Selama bertahun-tahun, saya tertanya-tanya mengapa kita mempunyai budaya penyelenggaraan yang lemah dalam hal bangunan dan kemudahan lama manakala kita berbangga dalam mengekalkan bangunan canggih kita.

Diktomi ini amat ketara apabila melibatkan sekolah rendah dan menengah di seluruh negara.

Beberapa tahun lalu, saya pernah menjadi pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sebuah sekolah di Jalan Cochrane, Kuala Lumpur.

Setiap kali terdapat keperluan mendesak untuk kerja pembaikan, Jabatan Pendidikan akan mengatakan ia tidak mempunyai dana dan akan meminta PIBG meminta derma daripada sektor swasta.

Bukan tanggungjawab PIBG untuk menyelenggara bangunan sekolah. Mereka berada di sana untuk membantu menyediakan persekitaran pengajaran dan pembelajaran yang baik untuk kanak-kanak dan guru, dan untuk menyerlahkan kepada pihak atasan apa yang kurang atau berada dalam keadaan buruk di sekolah.

Soalan penting ialah: "Adakah kita menggunakan keutamaan yang betul dalam hal belanjawan?"

Bukankah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk memastikan Jabatan Pendidikan mempunyai dana dan sumber yang mencukupi untuk membantu sekolah-sekolah dalam kesusahan?

Memandangkan kebanyakan bangunan sekolah kita sudah lama, ia mempunyai pelbagai masalah, termasuk bumbung bocor, pendawaian longgar, paip pecah, pagar perimeter usang, pendawaian elektrik rosak dan tandas tersumbat.

Sekolah juga memerlukan akses yang betul kepada air minuman, taman permainan yang selamat, makmal dengan instrumen dan peralatan yang diperlukan, dan komputer untuk belajar dan bereksperimen.

Sekolah lain perlu menggantikan meja dan kerusi yang rosak.

Terdapat banyak risiko kesihatan yang berkaitan dengan penyelenggaraan bangunan yang lemah. Untuk satu, ini boleh mengakibatkan pertumbuhan acuan dan cendawan, yang boleh menyebabkan masalah kesihatan utama, termasuk sakit kepala, kekejangan otot dan juga kemurungan.

Semua masalah ini memerlukan wang untuk diperbaiki, tetapi sekolah tidak mempunyai lebihan dana. Mengapakah pihak berkuasa mengharapkan PIBG untuk mendapatkan dana yang diperlukan?

Sebagai perbandingan, penghuni premis kerajaan lain, termasuk rumah mahkamah, bangunan perbandaran, perpustakaan awam, kuarters kakitangan, pertubuhan polis dan tentera, tidak perlu menanggung kos penyelenggaraan bangunan dan kemudahan.

Terdapat juga dana yang mencukupi untuk menghantar delegasi besar pegawai untuk lawatan sambil belajar ke luar negara tetapi tiada sumber untuk menyelenggara sekolah yang mendidik pemimpin masa depan negara.

Kenapa?