Assalamualaikum. Kawan2 mungkin pernah mendengar ciri kad kredit ini sebelum ini, tetapi adakah kwn2 tahu bagaimana rancangan pembayaran ansuran berfungsi? Ketahui lebih lanjut mengenainya di sini dan bagaimana kwn2 boleh memanfaatkan pelan pembayaran ansuran sekarang.

Apakah Pelan Pembayaran Ansuran?

Pelan pembayaran ansuran atau pelan pembayaran mudah sebenarnya adalah perkara yang sama. Pada dasarnya ia adalah ciri yang memberikan kwn2 kelonggaran untuk menggunakan kad kredit untuk membuat bayaran untuk jumlah yang besar kemudian membayarnya secara ansuran dalam tempoh tertentu. Tempoh untuk ansuran akan bergantung kepada institusi kewangan atau pengeluar kad kredit. Walau bagaimanapun, ia biasanya berkisar dari 3 bulan hingga 24 bulan.

Pembayaran ansuran amat berguna untuk pembelian yang lebih besar seperti barangan elektrik dan perabot. Walau bagaimanapun ada perkara-perkara tertentu yang perlu kwn2 ketahui untuk memanfaatkan ciri ini.

Pastikan Yuran Caj Kepentingan Adakah Sifar

Untuk mengambil kesempatan daripada pelan pembayaran ansuran, pastikan ia menawarkan kadar faedah sifar peratus. Bergantung kepada pengeluar kad kredit kwn2 dan juga pedagang yang mengambil bahagian, kadangkala terdapat bayaran satu kali atau bayaran lain yang terlibat apabila kwn2 menggunakan ciri ini.

Petua: Baca terma dan syarat, ini mungkin sedikit membosankan tetapi itulah cara kawan2 akan mengetahui sama ada terdapat sebarang kos tersembunyi dalam pembelian melalui pelan ansuran!

Pastikan Kawan2 Membeli dari Pedagang yang Mengambil bahagian

Sebelum kwn2 melangkah ke kedai untuk membuat pembelian besar yang kwn2 inginkan, pastikan dulu periksa sama ada kedai itu berada di dalam senarai kedai yang mengambil bahagian untuk pelan pembayaran ansuran kad kredit ini. Rancangan pembayaran tanpa faedah biasanya hanya terhad kepada pedagang2 yang mengambil bahagian. Jadi kwn2 tidak boleh sewenang2nya menggunakan kemudahan ini di mana2 kedai yang dikunjungi.

Ketahui Syarat dan Peraturan

Sama seperti pembelian lain yang dibuat dengan kad kredit, kwn2 perlu membayar secara ansuran pada masa itu, jika tidak akan ada akibatnya. Sebagai contoh, jika kwn2 terlepas bayaran ansuran, kadar faedah 0% boleh ditarik balik tanpa notis dan kwn2 akan dikenakan kadar faedah biasa yang boleh berkisar antara 12-18% untuk keseluruhan baki tertunggak sehingga kwn2 membayarnya.

Oleh itu, untuk mengoptimumkan ciri ini, kwn2 mesti berdisiplin dan tidak terlepas sebarang bayaran. Sekiranya kwn2 terlepas sebarang bayaran, ia mungkin menyebabkan kwn2 membayar lebih banyak kerana penalti dan dibatalkan faedah 0% tersebut!

Selain itu, sesetengah bank akan membolehkan kwn2 memilih untuk membayar jumlah minimum 5% dan bukannya ansuran bulanan yang dipersetujui. Tetapi adalah penting bagi kwn2 untuk mengetahui bahawa sekiranya kwn2 membuat pilihan ini, kwn2 masih akan dikenakan faedah atas jumlah tertunggak.

Bila Menggunakan Pelan Pembayaran Ansuran?

Alat elektronik, seperti telefon bimbit atau komputer riba yang baru boleh menjadi mahal dan mungkin tidak mampu dimiliki dengan jumlah wang yang ada di dalam akaun. Sekiranya kwn2 membuat pembayaran dengan kad kredit, tetapi tidak mampu membayar jumlah penuh pada akhir bulan, kwn2 akan menanggung bunga setiap bulan atas baki tertunggak. Jadi jika kwn2 berfikir untuk menaik taraf telefon bimbit, sila tinjau pelan pembayaran ansuran yang ditawarkan oleh pengeluar kad kredit agar kawan2 nanti tidak membelanjakan sejumlah wang yang besar secara sekaligus!

Katakan kwn2 mahu membeli Macbook. Sekiranya kwn2 mempunyai kad kredit CIMB, kwn2 boleh membayar secara ansuran dengan faedah 0% dengan CIMB Bank 0% Easy Pay. Tetapi ini adalah jika kwn2 mendapatkan Macbook di SenHeng, kerana ia adalah salah satu daripada pedagang yang mengambil bahagian. Kawan2 boleh memohon pembayaran balik tanpa faedah sehingga 36 bulan!

Peralatan elektrik seperti peti sejuk atau televisyen LED juga barangan mahal dan boleh dibayar secara ansuran 0% faedah jadi kwn2 harus menggunakannya supaya dapat membantu menguruskan kewangan dan aliran tunai.

Bila Tidak Perlu Menggunakan Pelan Pembayaran Ansuran?

Perkhidmatan seperti keahlian gim atau pakej salon. Perlu diingat bahawa kwn2 masih perlu membuat bayaran ansuran kepada bank walaupun pembekal perkhidmatan keluar dari perniagaan. Jadi elakkan menggunakan EPP untuk membayar perkhidmatan. Satu lagi peringatan penting kpd kwn2! Jangan buat pembelian yang kawan2 tidak mampu. EPP hanya boleh digunakan supaya kwn2 boleh mempunyai aliran tunai yang lebih baik daripada menggunakan wang untuk membeli barang2 yg mahal atau besar. Jangan membuat pembelian besar itu jika kwn2 tahu tidak mampu membelinya.

Ini kerana walaupun akwn2 boleh membuat pelbagai jenis pembelian secara ansuran, kwn2 boleh kehilangan wang jika tidak berdisiplin. Jika kwn2 terlepas bayaran ansuran, kadar faedah 0% boleh ditarik balik tanpa notis. Kwn2 kemudian akan dikenakan kadar faedah setinggi 18% untuk keseluruhan baki tertunggak sehingga kwn2 selesai membayar semua itu! Disamping itu, kwn2 juga mungkin dikenakan bayaran lewat, jadi kwn2 akhirnya membayar lebih banyak pada akhirnya.

Ingat! Menggunakan EPP juga akan mempengaruhi had kredit kad kredit kwn2 yang tersedia. Misalnya, jika kwn2 mempunyai had kredit sebanyak RM10,000 dan kwn2 menggunakan EPP untuk membeli telefon bimbit baharu yang berharga RM3,300, kwn2 kini hanya mempunyai RM6,700. Tetapi had kredit kwn2 akan kembali kepada jumlah asalnya apabila kwn2 selesai membayar bayaran ansuran tersebut.

Jadi kepada semua pemegang kad kredit, berbelanjalah dengan berhemah agar tak menyesal dikemudian hari!