Saturday, 30 January 2016

Birthday G.A by FARAHDEENA FISAL

Saturday, January 30, 2016 2
CLICK PADA BANNER UNTUK JOIN

salam and hye people :),

This is farahdeena second giveaway. Dan giveaway kali ini dibuat semperna birthday blogger farahdeena pada 9 february ni. So, nak cari 5 orang blogger yang bertuah untuk memenangi HADIAH MISTERI. 

Tapi kalau ramai yang join mungkin  jumlah yang bertuah akan berubah. hehe. 

Untuk join Birthday Giveaway By FARAHDEENA FISAL ini. mudah ja syarat dia :)

1. buat entry bertajuk "Birthday G.A by FARAHDEENA FISAL" 


3.follow ig farahdeenafisal

4.follow ig Farahdeena Shopholic

Tamat pada 19 february 2016, jom join ramai-ramai...

Friday, 29 January 2016

UTAMAKANLAH YANG RUKUN

Friday, January 29, 2016 4

Dalam perjalanan dari Madinah ke Mekah setelah berniat umrah di Bir Ali, mutawif telah mengajak jemaah mengucapkan talbiah labbaikallah hummalabbaik....Setelah itu beliau memaksa semua lelaki pergi seorang seorang ke depan bas, memimpin ucapan ini dgn mikrofon. Lintang pukang sebutan, tertinggal perkataan, salah sebutan dsbnya, mungkin kerana tidak biasa, tidak fasih atau tidak tahu. Bahkan satu pakcik sampai ke sudah tak boleh sebut labbai kala syari kalakalakbaik. Saya menolak, bukan kerana saya tak tahu tetapi saya rasa salah memaksa orang buat yg sunat yg membawa jatuh maruahnya, apa tidaknya kerana dlm bas ada perempuan dan kanak-kanak. Kita kekadang terkeliru yg wajib dgn yg sunat, lafaz itu hanyalah sunat, tak sebut tak apa. Bila paksa orang, ada yg termalu kerana bukan semua orang boleh memimpin bacaan, memimpin talbiah. Menjaga maruah orang itu wajib, jangan diwajibkan sesuatu yg sunat.. Masa beribadat bukan masa latihan mencuba. Perkara begini sering berlaku dlm kursus. Ambillah pengajaran.

Ada beberapa contoh lagi kekeliruan antara sunat dan wajib dlm ibadat. Ada orang bertanya, masa imam baca surah fatihah, adakah wajib kita dengar atau kita baca doa iftitah. Semasa imam baca surah, mana lebih dituntut mendengar imam atau membaca surah fatihah. Jawapannya, jika imam telah mula baca surah fatihah, kita wajib dengar bukan dok sibok baca doa iftitah kerana hukum diam mendengar quran dibacakan itu wajib berbanding kita buat yg sunat membaca doa iftitah. Jika imam membaca surah, sedangkan kita belum selesai baca fatihah maka kita kena baca surah fatihah dari mendengar imam baca surah, kerana baca fatihah itu rukun solat, kecuali kita sudah habis baca fatihah. Sebab itu dlm solat berjemaah, tumpu kpd mendengar bacaan surah fatihah oleh imam jika imam telah mula membacanya, tinggalkan doa iftitah. Tumpukan bacaan fatihah kita sendiri, jika belum selesai, daripada mendengar bacaan surah oleh imam.

Dalam umrah orang bertanya, perlukah diniat lagi utk tawaf dan saie setelah berniat ihram. Sebenarnya tawaf dan saie adalah rukun umrah, maka bila dah berniat umrah, tawaf dan saie termasuk dlm rukunnya, maka pada dasarnya tak perlu niat lagi untuk tawaf dan saie. Bandingannya ialah jika kita niat bersolat, kita tak perlu lagi berniat pada rukun solat seperti rukuk, sujud, tahiyat dan rukun lain kerana semuanya termasuk dlm niat solat. Begitulah juga dlm ibadat yg lain, jangan rumitkan, serabutkan.

Begitulah juga kita suka merumitkan ibadat dgn perkara sampingan seperti solat jenazah dgn doa yg meleret sedangkan rukunnya amat ringkas. Ini menjadikan orang muda dan baru belajar terasa susah. Rukun nikah juga yg diberatkan dgn kaedah jawapan, ayat dan kata yg tetap, kena serentak dgn goyang tangan tok imam dsbnya. Berbaliklah kpd perkara pokok dan asas. Permudahkanlah.

Sumber: Haji Abd Ghani Haron

Wednesday, 27 January 2016

Perkataan yang sama tapi tak serupa

Wednesday, January 27, 2016 1

Ini ialah sesuatu yang menarik untuk dibaca. Semoga terhibur!

Kondominium tidak ada kena mengena dengan kondom. Tetapi di kondominium kita boleh dapat banyak kondom terpakai.

Aurat dan urat adalah dua benda yang berbeza. Namun begitu, apabila melihat perempuan yang mendedahkan aurat, urat lelaki akan krem di sesetengah kawasan.

Kuih tat enak di makan. Tapi apabila kita makan lapan keping kuih tat, kita mungikin dituduh mencarut. Kalau tak percaya, cuba kira satu tat, dua tat, tiga tat, sampai lapan.

Laksamana adalah jawatan besar di dalam kesultanan Melayu Melaka. "Laksa kedah" pula adalah contoh jawapan kalau orang tanya kita "laksa mana ni?"

Barbeque adalah makanan yang enak. Namun begitu '* queue' haram dimakan oleh orang Islam. 

Sesetengah orang memanggil cili sebagai cabai. Tapi kalau mulut nak kena cabai, cuba la cakap * kat depan orang tua-tua.


Membuat tahu sumbat sungguh meletihkan. Lebih letih lagi kalau orang lain hanya tahu nak sumbat je tahu sumbat dalam mulut.

Si Bohsia dan Bohjan dipandang hina oleh masyarakat. Namun begitu si Boroi yang makan duit rakyat mendapat sanjungan.

Bermain bola keranjang memang meletihkan. Bermain di ranjang juga boleh meletihkan. astaghfirullahalazim...

Allahyarham P.Ramlee tak pernah dapat Lesen P sebab baru diperkenalkan. Penyanyi pop yeh yeh L.Ramli mungkin pernah dapat lesel L. Tapi Allahyarham A.Ramlie tak pernah dapat lesen A sebab tak ada.

Ramai orang lelaki takut kalau-kalau mati pucuk. Tapi tak takut kalau2 mati esok.

Monday, 25 January 2016

TV dahulu, kini dan selamanya

Monday, January 25, 2016 5

TV, TV, TV ....

Sejak kecil ...
Di rumah anak asyik tonton TV
Senang Mak buat kerja di dapur
Mudah tak gaduh nak ikut abah keluar

TV, TV, TV ...
Drama Melayu tak pernah miss

Apa dialognya ...
- Cinta, rayu, pujuk, rindu, asmara
- Cemburu, dengki, irihati, tipu, fitnah

Apa gambarnya ...
- Berpegangan tangan
- Berpelukan
- Tidur sekatil

Saluran lain .... konsert, konsert, konsert
. Berambut panjang tak terurus lompat2 atas pentas
- Berpakaian ketat nampak keluk2 isi di badan ... sexy beb !!
- Mata bertentang mata lelaki perempuan berduet
- Liriknya mendayu, memujuk rayu
- Lirik cinta dana dunia aku yang punya

Kemudian ... pelbagai lawak jenaka
Kemudian ... cerita hantu
Kemudian ... game show (a'a-bodoh show)

Bayangkan dari umur 3-4 tahun menghadap TV
Sehingga umur remaja di depan TV

Bila besar ... ke sekolah
Yang dipelajari cuba diaplikasi
Inilah kata orang "semester praktikal"
Ada boyfriend w/pun baru Tahun 6
Ada girlfriend w/pun baru Tingkatan 1
Mula berdating w/pun UPSR tak ambil lagi
Ajak ke sana sini w/pun exam merudum memanjang

Ya la.
Kan Mak Ayah bagi smartphone
Kan Mak-Ayah sporting
Kan Mak-Ayah tak nak kolot
Kan Mak-Ayah pun sibuk dengan FB, whatsapp dsb.

Salah siapa apabila anak bermasalah.
Bukan salah kawan ... dia yang pilih kawan
Kita Mak-Ayah yang tak pernah check siapa kawan dia
Bukan salah TV ... memang TV cari duit.
Bukan salah Cina.
Melayu mundur kerana Melayu.

Bukan salah kerajaan ...
Kejap ... Ooops mungkin salah juga
Kerajaan tak pernah ambil tahu hal ini
Mereka sibuk nak pertahankan kuasa
Sibuk nak jaga kedudukan PM
Hingga tak ada masa nak jaga kedudukan orang awam.
Maaf politik.
Terpaksa beb !!
Tak tahan dah.
Tak ada sesiapa bicara dan jaga hal ..
Remaja Melayu semakin gelong.

Caveat:
Memang ada program Islamik
Memang ada ceramah agama
Memang ada slot tarbiyatul Islamik

Tapi mana yang banyak.
Mana yang dominan.

Sekian, adanya.@

Sumber: Dr Shukri Abdullah

Saturday, 23 January 2016

Birthday Giveaway by Finurz Creations 2016

Saturday, January 23, 2016 5

Assalamualaikum. Pada tahun ini abam kie lebih kerap menyertai segmen, giveaway dan contest kerana beberapa faktor. Pertama sekali tujuan abam kie join semua benda tu sebab nak mempromosikan blog abam kie yang suam-suam kuku ni. Kedua sebab nak tambah follower dan kenalan baharu. Ketiga tu sudah tentulah sebab nak menang hadiah yang ditawarkan. Manalah tahu ada rezeki abe kie kat mana2 giveaway atau contest yang disertai. Alhamdulillah, pada tahun ini sudah dua kali abam kie mendapat hadiah! 

Baiklah, pada kali ini abam kie nak join segmen Birthday Giveaway by Finurz Creations. Selamat hari lahir kepada Puan Fafa Zahirah. Kepada kawan2 yg berminat nak sertai segmen di atas, silakan klik banner tu. Mudah je syarat2nya. Semoga berjaya selalu! 

Friday, 22 January 2016

A very touching story that you must read

Friday, January 22, 2016 4

🍀 Read with patience 🍀
USED vs. LOVED

While a man was polishing his new car, his 6 yr old son picked up a stone and scratched lines on the side of the car. In anger, the man took the child's hand and hit it many times; not realizing he was using a wrench.

At the hospital, the child lost all his fingers due to multiple fractures. When the child saw his father...with painful eyes he asked, 'Dad when will my fingers grow back?'

The man was so hurt and speechless; he went back to his car and kicked it a lot of times. Devastated by his own actions.....sitting in front of that car he looked at the scratches; the child had written 'LOVE YOU DAD'.

The next day that man committed suicide. . .

Anger and Love have no limits;
choose the latter to have a beautiful, lovely life.....

Things are to be used and people are to be loved.
But the problem in today's world is that,
People are used and things are loved.

In this year, let's be careful to keep this thought in mind:
Things are to be used,
but People are to be loved.

Watch your thoughts; they become words.
Watch your words; they become actions.
Watch your actions; they become habits.
Watch your habits they become character;
Watch your character; it becomes your destiny.

I'm glad a friend forwarded this to me as a reminder.

God bless you.

If you don't pass this on nothing bad will happen;
If you do, you might change someone's life.

Do u know the relationship between your two eyes?
They blink together, move together, cry together, see things together and sleep together.
Even though they never see each other.

Friendship should be just like that!

Life is vanity without FRIENDS

Wednesday, 20 January 2016

Teach children to respect law

Wednesday, January 20, 2016 4
Teach children to respect law


At my school there are many students who ride motorcycles without any license or a helmet.

These students have to park their motorcycles outside the school as the school authorities do not want to be held responsible for any mishap or accident in the school compound.

I understand that it is the same “culture” in other schools in Kelantan. The parents condone this practice.

My question is if these students are not made wary of the law from young, the blatant act will spur them to take the law for granted when they are adults.

Is this the example we wish to set for our children? It is no point blaming the teachers and headmasters who have their hands full with regards to discipline within the school.

The police should step in and cordon off the school and examine if the students have licenses or safety helmets. Maybe the reason why they don’t use safety helmets is there is no brain to protect!

If we allow this kind of behaviour and “culture” to take root, then the law makers should amend the law to allow school children below the age of 18 years to ride motorcycles without obtaining licenses. They can “graduate” to another school where they can drive motor vehicles without a license too.

If they were to suffer any mishap or even fatal accident, it is okay as there are many others to take their place.

I am not being sarcastic for any other reason other than to shake the tree of common sense and to put things right.

I want these children to live to a ripe old age but also to respect and abide by the laws of the land while growing up.

If they don’t get summoned and cautioned and their parents ticked off then the tree to me is barren and should be left to wilt and die.

Monday, 18 January 2016

Kenangan menanam padi di kampung saya

Monday, January 18, 2016 8

Abam Kie ialah anak petani. Ayah abam kie menanam padi untuk membesarkan kami enam beradik. Masih teringat lagi pada masa kanak-kanak abam kie bermain di dalam sawah padi berselut untuk mencari ikan darat yang terperangkap apabila petak sawah dibajak. Sempat jugalah merasa pengalaman membajak sawah menggunakan tenggala kerbau. 



Arwah ma abam kie pula menolong ayah mencabut anak padi dan diikat menjadi gemal sebelum diubah ke petak sawah. Dia tidak menggunakan kuku kambing pun. Kadang-kala dia dibantu oleh saudara-mara kami yang lain. Maklumlah tanah ayah luas. Tak larat jika mereka berdua aje yang bekerja di sawah. Lepas tu bagi la upah seringgit dua.



Apabila musim menuai itulah yang paling best sebab kami kanak-kanak pun tumpang menyibuk. Abam Kie suka bermain di atas jerami yang sudah dibanting padinya. Pada tahun 70an tu proses menanam padi masih dijalankan secara tradisional. Masuk era 80an barulah jentera pembajak dan mesin penuai diperkenalkan di kampung abam kie. Empangan Hilir Sat, Machang, Kelantan pula siap dibina pada 1979 membolehkan penduduk kampung menanam padi 5 kali dalam masa 2 tahun. Jadi petani2 di kampung tidak berharap kepada air hujan semata2.

Sekarang ini semuanya sudah berubah. Padi ditanam secara tabur aje. Pas tu jentera pengetam akan menuai padi dan bila siap terus dimuatkan ke dalam lori pengangkut. Ayah cuma menerima duit sahaja. Hairan juga kami menanam padi sendiri tapi masih membeli beras siam. Hah, macam Malaysia la. Jual minyak ke negara luar tapi beli minyak dari Arab. Begitulah kiranya, 


Saturday, 16 January 2016

Give Away Bernilai RM500 by Nurfuzie & Mamalink

Saturday, January 16, 2016 14
klik untuk join
Give Away Bernilai RM500 by Nurfuzie & Mamalink | Bersempena Tahun Baru 2016 dan Hari Lahir Cik EN pada 16 Januari nanti, cik en berbesar hati untuk mengadakan Give Away Bernilai RM500 by Nurfuzie & Mamalink yang akan berlangsung pada 4 Januari 2016 sehingga 31 Januari 2016. Hanya perlu mengikuti syarat syarat dibawah dan korang berpeluang menjadi salah seorang pemenang daripada 27 pemenang untuk merebut hadiah hadiah bernilai RM535. 

Follow Blog Di bawah

Follow Page

Instagram

Bloglist

Hadiah? Mesti terlepas pandang ini, Cik en dah keluarkan awal ye. Boleh rujuk di bawah ini
Senarai Hadiah Hebat
Dah submit entry? Boleh rujuk di bawah ini pula
Senarai Peserta Hebat

Friday, 15 January 2016

11 Practical Tips to Save Money (Tip-Tip Berjimat Cermat)

Friday, January 15, 2016 9
11 Practical Tips to Save Money (Tip-Tip Berjimat Cermat)

Saving money isn’t exactly easy to do, especially when there are so many things you want to see and do. But for students, it’s very important to do so early because you never know what can happen to throw you off financially. Check out these easy ways for you to save money.

1. Work Part-time For Cash and Experience
Taking up a part-time job is a great way to earn some extra money and get started on your savings. You’ll also get valuable working experience and skills which will make you even more employable in the future. Working will also teach you the value of money, so have a look at Student Part Time Jobs Malaysia where part time job advertisements are posted regularly.

2. Apply For A Scholarship
Whether you’re at a public or private higher education institution, you’ll have access to scholarships and grants. Most scholarships require you to have excellent grades for your SPM or your pre-university programs. Keep an eye out for the call for scholarship applications advertised in Malaysia Scholarships 2016, the newspapers, as well as the organisation or government agency’s website.

3. Get The Awesome KADS1M
Sign up for the Kad Diskaun Siswa 1 Pelajar (KADS1M). It’s free for students pursuing higher education at private and public education institutions. You get up to 60% discounts at various retail outlets and shops in Malaysia. Amongst them are Rapid KL (50% discount for bus, 33% discount for traveling between bus, LRT and Monorail), KFC, MPH, Focus Point and even airline tickets.

4. Challenge Your Friends And Family
Think you’re more budget savvy than your friends and loved ones? Why not make a game out of saving money and challenge them to see who has the most savings at the end of every month? Of course, if it’s a contest, it goes without saying that there has to be a prize waiting for the winner at the end of it all…

5. Vouchers Are Your New Best Friend
University and college students will receive the Baucer Buku 1Malaysia (BB1M) in 2016, so it’s time to use the RM250 worth of vouchers to purchase the books you’ve been looking for! And if you’re a huge foodie, why don’t you check out Worthy Book? You can get up to RM3,000 worth of F&B vouchers and save more money when dining out at over 100 shopping malls nationwide.

6. Shop Smarter And Pay Less
Malaysia is known for having plenty of sales all year round, so before making any purchases always wait it out for the big sales. For avid readers, visit book fairs like the Big Bad Wolf which is coming soon in December! And if you enjoy traveling or you’re crazy about gadgets, wait for the MATTA Fair or PIKOM PC Fair.

7. Watch Movies For Cheap
Instead of paying for full price movie tickets, catch a movie on a Wednesday (TGV and GSC cinemas) and watch movies before 6pm as its way cheaper! Students pay only RM10 tickets on weekdays and Early Bird Deals at GSC gets you tickets from only RM8, before 12pm. Not a fan of the cinema?  Stay home and watch your favourite movies and TV series on iflix from only RM8 per month. 

8. Keep Track Of Expenses
The first step is to track your spending, so you can recognise where you might be overspending. Once you know where most of your money is going to, you can try to adjust and cut down on your spending. Try this free app, Mint. You can create and set a budget limit, see your spending pattern and it’s all tracked with cool graphs and interface.

9. Swap Your Old Stuff For Cash
Got any unused books, electronic or gadgets that are still in good condition? Instead of leaving it lying around your house collecting dust, sell it and get some extra cash. Check out the Malaysia Car Boot sale for locations and updates or head over to Cash Converters where you can get exchange unwanted items for cash.

10. Freebies Are A Must
Taking advantage of your university or college’s free services (that you’ve technically already paid for) doesn’t mean you’re cheap. So make full use of the facilities and do research and assignments, surf the Internet or take up free online courses. There may be free activities or events available on campus, so check out the noticeboards to see what’s happening!

11. Time Is Money, Spend It Wisely
There’s always the fear of missing out, but if your friends are always hanging out at expensive cafés or restaurants, learn to say no. Hanging out with friends is cool, but if you do it too often it will quickly burn a hole in your wallet.

I hope the abovementioned cool money saving tips will benefit all young adults in the long run. 

Wednesday, 13 January 2016

Hampir seribu jemaah solat Jumaat bertempiaran lari

Wednesday, January 13, 2016 6
Hampir seribu jemaah solat Jumaat bertempiaran lari

Bayangkan benda ini berlaku pada anda. Suatu hari pada masa sembahyang jumaat yang dihadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah. Tiba tiba masuk 2 orang lelaki yang menutupi seluruh tubuhnya dgn pakaian hitam. Tak nampak apa apa cuma 2 biji mata dgn membawa mesin gun. Lalu salah seorang lelaki bertempik "Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu duduk sekarang!!!!!!!" 

Selepas mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu utk menyelamatkan diri. Daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 45 orang sahaja yang masih berdiri di tempat masing masing termasuk Pak Iman tu. Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata "Okay Pak Iman, saya dah halau SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak Imam mulakan sembahyang Jumaat". Lalu kedua lelaki tersebut berpaling dan meninggalkan jemaah. 

Macam mana? Adakah anda rasa lawak dgn cerita di atas? Selain terhibur anda fikir fikirkanlah. Lawakkan, dari 1,000 org yang mengaku dia Islam hanya 45 yang betul betul beriman. Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah lupakan ALLAH bila menghadapi bahaya.

Kedua lelaki itu hanya membawa mesin-gun. Dia tak kata pun nak bunuh. Tapi generasi sekarang amat lemah. Baru kena ugut terus LARI lintang pukang. Lupa yang dia tak sembahyang jumaat lagi. Lawak, ada juga yang agamanya cuma seminggu sahaja. Tu pun bila time sembahyang jumaat. Tunjuk muka kat orang kampung. Ada tu lagi dashyat setahun 2 kali je. Tu pun bile time sembahyang raya. 

Lawakkan, ramai orang percaya kepada gosip dan apa yang ditulis oleh surat khabar daripada apa yang tercatit dalam Al-Quran. Lawakkan, berapa ramai yang percaya dunia hanya sementara, akhirat adalah tempat yang kekal, tapi berlumba lumba mengejar dunia. Lawakkan, dan lebih lawak lagi, bila kita boleh post banyak email yang berunsur lawak jenaka dan lucah kesemua tempat tapi merasa berat nak berkongsi yang berunsur agama. Kenapa sengeh? Tu kan realiti. Tapi yang paling lawak n sadis sekali, berapa orang yang lepas baca benda ni adakah akan kongsi dan sampaikan dekat orang lain? Tapi jika kalian menghayati di sebalik jalan cerita ni banyak mesejnya. Fikir fikirkan dan renung renungkanlah. Wallahua'lam.

Monday, 11 January 2016

Have two versions of the SPM English Papers

Monday, January 11, 2016 3
Have two versions of the SPM English Papers

It is understandable if there is dissatisfaction over the abrupt announcement that the compulsory pass in SPM English scheduled to be implemented in 2016 has been put on hold. This is purportedly to “allow teachers and students to have more time and opportunities to prepare”. Be that as it may, there are also many teachers and students who are well prepared and are ready for the “challenge”. To them, it is totally disappointing and frustrating, to say the least.

Some have suggested that we give the system another five years or so. I shudder to imagine what really will be the outcome. We can do away with all these so-called “politically correct” talk.

So, is there another way that can be more practical and accommodating? We may take a leaf from history.

I remember that in the 50’s and 60’s, our Form Five students then took the MCE (Malayan Certificate of Education) examination. A credit pass in English was compulsory for the award of the certificate.

There was also a requirement that candidates must secure at least an ordinary pass, that is Grades P7 and P8 in the Bahasa Kebangsaan (National Language) paper (BK). The Malay Language was then only beginning to gain prominence.

Nevertheless, candidates could also choose to sit for the Bahasa Melayu (Malay Language) papers (BM), which was a “harder” version of the Bahasa Kebangsaan paper. A compulsory pass in BM was not necessary to get the MCE; only a pass in BK was required.

A reversal of role in Bahasa Melayu and English can be discerned here.

In this “transition” period, why not have TWO versions of the SPM English papers? A pass in the “simpler” version (as that of BK) is sufficient for one to get the SPM certificate. Students who are more confident and competent can also opt to sit for the “harder” version of the English papers (as that of BM).

Postponing or delaying implementation of a compulsory pass in SPM English may send the wrong message and have a dampening effect on the learning of the language especially for students in the rural setting.

Those in the Ministry must realise that they can have many batches/years of Form Five students to “experiment” with. But, for a child, he/she has only one year to sit in a Form Five class.

We must strive to give them the most fulfilling and beneficial experience in learning the English Language, whether they are from a rural or an urban school.

Friday, 8 January 2016

MAA TAKAFUL CASH GIVEAWAY by Papaglamz

Friday, January 08, 2016 16



Assalamualaikum
MAA TAKAFUL CASH GIVEAWAY by Papaglamz | MAA Takaful Berhad merupakan satu syarikat insuran yang telah lama bertapak di Malaysia. Simpanan bertakaful MAA adalah simpanan yang dilaburkan di dalam dana syariah, yang menepati segala aspek yang telah ditetapkan dalam Islam. Dana ini juga dilindungi oleh PDIM yang menjaga institusi perbankan dan insurans sekiranya terjadi apa-apa kepada syarikat pelaburan.

Peningkatan kos sara hidup yang tinggi kadang kala memaksa kita untuk membuat persediaan keewangan awal bagi mengelakkan sebarang kemungkinan yang tidak diingini berlaku pada masa akan datang. Lebih-lebih lagi persediaan KOS PENDIDIKAN ANAK-ANAK masa kini. Mennyedari masalah ini, MAA Takaful dengan berbesar hati menghulurkan tangan kepada anda para Ibu Bapa bagi membimbing anda dalam merancang kewangan dari aspek pendidikan anak-anak anda. Dengan perancangan kewangan ini, anda bakal menerima sebanyak RM 25 930.00 dengan hanya penyimpanan RM 100 setiap bulan. Memang berbaloi. Untuk maklumat lanjut sila klik (DI SINI).  


Bagi membantu anda mendapatkan maklumat terperinci tentang Pakej Pendidikan Takaful ini, boleh lah bertanya dengan mana-mana agent MAA Takaful ataupun bertanya secara personally dengan Encik Nizam di talian 0176338008 (call/whatsapp/telegram). Sudah pasti layanan istimewa akan diberikan. (Klik di sini kalau nak mengurat abang Nizam ni yer)

Anda semua inginkan barangan seperti Diari dan Cash khas dari MAA takaful? Jom join MAA TAKAFUL CASH GIVEAWAY by Papaglamz. Syarat-syarat seperti berikut:

Syarat-syarat:

1. Sila follow blog di bawah
2. Buat satu entri SEBIJIK macam entri ni siap dengan banner dan backlink segala bagai dengan tajuk MAA TAKAFUL CASH GIVEAWAY by Papaglamz. Nak mudah copy and paste coding kat bawah ni jer (WAJIB)

3. Dah sudah buat entri SEBIJIK macam entri ni, paste link URL entri dalam ruangan komen di bawah ni.

Mudah kan? 3 step je. Tak banyak la. Hehehe 

Hadiah yang bakal dimenangi

Tempat pertama - RM50 + Diari Khas dari MAA
Tempat kedua - RM 30 + Diari Khas dari MAA
Tempat ketiga - RM 20 + Diari Khas dari MAA
Saguhati 1 - Diari Khas dari MAA
Saguhati 2 - Diari Khas dari MAA
Saguhati 3 - Diari Khas dari MAA

Pemilihan pemenang adalah secara random by Random.org

Jangan lupa join tau. Sila la war-warkan pada yang lain. Tarikh Tutup Penyertaan adalah pada 31 Januari 2016. 

**Senarai peserta akan dikemaskini dari semasa ke semasa.

With Love
Papaglamz

-sekian-

Wednesday, 6 January 2016

Mengemas meja dan kabinet di bilik guru

Wednesday, January 06, 2016 10

Abam Kie sudah mengajar di sekolah sekarang ni sejak Januari 2004. Pelajar2 datang dan pergi tapi abam kie masih di sini. Jadi apabila sudah lama berada di sesuatu sekolah maka banyaklah khazanah harta karun tu. Nak ku buang sayang, nak ku simpan tiada tempat pulak! Abam Kie ada dua buah locker untuk menyimpan buku2 dan fail2 tapi masih x cukup ruang. Ini tak boleh jadi! Satu plan segera perlu diambil bagi mengatasi masalah ini.


Jadi pada minggu terakhir bulan Disember abam kie menyusun segala fail dan buku lama. Buku contoh soalan dan rujukan tu abam kie nak dermakan kepada murid2 dan perpustakaan. Fail2 lama yg sudah melebihi 3 tahun tu bakal dibuang. Biasanya pekerja sekolah akan mengumpulkan segala buku dan kertas untuk dihantar ke syarikat kitar semula. Dapatlah mereka sedikit wang sampingan.

In Shaa Allah, azam abe kie pada tahun 2016 ini ialah mengamalkan pengurusan fail dan bahan mengajar secara lebih berkesan. Selepas ini mudah la nak cari bahan mengajar. Meja pun tak semak lagi. Wallahualam.

Monday, 4 January 2016

Membeli diari Muslimin Sejati 2016

Monday, January 04, 2016 7


Assalamualaikum. Masuk je bulan Disember, diari dan buku perancangan tahunan mula memasuki kedai2 buku berdekatan. Semasa abam pergi ke SMO, Tanah Merah baru2 ini tergerak pula hati nak membeli diari Muslimin Sejati 2016. In Shaa Allah, selepas membeli diari ini abam kie berjaya ditauliahkan sebagai muslimin sejati gitu, Doa2kanlah ye?  Harga diari ini cuma RM10.90. Memang harga mampu milik la. 


Apa yang membuatkan abam kie tertarik nak memiliki diari ini adalah kerana isi kandungannya berbentuk artikel keagamaan yang berguna. Sudah pasti ia dapat menambahkan pengetahuan agama abam kie dan mendidik hati ini untuk berubah ke arah kebaikan. Sejujurnya abam kie jarang mencatit aktiviti harian di dalam diari ini lantaran kesibukan tugas dan urusan keluarga serta peribadi. Tak la macam zaman remaja dulu. Pernah gak abe kie menyimpan diari untuk mencatit peristiwa penting di dalam hidup ketika itu. 

Kesimpulannya diari muslimin sejati ini harus dimiliki oleh semua lelaki Islam yang ingin berubah ke arah kebaikan. Wallahualam...

Saturday, 2 January 2016

Segmen Jom Tambah Follower Blog 2016

Saturday, January 02, 2016 29

Assalamualaikum. Pertama sekali baik Abam Kie memperkenalkan diri dahulu. Macam oarang kata, tak kenal maka tak cinta, kan? Nama penuh Marzuki bin Zainuddin, lahir pada 19 Mei 1973 di Machang, Kelantan. Sudah berumahtangga dan dikurniakan dengan lima orang puteri. Bekas pelajar SM Sains Machang dan lulusan TESL, Universiti Malaya tahun 1997. Kini mengajar Bahasa Inggeris di sebuah sekolah menengah di Tanah Merah, Kelantan.

Abam Kie mula menulis blog di Wordpress pada tahun 2007 dengan tujuan berkongsi kisah hidup dan keluarga di alam maya. Pada tahun yang sama, abam kie berpindah ke platform Blogspot sebab terpesona dengan blog keluaran blogspot yang boleh ditambah dengan macam-macam widget dan template yang boleh diubahsuai mengikut citarasa masing-masing. Setahun sahaja abam kie serius berblogging. Selepas itu berehat sekejap lantaran kesibukan kerja dan menguruskan anak-anak. 

Kemudian pada penghujung 2012, abam kie kembali serius berblogging di platform Blogspot. Sibuk menerbitkan artikel2 yang menarik sehinggakan mendapat Google Page Rank 2. Followers pun makin bertambah sebab abam kie rajin masuk contest, segmen dan giveaway. Isi kandungan blog abam kie pada waktu itu berkisar tentang kehidupan seharian, anak-anak, sekolah dan isu semasa. Kadang-kala abam kie berkongsi artikel menarik yang diperolehi dari Internet dan Whatsapp. Abam Kie mendisiplinkan diri dengan menerbitkan 3 entri seminggu. Dua tahun kemudian, abam kie membeli domain sendiri agar lebih mudah diingati dan dikenali oleh rakan blogger yang lain.

Tujuan abam kie menulis blog ini ialah untuk mengenali seramai mungkin kawan blogger di seluruh negara bagi bertukar-tukar pandangan, idea, cenderahati dan sebagainya. Pada tahun 2016 ini abam kie berharap agar bilangan follower mencecah 1000 orang. Abam Kie selalu juga follow blog orang tetapi malangnya ramai yang tak sudi follow blog abam kie. Terasa sedih dan tidak dihargai sangat! Jadi kepada bakal follower abam kie, marilah kita saling folllow sesama kita. Tak rugi pun follow blog abam kie kerana blog anda akan disenaraikan di blogroll abam kie DI SINI secara percuma!

Akhir sekali terima kasih kepada Hasrul  Hassan yang menganjurkan Segmen Jom Tambah Follower Blog 2016 ini. Kepada sesiapa yang ingin turut serta boleh saja klik banner di atas tu. OK? Apa lagi, jom kita blogwalking dan follow sesama kita!!!

Friday, 1 January 2016

CONSIDERATIONS FOR 2016

Friday, January 01, 2016 7

Assalamualaikum. First of all, Abam Kie would like to wish all of you a happy new year! What is your resolution for this new year? My new year resolution is to save some money for my daughters' education. I don't want to borrow loans from PTPTN as it is quite costly and burdensome for them to pay back later. OK, on the very first day of the year 2016, abam kie would like to share some considerations for this new year. Written in simple English, I hope you can understand their meanings. Thank you.

1. ON EARNING:
Never depend on single income. Make investment to create a second chance.

2. ON SPENDING:
If you buy things you do not need, soon you will have to sell things you need.

3. ON SAVINGS:
Do not save what is left after spending, but spend what is left after saving.

4. ON TAKING RISK:
Never test the depth of a river with both feet.

5. ON INVESTMENT:
Do not put all eggs in one basket.

6. ON EXPECTATIONS:
Honesty is a very expensive gift. Do not expect it from cheap people.

7. Past is a waste paper, present is a newspaper, and future is a question paper. Come out of your past, control the present, and secure the future.

8. When bad things happen in your life, you have three choices. You can either let it define you, let it destroy you or you can let it strengthen you.

9. Our eyes are in the front because it is more important to look ahead than to look backwards.

10. We use pencil when we were young, but now we use pens. Do you know why? Because mistakes in childhood can easily be erased, unlike now.

Have a prosperous 2016.