Kad debit anda pada dasarnya adalah cek plastik. Itu bermaksud bahawa setiap kali anda membuat pembelian, wang tersebut akan langsung mengeluarkan wang dari akaun anda. Oleh kerana itu, tidak akan ada bil dan anda tidak akan membayar faedah. Lebih daripada itu, kad debit juga dikenali sebagai kad ATM, yang membolehkan anda mengeluarkan wang tunai terus dari akaun bank anda.

Ini semua terdengar hebat, tetapi kita perlu berhati-hati dari segi keselamatannya. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dana anda segera ditransfer, akan sangat sukar untuk mendapatkan kembali dana anda.

Sebagai gambaran, jika penggodam atau pencuri memegang kad anda dan melakukan perbelanjaan, penggodam itu dapat melepaskannya dengan mudah tanpa memberitahu pihak berkuasa semasa anda berusaha mendapatkan kembali wang anda. Manakala apabila penipu memegang kad kredit anda, terdapat zon penyangga antara wang tunai dan transaksi penipuan anda.

Untuk mengetahui lebih mendalam mengenai topik ini, berikut adalah lima sebab mengapa menggunakan kad debit boleh menjadi lebih berbahaya daripada kad kredit. 

1. Pencurian identiti boleh menjadi lebih teruk sekiranya kad debit anda dicuri

Persatuan Bank di Malaysia (ABM) mengumumkan bahawa liabiliti maksimum pemegang kad untuk urus niaga yang tidak dibenarkan adalah berjumlah RM250. Ini akan memberi anda lebih banyak keyakinan kerana kerugian maksimum yang dapat anda ambil pada kad debit adalah keseluruhan akaun anda sekiranya hadnya tidak ditetapkan.

Oleh itu, apabila anda menyedari bahawa kad debit anda hilang, anda harus segera memberitahu bank anda untuk membatalkan kad anda untuk mengelakkan sebarang transaksi dilakukan. Sebaliknya, jika anda dapat membuktikan bahawa anda bukan orang yang melakukan transaksi menggunakan kad kredit, adalah lebih mudah untuk menolak pembayaran dan anda tidak perlu membayar transaksi tersebut.

2. Kad debit tidak berguna dalam krisis 


Contohnya, anda menghadapi keadaan perubatan kecemasan dan kos operasi berjumlah lebih RM10,000. Bagi sesetengah orang, mungkin jumlah yang dapat dikendalikan, tetapi bagi orang lain yang tidak mempunyai wang ini, mereka akan berada dalam situasi sukar. Perbezaannya di sini ialah kad debit biasanya tidak membenarkan overdraf tetapi kad kredit akan melindungi anda buat masa ini.

Sebelum meneruskan, kami ingin menjelaskan bahawa kad kredit bukan dana kecemasan dan anda harus menjauhi pemikiran ini. Tetapi, jika keadaannya sangat mendesak, kad kredit mempunyai kemampuan untuk membantu anda membayar bil. Yang kemudiannya juga membolehkan anda membayar balik jumlah ini melalui rancangan ansuran.

3. Pulangan tunai dan mata ganjaran

Sekiranya anda berada di kelas pekerja, kemungkinan anda akan membeli sejumlah barang sepanjang minggu. Sekiranya demikian, anda mungkin memperoleh sejumlah ganjaran atas wang yang sudah anda belanjakan. Maksud saya, mengapa tidak?

Sebilangan besar kad kredit mempunyai skim dan mata wang untuk setiap pembelian yang anda buat. Anda kemudian boleh menebus mereka untuk penerbangan, penginapan hotel, atau beberapa produk lain.

Namun, berhati-hatilah juga kerana sebilangan individu mungkin tergoda untuk menghabiskan lebih banyak wang hanya untuk mendapatkan point. Lagipun, itulah yang diinginkan oleh syarikat semasa anda mempunyai lebih banyak hutang kad kredit. Idea di sini adalah memikirkan ganjaran sebagai bonus menggunakan kad kredit, tidak lebih dari itu.

4. Membina sejarah kredit

Terutama sebagai individu muda, alasan penting lain untuk memilih kad kredit daripada kad debit adalah kerana ia akan membina dan meningkatkan sejarah kredit anda. Kad debit tidak mengukuhkan sejarah kredit anda dengan apa cara sekalipun.

Kenapa? Kerana hidup mungkin lebih mencabar jika anda tidak menetapkan sejarah kredit yang baik. Sejarah kredit anda adalah apa yang akan membantu anda ketika anda akhirnya memutuskan untuk mengambil pinjaman kereta, gadai janji, atau bahkan rancangan telefon bimbit. Ia juga dapat membantu anda mendapatkan syarat yang lebih baik dan bahkan menjadikan anda pekerjaan.

5. Diterima secara universal  

Menggunakan kad kredit semasa percutian

Ini secara langsung bermaksud tidak perlu membawa sejumlah wang tunai semasa anda dalam perjalanan. Visa dan Mastercard adalah kad yang paling banyak diterima.

Selain itu, kad debit sering menjadi masalah semasa anda mendaftar masuk ke hotel atau menyewa kereta. Syarikat-syarikat ini mengambil jumlah tertentu (selalunya jumlah yang tinggi) sehingga kos akhir menjadi jelas. Contohnya, jika anda mendaftar masuk ke hotel yang berharga RM100 semalam, mereka mungkin akan mengenakan bayaran RM150 pada mulanya sekiranya berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini.

Namun, jika anda menggunakan kad kredit, "penangguhan" ini akan mengurangkan kredit yang ada, bukan wang di akaun bank anda. Dengan kata lain, anggaran anda untuk sepanjang percutian anda tidak akan terjejas sama sekali.  

Sumber: Comparehero