupakan seorang yang setia dan menghormati masa.
* kebanyakan guru kini tidak pentingkan masa dan setia pada tugas.

8. sebelum pergi ke sekolah dia hanya minum secawan kopi dan sebiji pisang. sarapan yang seimbang pada waktu pagi.
* guru sekarang suka mengambil sarapan yang berat pada waktu pagi dan banyak menghabiskan masa di kantin.

9 .cg.saari tidak pernah membawa masalah rumahtangganya ke sekolah.
*guru sekarang terbawa2 masalah di rumah ke sekolah. yg jadi mangsanya adalah murid.

10.akhirnya cg.saari menjadi guru yang berjaya....mana tidaknya di akhir cerita dia menjadi gb.

Walaupun satu keburukan yang hanya kita nampak...tetapi banyak misteri pengajaran yg.perlu kita ambil... itulah mesej sebenarnya yang hendak disampaikan oleh tan sri p.ramlee kepada generasi kini.
posted from Bloggeroid

5 Comments

  1. KARYA SENI XSEMATA-MATA HANYA SUKA2 BERKARYA PERLU ADA PENGISIANNYA YG BERMENAFAAT TANDA PENGKARYANYA SEORANG BERILMU...POLITIK DI SEKOLAH NI XBOLEH DIBAWA KELUAR PAGAR SEKOLAH CIKGU...SAMA2 TAHU JER.

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum... zukidin,

    karya arwah p.ramlee sentiasa dikenang kerana mempunyai mesej kepada generasi masakini..

    mselim3

    ReplyDelete
  3. Cerita arwahyarham P. Ramlee memang best-best dan banyak pengajaran sebenarnya. Tinggal kita nak ambil pengajaran tu atau tidak. Atau hanya tengok, gelak, habis macam tu je. Comparison between cikgu dahulu & sekarang tu ada betulnya, ada juga yang tak kenanya. Tapi, kita ambil yang positif =)

    ReplyDelete
  4. Banyak nilai murni yg kita boleh pelajari dr watak Cikgu Saari ni kan,.. :)

    ReplyDelete
  5. Zumal yang tak jadi cikgu pernah digelar cikgu saari oleh kawan2 bisnes ^-^

    ReplyDelete

Thanks for leaving your comment. Please come again. I will visit your blog soon.