Friday, 31 January 2014

Kempen Pengomen Tegar Blog Abe Kie 2014


Assalamualaikum. Mulai tahun ini abe kie akan memberikan hadiah kepada 10 pengomen tegar di blog Abe Kie: Style, Quality, Excellence. Abe Kie baru aje memasang widget pengomen terbanyak untuk mengenalpasti ranking mereka. Hadiah akan diberikan pada 31 Disember nanti. Jenis hadiah akan ditentukan kemudian. Sejujurnya Abe Kie amat berterima kasih kepada rakan-rakan blogger yang sudi meninggalkan komen di blog picisan ini. Tanpa kalian apalah blog ini. Sepi dan usanglah ia ditelan masa. OKlah, cakap banyak tak guna. Jadi teruskan meninggalkan komen di blog abe kie pada waktu terluang. Kepada mereka yang tersenarai dalam Top 10 di atas, kekalkan prestasi anda, OK? Kepada yang lain teruskan bersaing dengan mereka. In Sha Allah, segala penat lelah kawan-kawan itu akan membawa hasil yang lumayan. I love you all.....

Wednesday, 29 January 2014

Kenapa tol tidak perlu dinaikkan?


✅Artikel yg baik utk difahami
OLEH: DATO' TUAN IBRAHIM BIN TUAN MAN
Tarikh: December 19, 2013

Fakta:

1. Jumlah kereta semakin bertambah setiap hari
2. Oleh itu, jumlah kereta yang menggunakan jalan bertol meningkat setiap hari
3. Bayar tol tidak semestinya jalan tak jam

Oleh itu:

1. Jika jumlah kereta meningkat setiap hari, maka jumlah tol yang dikutip juga bertambah
2. Jika jumlah tol yang dikutip bertambah, maka jumlah untung juga bertambah
3. Penyelenggaraan lebuh raya kekal pada jumlah km yang sama.
4. Jumlah staf tak perlu bertambah kerana jumlah kutipan tol tidak berubah

Sebab itu:

1. Bagi perniagaan sebegini yang dijamin untung, sepatutnya perjanjian dibuat mengikut jumlah untung yang harus dikutip daripada pelaburan. Contohnya, jika jumlah pelaburan ialah RM1 billion, maka keuntungan boleh dihadkan kepada RM3 billion sebelum tol dimansuhkan pada kadar tol yang sama sepanjang masa.
2. Kadar tol tidak perlu ditambah kerana jumlah kereta sentiasa bertambah.

Mengapa:

1. Mengapa ada pihak yang sudi buat perjanjian berdasarkan masa untuk kutipan tol dibuat? Kerana ini tidak menepati objektif kutipan tol dilakukan.
2. Sebenarnya kutipan tol dibuat untuk memulangkan pelaburan dan juga untung yang berpatutan pada pelabur pembinaan lebuhraya.
3. Apabila kutipan tol dilakukan berdasarkan masa tanpa mempedulikan kenaikan jumlah kereta, ia tidak adil pada pengguna lebuhraya kerana lebuhraya bertambah sesak manakala tol semakin mahal.
4. Kutipan tol berdasarkan masa juga menyebabkan lebuh raya kekal sebagai lebuh raya berbayar pada jangka masa yang lama. Jika kutipan tol berdasarkan jumlah untung yang dihadkan, banyak lebuh raya di negara ini sudah tidak bertol.

Maka itu:

1. Keputusan untuk menaikkan harga tol adalah kesilapan mereka yang membuat perjanjian untuk memberikan dua kali untung melampau - satu daripada kenaikan harga tol dan satu lagi kenaikan jumlah kereta.
2. Kerana satu perjanjian, rakyat merana, kerana harga tol tinggi dan jalan pula semakin sesak.
Atas sebab itu, rakyat perlu terus memberi tekanan supaya harga tol tidak dinaikkan.
Jangan mudah lagi digula-gulakan bahawa pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) akan mengurangkan impak kenaikan harga tol, kerana harga tol yang naik tidak pernah turun, bahkan generasi seterusnya perlu terus membayar tol pada kadar yang lebih tinggi.
Jika tidak mampu menjadi penulis yang memberi manfaat, jadilah pembaca yang memberi manfaat dengan berkongsi pandangan ini.

Monday, 27 January 2014

Tazkirah untuk rakan blogger


Salam buat semua sahabat. Bersama ini abe kie nak berkongsi tazkirah untuk panduan kita semua. Sila baca dan amalkan...terima kasih.

Kata ustaz, apabila Allah tidak mengkehendaki kita lagi:

* Allah akan sibukkan kita dengan urusan dunia
* Allah akan sibukkan kita dengan urusan anak-anak
* Allah akan sibukkan kita dengan urusan menjalankan perniagaan
* Allah akan sibukkan kita dengan urusan menambahkan harta
* Allah akan sibukkan kita dengan urusan mencari pengaruh, pangkat dan kuasa

🚫Alangkah ruginya kerana kesemuanya itu akan kita tinggalkan.

✅Sekiranya kita mampu bertanya pada orang-orang yang telah pergi terlebih dahulu menemui Allah SWT dan jika mereka diberi peluang untuk hidup sekali lagi, sudah semestinya mereka memilih tidak lagi akan bertarung bermati-matian untuk merebut dunia.
✅kerana tujuan kita diciptakan adalah untuk menyembah Allah dan beribadat kepada Allah
✅tidak akan Allah ciptakan manusia sekiranya tujuan hidup untuk merebut habuan dunia.

Sebenarnya apa yang kita dapat dari habuan dunia ini telah pun ditentukan oleh Allah SWT
Kita mungkin cemburu apabila melihat orang lain lebih daripada kita dari segi gaji, pangkat, harta, rumah besar, kereta besar.🚘🏡💶
Kenapa kita tidak pernah cemburu melihat ilmu orang lain lebih daripada kita
kita tidak pernah cemburu melihat orang lain lebih banyak amalan daripada kita
kita tidak pernah cemburu apabila melihat orang lain bangun di sepertiga malam, solat tahajud dan bermunajat
kita cemburu apabila melihat orang lain menukar kereta baru yang mewah...
tetapi jarang kita cemburu apabila melihat orang lain yang boleh khatam Al'Quran sebulan dua kali...        
Kesemua petanda-petanda ini menunjukkan dunia akhir zaman
apabila duit, harta dan pangkat mengatasi segala- galanya..
setiap kali menyambut hari jadi, kita sibuk nak raikan sebaik mungkin. Tetapi kita telah lupa dengan bertambahnya umur kita, maka kita akan dipanggil Ilahi bertambah dekat...
kita patut bermuhasabah mengenai bekalan ke satu perjalanan yang jauh yang tidak akan kembali dan buat selama-lamanya.
sesungguhnya mati itu benar, alam kubur itu benar, hisab itu benar, Mahsyar Allah itu benar, syurga dan neraka itu benar...

Jom kita kongsikan tazkirah ringkas yg byk memberi kesedaran bhw dunia sementara dan akhirat kekal abadi. Penyelesaian kpd masalah hidup adalah melalui iman dan amal. Iman sebesar zarah, Allah muliakan dgn syurga 10 x dunia. Jaga solat 5 waktu (amal), Allah selesaikan masalah bukan hanya di dunia malah masalah di kubur, masyar, titian sirat dan mizan. Dgn 5 waktu amal selesai masalah di 5 tempat. Renung2kan dan selamat beramal.

Friday, 24 January 2014

BACALAH KEJAP. TAK DOSA PUN. DAPAT PAHALA FREE LAGI :)


Assalamualaikum kepada kawan-kawan Abe Kie. Mohon Abe Kie berkongsi tazkirah pada hari ini.          

5 perkara orang Islam patut tahu berkenaan dengan kesihatan Al-Quran ada mengajar kita menjaga kesihatan dengan membuat amalan seperti berikut:          

1. Mandi pagi sebelum subuh atau sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak yang terkumpul. Kita boleh lihat orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tidak gemuk.          

2. Rasulullah SAW mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air dicampur ais) setiap pagi. Mujarabnya. In sha Allah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).          

3. Waktu solat subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrain. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.          

4. Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama ayam. Dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion + ve, manakala dalam ikan mengandungi ion-ve, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tindak balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita. Orang Yahudi suka memakan ikan tanpa bercampur dengan makanan berasaskan ayam.          

5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan kanan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli sains telah menjumpai bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (Enzyme sejenis alat pencerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam). Sabda Nabi Ilmu itu milik Tuhan, barangsiapa menyebarkan ilmu demi kebaikan, InsyaAllah, Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya.          

P.S. 

Rasulullah S.A.W bersabda "Sebarkan Walaupun Daripada Sepotong Ayatku ;)

1. Jangan baring ketika azan, nanti jenazah kita berat."
2. Jangan berkata-kata semasa azan, agar lidah tidak kelu menyebut syahadah ketika sakaratul maut..          

Wednesday, 22 January 2014

Bagaimana nak buat gaji sentiasa cukup?


As salam dan selamat pagi tuan2 dan puan2 yang dihormati sekalian.

Sempena Hari Terima Gaji utk orang kerja kerajaan dan swasta (awal bulan), Abe Kie nak kongsikan petua bagaimana cara nak rasa duit gaji tu sentiasa cukup je walaupun sedikit?

Bersama ini Abe Kie sampaikan pesan Ustaz Mohd Nassru Abdul Latif:

1.Bila hari terima gaji, jangan dilupa ibu dan ayah. Perkara pertama buat, transfer utk mereka dahulu. Banyak atau sedikit, itu tidak penting. Walau mereka berdua mungkin sudah berpendapatan, tetapi berikan kepada mereka sebagai hadiah. Percayalah, duit gaji kita akan cukup!

2.Jangan dilupa "Tabung Haji", memotong melalui potongan gaji lebih baik. Anda tahu, bila kita sudah mendaftar haji, ia bermakna "Nawaitu" itu telah ada!

3.Sebagai seorang ayah, ingat kembali urusan anak. Aqiqahkan mereka dahulu, sebelum anda membeli TV LED baru, sebelum menukar sport rim baru!

4.Sebagai seorang isteri yang bekerja, bantulah suami! Tidak salah jika isteri berkata "Duit I, Duit I, Duit suami, Duit I! Tapi, redha itu lebih penting. Suami pula jangan ambik kesempatan atas kebaikan isteri!

5.Sebagai isteri yang tidak bekerja, redha dengan apa yang ada. Jangan merungut! Tiada suami yang mahukan kekurangan dalam keluarga.

6.Lihat ahli keluarga yang terdekat, siapa yang perlu dibantu? Orang susah, anak yatim? Rezeki kita akan sentiasa cukup jika mendahulukan orang yang dekat!

7.Jangan kedekut tetapi jangan pula terlalu boros! Memberi makan merupakan sedekah yang sangat mudah. Sekali sekala, apa salahnya belanja kawan2

* moga bermanfaat pada semua *

Monday, 20 January 2014

7 kalimah yang harus dibiasakan


Pada hari ini Abe Kie ingin berkongsi tazkirah ringkas dengan kawan-kawan yang dihormati. Tazkirah ini bertajuk 'Tujuh kalimah yang harus dibiasakan'. Sila baca ye? Terima kasih...
  
1. Bismillahirrahmannirrahim - Setiap hendak melakukan sesuatu.          

2. Alhamdulilah - Setiap habis melakukan sesuatu.         

3. Astagafirullah-Jika melakukan sesuatu yg buruk.          

4. InsyaAllah - Jika ingin melakukan sesuatu pada masa yg akan dtg.          

5. Laa hawla walaaquwwata illaah billaah - Bila tidak dpt melakukan sesuatu yg agak berat/melihat hal yg buruk.          

6. Innalillahi wainna ilaihi rojiun - Jika melihat/menghadapi musibah atau menerima khbr kematian.         

7. Lailaha illallah - Bacalah siang dan malam sebanyak-banyaknya.          

Ada 2 pilihan utk anda :          

1. Biarkn saja entri ini tanpa bermanfaat utk org lain.          

2. Anda sebarkan kepada semua kenalan anda.          

Rasulullah bersabda, "Barangsiapa yg menyampaikan 1 ilmu sja dan ada org ygmengamalknnya, maka walaupn yg menyampaikan sudah tiada(meninggal dunia), dia akan tetap mendapat pahalanya."

Friday, 17 January 2014

PEDOMAN BERSAMA UNTUK SEMUA


Assalamu’alaikum..

Apa khabar kawan-kawan Abe Kie? Harap sihat-sihat belako...... Alhamdulillah. Di sini Abe Kie ingin berkongsi takzirah untuk kawan-kawan yang dihormati.

1.    Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang, ibu2 jangan jatuh air mata dan anak jangan bagi ibu jatuh air mata.  Biarlah Ibu menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak.

2. Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka ibu/anak, sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya

ADA 3 MATA YG TIDAK DIJILAT API NERAKA..

» Melihat kaabah sehingga menitis air mata.
» Membaca Al-Qur’an sehingga menitis air mata.
» Memandang wajah ibu yang sedang tidur / sedar hingga berlinangan air mata.

Tiga orang yang kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidur.

» Anak
» Ibu
» Suami / Isteri

1. Adalah menjadi satu dosa jika kita mengguna jari telunjuk untuk menunjukkan sesuatu pada Ibu/bapa.

2. Barang siapa yang tidak mendoakan ibu/bapa selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibu/bapanya hidup dia tak pernah menderhaka.  Maksudnya jika ibu/bapa masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti mendoakannya.

3. Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakanlah Ibu/bapa kita yang telah tiada.

4. Ketika melalui kubur, perlahankan kenderaan (jika sdg menaiki kenderaan) dan beri salam, mereka akan doakan kita “berkatilah si polan ini” dan jika tak bagi salam, mereka akan kata “celakalah orang ini”  Jadi, jangan lupa bagi salam.

5. Tanda-tanda siksa Allah atas muka bumi ini antara lain simpan harta sampai mati tak pernah keluarkan zakat.

6. Sesiapa yang bersedekah selalu, takkan miskin orang itu selamanya.

7. Jika mak kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah.

“Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibu/bapaku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibu/bapaku”.
Itu yang yang buat ibu/bapa kita bahagia di sana.

8. Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah Ibu/bapa kita baru kita ringan tangan nak ber-sedekah.

9. Allah panjangkan usia Ibu/bapa supaya mereka sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak2nya.  Jagalah mereka dengan baik Insyallah, syurga balasanya.  Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebut-lah menjaga ibu/bapa kita.  Besar sangat pahalanya.

10. Allah kalau boleh tak nak kita masuk neraka jadi Allah takkan matikan seseorang dalam keadaan kotor dan berdosa jadi dia bagi kita sakit/malu/miskin untuk membersihkan kita sebelum dia mengambil kita.

ANAK2 BERMASALAH LARI DARI RUMAH

1. Kalau anak lari dari rumah, gantungkan bajunya dihanger dan anginkan dan hadiahkan surah al-ikhlas setiap hari.
2. Masa laungan azan yang pertama, panggilah nama anak kita, insyallah akan sampai panggilan kita kepadanya.

DEGIL

1. Bila anak dah tidur, duduk di hujung kepala panggil ROH ANAK

» Wahai roh anakku “nama anak”, jadilah kamu roh yang baik, roh yang bertimbang rasa pada ibubapa, roh yang taat pada Allah, roh yang sayang sesama manusia.
Oleh Krna KmU Slh Se0rang Yg Sy Syg...
Dngn Niat Baik Atas Nm Tuhan:
"Yaa TUHAN... Orang Yg Membaca Ini Adalah Org Yg Baik, Setia, Kuat‥Sabar‥
Sayangilah Dia Serta Kasihilah Dia‥
Tolong Bantu Tingkatkan Kehidupannya‥
Mudahkan Rezekinya‥
Sihatkan TuBuH Badannya‥
Jika Dia Melangkah‥
Selamatkanlah  ‥
Mudahkan Langkahnya‥
Aaminn…

Wednesday, 15 January 2014

Cara senang utk dapatkan pahala walaupun selepas mati


1. Pasang kipas di surau/masjid walaupun 1,  setiap kali org guna, anda dpt pahala walau slps mati .          

2. Derma kerusi roda di hospital. Setiap kali psakit guna, anda akn dpt pahala .          

3. Beri baju kpd org, setiap kali org pakai, anda dpt pahala. 

4. Beri makanan kpd org, anda dpt pahala selagi makanan itu menjadi darah dagingnya. 

5. Menyampaikan ilmu yg bermanfaat, selagi mereka mengamalkan pahala anda tetap ada.          

6. Kongsi entri ini kpd orang-ramai... Walaupun sekali tolong kongsikan kpd org, anda akn dpt pahala sbb anda telah berdakwah utk sampaikan ilmu. InsyaAllah yg penting keikhlasan kerana Allah semata2...          

Monday, 13 January 2014

Tukar kad debit Visa payWave di BSN


Pada akhir tahun 2013 saya membuka akaun BSN di cawangan Tanah Merah, Kelantan. Sememang dulunya saya ada akaun Giro sejak di sekolah menengah hingga ke dunia pekerjaan. Tapi 10 tahun lepas saya tawar hati untuk berurusan di BSN kerana perkhidmatannya yang perlahan. Tambahan pula cawangannya selalu dipenuhi pelanggan. Tetapi pada 24 Dis lalu tidak ramai pula orang di cawangannya.

Selepas mengisi borang saya menyerahkan deposit berjumlah RM50 dan salinan kad pengenalan kepada kerani bertugas. Dia nampak mesra dan cekap. Muda dan ayu lagi! Dalam 10 minit siaplah akaun simpinan Giro-i dan kad BSN Matrix.

Namun sekembalinya ke rumah saya terbaca tentang kad debit Visa pelbagai aplikasi (lima dalam satu) yang disambungkan terus kepada akaun simpanan BSN di laman web BSN. Hairan juga kenapa kerani tadi tak buat kad ini terus kepadaku? Huh! Ini tak boleh jadi. Pada 30 Disember saya ke BSN sekali lagi untuk memohon kad berkenaan. Leceh tul sebab kena fotostat IC dan isi borang sekali lagi. Tak apalah, sebab kerani di meja perkhidmatan pelanggan tu terlalu peramah dan cantik maka saya buat aje la... hehehheehe

Setelah selesai saya menyerahkan segala dokumen kepada kerani lelaki di kaunter. Orangnya muda dan mesra. Mungkin dasar BSN mengambil pekerja yang muda, jelita dan kacak untuk menggalakkan pelanggan datang berurusan di kaunter kot? Hahahahahah.. Tak sampai 10 minit kad debit Visa payWave saya pun siap!

Mengikut kata kerani BSN tersebut, kad debit Visa payWave mengandungi ciri keselamatan seperti dasar liabiliti sifar yang melindungi pemegang kad daripada sebarang pembelian palsu atau tanpa kebenaran termasuk had pembelian yang boleh ditentukan serta pembaharuan urus niaga menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS).

Tambahnya lagi, dengan ciri teknologi kad tanpa sentuh, pemegang kad boleh membeli dengan mudah, cepat dan terjamin tanpa perlu nombor pengenalan peribadi mereka atau tandatangan.

Kad Debit Visa BSN ini dilengkapi dengan kemudahan seperti MEPS, Touch n Go, PLUSmiles dan program kesetiaan BCard dan satu-satunya kad seumpamanya direka bagi memenuhi keperluan pasaran terhadap gaya hidup bebas hutang.

Selain itu, produk ini unik kerana memenuhi misi BSN bagi memupuk tabiat berjimat cermat dan menabung dengan menawarkan pulangan tunai 0.5 peratus tanpa had kepada pengguna untuk semua urus niaga.

Penukaran kad adalah percuma sehingga 31 Januari 2014, ditawarkan dalam skim konvensional dan Islam. Sempena pelancaran produk berkenaan, bank menganjurkan kempen bermula Disember 2013 hingga Februari 2014, dengan menawarkan peluang kepada pemegang kad memenangi hadiah kereta BMW 118i dan tunai khas sebanyak RM20,000.

Sunday, 12 January 2014

Segmen : Ramaikan Follower, Raikan Ukhuwah..


Assalamualaikum,

Buat ke sekian kalinya, Abe Kie menyertai satu segmen yang dianjuran oleh blogger muda bernama Abak. Dia memiliki sebuah blog bertajuk Lorong Cinta. Jadi kepada kawan2 yg nak join segmen dia, silakan klik banner di atas ye? Jom kita ramaikan follower sambil raikan ukhwah. Follower biar seribu, musuh jangan dicari... Wallahualam...

Friday, 10 January 2014

Tabiat menabung bermula seawal sekolah rendah


Memang tidak dinafikan amalan menabung patutu dimulakan sejak dari kanak-kanak lagi. Seingat saya, semasa berada di darjah 3 pada tahun 1982, sepasukan kerani Bank Simpanan Nasional datang ke sekolah saya untuk membuka akaun kami murid-murid SK Pangkal Meleret, Machang, Kelantan. Kadar minima deposit pada waktu itu cuma RM1. Buku akaun pula berwarna biru. Urusan penyimpanan dan pengeluaran boleh juga dilakukan di pejabat pos. Pada masa itu saya menyimpan duit raya di dalam BSN.


Apabila menjejakkan kaki ke sekolah menengah iaitu SM Sains Machang, Kelantan, pihak sekolah mewajibkan semua pelajar tingkatan satu membuka akaun Tabung Haji dengan bayaran minima RM2. Untung juga belajar di SBP ni sebab kebajikan kami dijaga. Kalau nak harapkan ibubapa buka akaun untuk kami mungkin lambatlah. Bila ada duit lebihan biasiswa kecil Petronas tu saya menyimpan di Tabung Haji. Pada masa itu (1986-1990) jumlah biasiswa saya mencecah RM687.00, satu jumlah yang banyak bagi seorang anak kampung seperti saya.


Apabila mendaftarkan diri di Universiti Malaya pada lewat Jun 1991, semua freshie Bumiputera dikehendaki membuka akaun ASB semasa Minggu Haluansiswa. Pelaburan minima cuma RM10. Saya memasuki kursus Pra Inggeris di Pusat Asasi Sains selama 2 tahun. Selepas itu saya diterima masuk ke Fakulti Pendidikan untuk mengikuti kursus TESL. 

Sesungguhnya pelaburan masa depan perlu dimulakan oleh ibubapa sedari awal bagi membiayai pendidikan anak-anak kelak. Jom kita menabung untuk anak-anak kita!

Tabiat menabung bermula seawal sekolah rendah


Memang tidak dinafikan amalan menabung patutu dimulakan sejak dari kanak-kanak lagi. Seingat saya, semasa berada di darjah 3 pada tahun 1982, sepasukan kerani Bank Simpanan Nasional datang ke sekolah saya untuk membuka akaun kami murid-murid SK Pangkal Meleret, Machang, Kelantan. Kadar minima deposit pada waktu itu cuma RM1. Buku akaun pula berwarna biru. Urusan penyimpanan dan pengeluaran boleh juga dilakukan di pejabat pos. Pada masa itu saya menyimpan duit raya di dalam BSN.


Apabila menjejakkan kaki ke sekolah menengah iaitu SM Sains Machang, Kelantan, pihak sekolah mewajibkan semua pelajar tingkatan satu membuka akaun Tabung Haji dengan bayaran minima RM2. Untung juga belajar di SBP ni sebab kebajikan kami dijaga. Kalau nak harapkan ibubapa buka akaun untuk kami mungkin lambatlah. Bila ada duit lebihan biasiswa kecil Petronas tu saya menyimpan di Tabung Haji. Pada masa itu (1986-1990) jumlah biasiswa saya mencecah RM687.00, satu jumlah yang banyak bagi seorang anak kampung seperti saya.


Apabila mendaftarkan diri di Universiti Malaya pada lewat Jun 1991, semua freshie Bumiputera dikehendaki membuka akaun ASB semasa Minggu Haluansiswa. Pelaburan minima cuma RM10. Saya memasuki kursus Pra Inggeris di Pusat Asasi Sains selama 2 tahun. Selepas itu saya diterima masuk ke Fakulti Pendidikan untuk mengikuti kursus TESL. 

Sesungguhnya pelaburan masa depan perlu dimulakan oleh ibubapa sedari awal bagi membiayai pendidikan anak-anak kelak. Jom kita menabung untuk anak-anak kita!

Wednesday, 8 January 2014

Bil air yang tak masuk akal!


Kelmarin aku melihat bil air terselit di celah pintu rumahku sekembali dari sekolah. Bila dibuka, alangkah terkejut beruknya aku bila mendapati bil untuk bulan lepas mencecah RM143 termasuk tunggakan RM18 pada bulan sebelumnya. Memang sukar dipercayai kerana biasanya rekod bil air aku yang tertinggi cuma RM42 sebulan. Nak kata rumah aku buat bisnes air batu pun jauh sekali apatah lagi aku buat kolam renang untuk disewa oleh penduduk kampung ini!

Terdapat dua kemungkinan kenapa masalah ini timbul. Pertama, mungkin berlaku kebocoran saluran paip dalam tanah di rumahku atau pun meter air tu berpusing selaju planet Utarid! Aku sudah menelefon tukang paip untuk datang 'check' kebocoran paip tapi dia sibuk pula. Yang pasti aku kena pergi ke AKSB (Air Kelantan Sendirian Berhad) dan memohon penukaran meter air yang baharu.

Memang tak masuk akal kerana anak-anak aku pun jarang berada di rumah. Lagipun bila aku tengok bil TNB tadi cuma RM104 untuk bulan ini. Belum pernah terjadi dalam sejarah hidupku bil api lebih rendah daripada bil air. Orang heboh dengan kenaikan tarif letrik tapi sebaliknya tarif air yang naik.

Masalah tak henti melanda. Jadi aku perlu bersabar dalam menghadapi segala dugaan ini. In Sha Allah, benda ini akan selesai.

Monday, 6 January 2014

Nilai sebenar seorang isteri


Sebagai renungan bersama, Abe Kie kongsikan kisah menarik untuk kita hayati. Sila baca dan komen.... terima kasih.

Seorang penceramah mengadakan permainan kecil kepada tetamu di dewan yang sudah berkeluarga dan meminta 1 orang datang ke depan.
       
PENCERAMAH: ”Tulis 10 nama yang paling rapat dengan anda”        

Lalu lelaki tersebut menuliskan 10 nama, ada nama jiran, orang tua, teman kerja, sahabat, anak dan  juga isterinya serta seterusnya.        

PENCERAMAH: "Sekarang sila pilih 7 di antaranya yang anda ingin hidup terus bersamanya."
 
Lelaki itu memadam 3 nama yang ditulisnya tadi.  
     
PENCERAMAH: "Sekarang hapuskan 2 nama lagi, sehingga tinggal 5 nama sahaja di papan tersebut..."
        
PENCERAMAH : “Hapus 2 nama lagi...”

Maka tinggal 3 nama, iaitu nama orang tua, anak dan isterinya.         
Suasana dewan menjadi hening, mereka berfikir semua sudah selesai dan tak ada lagi yang harus dipilih.         

Tiba-tiba PENCERAMAH berkata: “Silakan padam 1 nama lagi!”         
Lelaki itu dengan perlahan-lahan mengambil keputusan yang sulit dan menghapus nama orang tuanya.
         
PENCERAMAH : "Silakan pilih 1 nama lagi!"
    
Lelaki tersebut menjadi bingung. Kemudian mengangkat kapur dan dengan berat hati mulai menghapus nama anaknya dan lelaki itu pun menangis.
        
Setelah suasana tenang, PENCERAMAH bertanya kepada lelaki itu, "Kenapa kau tidak memilih orang tuamu yang telah melahirkan dan membesarkanmu, tidak juga memilih anak yang darah daging anda sendiri, sedangkan isteri itu dapat kau cari lagi?"
  
Semua orang di dalam dewan tersebut terpaku menunggu jawapan dari lelaki tersebut.  
      
Lalu lelaki itu menjawab:       
”Seiring waktu berlalu, orang tua saya akan pergi meninggalkan saya, manakala anak jika sudah dewasa akan berkahwin, dan juga pasti akan meninggalkan saya. Sedangkan yang benar-benar boleh menemani saya dalam hidup ini hanyalah ISTERI saya.

Orang tua dan anak bukan saya yang memilih, tapi Tuhan yang menganugerahkannya. Sedangkan ISTERI, sayalah yang memilih dari sekian banyak wanita yang ada di dunia ini.”   
     
Semoga kita semua boleh mengambil hikmah dari cerita diatas. Sayangilah isteri anda.. Renung2kan lah.

Friday, 3 January 2014

Azam Tahun Baru : Mencukupkan Perbelanjaan Mengerjakan Haji


Assalamualaikum. Macam-macam azam tahun baru yang ada. Diharapkan azam tahun lepas sudah diselesaikan sebelum membuat azam tahun baru 2014. Bagi saya, azam tahun baru 2014 ialah mencukupkan baki akaun Tabung Haji. Saya sudah menabung di dalam Tabung Haji sejak 1986 iaitu semasa di Tingkatan 1. Selepas bekerja saya membuat potongan gaji tetapi duit dalam akaun tersebut selalu dikeluarkan kerana ada banyak keperluan semasa muda seperti belanja perkahwinan, mengubahsuai rumah, membayar insuran kereta dan melancong. 

Namun sejak tahun 2012 saya bertekad tidak akan sekali-kali mengeluarkan duit dari sana lagi kerana saya sudah mendaftar untuk mengerjakan haji. Pendaftaran boleh dibuat apabila mencapai baki minima RM1300 yang perlu dikekalkan sehingga mengerjakan haji. 

Saya menyimpan RM350 sebulan semenjak itu. Sehingga tarikh artikel ini ditulis saya sudah menyimpan sebanyak RM6832.19. In sha Allah, setahun dari sekarang baki akaun saya akan melepasi perbelanjaan mengerjakan haji iaitu RM9980.00. Saya juga menyimpan untuk anak-anak melalui potongan gaji. Duit simpanan mereka akan digunakan untuk membiayai pendidikan mereka kelak. 

Melihatkan beberapa kawan batch SMACH90 yang sudah mendapat panggilan Baitullah menguatkan azam saya untuk ke sana juga. Kata mereka masa mudalah waktu yang sesuai untuk ke sana kerana ibadah haji memerlukan tenaga yang banyak. Memanglah betul kata mereka itu. Tetapi kalau ikut giliran, saya cuma akan ke sana pada 2065. Masa tu umur saya 92. Kalaulah panjang umur bolehlah ke sana. Kalau mati dulu? Kempunanlah saya. Tapi saya pasti jika jumlah duit sudah mencukupi, In shaAllah kebarangkalian untuk ke sana lebih awal akan terlaksana.

Apa komen kawan-kawanku yang budiman? Terima kasih.

Wednesday, 1 January 2014

Dr.Fadhilah Kamsah menulis


Assalammualaikum. .....

Masa saya kecik-kecik dulu,mak selalu sangat suruh saya habiskan belen-belen (sisa-sisa) nasi yang dia makan ...dan pagi-pagi sebelum pergi sekolah, mak akan tuangkan air teh untuk saya minum itu dan macam biasa, mesti ada sikit belen ... tapi taklah everytime secara puratanya seminggu sekali mesti ada mak suruh buat macam itu ...

Dan sampailah saya dah besar panjang nie pun situasi ni still berjalan ....either belen makanan mak atau abah .... tapi kalau belen makanan anak-anak memang jadi satu kepantangan bagi mak atau abah untuk habiskan... kami kena habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adik beradik yang lain ... samada kami perasan atau tidak ....so satu hari itu tergerak nak tanya pasal isu ini kat mak ...

Akhirnya mak dedahkan bahawa memang purposely dia buat macam itu sebab itu petua yang dia dapat dari arwah mak mentua dia sendiri ...arwah tok perempuan kami lah sebelah abah ...mak kata, supaya hati anak-anak sentiasa melekat kat mak bapak...dan saya sendiri akui kesannya .....makin umur kita meningkat, hati kita senantiasa belas tengok mak bapak kita yang makin tua itu..

Kalau kena marah ke kena tengking ke memang kami adik beradik diam membisu jer lah namanya. Nak menjawab balik memang tak dak walaupun kita tahu yang kita betul dan mak pesan, dah ada anak sendiri esok ...jangan sekali-kali makan lebihan makanan anak... samalah ceritanya ..dan mak kata jugak, pagi-pagi jumaat masa dia bancuh air untuk kami semua, dia akan selawat 3x dan berdoa semoga kami selamat pergi dan selamat balik ....dan guru saya pesan, antara kesan terbesar bagi ibu bapa yang tidak menunaikan solat maghrib ialah, mereka- mereka ini akan Allah cabut rasa hormat anak terhadap mereka ... solat berjemaahlah dengan anak-anak tiap kali waktu maghrib ... kalau ada lebih dari sorang anak, suruh sorang azan dan sorang Qiam ... kemudian berganti-ganti bacakan doa lepas solat... ini yang kami sekeluarga amalkan sampai sekarang ...

Saya personally memang cukup malu kalau tak sempat solat jamaah maghrib dengan mak abah. Secara praktiknya, inilah yang paling paling paling berkesan sekali ....tak caya try buat ...solat jamaah dengan anak-anak tiap kali maghrib .... dapat semua waktu lagi baik ...sangat besar 'rahsia' dan peranan dapur rupa-rupanya. ..dan jugak kesan solat jamaah walau hanya bagi waktu maghrib.

"Apabila kita kejar dunia,dunia akan lari; tetapi apabila kita kejar akhirat, dunia akan mengejar kita". Just to ambil iktibar untuk mendidik diri dan family.Usia dunia sudah terlalu hampir ke penghujungnya, terlalu! So, it's good if we can remind each other because in Rasulullah's last sermon, baginda also did mention that all those who listen to him (on shall pass on his words to others, and those to others again; and may the last ones understand his words better than those who listen to him directly...

Yang baik datang dari Allah & yang kurang itu is from my weaknesses. Do impart this knowledge; you'll lose nothing. Wallahu A ' lam... Terima Kasih.

;