Wednesday, 30 December 2015

Amy Hilmirda Giveaway 2015


Assalamualaikum. Untuk entri terakhir pada tahun 2015 ini abam kie nak join giveaway la plak. Mana la tahu dapat hadiah yang menarik, tertarik kau memang debomb! Cakap banyak pun tak guna. Jika kawan2 nak join giveaway yang berbaloi hadiahnya ni, sila la klik banner di atas tu. Jangan lupa komen gak. Thanks a million!

Monday, 28 December 2015

Jadual Cuti Perayaan Sesi Persekolahan 2016


Assalamulalaikum. Pada hari ini abam kie mahu berkongsi Surat Siaran Kementerian Pendidikan Malaysia Bilangan 19 Tahun 2015 - Takwim Penggal dan Cuti Persekolahan Tahun 2016 Bagi Sekolah kerajaan dan Bantuan Kerajaan

Merujuk kepada surat siaran KPM, KPM telah menyelaraskan tarikh-tarikh cuti perayaan bagi sesi persekolahan tahun 2016 yang melibatkan perayaan Tahun Baru Cina, Hari Raya Aidil Fitri dan Deepavali. Cuti-cuti khas perayaan ini tidak perlu diganti.

Berikut merupakan jadual cuti perayaan 


Manakala perincian takwim persekolahan tahun 2016 adalah seperti di bawah. Pada tahun 2016 terdapat 43 minggu persekolahan. Paling minima hari persekolahan dalam setahun hendaklah mencapai 190 hari.


Semoga ianya bermanfaat. Terima kasih.

Friday, 25 December 2015

Menjadi seorang yang memberi kesan kepada orang di sekeliling


Asssalamualaikum. Izinkan abam kie berkongsi satu kisah yang bisa membangkitkan kesedaran di dalam diri kita semua. Harap baca sampai habis, ya?

Seorang perempuan yang bekerja di kilang daging. Suatu hari, semasa dia hendak menyelesaikan tugasan harian, dia masuk ke bilik daging sejuk beku, akan tetapi nasib nya tidak baik, pintu bilik sejuk itu tertutup dan dia terkunci dari dalam tanpa apa-apa alat untuk membantunya.

Walaupun dia menjerit dan mengetuk pintu sekuat hati, tiada seorang pun yang dapat mendengarnya. Kebanyakan pekerja sudah lama pulang, dan adalah mustahil untuk mendengar apa-apa di dalam bilik sejuk pada kawasan di luar bilik sejuk.

5 jam kemudian, sedang dia dalam helaan nafas kematian, seorang security guard di kilang tersebut membuka pintu bilik sejuk itu. Nasib nya baik kerana dia terselamat dari kematian pada hari itu. Setelah itu, perempuan itu bertanya pak guard itu bagaimana dia boleh buka pintu bilik sejuk itu walaupun ia bukan rutin pekerjaan hariannya.

Pakcik itu menjawab : "Saya telah bekerja di kilang ini selama 35 tahun, dan terdapat ratusan pekerja keluar dan masuk setiap hari, tetapi awak adalah segelintir yang akan menyapa saya pada sebelah pagi dan akan menyapa selamat tinggal kepada saya pada sebelah malam setiap hari anda meninggalkan kerja. Kebanyakan dari mereka melayan saya seperti saya tidak pernah wujud.

Hari ini, sebagaimana anda bila masuk ke kerja dan juga hari-hari sebelumnya menyapa saya dengan sapaan ringkas "Hello". Tetapi malam ini selepas waktu kerja, saya berasa pelik kerana saya tidak mendengar sapaan "Bye. Jumpa lagi esok". Jadi, saya merasakan saya perlu check di sekitar kilang.

Setiap hari saya akan mengharap sapaan "hi" dan "bye" dari anda kerana anda mengingatkan bahawa saya masih seorang insan. Dengan tidak mendengar ucapan selamat tinggal hari ini, saya dapat mengagak mungkin ada sesuatu yang terjadi. Sebab itu, pakcik mencari awak di merata tempat.

Pengajaran untuk diri:

Jadilah seorang yang merendah diri, penyayang dan hormat pada setiap individu di sekeliling. Cubalah untuk memberi kesan kepada setiap orang yang melalui perjalanan hidup dgn anda, kerana anda tidak tahu apa akan terjadi di masa depan. Biarlah cerita ini menjadi satu inspirasi.

Mari kongsi kepada semua untuk inspirasi...

Thursday, 24 December 2015

GIVEAWAY POCKET CALENDAR NEW YEAR 2016 by www.nooratikahramli.com


Assalamualaikum. Pada akhir tahun ni teringin pula nak join giveaway puan nooratikah ramli. Hadiahnya ada 50 keping kalendar poket. Mana tahu jika x ramai yg join adalah peluang untuk abam kie memenangi salah satu kalendar berkenaan. Jika kawan2 nak join giveaway ni, cuma klik banner kat atas tu ye? All the best!

Wednesday, 23 December 2015

MENGAPA LUBANG HIDUNG ADA DUA?


Assalamualaikum. Pernahkah kita terfikir mengapa Allah jadikan kita dua lubang hidung, dan bukannya satu? Nah, ini jawapannya bagi pertanyaan tersebut. Sila baca dan fahami, ya? Terima kasih.

๐Ÿ‘ƒ�Kita memiliki hidung berlubang disebelah kiri dan kanan, apakah fungsinya sama?

๐Ÿ‘ƒ�Sebenarnya fungsinya tidak sama dan dapat kita rasakan bezanya; sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas) dan yg kiri mewakili bulan (mengeluarkan sejuk).

๐Ÿ”ปJika SAKIT KEPALA, cubalah MENUTUP Lubang hidung sebelah KANAN, bernafaslah melalui hidung sebelah kiri dan lakukan kira-kira 5 minit, sakit kepala akan sembuh.

๐Ÿ”ปJika merasa LELAH/PENAT, lakukan sebaliknya. Tutup lubang hidung sebelah KIRI dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan. Tak lama kemudian, Anda akan merasakan segar kembali.

๐Ÿ”ปPerempuan bernafas lebih dg hidung sebelah kiri, sehingga hatinya MUDAH sekali sejuk. Laki-laki bernafas lebih dg hidung sebelah kanan, sehingga CEPAT sekali marah.

๐Ÿ”ปApakah Anda memperhatikan pada saat bangun, lubang hidung mana yg bernafas lebih cepat? Sebelah kiri atau kanan?

๐Ÿ”ปJika lubang hidung kiri bernafas lebih cepat, Anda akan merasa sangat lelah. Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas, Anda akan merasa segar kembali dengan cepat.

๐Ÿ”ปCara tersebut boleh diajarkan kepada anak-anak, tetapi efeknya akan lebih baik diterapkan kepada orang dewasa.

๐Ÿ”ปPada suatu malam, saya duduk menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafas dengan lubang hidung sebelah kiri. Dalam kurang dari satu minggu, sakit kepala saya sembuh. Saya teruskan melakukannya selama 1 bulan, sejak malam itu sampai sekarang, sakit kepala saya tidak kembali lagi.

๐Ÿ”ปLuar biasa, sungguh sempurnanya pengaturan ciptaan Allรขh.

Silakan kongsi dengan teman, sahabat, keluarga, dll. Selamat mencuba dan semoga bermanfaat.

Sumber : Tibun Nabawi

Monday, 21 December 2015

Membeli-belah sebelum sekolah dibuka 2016



Assalamualaikum. Pada minggu lepas abam kie berkesempatan pergi ke Pantai Timur Shopping Centre, Tanah Merah, Kelantan untuk membeli seluar panjang untuk dipakai ke sekolah. Sekarang abam kie ada 8 pasang seluar panjang tetapi hampir semuanya ketat di pinggang kerana perut ini semakin membuncit selepas kahwin tahun lepas. 

Biasanya abam kie memakai saiz 36 namun mulai tahun 2016 ni nampaknya terpaksalah abe kie membeli saiz 38 pula. Sebenarnya ukuran perut abam ni 39! huhuhuhuhu.... Harap2 perut ni tak boroi lagi dalam masa terdekat ni. Saiz maksima seluar panjang di pasaran ialah 40. Tiada saiz 37 dan 39. Kalau saiz 40 dah tak muat nampaknya kena potong seluar baharu di tukang jahit yang berhampiran!

Pada hari berkenaan sempatlah beli 4 pasang jenama Crocodile dan John's Master. Tu pun ambik yg offer je sebab kalau nak yang baharu dan terkini mesti cecah RM100 sepasang! Esoknya abam kie terus pergi hantar seluar2 tu kat tukang jahit untuk dikecilkan dan dipendekkan kakinya. Siap dalam masa 30 minit dan kosnya cuma RM32. 

In Shaa Allah, pada sesi persekolahan 2016 nanti dapatlah abam kie bergaya dengan seluar baharu dan mungkin juga kemeja baharu. Bukannya anak2 je kena pakai uniform baharu! Bapaknya pun nak yang serba baharu dan terkini jugak!


Friday, 18 December 2015

ZIKIR DAN DOA SELEPAS SOLAT FARDHU



Assalamualaikum. Pada hari Jumaat yang mulia ini, izinkan abam kie berkongsi ZIKIR DAN DOA SELEPAS SOLAT FARDHU. Semoga ianya bermanfaat kepada kita semua. In Shaa Allah.


ุฃَุณْุชَุบْูِุฑَุงู„ู„ู‡َ ุงู„ْุนَุธِูŠْู…َ ุงู„َّุฐِูŠْ ู„َุงุฅِู„َู‡َ ุฅِู„َّุง ู‡ُูˆَุงู„ْุญَูŠُّ ุงู„ْู‚َูŠُّูˆْู…ُ ูˆَุฃَุชُูˆْุจُ ุฅِู„َูŠْู‡ِ
Astagfirullahal’adzim Alladzi laa ilaaha illa hual hayyul qayyum watubu ilaih 


ู„ุงَุงِู„ู‡َ ุงِู„ุงَّ ุงู„ู„ู‡ُ ูˆَุญْุฏَู‡ُ ู„ุงَ ุดَุฑِูŠْูƒَ ู„َู‡ُ, ู„َู‡ُ ุงู„ْู…ُู„ْูƒُ ูˆَู„َู‡ُ ุงู„ْุญَู…ْุฏُ ูŠُุญْูŠِู‰ ูˆَูŠُู…ِูŠْุชُ ูˆَู‡ُูˆَ ุนَู„َู‰ ูƒُู„ِّ ุดَูŠْุฆٍ ู‚َุฏِูŠْุฑٌ
Laa Ilaha illallah wahdahu laa syarikalah lahul mulku walhul hamdu, yuhyi wa yumitu wahua ‘ala kulli syaiin qadir 


ุฃَู„ู„ّู‡ُู…َّ ุฃَู†ْุชَ ุงู„ุณَّู„ุงَู…ُ ูˆَู…ِู†ْูƒَ ุงู„ุณَّู„ุงَู…ُ ูˆَุงِู„َูŠْูƒَ ูŠَุนُูˆْุฏُุงู„ุณَّู„ุงَู…ُ ูَุญَูŠِّู†َุง ุฑَุจَّู†َุง ุจِุงู„ุณَّู„ุงَู…ِ
 ูˆَุฃَุฏْุฎِู„ْู†َุง ุงู„ْุฌَู†َّุฉَ ุฏَุงุฑَ ุงู„ุณَّู„ุงَู…ِ ุชَุจَุงุฑَูƒْุชَ ุฑَุจَّู†َุง ูˆَุชَุนَุงู„َูŠْุชَ ูŠَุงุฐَุงู„ْุฌَู„ุงَู„ِ ูˆَุงู„ุงِูƒْุฑَุงู…ِ
Allahumma Anta salam wa minkassalam wa ilaika ya’udu ssalam fahayyina rabbana bissalam wa adkhilnal jannata darassalam tabarakta rabbana wata’alaita yadzal jalali wal ikram 


ุงِู„َู‡َู†َุง ูŠَุงุฑَุจَّู†ุงَ ุฃَู†ْุชَ ู…َูˆْู„ู†َุง : ุณُุจْุญَู†َ ุงู„ู„ู‡ِ
Ilahana ya rabbana anta maulana : Subhanallah 


ุณُุจْุญَู†َ ุงู„ู„ู‡ِ ูˆَุจِุญَู…ْุฏِู‡ِ ุฏَุงุฆِู…ًุง ุฃَุจَุฏًุง : ุฃَู„ْุญَู…ْุฏُ ู„ِู„َّู‡ِ
Subhanallah wabihamdihi da iman abadan Alhamdulillah

ุฃَู„ْุญَู…ْุฏُ ู„ِู„َّู‡ِ ุฑَุจِّ ุงู„ْุนَุงู„َู…ِูŠْู†َ ุนَู„َู‰ ูƒُู„ِّ ุญَุงู„ٍ ูˆَู†ِุนْู…َุฉٍ : ุงู„ู„ู‡ُ ุฃَูƒْุจَุฑُ
Alhamdu lillahirabbil ‘alamin ‘ala kulli halin wani’matin Allahu Akbar

ุฃَู„ู„ู‡ُ ุฃَูƒْุจَุฑُ ูƒَุจِูŠْุฑًุง ูˆَุงู„ْุญَู…ْุฏُ ู„ِู„َّู‡ِ ูƒَุซِูŠْุฑًุง ูˆَุณُุจْุญَู†َ ุงู„ู„َّู‡ِ ุจُูƒْุฑَุฉً ูˆَุฃَุตِูŠْู„ุงً
Allahu akbar kabiran walhamdu lillahi katsira, wa subhanallahi bukratan wa asilan


ู„ุงَ ุฅِู„ู‡َ ุฅِู„ุงَّ ุงู„ู„ู‡ُ ูˆَุญْุฏَู‡ُ ู„ุงَุดَุฑِูŠْูƒَ ู„َู‡ُ، ู„َู‡ُ ุงู„ْู…ُู„ْูƒُ ูˆَู„َู‡ُ ุงู„ْุญَู…ْุฏُ ูŠُุญْูŠِูŠْ ูˆَูŠُู…ِูŠْุชُ ูˆَู‡ُูˆَ ุนَู„ู‰ ูƒُู„ِّ ุดُูŠْุฆٍ ู‚َุฏِูŠْุฑٌ.
Laa ilaha illallahu wahdahu laa syarikalahu, lahul mulku walahul hamdu yuhyi wa yumitu wahua ‘ala kulli syaiin qadir


ุญَุณْุจُู†َุง ุงู„ู„ู‡ُ ูˆَู†ِุนْู…َ ุงู„ْูˆَูƒِูŠْู„ُ ู†ِุนْู…َ ุงู„ْู…َูˆْู„َู‰ ูˆَู†ِุนْู…َ ุงู„ู†َّุตِูŠْุฑُ ูˆَู„َุงุญَูˆْู„َ ูˆَู„َุง ู‚ُูˆَّุฉَ ุฅِู„َّุง ุจِุงู„ู„ู‡ِ ุงู„ْุนَู„ِูŠِّ ุงู„ْุนَุธِูŠْู…ِ
Hasbunallah wa ni’mal wakil ni’mal maula wani’mannasir wala haula wala quwwata illa billahil ‘aliyyil ‘adzim


ุงَู„ู„َّู‡ُู…َّ ุตَู„ِّ ุนَู„َู‰ ุณَูŠِّุฏِู†َุง ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูˆَุณَู„ِّู…ْ ูˆَุฑَุถِูŠَ ุงู„ู„ู‡ُ ุชَุนَุงู„َู‰ ุนَู†ْ ูƒُู„ِّ ุตَุญَุงุจَุฉِ ุฑَุณُูˆْู„ِ ุงู„ู„ู‡ِ ุฃَุฌْู…َุนِูŠْู†َ
Allahumma shalli ‘ala sayyidina muhammadin wasallim wa radliyallahu ta’ala ‘an kulli sahabati rasulillahi Ajma’in


ุงَู„ْุญَู…ْุฏُ ู„ِู„َّู‡ِ ุฑَุจِّ ุงู„ْุนَุงู„َู…ِูŠْู†َ. ุญَู…ْุฏًุง ูŠُูˆَุงูِูŠْ ู†ِุนَู…َู‡ُ ูˆَูŠُูƒَุงูِุฆُ ู…َุฒِูŠْุฏَู‡ُ.
ูŠَุง ุฑَุจَّู†َุง ู„َูƒَ ุงู„ْุญَู…ْุฏُ ูƒَู…َุง ูŠَู†ْุจَุบِูŠْ ู„ِุฌَู„ุงَู„ِ ูˆَุฌْู‡ِูƒَ ุงู„ْูƒَุฑِูŠْู…ِ ูˆَุนَุธِูŠْู…ِ ุณُู„ْุทَุงู†ِูƒَ
Alhamdulillahirabbil ‘alamin, Hamdan yuwafi ni’amahu wa yukafi u mazidah ya rabbana lakal hamdu kama yanbaghi lijalali wajhikal karimi wa’adzimi sulthanika


ุงَู„ู„َّู‡ُู…َّ ุฅِู†َّุง ู†َุณْุฃَู„ُูƒَ ุณَู„ุงَู…َุฉً ูِู‰ ุงู„ุฏِّูŠْู†ِ ูˆَุนَุงูِูŠَุฉً ูِู‰ ุงู„ْุฌَุณَุฏِ ูˆَุฒِูŠَุงุฏَุฉً ูِู‰ ุงู„ْุนِู„ْู…ِ
 ูˆَุจَุฑَูƒَุฉً ูِู‰ ุงู„ุฑِّุฒْู‚ِ ูˆَุชَูˆْุจَุฉً ู‚َุจْู„َ ุงู„ْู…َูˆْุชِ ูˆَุฑَุญْู…َุฉً ุนِู†ْุฏَ ุงู„ْู…َูˆْุชِ ูˆَู…َุบْูِุฑَุฉً ุจَุนْุฏَ ุงู„ْู…َูˆْุชِ
Allahumma Inna nas’aluka salamatan fiddin, wa’ afiyatan fil jasadi wa ziyadatan fil ‘ilmi, wabarakatan firrizqi, wa taubatan qablal maut, wa rahatan ‘indal maut, wa maghfiratan ba’dal maut.


ุงَู„ู„َّู‡ُู…َّ ู‡َูˆِّู†ْ ุนَู„َูŠْู†َุง ูِูŠ ุณَูƒَุฑَุฉِ ุงู„ْู…َูˆْุชِ ูˆَุงู„ู†َّุฌَุงุฉَ ู…ِู†َ ุงู„ู†َّุงุฑِ ูˆَุงู„ْุนَูْูˆَ ุนِู†ْุฏَ ุงู„ْุญِุณَุงุจِ
Allahumma hawwin ‘alaina fi sakaratil maut wannajata minannari wal ‘afwa ‘indalhisab


ุงู„ู„َّู‡ُู…َّ ุงุบْูِุฑْู„َู†َุง ุฐُู†ُูˆْุจَู†َุง ูˆَ ุฐُู†ُูˆْุจَ ูˆَุงู„ِุฏَูŠْู†َุง ูˆَุงุฑْุญَู…ْู‡ُู…َุง ูƒَู…َุง ุฑَุจَّูŠَุงู†َุง ุตِุบَุงุฑًุง
Allahummaghfirlana dzunubana wa dzunuba walidaina warhamhuma kama rabbayana shigara.
YA ALLAH AMPUNILAH DOSA DOSA KAMI, & DOSA KEDUA ORANG TUA KAMI, SERTA SAYANGILAH MEREKA SEBAGAIMANA MEREKA MENYAYANGI KAMI


ุงู„ู„َّู‡ُู…َّ ุงุฌْุนَู„ْู†َุง ูِูŠ ุชَุนَู„َّู…ِู†َุง ูˆَุงู…ْุชِุญَุงู†ِู†َุง ู…ِู†َ ุงู„ู†َّุงุฌِุญِูŠْู†َ
Ya Allah jadikanlah kami orang orang yang sukses dalam belajar kami & dalam Ujian kami.


ุงู„ู„َّู‡ُู…َّ ุทَู‡ِّุฑْ ู‚ُู„ُูˆْุจَู†َุง ูˆَุฃَูْูƒَุงุฑَู†َุง ูˆَุฃَุญْุณِู†ْ ุฃَุฎْู„ุงَู‚َู†َุง ูˆَุฃَุญْุณِู†ْ ุจِุงู„ุตَّุงู„ِุญَุงุชِ ุฃَุนْู…َุงู„َู†َุง
Ya Allah Sucikanlah hati kami dan fikiran kami, perbaikilah akhlak kami dan perbaikilah amal perbuatan kami dengan perbuatan yang baik


ุงู„ู„َّู‡ُู…َّ ุฅِู†َّุงู†َุณْุฃَู„ُูƒَ ุงู„ْู‡ُุฏَู‰ ูˆَุงู„ุชُّู‚َู‰ ูˆَุงู„ْุนَูَุงูَ ูˆَุงู„ْุบِู†َู‰
Allahumma Inna Nas alukal Huda wat tuqa wal 'afafa wal ghina


ุฑَุจَّู†َุง ู„ุงَ ุชُุฒِุบْ ู‚ُู„ُูˆْุจَู†َุง ุจَุนْุฏَ ุฅِุฐْ ู‡َุฏَูŠْุชَู†َุง ูˆَู‡َุจْ ู„َู†َุง ู…ِู†ْ ู„َุฏُู†ْูƒَ ุฑَุญْู…َุฉً ุฅِู†َّูƒَ ุฃَู†ْุชَ ุงู„ْูˆَู‡َّุงุจُ
Rabbana Laa Tuzig Qulubana Ba'da Idz Hadaitana min ladunka rahmatan Innaka Antal Wahhabu.


ุฑَุจَّู†َุง ู‡َุจْ ู„َู†َุง ู…ِู†ْ ุฃَุฒْูˆَุงุฌِู†َุง ูˆَุฐُุฑِّูŠَุงุชِู†َุง ู‚ُุฑَّุฉَ ุฃَุนْูŠُู†ٍ ูˆَุงุฌْุนَู„ْู†َุง ู„ِู„ْู…ُุชَّู‚ِูŠْู†َ ุฅِู…َุงู…ًุง
Rabbana Hab Lana Min Azwajina Wadzurriyatina Qurrata A'yunin Waj'alna Lil muttaqina Imaman


ุฑَุจَّู†َุง ุธَู„َّู…ْู†َุง ุฃَู†ْูُุณَู†َุง ูَุฅِู†ْ ู„َู…ْ ุชَุบْูِุฑْ ู„َู†َุง ูˆَุชَุฑْุญَู…ْู†َุง ู„َู†َูƒُูˆْู†َู†َّ ู…ِู†َ ุงู„ْุฎَุงุณِุฑِูŠْู†َ
Rabbana Dzallamna Anfusana Fainlam Taghfirlana Watarhamna Lanakunanna Minal Khasirina


ุฑَุจَّู†َุง ุขุชِู†َุง ูِู‰ ุงู„ุฏُّู†ْูŠَุง ุญَุณَู†َุฉً ูˆَูِู‰ ุงู„ุขุฎِุฑَุฉِ ุญَุณَู†َุฉً ูˆَู‚ِู†َุง ุนَุฐَุงุจَ ุงู„ู†َّุงุฑِ
Rabbana Atina Fiddunya hasanatan wa fil akhirati hasanatan waqina adzabannari


ูˆَุตَู„َّู‰ ุงู„ู„ู‡ُ ุนَู„َู‰ ุณَูŠِّุฏِู†َุง ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูˆَุนَู„َู‰ ุขู„ِู‡ِ ูˆَุตَุญْุจِู‡ِ ูˆَุจَุงุฑَูƒَ ูˆَุณَู„َّู…َ
Washallallahu 'ala sayyidina muhammadin wa'ala alihi washahbihi wabaraka wasallam


ุณُุจْุญุงَู†َ ุฑَุจِّูƒَ ุฑَุจِّ ุงู„ْุนِุฒَّุฉِ ุนَู…َّุง ูŠَุตِูُูˆْู†َ ูˆَุณَู„ุงَู…ٌ ุนَู„َู‰ ุงู„ْู…ُุฑْุณَู„ِูŠْู†َ ูˆَุงู„ْุญَู…ْุฏُ ู„ِู„ّู‡ِ ุฑَุจِّ ุงู„ْุนَุงู„َู…ِูŠْู†َ

Subhana Rabbika rabbil 'izzati 'amma yasifuna, Wasalamun 'alal mursalin walhamdulillahirabbil 'alamin,

ู†َุณْุฃَู„ُูƒَ ุงู„ุฅِุฌَุงุจَุฉَ ุงู„ْูَุงุชِุญَุฉُ
Nas'alukal Ijabah Al Fatihah... 


Sumber: http://mzgroup4all.blogspot.com/

Wednesday, 16 December 2015

Intisari Rancangan Televisyen Tahun 1976


Assalamualaikum. Semasa melayari FB tempohari abam kie terjumpa foto klasik iaitu keratan akhbar NST tahun 1976. Keratan akhbar berkenaan merupakan intisari rancangan televisyen tahun 1976. Pada masa itu cuma ada dua rangkaian televisyen RTM yang dipanggil Rangkaian 1 dan Rangkaian 2. Siaran pada hari biasa bermula jam 5 petang manakala pada hari minggu 3 jam lebih awal, Kandungan rancangan pun tidak banyak dan cerita pun bukannya best sangat. Siaran biasanya tamat pada jam 12 tengahmalam.

Melihatkan kepada rancangan2 yang disiarkan memang patutlah kami kanak2 pada zaman itu lebih suka bermain di luar rumah daripada menonton televisyen berbanding dengan kanak2 zaman sekarang. Rancangan kartun ada la 2-3 buah. Selebihnya dokumentari dan program pendidikan serta berita. Kalau nak tengok filem Melayu cuma pada malam Sabtu ajelah. 

Biasanya dalam satu kampung tu cuma sebuah atau dua buah rumah aje yang memiliki set TV. Jadi berduyun-duyunlah warga desa  menuju ke rumah berkenaan pada malam itu. Kadang2 TV ni guna bateri kereta jadi masa menonton adalah terhad. Cuma rancangan2 tertentu je boleh tengok.

Bila mengimbau kenangan menonton TV di rumah bapa dan datuk saudara pada masa kecil memanglah ada pahit-manisnya. Sekarang ni televisyen ada beratus2 siaran. Dalam bilik tidur pun ada TV jadi hiburan ada di mana-mana. Tepuk dada tanya selera. Begitulah adanya.

Monday, 14 December 2015

The 7 Dangerous Acts After Meal


Assalamualaikum my friends. Today I would like to share the seven dangerous acts after meal. Please avoid these acts if we want to stay healthy. Thank you for reading.

* Don't smoke
- Experiment from experts proves that smoking a cigarette after meal is comparable to smoking 10 cigarettes (chances of cancer is higher).

* Don't eat fruits immediately 
-When you eat your fruits with meals, the fruit is stuck in the stomach along with the contents of the meals and cannot reach the intestines in time. Lying there they get spoilt and spoil the remaining food in the stomach too. Thus it is recommended that you eat a fruit at least one hour after eating a meal or before your meal and preferably in the morning with empty stomach. It is in the morning that the body can best use the nutrients in the fruit and get enough energy to start the day.

* Don't drink tea 
- Because tea leaves contain a high content of acid. This substance will cause the Protein content in the food we consume to be hardened thus difficult to digest.It is preferable to drink tea an hour after meals.

* Don't loosen your belt 
-Fiction, not particularly bad for you! We generally have an attitude that a good meal is that which forces us to loosen our belts. However, loosening the belt is bad, not because it causes the intestines to twist or block but because it means that you have over eaten to a level that you are uncomfortable.
Loosening of the belt may also cause you to feel comfortable once again which means you may continue overeating. So eat only to the extent that you can be comfortable without loosening your belt!

* Don't bathe 
- Bathing after meal will cause the increase of blood flow to the hands, legs & body thus the amount of blood around the stomach will therefore decrease. This will weaken the digestive system in our stomach.

* Don't walk about 
- Fact, it is bad for you! Walking directly after meals is a bad idea, it can result to acid reflux and indigestion. However, walking about half an hour after meals is known to be good for you. Researchers in the Department of Exercise Science at the University of South Carolina, have found that walking after exercise is a good way to burn energy.

The point to note is when to walk, you should ideally walk for about 10 minutes and only 20-30 minutes after meal to prevent acid reflux and stomach upsets.

* Don't sleep immediately 
- The food we intake will not be able to digest properly. Thus will lead to gastric & infection in our intestine.

Must share with family and friends

Friday, 11 December 2015

Jika Kereta Anda Akan Ditarik



Tips sangat baik drp Persatuan Keselamatan Pengguna. (PKP). Harap perkongsian dari abam kie ini dapat menyelesaikan masalah yang mungkin kawan2 sedang hadapi. Terima kasih.

Sekiranya anda tidak mampu meneruskan membayar finance kenderaan anda, jangan sesekali anda:-
- Serah kpd pihak ke3 (sambung bayar @ skim sewa)
- Sembunyikan drp pihak bank bagi mengelak ditarik.
- Jual spare part atau sebagainya..

Ini kerana anda akan disenaraihitam, ccriss, dan dikenakan pelbagai denda dan caj upah tarik kereta, upah simpan stor dll.

Oleh itu, anda disarankan pergi ke bank terbabit dan serahkan kunci kereta anda.

Bank akan simpan kenderaan anda dan memberi tempoh 21 hari drp tarikh anda serah kpd bank untuk dituntut semula.
Sekiranya anda tidak menebus balik dlm masa 21 hari drp tarikh serah, bank berhak melelong kenderaan anda, hasil lelong td akan di tolak baki hutang dengan bank dan bakinya adalah milik anda.

Bank tidak boleh tarik kenderaan anda sekiranya:-

1- finance dah melebihi 75% kecuali ada surat mahkamah

2- kenderaan anda berada di kawasan kediaman berpagar.

3- pada hari cuti umum

4- selepas jam 9 malam.

- Ejen penarik kereta mestilah mempunyai kad autoriti (EPS) Ejen Perolehan Semula drp KPDNKK.

- Sekiranya si penarik kereta dtg lebih drp seorang, semua drp mereka mestilah mempunyai kad EPS. Sekiranya salah seorang drp mereka gagal menunjukkan kad tersebut, anda berhak membuat laporan polis kerana membawa gangster dll.

Sekiranya berlaku juga seperti yg di atas, anda berhak membuat laporan polis kerana telah menyalahi akta pengguna.

#Jadilah pengguna yg bijak..berkongsi Ilmu‍‌‌‌‌‍‍‍‍‌‌✌

Wednesday, 9 December 2015

Let’s make clean toilets a way of life


Hello to my fellow bloggers. Have you cleaned your toilets? Do you know that NOV 19 is World Toilet Day, a day that reminds us of our responsibility to keep toilets clean?
It is also our civic duty to create a greater awareness among the public of the importance of toilets, cleanliness and its proper use.
The abysmal state of toilets in public places, restaurants and eateries, workplaces, schools and even homes has led to the founding of the World Toilet Organisation (WTO).

The non-profit organisation aims to make sanitation for all a global priority. WTO highlighted last year that 2.5 billion people worldwide do not have access to proper sanitation. The current practice of open-air defecation in many countries poses a serious threat to public health.

WTO’s initiatives prompted the United Nations to officially declare Nov 19 as the World Toilet Day in 2013.

Each year UN World Toilet Day calls on the global community to focus on sanitation.

Public health begins with personal hygiene. It helps in preventing diseases besides promoting community health and prolonging life.

A person uses the toilet, on an average of six times a day.

Washing hands after going to the toilet is one of the most important aspects of personal hygiene.

Besides re-educating and changing the mindset of recalcitrant adults on the proper use of toilets it is equally important to provide potty training to young children so that as they grow up they will realise the inherent health hazard posed by filthy toilets.

So, make sure our toilets are always clean and hygienic.
 
Improper disposal of human waste pollutes water, food and soil with germs that leads to diarrhoea and other infectious diseases.
Indah Water Konsortium Sdn Bhd (IWK), must ensure that the human waste in its final journey is properly consigned to its destination as overflowing manholes and occasional leakage from its treatment plant are not uncommon.
Cleanliness is next to Godliness. Let’s make it our way of life.

Monday, 7 December 2015

CARA NAK MINUM AIR ZAM ZAM


Assalamualaikum. Apa khabar kawan2 yang dihormati? Hari ini abam kie nak kongsi tip cara minum air zam zam yang betul. Selama ni ramai yg kalau minum air zam zam, diaorang main minum je.. Baca BasmaLLaH pastu gogop.. telan.. Nak minum air zam zam ni ada caranya..

1] Tuang dalam gelas/cawan
2] BERDIRI mengadap Kiblat
3] Baca BasmaLLaH dan Al-Fatihah
4] Baca Selawat Nabi 3x
5] Pegang gelas dengan tangan kanan dan letakkan tangan kiri bahagian atas tangan di bawah gelas
6] Minum dan niat dalam hati dengan berkat air zam zam ni untuk jadi penawar (minum dalam keadaan tangan kiri masih di bawah gelas)
Air zam zam je yg kita kena minum sambil berdiri.. Kalau minum air biasa, kita kena duduk.. Tapi kalau nak bagi orang sakit yang terbaring tak mampu nak berdiri, takpe.. Boleh suapkan dgn sudu.. Ni cara yg Ustaz ajar.. Semoga tip ini bermanfaat kepada semua.

Terima kasih..

Friday, 4 December 2015

Improve language through speaking



Hello my fellow bloggers! It baffles me how top graduates can pass all their examinations with flying colours and become full-fledged doctors and yet possess a poor command of the English language.

Something is certainly wrong with our education system or the graduates themselves are to blame for their lack of proficiency to converse and write decent English.

I have come across many professionals such as lawyers, engineers, accountants etc who went through tough and difficult courses and achieved excellent results.

But when it comes to speaking, communicating and putting words and ideas in English, they stumble, stammer and jumble up their sentences.

Incorrect use of verbs, pronouns, prepositions and the like is grossly apparent. Their grammar is simply atrocious. I can only sympathise with their oral predicament.

How can we arrest and overcome this pathetic state of affairs?

To those graduates in different disciplines, my advice is to form a group and find the time to spare a few hours each week by engaging a good English language teacher and learn to speak the subject in PRIVATE – either in the comfort of their homes or at the houses of their tutors.

Let their tutors guide them so that they will not feel embarrassed, if initially, their grammar is disoriented.

From simple topics to difficult ones, their tutors will guide these graduates to speak and discuss words and phrases that can be easily understood by the listener.

Nobody can find flaws in their speech if the words used are simple and grammatically correct.

Shyness is another obstacle that has to be addressed. This impedes some people from speaking confidently to a stranger(s). They tend to lose their self-assurance.

By frequently interacting with their tutors, these graduates will assert more confidence in their speech.

Another aspect of the poor command of the language is that students and graduates mingle only with their own race. Such an attitude and mindset are certainly not helpful and conducive. We can see this happening every day in schools, colleges and universities.

Upon graduation, this unfortunate state of affairs continues.

Whatever is said and done, I firmly believe the best way to improve our command of the language, for that matter any language, is through speaking.

Thank you.

Wednesday, 2 December 2015

24 Kategori Group Whatsapp


Ini adalah sesuatu yang menarik! Rupa-rupanya ada 24 kategori ahli group whatsapp :- ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ . Sila baca satu-persatu ya? Terima kasih.

1) Pak Jabit
Setiap ketika ada pengumuman.. bola, cuaca, gossip, ceramah.

2) Bos 7-Eleven
Asyik bagi arahan, komen dan tugasan walaupun hari cuti (biasanya group ofis). Siap marah staf dlm group!

3) Kaunselor
Penuh kata2 pujangga, nasihat, perangsang semangat, hadis dll.

4) Kutu Malam
Cuma aktif sebelah malam, kecoh pasal malam Jumaat. Bila siang tak bunyi langsung.

5) Hantu Kubur
Berbunyi hanya bila namanya diseru atau dipaksa jawab soalan.

6) Kacang Ngan Yin
Hanya pandai 'like' ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘, ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘, ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘

7) Bisu
Wujud sebagai ahli group tapi tak pernah berbunyi sekali pun.

8) Kaunter Pertanyaan
Msauk group utk tanya soalan je lepas tu tak masuk. Masuk balik jika ada soalan lagi.

9) Pahlawan Papan Kunci
Hanya pandai bercakap dlm whatsapp tapi kat luar mcm hang cangkul.

10) Kaki Sentap
Terkena sikit terus 'left group'. Tak lama pastu minta admin tolong add balik.

11) Kaki Sembang
Sembang dlm whatsapp citer x habis punya tp bila sampai masa dia diam.

12) Kaki Wanita
Bila ada girl whatsapp atau pasal girl baru dia sibuk whatsapp.

13) Kaki Sampuk
Suka sampuk bila org berwhatsapp.

14) Kaki Skodeng..
Asik ๐Ÿ‘€๐Ÿ‘€, ๐Ÿ‘€๐Ÿ‘€

15) Kaki Baham
Suka edit pic org pastu jadikan bahan utk membaham.

16) Kaki Ludah
Suka puiiii๐Ÿ’ฆ๐Ÿ’ฆ, ๐Ÿ’ฆ๐Ÿ’ฆ

17) Kaki Lokasi
Suka beri lokasi di mana dia ada.

18) juru taip gila keypad
Nampak perkataan "typing" je.. tapi x keluar pun ape yg dia taip.. sekadar nk main tekan2 butang...


19)Wartawan dapur
Asal masak jer post gambar...๐Ÿ˜›๐Ÿ˜›๐Ÿ˜›

20) ๐Ÿ‘…๐Ÿ‘…๐Ÿ‘… Panjang
Asyik ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ๐Ÿ˜œ keja dia...

21) king copy paste
Copy paste je kerjanyer...

22) king selfie
Suka ambik gambar walaupun tak penting, lepas tu send dalam group

23) Suke ber"hahaha"
masuk2 group je gelak tanpa sebab..๐Ÿ˜‚

24) Bercinta dalam group
Asyik sembang berdua je dlm group siap bersyg2 bagai..Hooi! PM kan boleh..aptb!


Sila pilih no anda. Hehehehehe... Sekadar suka-suka aja..

Monday, 30 November 2015

Suami wajar bantu urusan rumah tangga


Abam Sado Jemur Kain

Ketua keluarga perlu kikis sikap ego, ringankan tugas isteri demi keharmonian keluarga.  Alam rumah tangga tidak boleh dianggap remeh oleh setiap pasangan. Mungkin sebelum berkahwin, setiap individu hanya memikirkan tanggungjawab pada diri sendiri, namun senario itu secara automatik akan berubah selepas mereka mendirikan rumah tangga. Bagi menjamin keharmonian rumah tangga, sikap saling bantu membantu amat dituntut pada setiap pasangan tidak kira sama ada mereka baru mendirikan rumah tangga atau yang sudah lama menjalani kehidupan bersama. Mungkin dianggap remeh apabila dikatakan bahawa ada segelintir suami yang menyerahkan semua urusan rumah tangga kepada isteri termasuk menjaga anak, namun senario itulah yang sering berlaku dalam masyarakat kita. Malah, ada lelaki yang tidak pernah menguruskan hal anak seperti menukar lampin bayi, memandikan dan memberikan makan kepada si kecil. 

Pada pendapat Abam Kie, sebagai suami yang baik kita wajib menolong isteri dalam melancarkan perjalanan urusan rumah tangga. Hal itu bukanlah perkara baru bagi pasangan suami isteri kerana Nabi Muhammad sendiri membantu isteri Baginda dalam hal ehwal rumah tangga dan anak. Sebagai orang Islam kita harus mencontohi Baginda sebagai model suami sepanjang zaman bagi memastikan mahligai yang dibina bahagia dan berkekalan. 

Dalam hadis Nabi ada menyebut "Aku adalah sebaik-baik suami yang berbuat baik kepada ahli keluargaku dan contohilah aku" dan setiap suami harus mengambil pengertian hadis itu sebagai panduan dalam mengemudi perjalanan mahligai yang dibina. Walaupun Rasulullah sentiasa sibuk menjalankan tugas sebagai Rasul, Imam Ummah, pemimpin negara, ketua hakim dan panglima agung angkatan bersenjata, Baginda masih dapat meluangkan masanya membantu kerja rumah isterinya seperti menjahit pakaian dan membaiki kasut. Sebaliknya yang terjadi sekarang ini, ada juga mentaliti segelintir suami menganggap selepas berkahwin, urusan rumah tangga dan anak adalah tanggungjawab isteri sepenuhnya kerana menganggap tugas suami sebagai ketua keluarga tidak perlu melakukan kerja berkenaan. Pemikiran sebeginilah yang harus dikikis bagi setiap lelaki sama ada yang sudah berkahwin atau bakal mendirikan rumah tangga. 

Sebagai ketua keluarga, suami harus menjadi pemimpin dan pelindung kepada isteri dan anak bukannya menjadi pemimpin yang hanya tahu memberi arahan semata-mata. Bukan alasan suami tidak boleh membantu isteri dalam urusan rumah tangga terutama menjaga anak kecil kerana pada masa ini ada agensi tertentu yang menawarkan latihan kepada ibu bapa untuk menjaga anak terutama bayi. Tambahan pula sekarang ini ramai pasangan yang kedua-duanya bekerja dan tidak salah sekiranya masing-masing membantu dalam menguruskan anak. Bak kata pepatah, "berat sama dipikul, ringan sama dijinjing”. 

Lazimnya tiada persefahaman dalam rumah tangga yang akhirnya menimbulkan perceraian berlaku kerana pasangan tidak memahami maksud perkahwinan itu sendiri, iaitu percantuman dua insan berlainan latar belakang yang memerlukan pemahaman yang cukup jelas mengenai tanggungjawab suami dan isteri. Suami boleh dianggap zalim apabila duduk bersenang-lenang sedangkan isteri dibiar melakukan kerja rumah tanpa henti dan sentiasa dikelilingi anak-anak. Perlu diingat setiap bantuan yang dihulurkan suami amat dihargai oleh isteri dan itu menjadikan isteri lebih menghormati suami. 

Walaupun kita tahu lelaki sememangnya mempunyai ego yang tinggi tetapi dalam rumah tangga sikap ego itu perlu dikurangkan dengan membantu isteri menguruskan anak dan keluarga. Tidak salah sekiranya suami menukar lampin atau membuat susu untuk anak kerana itu dapat mengeratkan hubungan kasih sayang antara suami isteri. 

Begitupun, jika suami enggan membantu menguruskan rumah tangga, isteri haruslah bijak untuk memainkan peranan dengan menegur sikap suami dengan cara baik dan lembut. Tindakan itu bertepatan dengan peranan isteri sebagai penasihat dalam rumah tangga yang dapat memastikan keharmonian keluarga. Sekiranya isteri ingin menegur suami, mereka haruslah memilih waktu dan masa yang sesuai seperti ketika hendak tidur atau waktu istirehat pada waktu petang kerana pada waktu itulah suami biasanya berfikiran tenang dan terbuka! 

Selain itu, isteri perlu bijak menggunakan pendekatan psikologi dalam menegur sikap suami. Andainya suami menolong isteri dalam melakukan urusan rumah tangga dan anak, ucapan terima kasih perlu sentiasa meniti di bibir isteri supaya si suami berasa dirinya dihargai. Sikap tolak ansur, persefahaman dan saling mempercayai antara pasangan harus ada bagi mengelakkan pergolakan rumah tangga berlaku. Tolong menolong adalah jalan yang paling mudah untuk mengeratkan hubungan kasih sayang suami isteri. 

Walllahualam. 
================================================ Suami wajar bantu urusan rumah tangga Ketua keluarga perlu kikis sikap ego, ringankan tugas isteri demi keharmonian keluarga ALAM rumah tangga tidak boleh dianggap remeh oleh setiap pasangan. Mungkin sebelum berkahwin, setiap individu hanya memikirkan tanggungjawab pada diri sendiri, namun senario itu secara automatik akan berubah selepas mereka mendirikan rumah tangga. Bagi menjamin keharmonian rumah tangga, sikap saling bantu membantu amat dituntut pada setiap pasangan tidak kira sama ada mereka baru mendirikan rumah tangga atau yang sudah lama menjalani kehidupan bersama. Mungkin dianggap remeh apabila dikatakan bahawa ada segelintir suami yang menyerahkan semua urusan rumah tangga kepada isteri termasuk menjaga anak, namun senario itulah yang sering berlaku dalam masyarakat kita. Malah, ada lelaki yang tidak pernah menguruskan hal anak seperti menukar lampin bayi, memandikan dan memberikan makan kepada si kecil. Pensyarah Pusat Islam Universiti Teknologi Mara (UiTM), Profesor Madya Noor Awang Hamad, berkata sebagai suami yang baik mereka wajib menolong isteri dalam melancarkan perjalanan urusan rumah tangga. “Hal itu bukanlah perkara baru bagi pasangan suami isteri kerana Nabi Muhammad sendiri membantu isteri Baginda dalam hal ehwal rumah tangga dan anak. Sebagai orang Islam kita harus mencontohi Baginda sebagai model suami sepanjang zaman bagi memastikan mahligai yang dibina bahagia dan berkekalan. “Dalam hadis nabi ada menyebut ‘Aku adalah sebaik-baik suami yang berbuat baik kepada ahli keluargaku dan contohilah aku’ dan setiap suami harus mengambil pengertian hadis itu sebagai panduan dalam mengemudi perjalanan mahligai yang dibina,” katanya. Beliau berkata, walaupun Rasulullah sentiasa sibuk menjalankan tugas sebagai Rasul, Imam Ummah, pemimpin negara, ketua hakim dan panglima agung angkatan bersenjata, Baginda masih dapat meluangkan masanya membantu kerja rumah isterinya seperti menjahit pakaian dan membaiki kasut. “Sebaliknya yang terjadi sekarang ini, ada juga mentaliti segelintir suami menganggap selepas berkahwin, urusan rumah tangga dan anak adalah tanggungjawab isteri sepenuhnya kerana menganggap tugas suami sebagai ketua keluarga tidak perlu melakukan kerja berkenaan. “Pemikiran sebeginilah yang harus dikikis bagi setiap lelaki sama ada yang sudah berkahwin atau bakal mendirikan rumah tangga,” katanya. Beliau berkata, sebagai ketua keluarga, suami harus menjadi pemimpin dan pelindung kepada isteri dan anak bukannya menjadi pemimpin yang hanya tahu memberi arahan semata-mata. Katanya, bukan alasan suami tidak boleh membantu isteri dalam urusan rumah tangga terutama menjaga anak kecil kerana pada masa ini ada agensi tertentu yang menawarkan latihan kepada ibu bapa untuk menjaga anak terutama bayi. “Tambahan pula sekarang ini ramai pasangan yang kedua-duanya bekerja dan tidak salah sekiranya masing-masing membantu dalam menguruskan anak. Bak kata pepatah berat sama dipikul, ringan sama dijinjing”, katanya. Beliau berkata, lazimnya tiada persefahaman dalam rumah tangga yang akhirnya menimbulkan perceraian berlaku kerana pasangan tidak memahami maksud perkahwinan itu sendiri, iaitu percantuman dua insan berlainan latar belakang yang memerlukan pemahaman yang cukup jelas mengenai tanggungjawab suami dan isteri. Katanya, suami boleh dianggap zalim apabila duduk bersenang-lenang sedangkan isteri dibiar melakukan kerja rumah tanpa henti dan sentiasa dikelilingi anak-anak. Perlu diingat setiap bantuan yang dihulurkan suami amat dihargai oleh isteri dan itu menjadikan isteri lebih menghormati suami. “Walaupun kita tahu lelaki sememangnya mempunyai ego yang tinggi tetapi dalam rumah tangga sikap ego itu perlu dikurangkan dengan membantu isteri menguruskan anak dan keluarga. Tidak salah sekiranya suami menukar lampin atau membuat susu untuk anak kerana itu dapat mengeratkan hubungan kasih sayang antara suami isteri,” katanya. Begitupun, katanya, jika suami enggan membantu menguruskan rumah tangga, isteri haruslah bijak untuk memainkan peranan dengan menegur sikap suami dengan cara baik dan lembut. Tindakan itu bertepatan dengan peranan isteri sebagai penasihat dalam rumah tangga yang dapat memastikan keharmonian keluarga. “Sekiranya isteri ingin menegur suami, mereka haruslah memilih waktu dan masa yang sesuai seperti ketika hendak tidur atau waktu istirehat pada waktu petang kerana pada waktu itulah suami biasanya berfikiran tenang dan terbuka”, katanya. Selain itu, isteri perlu bijak menggunakan pendekatan psikologi dalam menegur sikap suami. Andainya suami menolong isteri dalam melakukan urusan rumah tangga dan anak, ucapan terima kasih perlu sentiasa meniti di bibir isteri supaya si suami berasa dirinya dihargai. “Sikap tolak ansur, persefahaman dan saling mempercayai antara pasangan harus ada bagi mengelakkan pergolakan rumah tangga berlaku. Tolong menolong adalah jalan yang paling mudah untuk mengeratkan hubungan kasih sayang suami isteri,” katanya.

Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
Suami wajar bantu urusan rumah tangga Ketua keluarga perlu kikis sikap ego, ringankan tugas isteri demi keharmonian keluarga ALAM rumah tangga tidak boleh dianggap remeh oleh setiap pasangan. Mungkin sebelum berkahwin, setiap individu hanya memikirkan tanggungjawab pada diri sendiri, namun senario itu secara automatik akan berubah selepas mereka mendirikan rumah tangga. Bagi menjamin keharmonian rumah tangga, sikap saling bantu membantu amat dituntut pada setiap pasangan tidak kira sama ada mereka baru mendirikan rumah tangga atau yang sudah lama menjalani kehidupan bersama. Mungkin dianggap remeh apabila dikatakan bahawa ada segelintir suami yang menyerahkan semua urusan rumah tangga kepada isteri termasuk menjaga anak, namun senario itulah yang sering berlaku dalam masyarakat kita. Malah, ada lelaki yang tidak pernah menguruskan hal anak seperti menukar lampin bayi, memandikan dan memberikan makan kepada si kecil. Pensyarah Pusat Islam Universiti Teknologi Mara (UiTM), Profesor Madya Noor Awang Hamad, berkata sebagai suami yang baik mereka wajib menolong isteri dalam melancarkan perjalanan urusan rumah tangga. “Hal itu bukanlah perkara baru bagi pasangan suami isteri kerana Nabi Muhammad sendiri membantu isteri Baginda dalam hal ehwal rumah tangga dan anak. Sebagai orang Islam kita harus mencontohi Baginda sebagai model suami sepanjang zaman bagi memastikan mahligai yang dibina bahagia dan berkekalan. “Dalam hadis nabi ada menyebut ‘Aku adalah sebaik-baik suami yang berbuat baik kepada ahli keluargaku dan contohilah aku’ dan setiap suami harus mengambil pengertian hadis itu sebagai panduan dalam mengemudi perjalanan mahligai yang dibina,” katanya. Beliau berkata, walaupun Rasulullah sentiasa sibuk menjalankan tugas sebagai Rasul, Imam Ummah, pemimpin negara, ketua hakim dan panglima agung angkatan bersenjata, Baginda masih dapat meluangkan masanya membantu kerja rumah isterinya seperti menjahit pakaian dan membaiki kasut. “Sebaliknya yang terjadi sekarang ini, ada juga mentaliti segelintir suami menganggap selepas berkahwin, urusan rumah tangga dan anak adalah tanggungjawab isteri sepenuhnya kerana menganggap tugas suami sebagai ketua keluarga tidak perlu melakukan kerja berkenaan. “Pemikiran sebeginilah yang harus dikikis bagi setiap lelaki sama ada yang sudah berkahwin atau bakal mendirikan rumah tangga,” katanya. Beliau berkata, sebagai ketua keluarga, suami harus menjadi pemimpin dan pelindung kepada isteri dan anak bukannya menjadi pemimpin yang hanya tahu memberi arahan semata-mata. Katanya, bukan alasan suami tidak boleh membantu isteri dalam urusan rumah tangga terutama menjaga anak kecil kerana pada masa ini ada agensi tertentu yang menawarkan latihan kepada ibu bapa untuk menjaga anak terutama bayi. “Tambahan pula sekarang ini ramai pasangan yang kedua-duanya bekerja dan tidak salah sekiranya masing-masing membantu dalam menguruskan anak. Bak kata pepatah berat sama dipikul, ringan sama dijinjing”, katanya. Beliau berkata, lazimnya tiada persefahaman dalam rumah tangga yang akhirnya menimbulkan perceraian berlaku kerana pasangan tidak memahami maksud perkahwinan itu sendiri, iaitu percantuman dua insan berlainan latar belakang yang memerlukan pemahaman yang cukup jelas mengenai tanggungjawab suami dan isteri. Katanya, suami boleh dianggap zalim apabila duduk bersenang-lenang sedangkan isteri dibiar melakukan kerja rumah tanpa henti dan sentiasa dikelilingi anak-anak. Perlu diingat setiap bantuan yang dihulurkan suami amat dihargai oleh isteri dan itu menjadikan isteri lebih menghormati suami. “Walaupun kita tahu lelaki sememangnya mempunyai ego yang tinggi tetapi dalam rumah tangga sikap ego itu perlu dikurangkan dengan membantu isteri menguruskan anak dan keluarga. Tidak salah sekiranya suami menukar lampin atau membuat susu untuk anak kerana itu dapat mengeratkan hubungan kasih sayang antara suami isteri,” katanya. Begitupun, katanya, jika suami enggan membantu menguruskan rumah tangga, isteri haruslah bijak untuk memainkan peranan dengan menegur sikap suami dengan cara baik dan lembut. Tindakan itu bertepatan dengan peranan isteri sebagai penasihat dalam rumah tangga yang dapat memastikan keharmonian keluarga. “Sekiranya isteri ingin menegur suami, mereka haruslah memilih waktu dan masa yang sesuai seperti ketika hendak tidur atau waktu istirehat pada waktu petang kerana pada waktu itulah suami biasanya berfikiran tenang dan terbuka”, katanya. Selain itu, isteri perlu bijak menggunakan pendekatan psikologi dalam menegur sikap suami. Andainya suami menolong isteri dalam melakukan urusan rumah tangga dan anak, ucapan terima kasih perlu sentiasa meniti di bibir isteri supaya si suami berasa dirinya dihargai. “Sikap tolak ansur, persefahaman dan saling mempercayai antara pasangan harus ada bagi mengelakkan pergolakan rumah tangga berlaku. Tolong menolong adalah jalan yang paling mudah untuk mengeratkan hubungan kasih sayang suami isteri,” katanya.

Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu

Friday, 27 November 2015

Kalendar Kuda 2016 Untuk Dimuatturun


Asssalamualaikum. Pasti ramai dikalangan kita yang tertunggu akan kalendar tahun baharu 2016 kan? Abam Kie pun sama. Pada hujung tahun siaplah pi shopping ke sana ke mari semata2 untuk mengumpulkan kalendar tahun baharu. Biasanya dapatlah 3-4 keping. Cukuplah tu.

Cuma tahun ini mungkin aktiviti membeli-belah tidak serancak tahun2 sebelumnya kerana penangan GST. Sampaikan kalendar pun abam kie terpaksa mencetak sendiri. Antara kalendar yg popular ialah kalendar kuda. Kenapa ramai org sukakan kalendar ini? Ini kerana kalendar ini cukup lengkap dgn cuti2 tahunan dan cuti2 sekolah. Mudahkan nak buat rujukan dan perancangan harian?

Jadi untuk memudahkan kwn2 yg ingin mendapatkan kalendar ini, abam kie sertakan link untuk memuatturun dan mencetaknya terus. Sharing is caring, right? Jadi apa lagi? Sila klik DI SINI untuk mendapatkannya. Selamat bercuti sekolah dan mengharungi air banjir ya?



Wednesday, 25 November 2015

Pesanan buat bakal pengantin



Kali abam kie ingin menyampaikan pesanan buat golongan muda yang belum kahwin.. Kita hanya akan benar-benar mengenali seseorang SETELAH KAHWIN dengannya, tidur sebantal, makan sepinggan, duduk sebumbung. Baru tahu masa itu dia tidur berdengkur, baru tahu rupanya jenis lepas berak tak reti flush, baru tahu cepat stress kalau ada masalah.. baru tahu pemarah apabila ditegur.. baru tahu.. baru tahu..

Bercinta hatta 10 tahun, gayut tiap2 malam, dating tiap2 hari BELUM CUKUP untuk mengenali seseorang. Kahwin bukan hanya tentang dating halal, snap gambar romantik dapat konvo sama2, boleh pegang2 tangan, boleh makan bersuap, semua yang sweet2 manis2 (sampai diabetes katanya), everything goes smoothly all the time and live happily ever after.

Kalau kamu lihat yang INDAH-INDAH drp kawan yang baru kahwin.. itu semuanya hanya apa yang dia mahu perlihatkan kpd dunia.. realitinya susah payah perit air mata yang disembunyikan.. siapa yang tahu? Kita hidup di alam realiti, bukan fantasi. Jangan hanya berangan yang indah2 tanpa memikirkan AMANAH dan TANGGUNGJAWAB yang bakal dipersoalkan.

Alasan sudah kenal lama sangat atau untuk 'elak maksiat' saja TIDAK CUKUP untuk kahwin segera. Sebab jika masa bujang gunakan alasan kahwin untuk pelihara maruah bagaimana kamu yakin kamu dapat menjaga maruah selepas nikah?

Kalau sebelum kahwin tidak mampu bersabar atau bertahan dengan ujian yang kecil/sedikit, bagaimana kamu jangkakan untuk bersabar dan bertahan dengan ujian yang besar/banyak selepas berkahwin?

Bersediakah kamu.. pulang kerja penat, lapar, mengantuk tetapi BERSABAR apabila isteri tak masak sebab alahan mengandung/anak meragam.. bolehkah kamu TETAP TERSENYUM, menyinsing lengan memasak di dapur kemudian menyuapkan makanan ke mulut isteri kamu yang juga lapar, urus kencing berak dan mandikan anak-anak untuk beri isteri ruang untuk dirinya? Basuh, lipat baju yang menimbun? Atau kamu akan sengaja pulang lewat sebab mahu lari dari menjaga anak-anak dan makan sahaja di luar?

Yang perempuan sudah bersediakah untuk mentaati seorang lelaki yang baru hadir dalam hidup, bersediakah menanggung jerit perih alahan mengandung, sakit bersalin, berpantang, realiti anak mahu mengempeng berjam-jam sampai badan menggigil lapar dan lesu yang amat? You are giving your life for your children. JANGAN MIMPI hendak makan, mandi, tidur dengan aman selagi anak masih kecil..

Apabila kamu membentak marahkan orang tua.. kenapa susahkan orang nak kahwin.. padahal kamu tidak sedar. Ibubapa sedang mendidik kamu bahawa kehidupan selepas kahwin itu BUKAN MUDAH sebab itu mereka mahu kamu berdikari sekurang-kurangnya cuba hadapi susah sendiri tanpa harapkan orang lain sebab kahwin memang senang tetapi menjadi ketua keluarga dan ibu rumahtangga itu tidak mudah!

Tak sedikit yang rumahtangganya runtuh disebabkan masalah KEWANGAN, TIDAK FAHAM & TIDAK MELAKSANAKAN TANGGUNGJAWAB, TIADA KEPERCAYAAN, PERSEFAHAMAN dan lain2, walaupun asalnya perkahwinan itu diawali atas dasar cinta yang mendalam.

Malangnya kita hanya menyedari setelah kahwin.. Untuk menjayakan hidup berumahtangga.. Cinta saja tak cukup rupanya.. barulah kita sedar quote 'rezeki setelah nikah' itu perlu diusahakan dan disertakan dengan ujian bukannya terus bergolek masuk dalam mulut.

Cuma ketika itu baru kita sedar.. betul apa mak ayah kata... "cinta saja tidak cukup...."

Monday, 23 November 2015

Petua-petua di dapur yang berguna


Assalamualaikum. Sempena cuti sekolah yang baru bermula ini, abam kie ingin berkongsi sedikit petua di dapur khas buat kaum ibu sekalian. Semoga dapat diamalkan demi kesejahteraan seisi keluarga. In Shaa Allah.

✓ Semut benci timun, letakkan kulit timun berdekatan dengan lubang atau sarang semut atau di mana terdapat banyak semut.

✓ Untuk mengilatkan cermin, cucilah dengan minuman Sprite.

✓ Untuk menanggalkan chewing gum yang melekat pada baju, masukkan baju tersebut ke dalam freezer dan simpan selama 1 jam.

✓ Untuk memutihkan baju putih, rendam dengan hirisan lemon selama 10 minit.

✓ Untuk rambut nampak berseri, bubuh 1 sudu teh cuka makan dan sapu rata di bahagian atas rambut, kemudian terus dibilas.

✓ Untuk membanyakkan jus lemon, rendamkan lemon di dalam air panas selama 1 jam.

✓ Untuk menghindarkan bau busuk pada sampah di dapur, letakan sekeping roti ketika kita memasak.

✓ Kalau baju terkena dawat, untuk menghilangkannya, sapu ubat gigi pada tempat yang terkena dawat itu dan biarkan ubat gigi tersebut hingga kering kemudian baru cuci.

✓ Untuk menghindarkan tikus, taburkan serbuk lada hitam di mana tikus selalu ada. Tikus akan lari dan bermain jauh dari situ.

✓ Meminum air suam 1 atau 2 gelas sebelum tidur boleh mengurangkan 90% dari serangan jantung. Begitu juga bila bangun pagi. Seperti yang kita maklum, air sangat penting pada sistem badan kita tapi kadang-kadang kita tidak ambil tau kenapa kita harus meminum air suam. Meminum air pada masa yang sesuai dengan kadar maksimum yang diperlukan oleh tubuh manusia akan membawa kesan yang baik:

• Meminum 1 gelas air selepas bangun boleh mengaktifkan organ-organ dalaman.

• Meminum 1 gelas air 30 minit sebelum makan membantu penghadaman.

• Meminum 1 gelas air sebelum mandi boleh membantu mengurangkan tekanan darah.

• Meminum 1 gelas air sebelum tidur boleh menghindarkan stroke dan serangan jantung.

Jangan kedekut ilmu. Sila tinggalkan komen di bawah. Terima kasih.

Friday, 20 November 2015

Kebun Sayur Mini Saya


Berkebun sudah menjadi minat abam kie sejak kecil lagi. Maklumlah anak tani.. abam kie dibesarkan di sebuah rumah yang terletak di tengah-tengah sawah padi di Machang, Kelantan. Bapa menanam padi dan ibu menoreh getah untuk membesarkan abam kie dan adik-beradik yang lain. Alhamdulillah kini abam kie berjaya menjadi seorang guru TESL yang dikenali oleh rakan2 sejawat dan anak2 murid.

Berbalik kepada minat berkebun ini, sekarang abam kie mula berjinak2 kembali dengan menanam sayuran yang digunakan setiap hari. Maklumlah abam kie tinggal berhampiran bandar yang mana halaman rumah amat terhad. Cukup untuk parking dua buah kereta aja. Tapi masih ada sedikit ruang kosong untuk bercucuk tanam.

Jadi minggu lepas abam kie dan isteri menyediakan tapak semaian dengan menggunakan batu-bata lebihan 'house renovation' tempohari. Kami membuat dua tembok segiempat tepat. Kemudian kami mengisi ruang tersebut dengan tanah-tanih dan pasir. Selepas itu isteri membuat batas sebelum abam kie menanam serai, halia, lengkuas dan cili padi. Isteri kata tangan abam kie sejuk sebab segala benih yang abam kie semai pasti
berhasil! Alhamdulillah. In Shaa Allah, selepas ini tak perlu lagi ke pasar untuk membeli sayuran tersebut.

Pada zaman GST dan barang naik ini kita perlu berjimat-cermat bagi mengawal belanja dapur. Berbakti kepada tanah pasti ada hasilnya. Begitulah kiranya. 

Wednesday, 18 November 2015

Keputusan UPSR 2015 Puteri Sulung Saya


Setelah 2 bulan menunggu keputusan UPSR akhirnya hari-hari yang ditunggu tiba jua. 17 November 2015 keputusan akan diumumkan selepas jam 10 pagi. Kira-kira jam 10.15 pagi Abam Kie menghantar SMS ke nombor 15888 untuk menyemak keputusan puteri sulung abam. 20 minit kemudian abam mendapat balasan dari sistem. Jeng-jeng-jeng..... berdebar gak nak baca. Alhamdulillah, Nur Anis Dalilah binti Marzuki berjaya mendapat 5A. Terasa berbaloi segala penah-jerih menghantar dan menjemput dia dari kelas tambahan di sekolah sebelum ini. Lalu abam berkongsi berita ini dengan kakak-kakak, isteri dan bekas isteri Abam Kie. Sebenarnya bekas isteri abam kie atau Mummy pergi mengambil keputusan Anis di sekolah tetapi dia balik awal kerana ada hal penting.

Abam Kie ada membuat permohonan ke MRSM dan SBP bagi pihak anak. Kalau dapat sekolah di Kelantan abam kie akan hantar. Kalau jauh x payah la pergi. Baik dia belajar di sekolah abam kie je. Mungkin abam kie mengisikan permohonan ke Maahad Tahfiz Sains juga untuknya. Hmm....kalau abam kie boleh survive 5 tahun di SM Sains Machang kenapa pulak anak abam kie x boleh?

Selepas ini nampaknya abam kie kena beli hadiah kepada kakak. Macam dia nak handphone je. Asalnya abam nak pasang aircond di bilik tidurnya tapi dia menolak. Apa2apa pun tahniah kepada bapa dan anak diatas kejayaan ini. Alhamdulillah. Terima kasih Allah.


Monday, 16 November 2015

TUKANG KEBUN YANG MERASA ALLAH MELIHATNYA


Melintas di sebuah sekolah kebangsaan, ternampak sejambak bunga dipagar. Cantik. Teringin nak tanam. Lalu saya menyapa tukang kebun sekolah yg berada tidak jauh dari situ. Saya minta rantingnya yg mungkin boleh ditanam. Tukang kebun itu menjawab, "Tuan Haji kalau nak ambik, kena minta pada gurubesar, saya kuli saja, saya kerja tanam dan bela supaya tumbuh berbunga." 

Bila dia jawab begini,saya teringat kisah Saidina Umar yg meminta beli seekor kambing dari pengembala, tetapi pengembala itu tidak mahu jual kerana kambing itu bukan miliknya, walaupun Saiyidina Umar menyuruh dia memberi alasan kpd tuannya bahawa serigala memakan kambing utk menyembunyikan hal kambing yg dijual kpdnya. Saya cuba memujuk pakcik ni dgn berkata, "Kalau encik bagi pada saya guru besar bukan tahu, dia dalam pejabat, lagipun satu ranting kecik saja, bukan nak cacat pokok tu, bukan boleh bawa mati pokok tu dan guru besar tak akan perasan." Saya terus memujuk.

Tukang kebun itu menjawab, "Guru besar memang tak tahu,tak perasan tapi Allah tetap nampak. Ini bukan hak saya, saya cuma makan gaji dan disuruh menjaga. Saya tetap tidak akan bagi pada Tn Haji." Saya senyum kpdnya dan masuk ke sekolah berjumpa guru besar.

Banyak orang memandang remeh perkara amanah terutama bagi perkara kecil. Bila kita ditugaskan, kita diberi amanah untuk menjaga harta, alat, masa kerja dsbnya, kerana ketua kita atau majikan tidak akan duduk menunggu melihat kita. Maka atas sifat amanahlah kita bekerja dan yg memerhati setiap pergerakan kita ialah Allah. Apa yg dijawab oleh tukang kebun itu adalah hakikat dia benar-benar seorang yg amanah meskipun sekadar satu ranting pokok bunga.

Jom kita lihat tugas yg lebih besar yg juga memerlukan amanah. Alat tulis pejabat, pen, paper clip, stapler dan pinnya, pemadam, getah pengikat, pin dsbnya adalah perkara kecil yg terkadang kita guna utk peribadi, terbawa balik utk kegunaan sendiri. Begitu juga kertas, file dibawa pulang utk kegunaan sendiri adalah suatu yg tidak amanah meskipun kecil. Yg lebih besar mengguna kenderaan pejabat utk urusan sendiri, pergi makan, shopping, singgah sekejap di rumah dll. Guna air di pejabat cuci kereta sendiri. Cas telefon peribadi utk kegunaan sendiri. Memang ianya sedikit tetapi tetap pecah amanah dan akan ditanya diakhirat. Jangan pandang remeh kerana bukan sesekali, kerana kita berkhidmat berpuluh tahun, berapa banyak harta pejabat digunakan utk peribadi secara sikit demi sikit. Muhasabahlah diri dan berhentilah. Jom tiru tukang kebun itu.

Ada juga peralatan pejabat diguna untuk urusan sendiri seperti panggilan telefon urusan peribadi, sprt membuat panggilan ke rumah, panggilan niaga dll. Mengguna komputer pejabat untuk urusan sendiri seperti melayari fb, whatssap meski seminit dua tetap tidak amanah. Jika sehari sekali, jika sehari seminit dua kita tidak amanah pada peralatan tempat kerja, kiralah berpuluh tahun kita bekerja, tidak terjawab di hadapan Allah nanti.

Selain itu mengguna waktu bekerja untuk urusan sendiri dg telefon, melayari fb, berjual beli di pejabat, adalah juga tidak amanah dan menambah dosa dan merosak rezeki. Mereka yg suka berniaga di pejabat, tolong ambil perhatian. Nabi suruh berniaga tetapi nabi tak suruh berniaga sambil mencuri waktu kerja. Usah dolak dalik kerana setiap minit dan saat waktu bekerja telah dibayar dlm bentuk gaji.

Ada kala kita berfikir mengapa hidup penuh masalah, walau bekerja gaji ribu, masih tak cukup pendapatan. Kata orang menunggu bulan terbit tiap bulan sedangkan ada orang gaji ratus ringgit boleh bela anak berderet, hidup bahagia. Cuba fikir dan semak bersihkah rezeki kita, ada tidaknya sekecil-kecil perkara dlm tugas yg kita tidak amanah. Hanya kita yg tahu dan Allah juga tahu, majikan tidak tahu. Kembalilah kpd kebenaran utk jd orang yg amanah meskipun orang lain tidak lihat. Jom jadi seperti tukang kebun ini, yg tugasnya dirasakan diperhati oleh Allah setiap masa.

Nukilan TUAN ABD GHANI HARON

Friday, 13 November 2015

Doa Dan Amalan Mencegah Mati Pucuk Atau Lemah Tenaga Batin


Assalamualaikum. Harap maaf sekiranya entri abam kie pada hari ini mengganggu ketenteraman hidup rakan2. Tapi abam kie rasa seharusnya abam kie berkongsi amalan ini untuk kebaikan para suami-isteri. Berikut Abam Kie kongsikan doa dan amalan untuk mencegah mati pucuk atau lemah tenaga batin. Semoga ianya bermanfaat. Terima kasih.

1. Afdhal sesuatu perkara hendaklah dimulakan dengan bismillah. Dan seterusnya membaca Surah Al-fatihah: 


2. Kemudian membaca potongan ayat Al-Quran Al-Karim di dalam Surah Al-Anbiyaa’ ayat 30: 


3. Langkah yang seterusnya menadah tangan sepertimana untuk berdoa’ kepada Allah Ta’ala, lalu membaca kalimah ini: 


4. Kemudian tepukkan kedua belah tangan ke belakang tulang sulbi menurun ke bawah dalam keadaan duduk separuh atau berdiri tegak. 

Lebih afdhal amalkan amalan ini selepas solat subuh dan sentiasalah beristiqamah, semoga dengan amalan ini dapat menghindari dari penyakit-penyakit batin insyaAllah, dan apa yang dihajati akan diperkenankan oleh Allah Ta’ala, kerana ayat-ayat Allah ini adalah penawar, sesungguhnya sebaik-baik penawar kepada penyakit ialah ayat-ayat suci Al Quran. Sudah tentu juga, sebaik-baik penyembuh ialah Allah SWT. 

Di dalam kitab Al-’Ilaj Bir-Ruqaa Min Al-Kitab Was-Sunnah, karangan Said Ali Bin Wahf, menyatakan ijmak ulamak membenarkan menggunakan ayat-ayat Al-Quran untuk perubatan dan sebagainya, akan tetapi perlulah diyakini bahawa ayat-ayat Al-Quran yang digunakan tersebut tidak memberikan sebarang kesan zatnya sendiri. Bahkan Allah jualah yang memberi kesan ke atas sesuatu. Ayat yang dibaca itu merupakan sebab dari sekian banyak sebab-sebab yang ditetapkan oleh Alah SWT.
Oleh: Ustaz Abu Nafis

Wednesday, 11 November 2015

KERTAS YANG TAK SEMPAT DIBACA


Assalamualaikum. Ini adalah sesuatu yang berguna untuk dihayati.

Kehidupan ini adalah seperti kertas๐Ÿ“„, dilipat ๐Ÿ“ƒ, simpan ๐Ÿ“‚, koyak dan kemudian dibuang ๐Ÿšฎ.

Dunia semuanya Seperti kertas๐Ÿ“„. Ramai yang bersedih๐Ÿ˜”, Bangga๐Ÿ˜‰, Malu☺ dan Gembira๐Ÿ˜ƒ Kerana KERTASNYA๐Ÿ“„.

Kerana kertas๐Ÿ“„ manusia dipuji๐Ÿ‘,
Kerana kertas๐Ÿ“„ manusia dipuja ๐Ÿ‘,
Kerana kertas๐Ÿ“„, manusia dihina๐Ÿ‘Ž,

Kerana kertas๐Ÿ“„ manusia terpisah ๐Ÿ‘ฅ๐Ÿ’”.
Kerana kertas๐Ÿ“„ manusia berkuasa ๐Ÿ‘‘..
Kerana kertas๐Ÿ“„ manusia merana ๐Ÿ˜–.

Sijil Kelahiran - Kertas๐Ÿ“„
Sijil Penghargaan - Kertas๐Ÿ“„
Sijil Kelulusan - Kertas๐Ÿ“„
Sijil PerKahwinan - Kertas๐Ÿ“„
Ijazah - Kertas๐Ÿ“„
Buku akaun - Kertas๐Ÿ“„
Saman - Kertas๐Ÿ“„
Tesis - Kertas๐Ÿ“„
Passport - Kertas๐Ÿ“„
Sijil perubatan - Kertas๐Ÿ“„
Jemputan kawin - Kertas๐Ÿ“„
Duit - Kertas๐Ÿ“„

Hanya satu kertas๐Ÿ“„ yang DIMILIKI seseorang tetapi TIDAK DAPAT DILIHATNYA sendiri...

Sijil MATInya..๐Ÿ“‹

Take time to read.๐Ÿ‘.
posted from Bloggeroid
;