Assalamualaikum. Kali ini abam kie nak bercerita tentang pengalaman abam kie di sebuah outlet 7-11 di Kelantan ni. Dalam perjalanan pulang ke rumah semalam, abam kie sempat singgah kat 7-11 sebab nak beli tidbits atau jajan sikit. Sampai kat kaunter, sedar2 ada RM4 je dalam wallet sedangkan the total bill was RM13.60! Jadi abam kie bagitahu kat cashier tu yang abam kie akan cuma beli aiskrim je dan meminta dia untuk membatalkan barang2 yang lain sbb tak cukup duit (Abe Kie terlupa nak keluarkan duit yang berjumlah RM2.6 ribu dalam akaun Maybank tu!) Hehehe. Nak guna debit card pun tak boleh sbb benda2 tu dibawah RM30.

Cashier yang kacak tu terus cakap “takpe lah, abg bayar je RM3.60 dulu, saya dahulukan RM10. besok2 abg senang boleh bayar balik.” Lantas abam kie kata kat dia tak perlulah nak susah2 sbb benda2 tu bukannya keperluan utama pun! Tapi dia bertegas nak dahulukan duit dia jugak.

Bila abam kie balik rumah, abam kie sukar untuk melelapkan mata sebab abam kie tersentuh dan terharu dengan kebaikan juruwang tadi. Walaupun dia tidak ada banyak duit, apatah lagi dengan gaji asas RM1200, namun dia sanggup mendahulukan duit dia. Mana boleh jumpa cashier sejujur macam tu di Malaysia ni. (RM10 tu banyak kot untuk cashier 7e dan mungkin bajet duit makan dia untuk sehari!). 

Jadi kesokan harinya, abam kie kembali ke kedai 7-11 tu dan membayarnya dua kali ganda. Pada mulanya dia enggan tapi abam kie berkeras untuk bayar RM27.20. Pas tu abam kie tanya dia, “mcm mana adik boleh percaya kat abg? kalau abg tipu mcm mana?”. Dia jawab “air muka abg mcm org baik2 dan abg pakai kemas2, takkan lah penipu kot?”.  Lalu abam kie jawab, “dik, zaman sekarang ni lah org yang nampak baik dan pakai kemas2 tu penyangak besar. Tengok je penyamun RM2.6 bil tu, kan nampak baik je dan kemas je orangnya!”. 😂😂😂

Pas tu dia tersenyum dan kata, " adik dapat rasakan yang abang ni cikgu. Takkanlah cikgu nak menipu, kan?" Opps! Barulah abam kie sedar, orang dapat agak pekerjaan kita melalui perwatakan dan penampilan kita.

Anyhow, it’s really a good feeling when you know there are still good samaritans amongst us.