Showing posts from 2022Show All
Bleak situation for Malaysian bookstores

A TOTAL of 95 bookstores have closed since 2018 and 32 outlets were closed in 2020, according to data collected by the Malaysian Book Publishers Association. There are now fewer than 2,000 bookstores operating in the country…

Kenapa Guru Nekad Bersara Awal?

Sisi Gelap Sistem Pendidikan – Guru Nekad Bersara Awal Dedah Tertekan Hingga Terpaksa Menipu Sistem pendidikan sekarang yang tiada hala tuju membuatkan ramai guru seolah-olah sudah tidak ada jiwa untuk mengajar dan ramai yang men…

Resepi Kuah Yong Tau Foo

Assalamualaikum. Kalau pi pasar malam mesti kita teringin nak beli Yong Tau Foo kan? Bila beli untuk sekeluarga tu memang la mahal gak. Dalam RM20++. Silap2 cecah RM30. Apa kata kalau kita buat sendiri kuah yong tau foo ni? Bukan…

Kami Generasi Kurikulum Lama Sekolah Rendah (KLSR)

Kami generasi Penilaian Darjah 5 Darjah 6 isikan dgn aktiviti sukan dan sebagainya  Tiada stress bila nak masuk sek menengah. Kami generasi SRP Tak lulus kau ulang la sampai berjanggut. Baru tau erti penyesalan Attendance pun o…

23 sentences that will improve your life

Assalamualaikum. Today, I would like to share with you 23 sentences that will improve your life more than any self-help book: 1. Discipline, consistency, and perseverance will take you places motivation never could.   2. Depend…

Mencapai kehidupan lebih baik

Kehidupan kita akan lebih baik bilamana : 1. Bangun daripada tidur sebelum subuh dan sempat menunaikan solat sunat tahajjud walaupun cuma 2 rakaat. 2. Tunaikan solat sunat sebelum (qabliyyah) subuh kerana ianya lebih baik daripad…

Harga makanan di kedai yang terlampau mahal

HANGAT isu pelanggan tak puas hati dengan harga makanan.. Satu kedai dah kena raid doh..   Jadi jalan paling mudah peniaga kena LETAK/PAMER HARGA MAKANAN supaya senang customer lihat dan pilih.   Kalau dia rasa MAHAL dia boleh …

Segelintir ibubapa menipu jumlah pendapatan demi bantuan

Ada segelintir ibu bapa suka berbohong tentang maklumat diri. Terutama bila mereka kerja sendiri. Tempat ruangan pendapatan tu dia letak gaji RM700 - RM1500 sahaja. Maka bila ikut kira-kira, anak dia layak dapat semua bantuan…

Kenapa anda tidak perlu ambil PhD?

Phd.. it is a title that recognises you as a knowledgeable person in your field. Aku.. hehehe.. A TESL degree with 25 years of teaching experience only..... Cukup la.. Jika ada orang dari industri ingin buat PhD. Saya secara juju…

Tips pengurusan kewangan dari Sifu

Assalamualaikum.  Baru-baru ini saya melayari satu page FB mengenai kewangan dan admin telah mengutara satu soalan kepada para sifu kewangan yang rata-rata berumur 40 ke atas: “Apakah nasihat kewangan terbaik untuk diberikan …

Membeli Telefon Baharu Samsung Galaxy A53 5G

Assalamualaikum. Entah apa yang merasuki ku hingga aku membeli HP baharu? Niat asalnya nak tukar HP pd thn 2023 apabila memasuki 5 series. Tapi entah kenapa pada petang 30 Mei 2022 lepas, laju aku menuju ke kedai HP berhampiran…

Peringatan penting kepada pengguna Lebuhraya Timur Barat

Ambo pengguna setia jalan ni dah hampir 10 tahun. Ulang alik setiap 2 minggu jalan ni. Ambo nok kongsi sikit tip-tip pemanduan dari Lebuhraya Timur Barat (Grik - Jeli) atau namo glamournyo Highway Banjaran Titiwangsa.. 1. Periksa…

Prestasi buruk kontinjen Malaysia di Sukan SEA Hanoi

MALAYSIA telah mencapai sasaran emas mereka di Sukan SEA tetapi ia akan menjadi sedikit saguhati. Kami hanya boleh melihat dengan iri hati kerana titik merah kecil di selatan kelihatan bersedia untuk penamat tiga teratas dalam pu…

10 nasihat berguna kepada guru

Menjadi seorang pendidik merupakan satu tanggungjawab yang amat besar. Ia harus diselangi dengan kesabaran serta minat yang mendalam bagi mencorak masa depan anak-anak murid. Kita sendiri boleh lihat pengorbanan yang dilalui ol…

Ikhtibar daripada kes basikal lajak

Pada April 2009, bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, memberitahu pemberita bahawa Mat Rempit, sekumpulan anak muda, bertindak ganas dan kurang ajar, bukannya hanya mengganggu orang ramai. Salah laku Mat Rempit te…

Resepi Kuewtiau Sup Fishball

Assalamualaikum semua. Pada hari ini Abam Kie ingin berkongsi Resepi Kuewtiau Sup Fishball. Caranya mudah sahaja. Begitu juga dengan bahan2nya yang senang dibeli di pasar. Jom kita tengok bahan2 dan cara2 membuatnya! 😀 Bahan-b…

Petua Halau Tikus Di Rumah

Masalah tikus yang tiba-tiba muncul dalam rumah kita memang buat mak-mak tak senang duduk. Mulalah fikir cara terbaik untuk halau tikus. Bukan apa, risau tentang penyakit yang pernah tular akibat kencing tikus, ada yang membole…