Monday, 27 February 2017

Mengirim hadiah giveaway dengan pos berdaftar

Monday, February 27, 2017 16


Baru-baru ini abam kie ada menganjurkan GA bagi meraikan kawan2 yg selama ini menyokong blog abam kie yg suam2 kuku ini. Alhamdulillah, sambutan daripada kwn2 boleh tahan gak! Hadiah kali ini berbentuk barangan fizikal dan perlu diposkan iaitu magnet peti sejuk dan buku nota. Jadi ada beberapa pilihan untuk abam kie mengirimkan hadiah2 tersebut kepada pemenang2.

Mula-mula tu nak guna poslaju agar cepat sampai. Tapi bila memikirkan kos poslaju seminima RM7.20 tu maka abam kie x jadi berbuat demikian. Bukannya apa…harga poslaju lebih mahal drp hadiah yg diberikan. Tak berbaloikan?

Kemudian kalau guna pos biasa takut pulak hadiah tu x sampai. Memanglah kos setem cuma RM1 tapi kalau x selamat dan x boleh jejak sama ada penerima sudah menerima hadiah tersebut kan susah jadinya?

Jadi langkah yg paling selamat dan berpatutan ialah dengan menggunakan pos berdaftar. Memanglah barang tu sampai lewat sikit – paling awal pun 3 hari - namun ianya pasti selamat dan abam kie boleh semak sama ada barang tu sudah sampai atau belum.




Maka pada hari Sabtu tempohari abam kie pergi ke Pejabat Pos Tanah Merah untuk membuat pengiriman pos daftar. Caranya mudah aje. Pertama, pastikan alamat penerima ditulis di sebelah depan sampul surat tu. Kena tulis ke sebelah kanan sikit sebab pada sebelah kiri sampul surat tu perlu ditampal dengan pelekat pos daftar. Jangan lupa tulis alamat pengirim di sebelah belakang sampul.

Kedua, bagitahu la kerani Pos Malaysia tu yang kita nak buat pos daftar. Dia akan bagi pelekat poslaju yg berharga RM2.20 sahaja untuk 20g pertama. Jika lebih daripada itu kena lekatkan setem di atas sampul surat tu. Macam kes abam kie ni cuma perlu tambahkan setem 30 ke 50 sen aja. Jimatkan?

Kemudian tampalkan pelekat pos daftar di atas sampul surat tu sebelah kiri ya? Di bahagian belakang keratan pelekat tu kena tulis nama dan alamat penerima. Tak perlu tulis penuh. Cuma tulis nama n kawasan dia tinggal je. Keratan pelekat tu kena simpan la sebagai bukti sebab kat atas tu ada nombor penjejakan (tracking no). Pas tu berikan sampul surat kpd kerani dan buat bayaran yang perlu.

Tiga hari lepas tu boleh le semak sampul pos daftar tu sama ada sudah sampai atau belum di www.poslaju.com.my . Macam kes abam kie ni hantar pada 12 Feb dan sampai ke tangan penerima pada 15 Feb.

Jadi penganjur2 giveaway boleh la guna cadangan abam kie ini untuk mengirim hadiah kpd para pemenang. Amacam? Molek ke idea abam kie ni?

Friday, 24 February 2017

Kematian mengejut pada tengah malam

Friday, February 24, 2017 8
Kematian mengejut pada tengah malam

BAGAIMANA JIKA ADA KEMATIAN MENGEJUT DALAM RUMAH KITA TENGAH MALAM??

1. Jangan cemas

2. Maklumkan kpd ahli jawatankuasa masjid terdekat. InsyaAllah orang masjid akan membantu uruskan jenazah. ( kena simpan no tel ahli jwtkuasa masjid)

3. Sementara itu sapu minyak di kelopak mata arwah untuk lembutkan kemudian cuba rapatkan mata arwah jika masih terbuka.

4. Begitu juga dengan tangan, sapu2 sedikit minyak di kedua2 siku untuk lembutkan kemudian letakkan kedua-dua tangan di atas perut.

5. Letak sesuatu yg agak berat sikit spt gunting besi atas perut, supaya tak masuk angin.

6. Kelopak mata kalau payah nak tutup,letakkan syiling

7. Tangan diikat dengan perca kain.

8. Kepala hingga dagu juga elok ikat dgn perca kain.

9. Jika ada darah yang keluar dari hidung/telinga, sumbatkan dengan kapas untuk menahan darah dari terus menitik keluar

10. Selimutkan arwah dengan kain yang dapat menutup seluruh jasad dari kepala hingga kaki.. boleh guna sebarang kain samada kain batik panjang dsb, asal saja dapat menutupi jenazah

11. Rehatlah dan cubalah untuk tidur dulu sementara menunggu subuh kalau kematian berlaku seawal jam 12 atau 1 pagi.

12. Mesti ada pengesahan kematian dari doktor klinik/hospital.

13. Bila dapat surat pengesahan tersebut baru buat laporan di balai polis berhampiran.

14. Polis kemudiannya akan keluarkan Permit Pengkebumian/surat mati untuk urusan pengkebumian jenazah.

Menjadi ahli khariat kematian samada di surau berdekatan rumah/masjid.

Jika kita tiada khairat kematian, hanya perlu ada sejumlah RM520(mungkin jumlah RM berbeza di masjid lain) untuk pengurusan jenazah dari awal urusan dimandikan, dikafankan sehinggalah selamat dikebumikan (wang boleh serah kemudian, pihak masjid boleh dahulukan).

Pihak masjid yang akan menghubungi penggali kubur untuk menyediakan tempat, begitu juga urusan kain kapan dan sebagainya. waris simati tidak perlu bimbang tentang semua perkara itu.

Patut juga kita ambil tahu nama-nama ajk masjid, yang lebih baik lagi kenal dan cam wajah2 mereka.

Ramai yang tidak tahu dan tak terfikir tentang adanya kemungkinan perkara itu tiba-tiba terjadi dalam rumah masing2.

Harus bersedia menghadapi kematian. Mati yang pasti.

Kongsi dgn semua orang.

TOLONG SEBARKAN WALAUPUN ANDA TELAH MEMBACANYA SEBELUM INI. SEBAGAI PERINGATAN

Wallahu’alam.

Wednesday, 22 February 2017

Peringatan kepada pengguna jalanraya di Kelantan

Wednesday, February 22, 2017 16
Peringatan kepada pengguna jalanraya di Kelantan

Tulisan ini ditujukan Kepada kita semua rakyat kelateku yg abe kie sayangi. Mohon baca dengan positif dan untuk diri sendiri jugak. Peringatan: Entri ini ditulis dalam dialek Kelantan. Kalau tak faham boleh tanya kat kawan2 yang berasal dari sana, ye? Terima kasih kerana sudi membaca entri panas menggelegak ini. Sama2 kita menghayati dan berubah ke arah kebaikan. Terima kasih.

*Jom uboh*...jange duk bereng.

Situasi di Kota Bharu 10 tahun lepas. Kalau janji nak jumpa kawan pukul 5ptg, turun dari rumah pukul 4.30 ptg pun sempat sampai. Situasi sekarang, dengan jarak yang sama, setengah jam memang tak akan dapat sampai. Satu jam pun belum tentu sampai.

Keadaan sekarang, kereta bertambah banyak di atas jalanraya. Jalanraya pula saiznya sama dengan jalanraya 20 tahun dulu. Kalau ada pertambahan dan pembesaran pun tak banyak. Flyover yang ada pun tak banyak, tu pun ambil masa 4-5 tahun nak siap. Untuk selesaikan masalah ni, kita rakyat Kelantan kena pakat tolong sesama kita.

Tolong lagumano :

1. Kena cepat2 bergerak bila lampu hijau, khas utk kereta hok duk depan sekali. Kena selalu siap sedia semasa di traffic light. Jangan bila lampu hijau baru nok cari batang gear. Bila lambat gerak, kena hon kokram, barulah mula gelabah sampai tertukar pedal minyak dgn pedal brake. (hok kawe panah peda sekali kalu traffic lite hok ado nombor countdown tu, napok doh nombor 10,9,8,.....3,2,1..lampu hijau baru nok gaga. Kerana ado hok perangai lagu ni la keno duk tarffic light 2-3 kali lampu hijau baru boleh lepas. Dio bubuh nombor tu nok suruh kito siap sedio, bukan suruh belajar mengira. Kalu kato bodo ke demo maroh)

2. Kalu demo tok lorat. Perut kenye doh, semaye siap doh. Jange dok hecer kot atah jale rayo. Ni gak, meta ko demo rileks, tekan minyok supo tekan dengan anok jari kaki. Kereta sama laju dengan org hok jalan kaki. Kalu tengok, kereta demo serupo kepalo kereta api. Demo duk depan, hok lain berjujuk kot belake. Nok pulok, jalan hok payoh nok memotong. double line atau jalan sempit. Timbang raso ko ore lain hok ado kijo mustohok, hok nok gi kijo, nok gi spita, nok ambik anok sekoloh ko, nok gi semaye ko, hatta hok sakit perut nok berok ko. Kito keno pikir belako masalah ore. Jangan kito tak dok masalah, kito anggap ore lain tak dok masalah jugok. Kalu abe, adik kakok nok naik kereta nok make angin, boleh gi pantai. Make la angin sampai kembung perut. angin pantai takkan habis. Ambo mitok tulung banyok2, janganla duk hecer kot dalam bandar.

3. Signal. Bendo paling mudoh dalam dunio. Nok belok kiri, tolok kot atas. Nok belok kanan, tolok kot bowoh. Engineer Jepun pecoh palo mikir lagumano nok reka signal nok bui jalan raya ni selamat. reka signal LED la, hok biaso la. Bakpo gak malas sangat, payoh sangat nok bui signal bilo nok masuk lorong. Demo jange runsing, signal loni kalau demo tekey dio jetak semula. (automatic jetak sendiri bilo stering betul) Tok payoh nok ejah matti signal. Patutla ramai hok obesiti. Nok bui signal pon malas. (gerey weh aku). Pah kalu ore tepoh punggung mula nok gocoh ore la. kito tu hok tolol. Demo jangey ingat ore lain boleh baco niat demo nok belok kereto ke kiri atau kanan tanpa bagi signal.Kalu ado kereto hok boleh baca niat ore gini, ambo pun nok beli so.

4. Kalau jalan dua lorong. Lorong alik kanan untuk ore lorat. Lorong alik kiri utk ore hok lorat dio tak berapo urgent. Ore hok tok lorat, serupo ambo oyak tadi. Gi makey angin tepi pantai. Jadi pandai pandai la. Jangan bawak kereto slow, tapi duk alik kanan. Nyusoh kokram. Kalau ore bagi lampu atau hon tu, cepat2 la gi ke kiri. So lagi, kalu nok u-turn, jangan duk alik kanan lagi kalu tempat u-turn tu 5km di depan. Nok duk alik kanan tu buleh, laju sikit kenderaan anda.

5. Cermin pandang belakang. Hok ni khas untuk adik kakok. Cermin tu ore bubuh untuk tengok kenderaan dari belekang. Bukan untuk solek, pakai gincu. Guno cermin ni, tengok gapo hok ado belake kito. Alert!. Ni gak, ado cermin tapi tak tengok. bowok kereto serupo dio sore jah hok ado atas jalan raya.

6. FB/Whatsapp dan sewaktu denganya. Masa drive atau menunggang moto. jangan duk ralit main mugo goni. Ngadap mugo goni boleh buat kito lalai. Lampu hijau kita tak jalan. Ore brek kito tok brek. Pahtu eksiden. Mula la jerit tubik air mato. hok naik moto, main wasap, muto pah ko dale parit.

Ambo rasa setakat tu dulu..kalu ado nok tamboh boleh la. Hoh so lagi, kalu bowok kereta laju tu boleh. Tapi otak kita pon keno sama laju dengan kereta. Semua orang boleh bawak kereta dan moto. tapi tak semua orang jadi pemandu berhemah.

Kita boleh ubah. Atah nok dengan tok sir jah. Cayo la buoh kawe ni.

Renung2kannn...

Monday, 20 February 2017

Kita dan masjid

Monday, February 20, 2017 12

Cuba renung-renungkanlah... semoga ia membawa keinsafan kepada kita. Peringatan kpd kawan2 dan diri saya sendiri yang jahil ini gak. Aamiin...

1. Kita ada kereta kita hanya bawa keluarga mkn angin..tapi kita tak bawa pun mereka ke Masjid...

2. Kita ada motor besar..laju & pantas..tapi hari Jumaat kita selalu lewat dtg ke Masjid..

3. Kita selalu bawa bini makan kat MD KFC dll...tapi kita tak bawa bini kita ke Masjid untuk santapan rohani......

4. Kita sanggup tak dtg kuliah di Masjid kerana hantar anak tiusyen..bimbang anak tak dpt jawab soalan peperiksaan..tapi kita terlupa kita tak dtg Masjid untuk tiusyen untuk jwb soalan kubur kita nanti...

5. Kita bina rumah besar dan jadikan "rumah ku syurga ku" hingga kita syg nak tinggalkan rumah untuk ke Masjid.....

6. Kita pi petrol pump Rm 1.00 tak ada nilai tapi kat Masjid kita masuk tabung RM 1.00 shj.......,

Ya Allah ampunlah dosa2 kami jika kami menggunakan nikmat yg engkau berikan dijln yg tidak Engkau redhai.....

Aamiin.

Saturday, 18 February 2017

Segmen Review Blog By Syahirah Valiant

Saturday, February 18, 2017 12

Assalamualaikum. Kali ini abam kie teruja pulak nak join segmen review blog yang dianjurkan oleh sdri Syahirah Valiant. Bagus juga join segmen macam ini kerana penganjur akan memberikan komen membina terhadap blog kita tu. Mana yg baik kita terima. Mana yang buruk kita ubah. Betul tak? Selain drp itu dapat gak menambah kenalan blogger dan meningkatkan trafik.

Jadi jika kwn2 juga nak join segmen ni sila klik banner di atas tu skrg! Cepat tau sebab segmen ini akan tamat pada 12 Mac 2017.

Friday, 17 February 2017

Muslimah Membawa Dua Pintu Syurga

Friday, February 17, 2017 11
Muslimah Membawa Dua Pintu Syurga

Untuk berkongsi kegembiraan seorang kenalan yang membuat kenduri aqiqah kerana mendapat anak perempuan, saya berkata,"Seolah mendapat dua pintu syurga."

Semasa duduk makan, seseorang yg mendengar kata-kata saya kpd tuan rumah, bertanya maksud saya dua pintu syurga. Saya kongsi di sini.

Pertama, sebelum menikah, wanita adalah  pintu syurga bagi orang tuanya. Hadis dari Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

مَنْ عَالَ جَارِيَتَيْنِ حَتَّى تَبْلُغَا، جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَنَا وَهُوَ» وَضَمَّ أَصَابِعَهُ

“Siapa yang menanggung nafkah dua anak perempuan sampai baligh, maka pada hari kiamat, antara saya dan dia seperti ini. Baginda menggabungkan jari-jarinya.” 
(Muslim 2631, dan Ibnu Abi Syaibah 25439).

Dalam riwayat lain,

Dari Uqbah bin Amir radhiyallahu ‘anhu, bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

مَنْ كَانَ لَهُ ثَلَاثُ بَنَاتٍ فَصَبَرَ عَلَيْهِنَّ، وَأَطْعَمَهُنَّ، وَسَقَاهُنَّ، وَكَسَاهُنَّ مِنْ جِدَتِهِ كُنَّ لَهُ حِجَابًا مِنَ النَّارِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

“Siapa yang memiliki 3 anak perempuan, lalu dia bersabar, memberinya makan, minum, dan pakaian dari hasil usahanya, maka semuanya akan menjadi penghadang dari neraka pada hari kiamat.” (HR. Ahmad 17403, Ibnu Majah 3669, dan dishahihkan Syuaib al-Arnauth).

Dari dua hadis ini ternyata memiliki anak perempuan itu ibarat memiliki pintu syurga, cuma pada ibubapanya, mahu masuk atau tidak. Jika dia redha, menafkahi mereka dgn penuh tanggungjawab, didikan menjadi muslimah solehah, mereka tentu melangkah masuk ke pintu itu.

Kedua, setelah memiliki anak, wanita adalah pintu syurga bagi anak-anaknya. Dari Jahimah as-Salami radhiyallahu ‘anhu, bahawa beliau pernah mendatangi Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam.“Ya Rasulullah, saya ingin ikut berjihad. Saya datang untuk meminta pendapatmu.” Tanya Jahimah.“Apakah kamu punya ibu?” tanya Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam.“Ya, masih ada.” Jawab Jahimah.

Lalu Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab,

فالزمها، فإن الجنة تحت قدميها

Selalu dampingi ibumu, kerana syurga di bawah kaki ibumu. (HR. Nasai 3117, Baihaqi dalam Syuabul Iman 7833 dan dishahihkan al-Albani).

Dari Abu Darda Radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

الْوَالِدُ أَوْسَطُ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ فَإِنْ شِئْتَ فَأَضِعْ ذَلِكَ الْبَابَ أَوِ احْفَظْهُ

Orang tua adalah pintu syurga paling tengah. Kamu boleh sia-siakan pintu itu, atau kamu menjaganya. (HR. Ahmad 28276, Turmudzi 2022, Ibn Majah 3794, dan dihasankan Syuaib al-Arnauth).

Kesimpulan dari dua pintu syurga yg dipegang oleh wanita ini,jelas mengingatkan kita semua yg bergelar wanita, semasa menjadi anak perempuan jadilah anak yg menjadi pintu syurga untuk ibubapanya dgn tingkah laku, adab sopan, keimanan yg membayang muslimah solehah. Tetapi janganlah pula menjadi pintu neraka utk ibubapa sendiri dgn dosa membuka aurat, pergaulan bebas, perangai buruk, pengumpat, pemfitnah dsbnya. Semasa menjadi ibu kepada anak-anak, jadilah ibu yg sabar, yg bersyukur, redha moga anak-anak berbahagia dgn pintu syurga mereka. Jangan jadi ibu yg ragamnya menyebabkan anak berdosa, permintaannya menjadikan anak serba salah, jangan jadikan leteran yg memanjang sebagai hiasan hidup waktu tua dsbnya yg menggerbangkan pintu neraka kpd anak sendiri.

Kepada semua muslimah, saya mengajak anda bermuhasabah pada dua pintu syurga ini, di mana diri kita. Perbaiki dan tambah baiklah.

Wallahua'lam

Sumbangan: Tuan Haji Abd Ghani Haron (FB)

Wednesday, 15 February 2017

Jalan masuk ke rumah sudah bertar

Wednesday, February 15, 2017 10

Semasa pulang dari sekolah pada hari Selasa minggu lepas abam kie menerima kejutan yang memang diharap2kan selama ini. Setelah 10 tahun mendiami rumah ini yang terletak cuma 2 km dari pekan Tanah Merah akhirnya lorong masuk ke rumah abam kie diturap dengan tar. Masih panas2 lagi tau!

Sebenarnya abam kie dan jiran baharu yang baru saja menduduki rumahnya pada 30 Dis lepas bersusah-payah mengemukakan permohonan kepada pihak Majlis Daerah Tanah Merah (MDTM)  dan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) untuk membuat pembatuan dan penurapan lorong masuk ini. Sebelum ini ada gak abam kie membuat permohonan namun x dilayan kerana cuma abam kie je yg kerap menggunakan lorong ini. Namun apabila ada 2 buah rumah dibina di kiri n kanan maka kuat la permohonan ini untuk diluluskan.



Sebelum Tahun Baru Cina tempohari ada org JPP datang menimbun batu di atas lorong ini. Siap dgn ambik gambar sekali. Jiran kata memang lorong ini akan ditar cuma menunggu masa aje. Syukurlah apabila cuaca panas berpanjangan selepas CNY membolehkan kerja2 penurapan itu dilaksanakan usai CNY tempohari. Lorong yang bertar ini membolehkan anak2 abam kie bermain basikal pada waktu petang dengan lancarnya.


Beginilah keadaan jalan masuk ke rumah abam kie semasa banjir akhir thn lps. Tu pun mujur jiran sebelah menimbun batu dan pasir di depan rumahnya. Jika tidak, makin dalam la paras air yg harus diharungi. Selama 10 tahun ni abam kie seorang je yg mebaik-pulih lorong ini bila berlubang, rosak, berselut dan sebagainya. Maklumlah kan jalan ni dibina oleh abam kie yg merupakan peneroka kawasan kediaman ni. Begitulah nasib menjadi peneroka. Orang lain datang mari tengok semuanya dah siap. Tapi tak apalah, niatkan bersedekah amal jariah. Moga mendapat pahala. Aamiin.

Monday, 13 February 2017

Perasan tak?

Monday, February 13, 2017 13

Keletihan selepas seharian bekerja di sekolah

PERASAN TAK?...Duit RM50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tapi begitu kecil bila dibawa ke StarHill, MegaMall dan seangkatan dengannya...

PERASAN TAK?...30 minit terasa begitu lama untuk berzikir, tetapi begitu pendek untuk menonton drama2 di televisyen...

PERASAN TAK?...Betapa lamanya 2 jam berada di masjid, tetapi betapa cepatnya 2 jam ketika menonton wayang di panggung...

PERASAN TAK?...Susah sungguh merangkai kata untuk dipanjatkan doa ketika solat, tapi betapa mudahnya cari bahan bersembang bila bertemu kawan-kawan...

PERASAN TAK?...Betapa seronoknya mendengar seruan dan teriakan yang berpanjangan waktu perlawanan bola sepak, tapi betapa bosannya bila imam solat terawih bulan Ramadhan lama dan panjang...

PERASAN TAK?...Susah sangat baca Al-Quran 1 juzuk saja, tapi majalah hiburan dan novel best seller 100 halaman pun habis ditelaah...

PERASAN TAK?...Orang berebut depan untuk menonton bola dan konsert, tapi berebut saf paling belakang bila solat Jumaat supaya boleh cepat keluar....

Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak boleh kembali :
1. Waktu
2. Kata-kata
3. Kesempatan

Ada 3 Hal yg dapat menghancurkan hidup seseorg :
1. Kemarahan
2. Keangkuhan
3. Dendam ..

Ada 3 Hal yg tidak boleh hilang :
1. Harapan
2. Keikhlasan
3. Kejujuran

Ada 3 Hal yg paling berharga :
1. Kasih Sayang ..
2. Cinta
3. Kebaikan

Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak pernah pasti :
1. Kekayaan ..
2. Kejayaan
3. Mimpi

Ada 3 Hal yg membentuk watak seseorg :
1. Komitmen
2. Ketulusan
3. Kerja keras

Ada 3 Hal yg membuat kita sukses :
1. Tekad
2. Kemahuan
3. Fokus ..

Ada 3 Hal yg tidak pernah kita tahu :
1. Rezeki ..
2. Umur
3. Jodoh

TAPI, ada 3 Hal dalam hidup yg PASTI :
1. Tua
2. Sakit
3. Kematian

Ya اللّه , insan yg membaca ini adalah insan yg soleh n solehah, kuat, sabar, pengasih dan penyayang - maka sayangilah dia serta kasihilah dia, bantulah dia meningkatkan taraf kehidupannya, murahkan rezekinya, sihatkan tubuh ., jika dia melangkah, selamatkanlah dia, permudahkan dan lancarkan segala pekerjaannya.

Semoga peringatan ringkas pada hari ini memberikan manfaat kepada rakan-rakan blogger. Terima kasih kerana sudi membaca sampai habis. 

Friday, 10 February 2017

Anak Yang Menjaga Ibubapa Ketika Tua

Friday, February 10, 2017 10
Anak Yang Menjaga Ibubapa Ketika Tua

Sekadar renungan buat mereka yang ada anak menduduki peperiksaan.

"Saya ada 4 orang anak. Semua berjaya kecuali sorang. Ada doktor, enginer dan lawyer. Tapi anak yang ke 3 tak menyerlah langsung. Dapat gred 2 SPM.
Sangat mengecewakan saya. Tusyen beratus ringgit sebulan. Tapi hasil tak da. Tak macam abang, kakak dan adik dia. Dapat straight A.
Dapatlah kerja kilang. Duduk dengan saya.
Tiap kali sebut pasal belajar mesti saya ungkit dia.
'Tengok macam adik beradik yang lain, semua keja elok-elok. Kau sorang kerja kilang. Buat malu keluarga aje.'

Ini ungkapan yang selalu saya lepaskan pada dia.

Masa berlalu pantas. Takdir Allah saya kena strok. Isteri saya pun sakit jugak. Tak mampu nak uruskan saya. Ingat ada anak yang jadi doktor mudah la sikit. Tak juga. Harap anak-anak lain semua sibuk dengan kerja masing-masing. Hanya datang lawat sesekali, lepas tu cepat-cepat nak balik.

Satu hari anak ke-3 balik dengan beg besar. Saya tanya kenapa? Dia jawab berhenti kerja nak jaga abah. Kelu lidah saya. Menitis air mata saya pada hari itu. Inilah anak yang paling saya kecewa dulu. Tapi dialah yang menjaga saya hingga hari ini.

Sy mohon ampun kepada Allah atas kesilapan saya yang dahulu. Rupanya Allah jadikan dia kurang dalam pelajaran, tapi Allah sertakan dia dengan rasa tanggungjawab yang tinggi.

Demikianlah Allah takdirkan sesuatu kepada manusia ada hikmahnya. Mungkin kita tidak nampak sekarang, masa depan kita tidak tahu. Bersangka baiklah dengan Allah.

Bagi ibubapa yang dapat result anak tidak cemerlang. Jangan kecewa. Gagal dalam peperiksaan bukan berakhir kehidupan. Tapi gagal dalam agama Allah s.w.t. bala yang paling besar bagi manusia.

Semoga tazkirah abam kie ini memberikan kesedaran kpd kita semua. In Shaa Allah.

Wednesday, 8 February 2017

Pembangunan zaman Najib

Wednesday, February 08, 2017 10

Tak patut DS Najib buat perkara-perkara ini. Sebab itulah rakyat marah terutama sekali Pengerusi Bunga PPBM kerana DS Najib cuba mengatasinya dalam memberi perkhidmatan yang terbaik untuk rakyat. Jom kita baca senarai pembangunan yang sudah dan sedang dilaksanakan pada zaman Datuk Seri Najib!

1. Projek Lebuhraya Pantai Timur LPT2. Patut disiapkan di zaman Tun Mahathir. Diberhentikan kerana PAS menawan Terengganu. Disambung oleh Pak Lah, terhenti kerana kenaikan melambung harga bahan api diesel dan petrol. Berjaya disambung semula dan disiapkan oleh Najib walaupun dikatakan Malaysia mahu bankrap.

2. Projek Lebuhraya Pesisiran Pantai Barat dari Banting, Selangor ke Taiping, Perak sedang giat dilaksanakan.

3. Projek Lebuhraya Pan Borneo 1000 km lebih tanpa tol sedang giat dibina.

4. Terminal Bas Selatan menggantikan Terminal Bus Puduraya yang cukup moden dan sistematik. Ini menggantikan projek Plaza Rakyat yang dihentikan sejak zaman Mahathir kerana bencana ekonomi 1998 dan sekarang dalam proses dipulihkan oleh kerajaan Najib.

5. KLIA 2 siap walaupun dituduh Malaysia tiada wang.

6. LRT 2 siap dan sudah beroperasi walaupun dituduh Malaysia akan bankrap.

7. Pembinaan menara tertinggi di Malaysia iaitu KL 118 sedang berjalan.

8. Projek Bandar Moden Malaysia dan TRX termasuk keretapi laju dari Kuala Lumpur ke Singapura.

9. Kelulusan pembinaan lebuhraya dari Terengganu ke Kelantan.

10. Kelulusan projek keretapi laju dari Kuala Lumpur ke Pahang ke Terengganu dan Kelantan yang menelan kos kira kira RM70 billion.

11. BR1M pun rakyat dapat.

12. 840 mangsa banjir dapat rumah percuma.

13. Banyak pembinaan cawangan UITM yang baharu.

14. Banyak pembinaan MRSM yang baharu.

15. Bandar Universiti Pagoh yang terdiri daripada 4 buah universiti.


16. Apartment baharu untuk polis, dulu cuma rumah flat sahaja.

17. Banyak Hospital, Pusat Kesihatan dan Klinik 1Malaysia yang baharu.

18. Kenaikan gaji minimun kepada RM1000.00, pencen tentera dan skala gaji kakitangan awam.

19. Penstrukturan semula Malaysia Airlines System daripada terus menanggung rugi berbillion ringgit.

20. Baucer buku pelajar kolej dan universiti swasta dan kerajaan RM250.00 setahun.

21. Menghapuskan beban subsidi berbillion ringgit oleh kerajaan terhadap Proton melalui penswastaan.

22. Menghapuskan subsidi IPP berbillion ringgit kepada syarikat syarikat besar.

23. Rumah percuma bagi rakyat miskin bernilai RM25,000 ke RM30,000.

24. Rumah mesra rakyat RM60,000 dengan bayaran bulanan sekitar RM200.

25. Perumahan PR1MA.

26. Membantu penstrukturan semula pengurusan Air Kelantan yang dah berpuluh-tahun mengalami masalah.

27. Lebuhraya baru Kuala Lumpur ke Kota Bharu Kelantan melalui Merapoh, Pahang sedang giat berjalan.

28. Keretapi laju Kuala Lumpur ke Ipoh ke Padang Besar, Perlis dah siap beroperasi.

29. MRT line 1 dah beroperasi, MRT line 2 dan LRT line 3 dah nak mula pembinaan.

30. Bangunan Signature Tower di TRX setinggi KLCC yang sedang dalam pembinaan dan dijangka siap tahun 2018.

31. Projek KL PUTRA WORLD TRADE CENTER

Nah! Siapa yang berani kata Najib cuma perabiskan wang negara aje? 

Monday, 6 February 2017

Pembahagian Harta Pusaka Yang Betul

Monday, February 06, 2017 9

Assalamualaikum. Rupanya setelah kematian suami tanggungjawab mencari nafkah buat anak-anak jatuh kepada walinya...iaitu datuk atau pakciknya, bukan tanggungjawab si ibu. Padanlah dari segi pemberian faraid bahagian isteri paling sedikit berbanding yang bakal diterima oleh waris yang lain. Saya tertanya-tanya, kenapa bahagian isteri paling sedikit sedangkan isterilah yang bakal menanggung keperluan anak-anak kelak. Bahkan rumah dan kereta peninggalan suami boleh dituntut wali jika tidak tersenarai sebagai harta pusaka yang dikhususkan untuk si isteri.

Ramai dari kita tidak tahu kerana belum pernah dengar lagi ada wali yang mencari nafkah buat anak yatim yang masih mempunyai ibu. Inilah amanah Allah yang dilupakan. Demikianlah besarnya tanggungjawab seorang lelaki...bertanggungjawab anda bukan hanya kepada anak isteri sahaja tetapi turut kepada pewalinya..

Apabila agama itu diambil separuh separuh, yg memihak padanya diambil yang memberi rugi padanya ditinggal.

Mari kita berfikir akan kisah benar yg berlaku pada seorang balu yg kematian suami.

1. Semasa hidup si mati org susah, adik-beradik tak pernah menjenguk, apatah lagi nk hulur belanja utk anak buah walaupun semuanya kerja best2.
2. Rezeki anak2, si mati dpt beli sebidang tanah dan membeli sebuah rumah teres. Tak lama kemudian, si mati membeli lagi sebidang tanah utk tujuan berkebun tp tak kesampaian (meninggal dulu)
3. Simpanan si mati ada dlm 10k dlm bank, sebuah rumah dan sebidang tanah.
4. Si mati selalu bagitau isterinya kalau dia tiada, isteri dan anak2 tak lah susah mana, ada tempat bergantung, ade sedikit duit dan ade tempat berlindung (rumah). Betapa besarnya harapan si mati utk si isteri dan anak2.
5. Ditakdirkan si mati meninggal dunia akibat sesak nafas (masalah jantung).. si mati meninggalkan balu dan 2 org anak perempuan.
6. Sejurus selepas si mati dikebumikan, adik beradik si mati termasuk ibu si mati telah mengajak si isteri berbincang pasal harta si mati kononnya si mati akn terseksa dlm kubur kalau tak diselesaikan secepat mungkin.
7. Si mati tiada anak lelaki, jadi harta2 si mati akan dpt juga kpd adik beradiknya.
8. Tak sampai seminggu si mati meninggal, datanglah adik beradik bertandang kerumah, siap buat lakaran dlm kertas ikut hukum faraid, bahagian utk isteri, anak2, ibu si mati dan adik beradik si mati.
8. Hukum faraid - bahagian isteri dpt paling sedikit, langsung tak pedulikan perasan si balu yg masih bersedih, dihamburkan pula nas2 dan dalil2 bab pembahagian faraid.
9. Paling memilukan, dinilaikan sekali rumah yg diduduki oleh si balu dgn anak2 ikut nilai pasaran. Kemudian mereka2 itu bagi dua pilihan pada si balu, bayar harga rumah tersebut kepada waris2 yg berhak sekiranya mahu tetap tinggal di situ, atau keluar dari rumah tersebut kerana rumah itu akan dijual dan duit jualan tersebut akan dibahagikan ikut hukum.
10. Nak cari mana 150k? nak tak nak terpaksa keluar dari rumah tersebut. Rumah dijual, dapatlah bahagian si balu dan anak2. Dgn jumlah yg si balu dapat, adalah mustahil baginya dan anak2 untuk mencari rumah baharu.

Bermulalah episod merempat si anak2 yatim, berpindah randah, menyewa situ sini, jgnkan si balu, si anak pun bekerja lepas balik sekolah nak sara diri sendiri, duit simpanan/tanah sebidang/rumah dijual si waris. Harapan si mati utk tidak menyusahkan anak dan isteri selepas ketiadaanya berkecai sama sekali. Waris2 semua lesap selepas dpt bahagian masing2.

Walaupun berhak kepada harta si mati, tapi kena tengok pula tanggungjawab yg harus dipikul. Jgn ambil agama itu separuh-separuh utk kepentingan sendiri, ya? Tak berdosa ambil harta yg sememangnya hak kita dlm hukum, tapi berdosa gagal menjalankan tanggungjawab nafkah kpd anak2 si mati seperti tempat tinggal /pakaian/makan minum.

Jika kita termasuk dlm golongan sebegitu sebelum ni berubahlah dan moga dijauhkan keturunan kita, adik2 kita, suami kita dan anak2 kita drp bersifat kejam begini.

Ambil pengajaran saudara saudari, sekali lagi saya ingatkan apa yg agama ajar, bila si mati meninggalkan anak2 yg belum baligh, wajib bg walinya mengikut turutan wali sebelah si mati menyediakan nafkah utk anak simati. Kalu tidak diambil peduli, menanggunglah di akhirat kelak.

Hukum faraid itu sgt adil dan indah, diberi lebih kepada lelaki sbb lelaki adalah ketua keluarga yg kena menanggung org2 di bawahnya, kenapa apabila tiada anak lelaki, harta akn  diberi juga kepada adik beradik si mati? Jelas Allah memberitahu bahawa adalah tanggungjwb si wali2 utk menanggung nafkah si anak yatim (lebih2 si yatim adalah perempuan) dan semoga dgn pembahagian faraid dpt meringankan beban/membantu si wali2 utk menjaga dan memberi nafkah kepada si anak yatim.

INGAT YEA..! dpt pembahagian harta si mati bkn terus beli rumah baru, shopping atau melancong dulu, tapi tunaikan dulu tanggungjawab si anak yatim.

Wallahu'alam

Friday, 3 February 2017

Senarai Pemenang Back To School Giveaway by Abam Kie

Friday, February 03, 2017 29

Assalamualaikum. Waktu yang dinanti sudah pun tiba. Setelah lebih tiga minggu Back To School Giveaway by Abam Kie berlangsung maka kini tibalah masa yang ditunggu-tunggu oleh semua peserta yang budiman. Pencarian 6 pemenang, seorang peserta terpantas dan seorang peserta terakhir kini terjawab. Kepada para pemenang tahniah abam kie ucapkan. Kepada yang gagal janganlah berputus-asa. Cuba lagi pada GA seterusnya yang bakal diadakan pada bulan Ramadhan 2017. In Shaa Allah. Kepada pemenang2 di bawah, sila SMS/whatsapp maklumat peribadi anda bagi memudahkan abam kie menghantar hadiah kepada kalian. Sila sertakan butiran berikut:

1. Nama penuh.
2. Alamat rumah atau pejabat (abaikan kepada peserta terpantas dan terakhir)
3. Syarikat telco yang digunakan (kepada peserta terpantas dan terakhir)
4. URL blog.

No telefon Abam Kie: 012 9820100

Segala maklumat di atas hendaklah sampai pada atau sebelum 11.59 malam, 6 Februari 2017 (Isnin). Sekiranya maklumat tidak sampai atau lewat maka cabutan kedua akan dilakukan. Semoga mendapat tindak balas segera dari kawan-kawan.

SENARAI PEMENANG

A. 1 buah buku nota dan 'fridge magnet'

7. http://mulan-sahbanu.blogspot.my/2017/01/back-to-school-giveaway-by-abam-kie.html
55. http://kakitravelkhairuddin.blogspot.my/2017/01/back-to-school-giveaway-by-abam-kie.html
42. http://starlavenderluna.blogspot.my/2017/01/back-to-school-giveaway-by-abam-kie.html
24. http://belogsjm.blogspot.my/2017/01/back-to-school-giveaway-by-abam-kie.html
17. http://www.sayidahnapisah.com/2017/01/back-to-school-giveaway-by-abam-kie.html
B. 1 buah buku nota dan folder comel

63. http://chanchueshahida.blogspot.my/2017/01/back-to-school-giveaway-by-abam-kie.html

39. http://tujuhpetak.blogspot.my/2017/01/mari-semua-sertai-giveaway-yang-dibuat.html

C. Top up RM5

1. http://thezafirahnazri.blogspot.my/2017/01/back-to-school-giveaway-by-abam-kie.html
67. http://themaiman.blogspot.my/2017/01/back-to-school-giveaway-by-abam-kie.html


P.S. Oleh kerana pemenang no 36 gagal melaporkan diri sebelum masa yg ditetapkan maka abam kie telah membuat undian semula dan memilih pemenang baharu yg bernombor 63. Harap maklum.

Wednesday, 1 February 2017

Kita perlu bersyukur

Wednesday, February 01, 2017 9

Yg hidup di kampung berasa nak ke bandar, yg di bandar pula ingin pulang ke kampung..

Bila hujan, kita tanya bila la nak kemarau... Di musim kemarau kita tanya bila la hujan nak turun..

Bila duduk di rumah, rasa nak keluar, bila keluar  pula rasa ingin  pulang ke rumah...

Waktu sunyi kita nak kepada org ramai, bila ramai org pula jadi serabut perut,  berasa nak kepada kesunyian...

Ketika bujang ngeluh nak nikah, bila nikah nak nikah so lagi...Hehehe

Setelah berkeluarga ngeluh belum dpt anak. Bila ada anak, ngeluh pula perbelanjaan hidup....

Bila pilihanraya -sibuk nak tukar kerajaan, padahal kerajaan yg baru belum tentu lebih dari yg ada.

Ternyata, sesuatu nampak indah kerana belum kita miliki.. Bila telah dimiliki lain pula jadinya..

Bilakah kebahagiaan akan diperolehi kalau kita sentiasa memikirkan apa yang belum ada, tapi mengabaikan apa yang sudah kita miliki..

Jadilah peribadi yang selalu bersyukur dengan rahmat dan nikmat yang sudah kita miliki..

Mungkinkah selembar daun yang kecil dapat menutup bumi yang luas ini...

Sedangkan menutup telapak tangan sahaja pun sudah begitu sukar..

Tapi, kalau daun kecil ini melekat di mata kita, maka tertutuplah bumi dengan daun..

Begitu juga bila hati ditutupi fikiran buruk sekecil manapun, maka kita akan melihat keburukan dimana-mana, bumi ini sekalipun akan nampak buruk..

Jadi, janganlah menutup mata kita, walaupun hanya dengan daun yang kecil.

Janganlah menutup hati kita dengan sebuah fikiran buruk, walaupun cuma seujung kuku.

Syukuri apa yang sudah kita miliki, sebagai modal untuk memuliakanNya..

Kerana hidup adalah, waktu yang dipinjamkan dan amanah yang dipertanggungjawabkan..

Bersyukurlah atas nafas yang masih kita miliki..

Bersyukur atas keluarga yang kita miliki..

Bersyukur atas pekerjaan yang kita miliki.

Bersyukur atas kesihatan yang kita miliki..

Bersyukur atas rahmat dan nikmat yang kita miliki..

Bersyukur dan sentiasa bersyukur di dalam segala perkara..

Jauhilah sifat sombong dgn apa yg kita miliki ..

Ianya bukan milik kita, ianya milik Allah yg Maha Esa... Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah...

Terima kasih ya Allah, terima kasih ya Allah, terima kasih ya Allah....