Assalamualaikum. Pada kali ini Abam Kie ingin menyenaraikan 10 lagi makanan penyebab kanser yang perlu kita hindari. Semoga dengan adanya perkongsian seperti ini akan dapat menyedarkan kita akan bahayanya makanan yang kita ambil setiap hari. Semoga entri ini bermanfaat kepada kita semua. Terima kasih.

11. Cip Kentang



Cip kentang adalah penjenayah makanan kerana beberapa sebab. Satu, ia digoreng dalam lemak trans – Ingat perkara kelima dalam senarai ini? – dan ia menyerapnya, dan dua, cip kentang sarat dengan garam, yang bukan hanya meningkatkan risiko kanser, tetapi juga penyakit yang berkaitan dengan jantung. Kebanyakannya juga mempunyai bahan pengawet dan pewarna tiruan. Alternatif – Untuk snek yang baik, anda boleh mengambil beberapa Pretzels, bertih jagung semula jadi, atau beberapa kerepek pisang.

12. Makanan GMO



Terdapat perdebatan sengit tentang keselamatan makanan GMO. Di satu pihak, pengeluar makanan – Huge menggemari produk GMO kerana ia telah diubahsuai menjadi lebih tahan lama daripada yang organik, dan ia lebih mudah untuk ditanam di negara-negara yang lebih miskin. Walau bagaimanapun, sangat sedikit ujian keselamatan yang telah dilakukan sebelum makanan tersebut dijual dipasaran, dan kami tidak tahu kesan kesihatan jangka panjang makanan ini sehingga sekarang. Alternatif – Hasilan organik secara umum yang mesti mempunyai label Bukan GMO.

13. Alkohol Berlebihan


Kajian oleh Institut Kanser Kebangsaan telah menunjukkan terdapat hubungan antara peminum alkohol yang berlebihan dan kanser pada kepala dan leher, esofagus, hati, payudara, dan kolon. Walau bagaimanapun, perdebatan masih berlaku mengenai pengambilan sederhana, tetapi secara umumnya ada yang menganggap agak sihat untuk meminumnya dengan sederhana. Alternatif – Sekiranya anda tidak bersedia untuk berhenti, pastikan pengambilan alkohol anda dalam kategori risiko rendah – tidak lebih daripada 3 kali untuk sehari untuk wanita dan 4 kali dalam sehari untuk lelaki, dan seminggu, 7 jumlah minuman untuk wanita dan 14 jumlah keseluruhan untuk lelaki. Jika anda ingin berhenti dan telah mengambil alkohol jangka panjang, anda juga perlu berhati-hati, kerana ia boleh menyebabkan serangan sawan dan kecelaruan minda yang mengancam nyawa.

14. Gula Halus


Masalah terbesar dalam kategori ini ialah sirap jagung fruktosa tinggi (HFCS), dan gula halus yang lain, mahupun gula perang juga boleh menjadi masalah kerana syarikat-syarikat besar hanya menambah molases, dan bukannya gula perang itu dihasilkan secara semula jadi. Gula halus adalah penyebab utama insulin memuncak didalam badan, dan gula memelihara pertumbuhan sel-sel kanser. Alternatif – Sentiasa meneliti senarai ramuan apabila membeli makanan yang dibungkus; Kandungan gula akan mengejutkan anda, walaupun pada beberapa makanan yang sihat. Puaskan mengidam makanan manis anda dengan mengambil buah semulajadi daripada mengambil gula-gula, dan anda akan baik-baik saja sepanjang hari.

15. Lemak Trans



Lemak trans terbentuk apabila pengeluar menukarkan minyak cair menjadi lemak pepejal, dalam proses yang dipanggil penghidrogenan, yang bertujuan untuk meningkatkan jangka hayat pelbagai produk. Tetapi sekarang anda mungkin tahu bahawa Trans Fat juga menyebabkan kanser, kerana pada tahun 2015 pengeluar makanan diberi 3 tahun untuk menghentikan penggunaan sebahagian minyak hidrogenasi (PHOs) dari produk mereka. Alternatif – Lebih baik jika anda makan sesuatu dengan sedikit lemak, tetapi jika anda menginginkan sesuatu makanan yang berlemak, makan makanan yang mengandungi mentega, iaitu sejenis lemak tepu, tetapi anda perlu juga berhati-hati dengan berapa banyak yang anda makan, kerana ia juga berbahaya.

16. Daging Salai dan Barbeku


Daging yang biasanya salai adalah daging merah dan ikan, dan mereka biasanya dianggap sebagai makanan istimewa. Makanan yang disalai adalah sebahagian rutin yang tidak dapat dielakkan daripada perayaan dan majlis kenduri. Walau bagaimanapun, dalam proses menyalai atau membakar, mereka menyerap sejumlah besar tar, yang merupakan karsinogen yang terkenal. Selain itu, bacon, ham, sosej dan daging lain seperti ini juga tinggi garam. Pengambilan kerap daging bakar/salai telah dikaitkan secara statistik berkenaan dengan perkembangan kanser usus dalam kajian yang dikemukakan oleh Fritz, W, dan Soos, K (1980). Apabila menyalai makanan sedemikian rupa sehingga hangus terbakar di luar, hidrokarbon aromatik polisiklik dibentuk. Hidrokarbon aromatik adalah bahan kimia berbahaya yang menurut Penyelidikan Kanser UK, menyumbang pembentukan kanser. Walau bagaimanapun, ini hanya satu teori yang belum terbukti, jadi tidak ada asasnya untuk meyakinkan orang ramai untuk berhenti menghidangkan makanan barbeku. Pengambilan harian yang disyorkan bagi jenis makanan ini tidak ada jumlah yang disyorkan atau had yang ditetapkan, tetapi perhatikan pengambilan kalori harian anda yang dititikberatkan. Dua hingga tiga keping (200-300 gram) daging setiap hari sudah cukup untuk memastikan anda berasa kenyang dan tidak menjejaskan kesihatan anda.

17. Roti Bagel


Ya, bagel sangat lazat, tetapi ia juga salah satu makanan orang putih yang menyebabkan paras gula dalam darah anda melonjak. Mengambil makanan dengan indeks glisemik tinggi (makanan yang menaikkan paras gula dalam darah dengan cepat) didapati menimbulkan risiko kanser paru-paru di kalangan orang putih bukan-Hispanik, berdasarkan kajian dari Pusat Kanser MD Anderson, Universiti Texas. Makanan GI yang tinggi termasuk roti putih dan bagel, serpihan jagung, dan bertih beras. Sebaliknya, pilihlah makanan GI yang lebih rendah seperti beras perang, roti gandum, dan oat.

18. Makanan Jeruk


Makanan ini mengandungi beberapa pengawet dan nitrat yang berpotensi menjadi karsinogenik, kata Dr Bilchik. Khususnya, memakan banyak makanan jeruk meningkatkan risiko kanser perut dan esofagus, serta kanser tiroid dan ovari pada beberapa wanita, menurut Institut Kanser Kebangsaan. Ini adalah 6 gejala senyap kanser kolon yang anda mungkin terlepas pandang.

19. Perasa Tiruan


“Perasa tiruan yang baru-baru ini dilarang oleh FDA telah lama dikaitkan dengan banyak gangguan kesihatan, termasuk kanser,” kata Maryam Nemati Shafaee, MD, pembantu profesor di Pusat Kanser Komprehensif Dan L. Duncan di Baylor College of Medicine di Houston, Texas. FDA secara khusus menemui tujuh bahan perasa sintetik yang menyebabkan kanser di haiwan makmal. Yang berkata, bahan-bahan ini biasanya digunakan dalam jumlah yang sangat kecil dalam makanan A.S., mengakibatkan pendedahan dan risiko tahap rendah.

20. Makanan Bergaram Tinggi



Terdapat beberapa sebab untuk mengelakkan makanan dengan jumlah garam yang tinggi, menurut Victoria Manax, MD, ketua pegawai perubatan di Rangkaian Tindakan Kanser Pankreas dan ahli onkologi terlatih. Garam terlalu banyak membawa kepada tekanan darah tinggi dan mempunyai peluang yang tinggi untuk menyebabkan risiko kanser tertentu, menurut Dr. Manax. Ini termasuk kanser perut, hidung, tekak, dan pankreas. “Individu yang paling berisiko untuk menghidapi isu berkaitan kesihatan kerana diet ‘asin’ termasuklah orang berusia lebih dari 50 tahun dan orang yang menghidap diabetes,” katanya. “Semua faktor risiko ini juga mencerminkan beberapa faktor risiko yang berkaitan dengan kanser pankreas.” Selain itu, pengambilan garam yang tinggi menyebabkan masalah kesihatan lain seperti penyakit kardiovaskular, osteoporosis, dan obesiti- yang merupakan faktor risiko lain untuk kebanyakan kanser.