Friday, 15 July 2016

Kedai Eco RM2 Menipu Pengguna


Pada awal Ramadhan yang lalu abam kie ada membeli sedikit barangan di kedai Eco RM2 di Tanah Merah, Kelantan. Kedai tersebut baru saja dibuka jadi ramailah orang yg dtg. Abam Kie membeli pinggan, mangkuk dan talam melamine berharga RM26. Kalau namanya kedai 2 rial maka brg2nya harga rm2 seunit. Brg2 di sini juga kurang berkualiti. Padan la dengan harganya.

Bila isteri abam kie balik pejabat hari tu dia kata pinggan2 tu x perlu guna sebab masih ada byk lg kat dlm kabinet. Menyesal plak beli. Lalu abam kie bercadang nak tukar brg2 tu dgn barang lain spt makanan. Lalu esoknya abam kie pergi ke kedai 2 rial tu. Mula2 seorang staff dia kata boleh tukar jd abam masuk la dan pilih brg2 makanan yg bersesuaian. Lepas tu kena berbaris panjang giler. Tup2 bila tiba di counter siap cashier tu kata brg2 di kedai tu x leh tukar dgn brg2 lain. Kalau nak tukar pun brg2 yg sama. Tu pun sbb rosak atau kecacatan kilang. Hmm...bengong tul dia ni. Setahu aku boleh je tukar apa2 brg asalkan jgn minta kembali duit. Abam malas bertekak lalu abah terus beredar dgn marah n geramnya!

Sampai di rumah, abam terus google no telefon ibu pejabat kedai tu. Rupa2nya ia berpusat di Segamat, Johor. Lalu abam call no yg dijumpai. Staff yg jawab kata mereka akan bagi jawapan sekejap lagi. Dekat sejam menunggu tiada panggilan balas pun! Lalau abam call kembali. Hanya 30 minit kemudian barulah seorang staff perempuan Melayu menelefon n memberikan penjelasan kpd abam kie.

Huh! Mmg polisi sykt mrka x bagi tukar brg dgn alasan brg2 di situ sudah murah. Heran tul aku! Satu lagi hak pengguna diragut. Tambah pompuan tu lagi kalau tukar brg yg berlainan jenis akan menyebabkan susah kpd mrka nak check brg2 keluar masuk. Satu lagi alasan bodoh. Lalu abam cakap kat dia sy nak hebohkan kisah benar ini di media aliran perdana. Baru mrka sedar!

Mulai detik itu abam kie haramkan kaki ini menjejak kaki ke kedai RM2. Sekian. Terima kasih.


13 comments:

  1. Owh gitu pulak...biasanya boleh tukar selagi belum guna atau masih ada resit jual beli...

    ReplyDelete
  2. Saluran tak betul, buatlah aduan ke hal ehwal pengguna. Namun begitu alasan kedai tu memang betul, tak bolehlah suka2 tukar. Cuba bayangkan jika kedai tuan, pengguna hari2 hari asik tukar barang je...... masalah tuan

    ReplyDelete
  3. Saluran tak betul, buatlah aduan ke hal ehwal pengguna. Namun begitu alasan kedai tu memang betul, tak bolehlah suka2 tukar. Cuba bayangkan jika kedai tuan, pengguna hari2 hari asik tukar barang je...... masalah tuan

    ReplyDelete
  4. Huhu. Setahu aku dri dulu.. Mana boleh tukar dah kalau dah beli. Klu barang rosak je boleh tukar. Tu pun tukar dgn barang yg sama je. Hahaha. Pelik system kelantan ni hahaha. Aku orang KL tak pernah plk dgr boleh tukar sesuka hati je mcmtu. Klu tu.. Senang la nk tukar klu dh beli.. Then tak berminat nk pakai. Boleh tukar dgn brg lain. Hahaha lawak doo. Kesian org kedai tu nak kira stok keluar masuk. Sbb org asyik tukar2 je barang dkt kedai dia. Hahaha

    ReplyDelete
  5. APe kate encik bukak kdai sndri pastu buat la sistem yang macam encik nak tu..pastu tengok la nanti mudah ke tidak nk melayan kerenah pelanggan2 yg mcm encik ni..

    ReplyDelete
  6. Tips dan Cara Yang betul Untuk Menukar Barang Yang Tersalah Beli:
    Saya juga adalah salah seorang dari pekerja di syarikat retail. Buat pengetahuan para pelanggan dan pengguna sekalian sebenarnya dan sebaik-baiknya sekira mahu tukar barang yang tersalah beli dan mahu terutama menukarnya dengan barangan lain, sila lakukan pada hari yang sama sebelum kedai ditutup (dalam kata lain sebelum cashier tutup). Ini kerana transaksi pembelian pada hari berkenaan masih boleh di "reverse" atau di "adjust". Sebenarnya bukan kata barang duit anda pun boleh dikembalikan, tetapi ini di atas budi bicara anda dan pengurus permis atau kedai berkenaan. Sekiranya telah masuk hari yang kedua atau seminggu, perkara ini bukan tidak boleh dilakukan tetapi banyak procedure atau langkah=langkah yang perlu dibuat untuk tujuan itu dan biasanya amat leceh dan melibatkan banyak pihak. Dan sekiranya jumlah pembelian itu kecil adakah ianya berbaloi? Biasanya dan kebanyakan permis tidak akan layan pelanggan yang tersalah beli atas kesilapan mereka sendiri, ini kerana sekiranya seorang pelanggan membeli sesuatu barangan, pulang ke rumah dan kemudian mendapati barang yang dia beli tidak diperlukan adakah anda sebagai penjual akan melayan permintaan tersebut?

    ReplyDelete
  7. Mungkin tgk kawasan kot.cuma bole barang sama jela.. xbole barang lain.penah beli tutup kuali. Smpai rumah dah tcabut.haha.. sumpah dah xdtg lg..kualiti out..

    ReplyDelete

Thanks for your comment and please come again.