Showing posts from 2013Show All
Kisah UDIN sejagat

Salam. Pada hujung tahun ini ayah kie nak kongsi satu seloka yang melucukan dengan kawan-kawan sekalian. Ayah kie terima seloka ini dari kawan Whatsapp. Group alumni SMACHIANS90. (Bekas pelajar SM Sains Machang, Kelantan). Si…

Income tax refund

I have been paying my income tax since 2002 as part of my contribution to this developing country. However, I personally feel that I am not appreciated by the government despite paying tax annually without fail. Yes, I migh…

15 Ciri-Ciri Isteri Pilihanku

1. Isteri yang sentiasa mencintai dan menghormati keluarga suaminya seperti mana ia menghormati dan menyayangi keluarganya sendiri. 2. Isteri yang sentiasa menjaga aurat dari pandangan yang bukan mahramnya dan pandangan m…

Fiil isteri zaman sekarang

BUKAN niat saya menghina mahupun mencaci wanita khususnya para isteri, tetapi sekadar mahu mengingatkan tentang kewajipan mereka terhadap suami. Ini kerana rata-rata isteri zaman ini lalai tentang tanggungjawab mereka. Za…

10 Perkara Jangan Beritahu Kepada Wanita

1.  Dia tidak disukai keluarga anda.  Anda hanya memarakkan api yang sedang menyala. Sebaiknya anda diamkan sahaja perkara itu daripada diketahui pasangan. Sementara menunggu masalah reda, anda boleh memujuk keluarga untuk me…

Penerbangan AirAsia dari LCCT ke Pengkalan Chepa, Kelantan

Setelah 4 hari berada di rumah kakak, tibalah masa untuk aku dan anak-anak kembali ke kampung. Pada hari Isnin itu kami bangkit awal kerana penerbangan kami akan berlepas pada jam 11.20am. Kakakku menghantar kami ke Putraja…

Berkelah di Pantai Morib

Pada hari keempat aku dan anak-anak berada di Putrajaya, kami merancang untuk berkelah ke Pantai Morib, Banting. Maka pada pada pagi hari Ahad itu abang iparku menghantar kami ke Alamanda kerana kawan saya, Wann, akan berjum…

Hari ketiga di Putrajaya

Pada hari ketiga ini kami memulakan perjalanan pada jam 10.30 pagi menuju ke Marina Putrajaya di mana Pameran Dinosour diadakan. Marina ini terletak bersebelahan Hotel Pullman dan berhadapan Kelab Bot (dekat Tasik Putrajaya).…

Jalan-Jalan Ke Putrajaya

Pada 6 Dis 2013, Jumaat iaitu hari kedua kami berada di Sungai Merab cuaca sudah mula sedikit panas. Nampaknya bukan hanya Pahang, Terengganu, Johor dan Kelantan saja yang ditimpa hujan. Selangor pun sama. Pada pagi Jumaat …

Menaiki Pesawat Air Asia ke LCCT

Air banjir dari Sungai Hilir Sat yang melintasi jalan keluar kampungku. Telah 3 tahun aku tidak berkunjung ke Lembah Kelang. Kebetulan anak-anakku sudah besar jadi aku sudah boleh membawa mereka melancong dalam negeri. Jad…

I've learned...............

I've learned that you cannot make someone love you. All you can do is be someone who can be loved. The rest is up to them. I've learned - that no matter how much I care, some people just don't care back. …

Sekadar renungan

jika kamu memancing ikan.. setelah ikan itu terlekat di mata kail.. hendaklah kamu mengambil ikan itu.. jangan sesekali kamu lepaskan ia semula.. ke dalam air begitu saja.. kerana ia akan sakit oleh kerana bisanya ketajam…

Makan-Makan kat Restoran Marry Brown

Sekembali dari airport ptg Jumaat lalu aku n anak-anak serta teman dotdotdot singgah makan di restoran ni yang terletak di Taman Bendahara. Lepas tu kami shopping di Pantai Timur. Thanks to my lovely friend for the treat…

MACAM MANA NAK BUAT ANAK ANDA SOLAT TANPA PERLU DISURUH, DIBEBEL DAN DIPUKUL?

Anak perempuan saya umur 10 tahun dan sangat liat nak solat. Satu hari, terlintas di hati nak pantau anak saya solat. Boleh dia hampar sejadah atas lantai je.. tapi tak solat. Bila saya tanya dah solat ke belum, katanya &quo…

Mengapa redha suami itu adalah syurga bagi isteri?

1. Suamimu dibesarkan oleh ibu yg mencintainya seumur hidup. Namun ketika dia dewasa, dia memilih mencintaimu yang bahkan belum tentu kamu mencintainya seumur hidupmu, bahkan seringkali rasa cintanya padamu lebih besar darip…

Konvokesyen Tadika Bestari Aqdi

Yaya (sebelah kanan) sedang membuat isyarat 'peace' Pada 11 November 2013 aku menghadiri Kovokesyen Tadika Bestari Aqdi di Tanah Merah, Kelantan. Anak ketigaku, Yaya, sudah belajar di tadika ini sejak usiany…

SENARAI SEMAK PUASA SUNAT 2013-2014* (1435 H)

Assalamualaikum. Bersama ini Ayah Kie siarkan hari-hari yang disunatkan berpuasa pada tahun hijrah 1435. Selamat berpuasa dan semoga ibadah puasa kita akan mendapat ganjaran pahala dari Allah. Amin....   1. PUASA 1-9 M…

Kita selalu tak perasan...

Kita sedekah rm1, bila balik rumah, jiran hantar makanan utk makan malam kita dan anak2 pada hari itu. Satu keluarga happy, jiran tu mmg pandai masak. Kita sedekah rm1, tet tet tet tet whatsapp bunyi, ada orang order ba…

Apa Yang Anda Tidak Tahu Tentang Seorang Ayah?

Mungkin ibu lebih kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari.. Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita? ayah selalu tanya," telefon lah anak kita tu tanya dia maca…

Membuat Korban di Kemboja

Assalamualaikum. Abe Kie sudah menggunakan perkhidmatan korban dan aqiqah di Kemboja sejak 3 tahun dulu apabila abe kie nak buat aqiqah untuk anak ketiga tu. Setakat ini abe kie telah melaksanakan 2 kali aqiqah dan 2 kali korb…

Tulang Rusuk......mencari yang sempurna

Untuk renungan bersama... Kisah yang penuh iktibar, semoga kita dapat mengambil pengajaran daripadanya. WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?  LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti)  Kamu, tu…

JIKA WANITA UMPAMA IKAN

Jika Wanita diumpamakan Ikan, kategori ikan apakah yang jadi favorite anda? IKAN SALMON Bentuknya OK, indah, dagingnya pink muda dan enak dimakan. Tapi sayangnya mahal, soalnya masih boleh diimport. Sesuai… ada nila…

Wanita yang tidak tahu memandu kereta

Kemahiran memandu kereta adalah syarat wajib bagi semua lelaki dan wanita berkerjaya pada hari ini. Tetapi saya perhatikan masih ada segelintir kawan-kawan wanita yang masih tidak tahu memandu kereta dan masih mengharapkan su…

30 ORANG YANG PERTAMA DALAM ISLAM

Assalamualaikum, Abe Kie dapat artikel ini dari group Whatsapp sekolah. Jadi izinkan Abe Kie berkongsi artikel yang baik ini dengan rakan2 blogger sekalian...  1. Orang yang pertama menulis Bismillah : Nabi Sulaiman AS.…

ANTARA RAKYAT MALAYSIA DAN MESIR

Ketika kami hanya berjuang di papan kekunci, hadapan skrin hanya melalui kata-kata; Kamu turun berjuang berhadapan peluru, bom dan gas pemedih mata.  Ketika kami sibuk membincangkan kualiti padang; Kamu berhimpun menuntut…