Friday, 31 October 2014

Madu dan Kayu Manis - siapa pernah terfikir?

Friday, October 31, 2014 7

Sila baca artikel ini. Abe Kie harap ia memberikan manfaat kepada kita semua.

Madu merupakan satu-satunya makanan atas muka bumi yang tidak akan basi mahu pun rosak. Apa yang terjadi hanyalah ianya ''bertukar jadi gula''. Realiti sebenarnya, madu tetap madu. Bagaimanapun, bila ditinggalkan di tempat yang gelap dan sejuk pada waktu yang lama ianya akan men''hablur'' atau kristallized. Apabila ini berlaku, didihkan sedikit air dan masukkan bekas yang berisi madu ke dalam air panas, dan tutup api dari terus menyala, dan biarkan madu cair secara biasa tanpa pendidihan. Ianya akan tetap kekal sebagai madu dari segi perubatan dan keadaan. Jangan didihkan madu atau masukkan ke dalam mikrowave, ini akan membunuh atau merosakkan enzim-enzim berguna di dalam madu.

Syarikat ubat (ubat-ubatan moden) tidak suka perkara ini kecoh di dalam masyarakat yang mana fakta menunjukkan madu dan kayu manis : campuran madu dan kayu manis boleh menyembuhkan hampir kesemua penyakit. Madu boleh didapati di semua negara dunia. Para saintis juga menerima bahawa madu merupakan ubatan ''Ram Ban'' (paling berkesan) terhadap semua jenis penyakit. Madu boleh digunakan tanpa tanpa sebarang kesan sampingan untuk apa-apa jenis penyakit. Sains moden juga mengatakan bahawa walaupun madu adalah manisan, tetapi apabila diambil pada dos yang betul sebagai ubat, ianya tidak akan memberi kesan buruk termasuk pada pengidap kencing manis.

Ini di antara kajian dari saintis barat :

Penyakit Jantng : Buatkan serbuk kayu manis. Sapukan madu dan serbuk kayu manis pada roti dan makan secara tetap setiap hari semasa sarapan (sebagai ganti dari jem). Ini akan mengurangkan kolesterol di dalam pembuluh darah (arteri) dan menyelamatkan pesakit dari serangan jantung (heart attack). Juga, bagi yang sedia ada atau pernah diserang serangan jantung, apabila amalan ini dibuat secara harian, ianya akan menjauhkan pesakit berbatu-batu dari serangan seterusnya. Penggunaan secara tetap amalan di atas akan mengurangkan kesukaran bernafas (membetulkan pernafasan) dan akan menguatkan jantun g mengepam. Di Amerika dan Kanada, pelbagai jururawat di rumah telah merawat pesakit secara jayanya dan juga didapati bahawa pada satu tahap umur, pembuluh dan salur darah (arteri dan vein) akan hilang flexibilitinya (kekenyalan) dan akan mudah tersumbat, madu dan kayu manis akan mengembalikan semula sifat asalnya.

Radang sendi (arthritis) : pesakit arthritis boleh mengambil secara harian (pagi dan malam) satu cawan air suam bersama 2 sudu teh madu dan satu sudu serbuk kayu manis. Apabila ini diambil secara tetap, pesakit kronik arthritis juga boleh sembuh. Di dalam kajian terbaru yang diketuai oleh Universiti Copenhagen , mereka mendapati bawa doktor-doktor yang merawat psakit mereka dengan campuran 1 sudu madu dan 1/2 sudu serbuk kayu manis sebelum sarapan pagi, mereka mendapati bahawa di dalam satu minggu (dari 200 orang pesakit yang dirawat) - 73 pesakit hilang kesakitannya di dalam seminggu dan di dalam sebulan, hampir kesemua pesakit yang/ tidak boleh berjalan atau bergerak disebabkan radang (arthritis) sudah boleh berjalan tanpa sebarang kesakitan.

Jangkitan Pundi Kencing: ambil dua sudu serbuk kayu manis dan satu sudu madu di dalam air suam dan minum. Ianya akan membunuh kuman di dalam pundi.

Kolesterol : Dua sudu besar madu dan tiga sudu teh serbuk kayu manis dicampurkan dengan 16 auns air teh diberikan pada pesakit kolesterol, didapati bahawa kandungan kolesterol di dalam badan pesakit turun sebanyak 10% hanya selepas 2 jam. Apabila ini diambil sebanyak 3 kali sehari, sebarang penyakit kolesterol tahap kronik akan sembuh. Melalui maklumat yang diterima dari journal, madu asli yang diambil secara harian bersama makanan mengurangkan komplen (keluhan) terhadap kolesterol.

Selesema : bagi yang terseksa dengan selesema perlu mengambil 1 sudu besar madu bersama 1/4 sudu serbuk kayu manis 3 kali sehari. Proses ini akan menyembuhkan kesemua batuk yang terus, demam, dan membersihkan sinus (ruang udara di dalam tengkorak sekeliling hidung).

Perut Meragam : Madu diambil bersama kayu manis menyembuhkan sakit perut dan membersihkan @ menyembuhkan perut dari sebarang ulcers. Kembung (gas) : kajian yang dibuat di Jepun dan India, mendapati bahawa madu yang diambil bersama-sama kayu manis akan mengeluarkan gas dari perut.

Imun Sistem : penggunaan harian madu dan serbuk kayu manis menguatkan sistem pertahanan (imun) dan melindungi badan dari serangan kuman dan bakteria. Saintis mendapati bahawa madu mempunyai pelbagai vitamin dan zat besi dalam jumlah yang besar. Penggunaan madu secara tetap akan menguatkan korpuskel sel darah putih (dimana mengandungi dna) untuk melawan penyakit yang disebabkan bakteria dan kuman (virus).

Tak Hadam : Serbuk kayu manis dicampur bersama 2 sudu besar madu yang diambil sebelum tidur akan merembeskan asid dan menghancurkan makanan berat.

Influenza : Saintis dari Sepanyol membuktikan bahawa madu mempunyai kandungan semula jadi yang membunuh kuman influenza dan menyelamatkan pesakit dari flu.


Umur Panjang : Teh yang dibuat bersama madu dan serbuk kayu manis,bila diambil secara tetap , mengelakkan kerosakan disebabkan bertambahnya usia. Pengambilan 4 sudu teh madu, 1 sudu teh serbuk kayu manis dan 3 mangkuk kecil air panas untuk membuat teh. Minum 1/4 mangkuk - 3-4 kali sehari. Ini akan mengekalkan kesegaran kulit, kelembutan dan ketegangan. Jangka hayat dipanjangkan , dan mereka yang berumur 100 tahun sekalipun boleh memulakan aktiviti seperti berumur 20 tahun. (dalam Islam , kita ada beberapa amalan untuk panjang umur - amalkan di atas + bersedekah dan menyambungkan silaturrahim - in sha Allah, umur kita akan panjang)

Sakit tekak : apabila tekak rasa tidak selesa , ambil satu sudu madu dan kulum sambil telan sedikit demi sedikit sehingga ambil. Ulang setiap 3 jam sehingga tekak hilang simptom sakit/ketidak selesaan.

Jerawat : 3 sudu besar madu dan 1 sudu teh serbuk kayu manis paste. Sapukan paste ini di atas jerawat sebelum tidur dan basuhnya tika bangun keesokan pagi dengan air suam. Jika diamalkan selama dua minggu, ia akan membuang jerawat dari akarnya.

Jangkitan Kulit : Sapukan campuran madu dan serbuk kayu manis dalam ratio yang sama pada kulit yang terkesan , akan menyembuhkan ekzema , dan semua jenis jangkitan kulit.

Hilangkan Berat Badan : Pagi , sejam setengah sebelum sarapan pagi dan tika perut kosong , dan pada waktu malam sebelum tidur , minum madu dan serbuk kayu manis di dalam air suam. Jika diambil secara tetap, ianya akan mengurangkan berat walaupun pada mereka yang berlebihan berat badan. Jika minum secara tetap , ianya tidak akan membenarkan lemak untuk berkumpul dalam badan walaupun individu tersebut mengambil makanan yang tinggi kalori.

Kanser : Kajian terbaru di Jepun dan Australia mendedahkan bahawa kanser perut dan tulang telah berjaya dirawat dengan jayanya. Pesakit yang mengidap penyakit ini perlu mengambil setiap hari satu sudu madu bersama satu sudu teh serbuk kayu manis 3 hari sekali selama satu bulan.

Lemah : kajian baru-baru ini menunjukkan gula yang terkandung di dalam madu adalah sangat membantu dalam mengembalikan kekuatan badan berbanding gula buatan. Masyarakat yang mengambil madu dan serbuk kayu manis dengan ratio yang sama didapati lebih peka dan flexible. Dr. Milton, yang menjalankan kajian ini, mengatakan separuh sudu besar madu yang diminum bersama segelas air yang dicampur dengan serbuk kayu manis, jika diambil setiap hari selepas gosok gigi dan tengah hari (sekitar 3 petang) - akan mengembalikan kecerdasan badan dalam masa seminggu.

Sukar Bernafas : penduduk di Amerika selatan berkumur dengan satu sudu madu dan serbuk kayu manis dicampur dengan air suam , sebagai rutin harian pertama pada waktu pagi, bagi membolehkan pernafasan mereka sentiasa segar sepanjang hari.

Kurang @ hilang pendengaran : Pagi hari dan malam - madu dan serbuk kayu manis diambil pada sukatan yang sama boleh mengembalikan pendengaran.

Rujukan : Dr Zulkifli Sharif

Allah sebaik-baik penyembuh , Dia menurunkan penyakit dan dari Dia disembuhkan segala Penyakit.
Assyafi , Arrahman ArRahim.Kepada Allah kita mohon pertolongan...wa iza marid tu f

Wednesday, 29 October 2014

Rahsia dan Kelebihan Di Dalam Ais

Wednesday, October 29, 2014 12

Ais.. Kadang2 orang hanya nampak KEBURUKAN...
Ramai org kata x elok minum ais, lebih elok minum air panas.. Namun, sedarkah kita, Nabi Muhammad SAW melarang kita mengambil makanan dalam keadaan yang panas. Akhirnya kini fakta terbaru kebaikan AIS yang tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia.
Teruskan membaca untuk lebih memahami.
“Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia”. Jangan ingat minum ais tu tak elok untuk kesihatan. Sebenarny ada kebaikan didalam keburukan.
Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bakteria lebih agresif dan cepat membiak. Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas. Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi pada paksinya.
Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa.Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang.
Membenarkan anak mengunyah ais akan menguatkan giginya dan memberi kanak-kanak makan ais krim secara perlahan-lahan dan berterusan boleh menghilangkan batuk dalam masa beberapa jam. Mengambil ubat batuk biasanya akan mengambil masa satu minggu untuk melegakan batuk secara total. Air sejuk juga akan menguatkan tulang bayi. Ia akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan.
Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan. Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan semangat orang yang telah hilang seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar.
Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan. Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan yang tidak disangka-sangkakan. Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang mempunyai potensi menghidapi penyakit sawan.
Air sejuk juga adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam. Air sejuk dalam rahsia cuka adalah sangat baik untuk menguatkan tulang yang patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih cepat. Air suam dengan rahsia cuka yang diminum akan melemahkan dan mengecutkan sistem aliran darah yang menjadi penyebab utama terjadinya lumpuh. Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan dengan urik asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang.
Adalah makruh mengambil air sembahyang (wuduk) pada suhu yang tinggi atau yang telah terkena panas cahaya matahari yang pastinya akan mengganggu sistem deria pada kulit. Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang jahat. Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi mengharmonikan.
Air kelapa muda bersifat sejuk dan amat baik untuk kesihatan kerana ia amat berkesan meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan di dalam aliran darah. Tubuh secara semulajadi bersifat panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk. Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia akan menguatkan perut.
**Siapa cakap mnum ais melemahkan tenaga batin?**

(Entri ini salin dan tampal dari kumpulan Whatsapp SMACH90)

Monday, 27 October 2014

BACA DAN AMALKAN TUJUH SUNNAH RASULULLAH

Monday, October 27, 2014 17

Saudaraku yg dikasihi.. pada kali ini abe kie ingin berkongsi tazkirah mengenai tujuh amalan sunnah Rasulullah yang perlu kita hayati dan amalkan. 

Tidak dinafikan, kita mmg byk dosa. Dalam kehidupan sehari-hari ada kalanya kita mungkin telah melampaui batas.. imaginasi kotor,.. percakapan dan perbuatan yang tidak menepati kehendak syariat menjadikan kita semakin jauh dengan rahmat Allah SWT. Tetapi itulah hakikat makhluk bernama manusia, tak lari dari kesilapan..

Allah selalu membuka pintu taubat kepada kita, jln2 kebaikan yg luas, agar dapat kita meneruskan perjalanan menuju akhirat dengan lebih berkat serta yakin dgn rahmatNya.

Hendaknya kita  selalu mengamalkan ketujuh2 sunnah Nabi SAW ini:

Pertama:
Lakukanlah solat Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin hampir dengan Allah.

Kedua:
Bacalah Al-Qur’an sebelum dari terbit matahari. Alangkah baiknya sebelum mata ini melihat dunia, ia terlebih dahulu menatap kalimah2 Allah (Al-Qur’an). Paling tidak (sesibuk manapun kita), bacalah surah al-ikhlas 3x, al-Falaq 3x dan an-Naas 3x dan ayat Kursi).

Ketiga:
Tunaikanlah solat Subuh di masjid. Sebelum melangkah kemana2 langkahkan kaki anda ke masjid terlebih dahulu pd setiap pg kerana masjid merupakan pusat keberkatan, bukan kerana panggilan muadzinnya tetapi panggilan Allah yang mencari2 orang beriman untuk memakmurkan rumahNya ini.

Keempat:
Lakukan sholat Dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha. Yakinlah, kesan solat dhuha sangat hebat dalam meraih rezeki yg halal dan berkat.

Kelima:
Bersedekah setiap hari (dlm pelbagai cara..bkn sekadar dgn harta benda). Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat selalu mendoakan kebaikan utk orang yang bersedekah. Percayalah, sedekah yang diberikan akan dibalas oleh Allah dgn berlipat kali ganda..di dunia ini, maupun akhirat.

Keenam:
Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu sentiasa  merasakan seolah-olah berada dlm keadaan bersolat (walau ia tidak solat), dan dijaga oleh malaikat dengan dua (2)doa, ampuni dosa dan sayangi dia Ya Allah”.

Ketujuh:
Amalkan istighfar setiap saat..zahir maupun batin. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Semoga memberi manfaat kpd kita semua. .إن شاء الله

Friday, 24 October 2014

Perompak mana yang lebih bijak?

Friday, October 24, 2014 9


Semasa rompakan di Guangzhou, China, perompak bank berteriak kepada semua orang di bank:
"Semua tiarap di lantai dan jangan melawan! Wang ini kepunyaan bank tapi nyawa anda adalah kepunyaan anda..." Semua orang dalam bank pun ikut arahan perompak tanpa melawan dan senyap.
*Ini dipanggil "berfikir di luar kotak." - berfikir lain daripada yang lain!

Apabila seorang wanita bertiarap di atas meja dengan gaya yang menggoda, perompak menjerit kepadanya: "Tolong bersopan! Ini adalah rompakan, bukan cubaan merogol!"
*Ini dipanggil sebagai "Profesional." - Fokus hanya pada apa yang anda dilatih untuk melakukan!

Apabila perompak bank kembali ke rumah, perompak muda (kelulusan MBA) memberitahu kepada perompak yang lebih tua (lulus darjah 6 sahaja): "Taiko, mari kita kira berapa banyak duit kita dapat."Perompak tua menyangkal dan berkata: "kau ni bodoh! Terdapat banyak wang, sampai bila baru kita habis kira? Malam ni kita nonton berita di tv, pasti kita akan tahu jumlah rompakan dari berita tersebut."
*Ini dipanggil "Pengalaman." - Kini, pengalaman adalah lebih penting daripada sijil kertas!

Selepas perompak telah beredar, pengurus bank itu mengarahkan penyelia bank untuk memanggil polis dengan cepat. Tetapi penyelia berkata kepadanya: "Tunggu Mari kita ambil $ 10 juta daripada bank untuk diri kita dan tambah kepada $ 70 juta yang kita sudah gelapkan dari bank!".
*Ini dipanggil "inovatif." - Menukar keadaan tidak menguntungkan untuk keuntungan anda!

Penyelia berkata: "alangkah baiknya jika rompakan berlaku setiap bulan. Dapat juga kita gelapkan duit"
*Ini dipanggil "berpandangan jauh." - merancang masa depan selangkah lebih awal!

Keesokan harinya, berita TV melaporkan bahawa $100 juta telah diambil dari bank. Perompak mengira, mengira dan mengira berulang kali, tetapi mereka hanya boleh mengira $ 20 juta. Perompak sangat marah dan mengadu: "Celaka! Kita mempertaruhkan nyawa kita dan hanya mendapat $ 20 juta tapi Pengurus bank pula mengambil $ 80 juta dengan hanya petikan jarinya, nampaknya lebih baik menjadi orang pintar daripada menjadi pencuri."
*Ini dipanggil " Pengetahuan." - pengetahuan kunci kejayaan hidup!

Pengurus bank itu tersenyum dan gembira kerana kerugiannya dalam permainan pasaran saham kini sudah dilangsaikan oleh duit rompakan itu.
*Ini dipanggil "sambil  menyelam minum air." - mempergunakan peluang yang ada untuk mencipta peluang yang lain!

Merompak hnya contoh shj. Anda tidak diminta merompak. Lalu perompak tersebut membuat laporan polis terhadap penipuan pegawai bank tersebut tentang jumlah rompakan sebenar.. ini dinamakan "BANGANG TAK BERTEMPAT" 

Terima kasih kerana menghayati entri abe kie kali ini yg penuh pengajaran ini.

Wednesday, 22 October 2014

Kita mengeluh..... Allah menjawab

Wednesday, October 22, 2014 10

Assalamualaikum. Sebelum kwn2 memulakan hari ini, abe kie ingin berkongsi sedikit tazkirah. Semoga ianya memberikan pengajaran kepada kita semua...


Ketika kita mengeluh:
“eeeiii, aku penat sangat..."
ALLAH menjawab:
(وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا)
“ Dan KAMI jadikan tidurmu utk istirehat (An Naba' : 9)

Ketika kita mengeluh:
“Beratnya dugaan ni, tak sanggup rasanya aku..."
ALLAH menjawab :
(لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا)
“ AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupan”
(Al Baqarah : 286)

Ketika kita mengeluh : “Serabutnyaa..."
ALLAH menjawab :
( أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)
“ Hanya dgn mengingatku hati akan menjadi tenang”
(Ar Ra'd : 28)

Ketika kita mengeluh:
“Apa yg aku buat ni semua sia-sia..."
ALLAH menjawab :
(فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ)
"Siapa yg mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipun, nescaya ia akan melihat balasannya ”
(Al Zalzalah : 7)

Ketika kita mengeluh:
“ tak dak sorang pun yg nak tolong aku..."
ALLAH menjawab:
(وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ)
“ Berdoalah (mintalah) kepadaKU, nescaya Aku kabulkan”
(Al Ghafir : 60)

Ketika kita mengeluh :
“ Aku sedihh sangat...”
ALLAH menjawab:
ِ ( لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ )
“ Jgnlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita "
(At Taubah : 40)

Jgn byk mengeluh . Banyakkan bersabar dan teruskan kehidupan ini dgn taqwa...
Moga-moga Kita Menjadi Insan Yang Bertakwa ^^

Terima kasih kerana sudi membaca sampai habis..

Monday, 20 October 2014

Siapa tahu doa nak tidur?

Monday, October 20, 2014 11

Suatu hari dalam kelas agama, Ustazah Farah bersama murid2nya darjah 3 Bestari....

Ustazah : Saper tahu doa masuk tandas? Angkat tangan.
Miera : Saya ustazah.
Ustazah : Ok Miera.. Baca.
Miera : Allahumma Inni A'uu zubika minal khubusi wal khobais.
Ustazah : Wah baguslah Miera. Siapa ajar?
Miera : Ummi, kat rumah ummi ada tampal kat pintu bilik air. Hari2 ummi baca.
Ustazah : Bagus. Patutlah Miera hafal doa tuh.
Miera : Doa tengok cermin pun saya tahu, Allahuma Ahsanta Khalqii Fahassin Khuluqii. 
Cikgu : Betul tuh....
Miera : Kakak saya yg tampal kat cermin, tiap2 pagi nak sikat rambut kakak mesti baca.
Ustazah : Wahh! Hebat2x. Baiklah. Saper tahu doa nak masuk tidur.
Miera : Saya ustazah.
Ustazah : Miera lagi. Okay bacakan.
Miera : Bismillah, Allaahumma Jannibnaa minas syaithaana wa Jannibish syaithaana mimmaa razaqtanaa.
Ustazah : ??!!!!!!
Miera : Yang nie ayah saya yang tampal kat kepala katil. Hari2 ayah saya baca.
Ustazah : (Alamak! tuh bukan doa tidur tuh.. Ayahnyer punnnnnn!! Tampal la kat tempat lain. Tak pasal2 budak kecik nie dah hafal. Berattt 666!

APA KOMEN KAWAN2 TENTANG CERITA LUCU INI? HEHEHEHE...JANGAN MALU2 NAK KOMEN...

Friday, 17 October 2014

Jom Like Page Abah Zuki

Friday, October 17, 2014 7

Assalamualaikum,

Abe Kie nak mempromosikan fanpage blog abe kie ini. Jadi abe kie berharap adalah kawan2 yg sudi klik 'like' di fanpage di bawah. Segala kerjasama kawan2 sangatlah abe kie hargai. 

https://www.facebook.com/DaddyZuki

Sekian. Terima kasih.

Wednesday, 15 October 2014

Jom Join Kelab Guru1Malaysia

Wednesday, October 15, 2014 9

Assalamualaikum.

Abe Kie selalu membaca status yg diposkan oleh rakan2 guru di group2 guru kat FB. Antara group guru yg abe kie selalu singgah ialah Dari Guru Untuk Guru, Kumpulan Guru Malaysia, Kami Guru Malaysia dan lain-lain lagi. Paling suka bila abe kie pos isu di group DGUG baru2 ini lebih 100 balasan yang abe kie dapat! Kalau update status di wall FB cuma dapat 'like' aje... huhuhuhu.

Oleh sebab itu abe kie pun menubuhkan kumpulan guru sendiri di FB yg diberi nama Kelab Guru 1Malaysia. Ia tak ada kena mengena dengan slogan yg PM lancarkan itu. Keahlian terbuka kpd semua guru tanpa mengira kaum, agama, pegangan politik dan sebagainya. Ianya percuma seumur hidup. Sekiranya ada blogger yang bertugas sbg guru berminat menyertai kumpulan ini silalah klik pautan di bawah ini.

https://www.facebook.com/groups/guru1malaysia

Marilah beramai-ramai memeriahkan kumpulan guru 1Malaysia yang abe kie tubuhkan ini. Terima kasih.

Monday, 13 October 2014

Program Korban dan Aqiqah 1435H di Kemboja

Monday, October 13, 2014 4


Assalamualaikum. Apa khabar kawan2 yang dihormati sekalian? Adakah kawan2 melakukan ibadah korban pada Hari Raya Aidil Adha yang lepas? Abe Kie sudah lama tak buat korban di kampung. Kenapa? Pertama sebab abe kie malas nak melapah lembu tu. Yang kedua sbb harga sebahagian korban semakin mahal. Pada hari raya yang lalu sebahagian lembu berharga RM450! Boleh tahan mahal tu.

Jadi untuk mengatasi masalah berkenaan, abe kie melakukan korban dan aqiqah anak2 di Kemboja. Hmm...x kan la sampai menyusahkan diri sampai ke sana? Tak la mcm tu. Abe Kie daftar n bayar atas talian di www.korbanaqiqah.com.my. Biasanya mereka hantar borang dan pamplet. jadi abe kie isi dan hantar. Bayar pun guna kad kredit aje. Mudah kan? 

Program ini memudahkan peserta menunaikan tuntutan agama. Harga yang murah. Yuran penyertaan RM280 untuk satu bahagian lembu atau RM550 untuk satu ekor kambing bagi ibadah korban. Manakala untuk ibadah aqiqah pula RM320 untuk satu bahagian lembu atau RM550 untuk satu ekor kambing. Yuran penyertaan Aqiqah telahpun termasuk kos jamuan Aqiqah. Sijil penyertaan yang disahkan oleh Pengerusi Program dan Mufti Kerajaan Kemboja. Biasanya pengesahan pelaksanaan akan diperolehi oleh peserta dalam tempoh 14 hingga 30 hari daripada tarikh penyertaan.

Korban dan Aqiqah dilaksanakan ditempat yang ramai umat Islam miskin. Masyarakat Melayu Champa merupakan kaum minoriti dengan jumlah penduduk 500 ribu daripada 13 juta rakyat Kemboja. Pengislaman orang-orang Cham bermula sejak tahun 1000 Masihi lagi. Umat Islam di Kemboja masih dirundung kemiskinan yang melarat serta tahap pendidikan yang rendah.

Sertailah program ini dan kawan-kawan berpeluang untuk mendapatkan hadiah-hadiah yang ditawarkan!

Kursus Percuma : Kursus Kaedah Mengajar Cepat Membaca Ameen.

Nilai : RM180.00. Sesuai untuk ibu bapa dan guru. Hadiah ini boleh dipindah milik.

Diskaun Pembelian Buku : Diskaun 20% untuk pembelian buku yang dibuat samada di pejabat urusan ataupun pembelian online di www.ameenbooks.com.my.

Banyak kelebihan yang akan kawan-kawan dapati apabila membuat penyertaan awal ibadah Korban dan Aqiqah di samping mendapat keberkatan dan pahala daripada Allah SWT.

Sekian, terima kasih.

~ Abe Kie ~


Sunday, 12 October 2014

Segmen Bersiri #1: Nak URL Please Bersama Ibuhana.com

Sunday, October 12, 2014 16
Teks: Norhana Marsom
Gambar: Norhana Marsom

Assalamualaikum w.b.t,


Segmen Bersiri #1: Nak URL Please Bersama Ibuhana.com ini bermula pada jam 8.30 pagi 9 Oktober 2014 sehingga 11.59 malam 16 Oktober 2014. Menawarkan hadiah berupa 1 canister ESP yang mempunyai pelbagai khasiat (klik sini)  dan sesuai untuk seisi keluarga.


Tujuan segmen ini diadakan adalah untuk merapatkan ukhuwah sesama blogger dan berkenalan di antara satu sama lain serta dapat juga saya membantu mereka yang tidak pernah mengambil ESP shaklee, merasai nikmat yang telah saya rasai. 


Semua blogger dijemput join untuk menyertai segmen bersiri ini.


Syarat-syaratnya:

1. Wajib follow blog Ibuhana.com
2. Buat entri bertajuk Segmen Bersiri #1: Nak URL Please Bersama Ibuhana.com
3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen entri INI.


Hanya 1 pemenang yang bertuah akan dipilih melalui random.org dan keputusan pemenang akan diumum pada 20 Oktober 2014.


Good luck semua!

Pesanan: Klik pada BANNER untuk join







Friday, 10 October 2014

Lelaki Tua Lagi Kaya Yang Merendah Diri

Friday, October 10, 2014 10

Assalamualaikum. Abe Kie mendapat artikel ini dari group Whatsapp SMACH90. Izinkan abe kie berkongsi cerita ini yang dirasakan sangat bermanfaat untuk bacaan kita semua.

LELAKI TUA BERKAIN PELIKAT BACA AL QURAN SETIAP KALI 
LEPAS  ASAR SAMPAI MAGHRIB...

Tulisan Dato Roslan Abd Hamid
Saya jumpa lelaki tua ini..Selalu lepas Asar, dia iktikaf di Masjid.. Baca al Quran.. Umur dlm 70an..Duduk rumah dkt masjid..Rumah agam besar dan menarik..Hartanya di sana sini..Ada bangunan komersil tengah bandar, bernilai dlm RM 35 juta.. Pendapatan pasif kutip sewa dlm RM70k sebln...Belanja RM 20k d& baki RM50k, dia sedekah dan infaq..Dia tenang bersendirian melayani anak cucu.. Saya mahu ambil gambar, tapi dia menolak..Katanya malu..Saya minta 1 formula, dia berikan 10...Saya catat dan mahu kongsikan..

1. Pertama, dia kata muliakan ibu bapa.. Doa ibubapa adalah segala galanya.. Ia tiada hijab, terus termakbul.. Raikan ibubapa dan jaga mereka sepanjang usia..Doakan mereka apabila telah tiada..
2. Jaga masa.. Ia datang dan berakhir.. Urus masa antara 5 waktu solat.. Atur kerja dgn sebaik cara..Pada setiap waktu, ada perkara yg kita mulakan.. Berada di masjid, sebelum azan.. Masuk waktu, terus lah solat.. Selepas solat, bertebaran lah berusaha cari rezeki..
3. Berdoa dgn khusyuk..Berserah pada Allah dan bertawakallah.. Allah tahu apa yg terbaik utk kita..
4. Namun begitu, kena lah berusaha.. Usaha pagi, ptg siang dan mlm.. Usahalah bersungguh2..Usaha bermula dgn berniat..Lepas itu buat, sampai dpt..Kalau tak dpt, usaha yg lain pula.. Adakan masa utk bacaAl-Quran.. Maka dia pun nasihatkan saya..

"Org yg membaca surah Al-Ikhlas satu kali, sama ganjarannya dgn memperolehi ganjaran membaca 1/3 Al-Quran."

Jadi jika membaca surahAl-Ikhlas 3 kali, mendpt ganjaran seperti membaca 1 naskah Al-Quran.. Lelaki tua itu berkata, mulut dia tidak berhenti baca surah al Ikhlas.. Kadang2 sampai 1000 kali sehari..
5. Jaga Kesihatan.. Banyakkan berjalan kaki..Banyakkan minum air masak atau air mineral.. Jaga pemakanan..

6. Hidup kena buat target dan kena ada wawasan.. Ikat perut dan usah membazir..Makanan dan minuman mestilah dihabiskan.. Usah berlagak org kaya, padahal kita teman pada syaitan.. Sentiasa lah belanja org mkn dan minum..Apabila mkn di kedai yg kecil,  perhatikan kebersihan kedai itu.. Apabila bersih masuk..Disitu kita akan temui ramai org susah.. Belanja mereka mkn dan minum..
7. Bila waktu maghrib, usah berada di atas jln...Apabila dlm perjalanan, berhenti.. Carilah masjid.. Apabila di rumah, tutup pintu rapat2..Malam, buang sampah sarap..Basuh pinggan mangkuk..Pastikan semua teratur sebelum tidur.. Gunakan waktu antara maghrib dan isyak utk tuntut ilmu agama.. Boleh dgr org mengajar..Boleh juga baca kitab.. Lepas Isyak, buat kira2 untung dan rugi.. Siapkan bahan utk kerja esok hari..
8. Usah takut jumpa org..Walau pun 5 minit mahu berjumpa., pergi lah sendiri.. Usah pakai posmen apabila depani soal penting.. Biar kita merangkak panjat bangunan.. Biarlah kita ambil masa berhari hari perjalanan..Yg penting, sampaikan dgn tgn sendiri..
9. Balik mlm, usah cakap penat, usah cakap letih.. Usah cakap sakit.. Apabila sakit, senyum.. Allah sedang luruhkan dosa.. Lepas sakit, kita akan lagi bertenaga.. Siapakah dlm dunia ni yg tidak pernah rasa sakit, jatuh dan dihina.. Semua pernah, termasuk lah Rasulullah SAW..Namun, baginda ajar kita utk maafkan semua org..
10. Niatkan mahu kaya.. Niatkan mahu bantu ramai org..Niat mahu jadi manusia berguna.. Niat itu macam tulis surat..Dulu tiada internet, mcm tulis surat lah.. Salah tulis alamat, akan sampai salah tempatlah surat itu.. Maka tulis alamat betul2.. .

Wednesday, 8 October 2014

Falsafah Buah-Buahan (Wajib Baca!)

Wednesday, October 08, 2014 9

Assalamualaikum. Pada kali ini abe kie ingin berkongsi tentang perumpamaan buah-buahan yang sangat menarik untuk dibaca. Semoga ianya menjadi pengajaran kepada kita semua. Terima kasih.

1. Jadilah buah jagung, jangan jadi buah gajus.
Jagung membungkus bijinya yang banyak, sedangkan buah gajus menunjukkan bijinya yang cuma ada satu.
Maksudnya : Jangan suka menunjuk-nunjuk harta, ilmu dan sebagainya.

2. Jadilah Pokok pisang.
Pokok pisang kalau berbuah hanya sekali, kemudian mati.
Maksudnya : Kesetiaan dalam perkahwinan.

3. Jadilah buah durian , jangan buah kedondong.
Walaupun di luarnya penuh dengan kulit yang berduri tajam, tetapi dalamnya lembut dan manis. Hmmm, berbeza dengan kedondong, luarnya licin tapi rasanya agak masam dan di dalamnya ada biji yang berduri.
Maksudnya : Don’t judge a book by its cover.. jangan menilai orang dari luarnya saja.

4. Jadilah ubi kayu.
Walaupun hidup dalam tanah, tetapi isinya putih bersih.
Maksudnya : Jagalah hati jangan kau nodai dengan kekotoran.

5. Jadilah setangkai petai, bukan setangkai rambutan.
Tangkai petai memberi makanan yang sama rata ke biji petainya, semua seimbang, tidak seperti rambutan.. ada yang kecil ada yang besar.
Maksudnya : Selalu bersikap adil.

6. Jadilah kelapa
Semakin tua semakin pekat santanya
Maksudnya : Semakin tua semakin bijaksana dan berguna.

7. Jadilah manggis. Berapa banyak kelopok bunga di luar kulit, sebanyak itu  jugalah ulas isi di dalam. Maksudnya: kena jujur, apa yang ditunjukkan di luar sama seperti apa yang diniatkan di dalam hati.

Monday, 6 October 2014

PTPTN cekik darah

Monday, October 06, 2014 14


Assalamualaikum kepada kawan2 blogger sekalian. Sebelum terlupa, abe kie ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha, Maaf Zahir dan Batin sekiranya ada kesalahan yang abe kie lakukan sepanjang tempoh menulis blog ini. 

Pada entri ini, abe kie ingin meluahkan kekesalan terhadap PTPTN yang menindas peminjam2nya. Tidak dinafikan ramai pelajar IPTA dan IPTS memerlukan pinjaman PTPTN bagi meneruskan kelangsungan pengajian di institusi masing-masing. Tetapi malangnya mereka terpaksa menanggung beban hutang selepas menamatkan pengajian. Lihatlah penyata PTPTN di atas, untuk 15 thn pembayaran balik (300 kali bayar). Perhatikan, setiap bulan debit interest RM65 = RM19,500. Pinjaman asal cuma RM26,000.

Jumlah yang perlu dibayar = RM45,000. Bunga yang dicajkan setiap bulan ialah 0.25%, setahun 3%. Senangnya kerajaan membuat perniagaan dengan rakyat!

I can say here that PTPTN is the government's legalised loan shark! Sepatutnya PTPTN ini membantu rakyat tetapi sebaliknya ia menggigit leher rakyat. Fikir-fikirkanlah. Sekian. Terima kasih....

Friday, 3 October 2014

Perkataan Dialek Kelantan Yang Berasal Dari Bahasa Inggeris

Friday, October 03, 2014 11

Khusus untuk Warga Kelantan saja. orang lain mungkin tak faham. Mungkin tak ramai yg tahu bahawa banyak perkataan dalam dialek Kelantan berasal dari perkataan Inggeris. Contohnya: pos opis (post office), market (pasar), kalbod (culvert) dan bekwoh (big work). Untuk melihat senarai penuh perkataan dalam loghat Kelantan yang berasal dari bahasa Inggeris, sila baca senarai di bawah. Terima kasih kerana membaca n meninggalkan komen selepas ni.
         
1. TALK CHAIR CUT=PENAT         
2. WALK LOW LOCK=TIPU         
3. DARE BARE =BERANI         
4. SCORE THAN=MENGINTAI         
5. STAMP BOND=BANYAK         
6. LAMB BACK=TILAM         
7. SEE CAR=BASIKAL         
8. GO DIOR=APA         
9. PAY CHECK=PICIT         
10. PAY CONE=BALING         
11. GAY WHERE=KEKASIH         
12. BACK WATCH=KENDURI         
13. TEAM BOAT=TUMBUK/PUKUL         
14. BACK ROCK=BERAK         
15. DARE BOX=MONTEL         
16. TO BAG=KELUAR         
17. TEA NO=PEREMPUAN         
18. PEA TEACH=DUIT         
19. COOL BARE=BERSEPAH         
20. BELL LACK=CARI         
21. RAW YARD=BAGITAHU         
22. KEY CHAT=CAKAP         
23. TALK ROCK=TIDAK BERDAYA          
24. TOWEL HELL BEAR=SNGAT TAWAR          
25. YARD BOX TEA=MELATAH         
26. ARE GAS=EGO         
27. GO RED=PNGSAH PENSEL         
28. TALK SAY=TAK MAHU          ↬SelamatBelajarBahasaKelantan↫          #ThisisPantaiTimur

Wednesday, 1 October 2014

Orang Kelantan bakal kuasai ekonomi

Wednesday, October 01, 2014 12

Assalamualaikum. Pertama sekali abe kie mohon maaf jika entri ini mengguris hati kawan2 yg berasal luar dari Kelantan. Tetapi inilah hakikat yg perlu diterima. Abe Kie pun bukannya org Kelate taksub sampaikan kwn2 kata abe kie ni mcm bukan org Kelate krna kurang bergaul dgn kwn sesama negeri semasa belajar di UM dulu. Maklumlah kan abe kie ambik kursus TESL... hehehheheheh...

Org Kelantan dijangka menguasai ekonomi dan politik Malaysia pada 2020 mengikut seorang pakar sosiologi dan ekonomi sebuah universiti tempatan. Apabila orang Kelantan menguasai ekonomi maka automatik akan menguasai politik. Org Cina pun akan habis main dengan org Kelantan. Rakyat Malaysia tak kira Melayu, Cina dan India akan jadi kuli org Kelantan nanti. Adakah ia merbahaya kepada masa depan Melayu dan bukan Melayu di Malaysia? 

Lihatlah anak-anak Kelantan semakin hebat berniaga di seluruh Malaysia daripada perniagaan secara kecil-kecilan, pertengahan hinggalah kepada korporat2 besar. Org Kelantan bersatu sungguh dan depa ada di mana-mana. Firma2 guaman 90% dikuasai oleh anak2 Kelantan. Bersatu bermakna org Kelantan mempunyai network perniagaan di seluruh Malaysia dan seluruh dunia. Di Kuala Lumpur dan Selangor sahaja ada lebih 70 persatuan anak2 Kelantan. Itu belum dikira di lain2 negeri. Di Langkawi pun ada persatuan anak2 Kelantan. Begitu juga guru2 yg dihantar ke Sabah dan Sarawak dipenuhi anak2 Kelantan.

Kemasukan ke universiti2 dipenuhi anak2 Kelantan. Beribu2 anak2 Kelantan bekerja di luar negara. Petronas, Proton, DRB Hicom, Sime Darby dipenuhi oleh anak2 Kelantan. Pegawai2 besar di Jabatan2 kjaan di penuhi anak2 Kelantan. Contohnya setiausha Kementerian Pelajaran Malaysia anak kelahiran Kelantan, bekas pelajar SMK Kamil. Pakar2 komputer, engineer, arkitek dipenuhi anak2 Kelantan.

Kota Bharu semakin membangun dah setaraf dgn Ipoh dan dijangka mengatasi kemajuan Pulau Pinang menjelang 2020. Islam sgt kuat di Kelantan sehingga ulamak dianggap golongan elit tertinggi berbanding dgn golongan-golongan lain. Pondok2 paling byk di Kelantan. Ada 68 sekolah agama rakyat di Kelantan berbanding hanya 26 sahaja di Kedah. Ada bandar Kelantan di London dan Amerika Sykt. Org Kelantan rakyat Malaysia paling banyak berhijrah ke UK, US dan Australia. Firma2 construction byk dikuasai oleh anak2 Kelantan. 60% lecturer UKM adalah org kelantan. Rakyat Malaysia pertama yg menjadi pegawai daerah di Jepun adalah anak jati Jeli, Kelantan. Yang terkini anak Kelantan juga menjadi jurulatih badminton pasukan Jepun sehingga menjuarai Piala Thomas. Ada lebih 500,000 rakyat Kelantan diluar Kelantan. 

Bukan nak berbangga dgn negeri sendiri, tapi itu adalah realiti. Kami datang bukan untuk merempat, tapi kami datang untuk menguasai. 

P.S. Info dari kumpulan Whatsapp aje..... abe kie cuma siarkan kembali untuk bacaan kawan2 blogger. Salah silap harap dimaafkan.