Friday, 28 February 2014

Jangan sedekah RM1 kepada masjid

Friday, February 28, 2014 19

Salam kepada semua kawan blogger yang dihormati dan diingati sekalian. Kali ini Abe Kie ingin berkongsi sedikit kisah benar yang mungkin akan sebabkan kawan-kawan mencetus kejayaan.

Ada kisah seorang ni.. dia selalu rasa duit dia x cukup so dia x nak bagi sedekah.. kalau hujng minggu jumaat dia bagi rm1 shj sbb bagi dia tu shj dia mampu. Makan gaji katanya.

Sehingga didatangi seorang hamba Allah.. berkata "kenapa kita xgandakan menjadi rm10 atau rm50 shj tiap kali ke masjid kemudia doakan semoga Allah cukupkan duit kita setiap minggu agar boleh derma sebanyak tu".

Tersentap beliau lalu terus mencuba pada jumaat yg terdekat.. balik surau dia rasa lapang sgt dada... sedar xsedar hampir 4 minggu dia beri rm10 kepada surau dan pelik kenapa duit dia masih banyak... rupanya bulan tu xda pun masalah tayar kereta beliau pecah, xdak pula tombol pintu patah atau xda pulak bil air/letrik melampau2. Dan terasa minyak kereta lambat pulak habisnya. Allahuakhbar. ..

Secara tiba2 gaji yg sebelum ini sikit terasa sgt banyak.. kuasa Allah..kuasa Allah.

ITU MAKAN GAJI.. MUNGKIN AKAN NAIK GAJI.. CUBA BAYANGKAN KALAU ANDA BERNIAGA.. BUAT PULA SEDEKAH MACAM TU.. BERAPA ALLAH NAK GANDA KAN AGAKNYA..

Sekadar peringatan bersama....... sekian, terima kasih duhai sahabat2ku.

Wednesday, 26 February 2014

Facebook disekat di sekolah kerajaan

Wednesday, February 26, 2014 15

Salam. Mulai tahun 2014 kami guru-guru disekat dari mengakses laman sosial Facebook oleh pelayan Bestarinet dengan alasan mahu kami, murid-murid dan ibu bapa menggunakan  VFrog. Pada tahun lepas semasa sekolah menggunakan pelayan Schoolnet memang la tak ada sekatan kecuali ke halaman lucah sahaja. Kini halaman muatturun filem terkini pun sudah tidak boleh diakses. Mujurlah youtube masih boleh digunakan.

Tetapi kami guru-guru lebih selesa berhubung sesama kami menggunakan program Whatsapp. Sangat mudah untuk berkongsi foto, video dan maklumat semasa. Jika perlu berkongsi fail, kami gunakan Telegram. Lagipun kami tidak sempat nak hadap FB kerana bebanan tugas yg bertimbun di sekolah. Kadang-kadang terfikir lebih baik jadi cikgu semasa tahun 80an dan sebelumnya kerana tidak terbeban dengan tugasan perkeranian seperti SPBS dan yang sewaktu dengannya.

Akhir kata, kalau guru-guru nak main FB kena guna line sendiri la atau online je di rumah. Yang penting laman blogger tak akan disekat, ok?

Monday, 24 February 2014

Sesi perkongsian pintar graduan UMT dan murid-murid Kelas 5 Sains 2

Monday, February 24, 2014 15

Pada minggu lepas, seorang bekas pelajarku datang ke sekolah kerana ingin mengambil wang bantuan awal persekolahan untuk adik perempuannya. Bapanya tidak dapat hadir kerana bertugas di luar negeri. Firdaus Ridzwan menduduki SPM di sekolahku pada tahun 2008. Dia adalah pelajar yang rajin biarpun tidak mendapat semua A di dalam SPM. Selepas SPM, dia melanjutkan pelajaran ke Kolej Matrikulasi dan seterusnya ke Universiti Malaysia Terengganu dalam bidang Sains Marin. Dia baru saja menerima ijazah pertama pada November lepas jadi sekarang dia masih mencari pekerjaan yang sesuai dengan kelulusannya.

Berbalik kepada sesi perkongsian pintar ini di mana saya meminta dia memberikan ucapan ringkas tentang pengalamannya sebagai mahasiswa di Matrik dan UMT dan kepentingan Bahasa Inggeris semasa di kampus kepada murid-murid Tingkatan 5 Sains 2 seramai 33 orang. Pada mulanya saya menyuruh dia bercakap selama 15 minit tetapi akhirnya ia berlanjutan selama lebih 1 jam kerana calon-calon SPM ini menunjukkan minat tentang penyampaian dan pengisian ceramah berkenaan. Mereka juga menanyakan soalan kepada Firdaus dan dia berjaya menjawab sebaik mungkin. 

Antara tips yang dia berikan ialah agar murid-murid ini belajar berdikari kerana semasa di IPTA mereka akan berjauhan dengan keluarga dan tiada siapa yang akan memaksa mereka menghadiri kelas atau menyiapkan tugasan tidak seperti di sekolah di mana guru dan ibubapa akan memastikan mereka berbuat demikian. Dia juga berkongsi cara belajar yang betul semasa di kampus dan cara berkomunikasi dengan rakan-rakan dari pelbagai kaum, negeri, budaya dan kedudukan. Selain dari itu dia juga menyelitkan peluang kerjaya yang ditawarkan oleh SPA khusus kepada murid-murid yang mendapat keputusan sederhana di dalam SPM nanti.

Sesungguhnya perkongsian pintar itu membuka minda dan perspektif murid-murid Abe Kie yang bakal menduduki SPM hujung tahun ini.

Sunday, 23 February 2014

first segmen simple by hana : mencari bloglist dan rakan

Sunday, February 23, 2014 13

Salam. Jumaat lepas, Cik Hana jemput Abe Kie join segmen dia yang pertama. Jadi Abe Kie pun teruja nak join jika penganjurnya sendiri datang jemput. Terasa diri ini dihargai. Tak rugi kita berbaik sesama blogger kerana lambat-laun orang akan membantu kita pula. Cakap banyak tak guna. Jom la join "first segmen simple by hana : mencari bloglist dan rakan"! Semoga kita mendapat ramai kenalan baru. Kalau nak join sila klik banner di atas. Mudah kan?

Friday, 21 February 2014

Kejohanan Merentas Desa Daerah Tanah Merah, Kelantan

Friday, February 21, 2014 11

Pada 15 Februari 2014 bertempat di Dewan JKKR Felda Kemahang 1, Tanah Merah, Kelantan telah berlangsung Kejohanan Merentas Desa Daerah Tanah Merah 2014 anjuran Pejabat Pelajaran Daerah Tanah Merah. Kejohanan ini disertai oleh 14 buah sekolah menengah. Sekolah Abe Kie telah menghantar 23 orang pelari bagi 4 kategori iaitu L18, L15, P18 dan P15. Seramai 6 orang guru telah menghantar para peserta ke lokasi kejohanan pada hari tersebut. Jarak larian untuk kategori 18L ialah 7.6km manakala jarak untuk 3 kategori lagi ialah 6.5km. 

Peserta-peserta mula dilepaskan pada jam 9.20am mengikut kategori masing-masing. Trek merentas desa kali ini melalui jalan raya, bukit-bukau berbatu, tanah keras dan berpasir. Pada tahun ini 7 orang pelari dari sekolah Abe Kie berjaya menempatkan diri mereka dikalangan 10 pelari terbaik di dalam kategori masing-masing. Setiap seorang di kategori 15L, 18L dan 18P serta 4 pelari di kategori 15P. Mereka akan mewakili daerah Tanah Merah pada kejohanan peringkat negeri yang akan diadakan di lokasi yang sama. Kami menduduki naib johan peringkat PPD Tanah Merah buat kali kedua berturut-turut. Berbaloilah dengan latihan yang kami jalani selama 2 minggu.




Peserta sekolah Abe Kie iaitu Mohd Lokman Mohd Zulkifli telah menjadi johan kategori 15L. Biarpun bertubuh kecil namun murid tingkatan 2 ini dapat mengalahkan lawan-lawan yang jauh lebih besar dan tinggi darinya. Syabas Abe Kie ucapkan. Semoga pelajar-pelajar sekolah Abe Kie dapat meneruskan kecemerlangan ini pada tahun-tahun yang akan datang. In sha Allah.


Wednesday, 19 February 2014

Cara mencuci kemaluan dengan betul

Wednesday, February 19, 2014 19

Assalamualaikum. Tajuk entri Abe Kie pada kali ini sedikit mengundang rasa tidak senang terutama sekali kepada blogger wanita. Memang la tajuk nampak sedikit ke arah 18SX namun pengetahuan yang Abe Kie kongsikan ini amat berguna kepada kita, sama ada lelaki atau perempuan bila beristinjak. Rasanya kalau kita mengikuti usrah, pasti ustaz atau ustazah akan ajarkan cara membasuh kemaluan dengan betul agar ibadah kita diterima oleh Allah. 

Sememangnya, kita mencuci dengan bersih tapi bersih bukan bermakna cara kita tu betul. Penting untuk kita pastikan diri kita bersih terutamanya di bahagian sulit. Selain untuk menjaga kesihatan ia juga penting untuk memastikan amal ibadat kita seharian di terima. Kenapa penting untuk kita bersihkan kemaluan kita dengan betul? 


Ramai orang merasakan diri mereka cukup bagus dengan banyak amal ibadah, bersedekah dan lain lain tetapi masih tidak terlepas dari azab api neraka. Saidina Abu Bakar pernah hendak menyembahyangkan mayat seorang lelaki tetapi tiba-tiba tersentak dengan suatu benda bergerak-gerak dari dalam kain kafan lelaki itu. Lalu disuruhnya orang membukakannya. Alangkah terkejutnya apabila seekor ular sedang melilit kepala kemaluan mayat lelaki itu. Saidina Abu Bakar mencabut pedang lalu menghampiri ular tadi untuk membunuhnya. Tetapi ular itu tiba tiba berkata-kata, Katanya” Apakah salah ku kerana aku diutus oleh Allah untuk menjalankan tugas yang diperintahkan”

Diselidiki amalan lelaki itu semasa hayatnya, jelas dia merupakan orang yang mengambil ringan dalam hal menyucikan kemaluannya setelah selesai membuang air kecil. Jadi macam mana kita nak bersihkan diri dengan cara yang betul? Lelaki dan wanita berbeza caranya. Bukan basuh sekadar dengan air dan asalkan bersih je. 

Ada caranya…. kaum lelaki:

Selepas membuang air kecil, disunatkan berdehem dua atau tiga kali supaya air kencing betul betul sudah habis keluar. Lepas itu urutlah kemaluan dari pangkal ke hujung beberapa kali sehingga tiada lagi air kencing yang berada dalam saluran. Kemudian basuhlah dengan air sebersihnya. 

Kaum wanita pula: 

Apabila membasuh kemaluannya, pastikan dicucikan bahagian dalam dengan menjolok sedikit dengan jari dan dipusing-pusing kan semasa dilalukan air bersih. Bukan dengan hanya menyimbahkan air semata-mata. Jika dengan melalukan air sahaja ia tidak membersihkan bahagian dalam kemaluan wanita yang berbibir-bibir itu. Betul atau tidak cara kita selama ini ? Kalau yang tak betul tu jom sama sama betulkan supaya diri kita bersih dengan cara yang betul. Dijanjikan neraka utk mereka yg tidak menyucikan diri dengan sempurna baik hadas kecil/hadas besar.

Rasulullah bersabda :

"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yg mengamalkan, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala..moga semua memperolehnya. Aaminn... situ duduk...

Monday, 17 February 2014

My former student, Maisara Mujip

Monday, February 17, 2014 19




I received a blog comment from my former students at SMK Majakir, Papar, Sabah one day in 2008. These two girls were the ones who always helped me to organise events for the English Language Society back in 1999. Their effort and endless help were certainly a boon to this young English teacher back then. Melannie Mujip, fondly known as Milan, was the best student for my subject while her other two buddies, Afflicia Soudi and Norliliana Abdullah, did try their best to match her in this language subject.

I was deeply astonished by her good command of language despite growing up in a small village. Never did in my short teaching span I bump into an outstanding kampong girl who could write flawless essays, which to a certain extent, made me speechless. I am still keeping her composition book until today.

Back to present, she is now a prosperous Internet entrepreneur who makes a living out of rubber stamps! What a unique idea she has. Her business is expanding and I fervently hope that she would be financially independent one day.

Above are the pictures of her wedding together with her other classmates, Irfan, Syahran, Afflicia and Liana. Lastly, I hope that she will be blessed with some children who can make her marriage more blissful. In sha Allah!

P.S. Her blog can be accessed HERE.


Friday, 14 February 2014

Lima gred solat

Friday, February 14, 2014 17

Salam kepada sahabat Abe Kie yang dirahmati Allah sekalian. Rupa-rupanya solat yang kita lakukan 5 kali sehari ini boleh dikelaskan kepada 5 gred seperti berikut. Sila baca dengan teliti ye...

😩 Gred E
Bila azan, buat tidak tahu, tengah memasak terus memasak, tengah berfb terus berfb, sedang tengok TV, terus tengok tv dan seumpamanya.

 Gred D
Bila azan berkumandang, dia perlahankan tv, perlahankan radio, tetapi tetap meneruskan aktiviti, tidak bersedia untuk solat.

 Gred C
Bila azan berkumandang, terus mengambil wuduk dan solat.

😀 Gred B
Bila azan, terus berwudhu' dan menuju ke masjid mahupun surau.

 Gred A
Bila azan, sudah berada di masjid dlm keadaan berwudhu', dan bersedia untuk solat.

Apakah gred solat kita?
Kalau exam kita nak gred A sokmo.. Solat kita macam mana? Ingatlah.! solat adalah perkara pertama yang akan ditanya oleh Allah di hari perhitungan nanti. Jom muhasabah .

Wednesday, 12 February 2014

Bayar zakat wang simpanan secara atas talian

Wednesday, February 12, 2014 25

Assalamualaikum kawan-kawan yang dikasihi sekalian. Umum sudah mengetahui akan kewajiban menunaikan Rukun Islam yang keempat iaitu menunaikan zakat. Namun begitu ada di kalangan kita yang masih lalai dalam melaksanakannya termasuklah Abe Kie. Hmm...zakat fitrah memang dibayar setiap bulan Ramadan cuma zakat wang simpanan ini yang Abe Kie lewat sikit menunaikannya sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Pada masa sekarang ada pelbagai saluran untuk umat Islam menunaikan zakat harta benda, emas, perniagaan dan sebagainya seperti kaedah potongan gaji, bayaran tunai, cek, kad kredit atau debit dan bayaran terus kepada asnaf yang lapan. Tapi Abe Kie memilih kaedah bayaran secara online menggunakan kad kredit di laman web Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan kerana ia amat mudah. 

Sebelum pembayaran zakat dilakukan, Abe Kie mengira kesemua baki terkini wang simpanan Abe Kie dan anak-anak kecuali di Tabung Haji. Apabila jelas sudah cukup haul dan nisabnya maka pengiraan zakat wang simpanan sebanyak 2.5% dilakukan. Bagi tahun kewangan 2013 jumlah zakat yang dikenakan ialah RM739.09. Tak banyak kan jika dibahagikan kepada 12 bulan.... 

Pembayaran melalui atas talian ini selamat kerana pihak bank akan menghantar TAC ke telefon bimbit kita. Jadi hanya kita yang berhak membuat bayaran. Selepas bayaran dijelaskan, pastikan anda mencetak resit pembayaran itu dan simpan di dalam komputer. Macam Abe Kie lebih suka buat back up di Dropbox. Just in case anything happens, right?

Ayuh kawan-kawan bloggerku yang dihormati sekalian, tunaikan zakat anda sebelum terlambat kerana zakat itu dapat menyucikan harta kita agar ianya lebih berkat. The more we give, the more we get back, right? In sha Allah.

Monday, 10 February 2014

Melihat dari jendela kaca berdebu

Monday, February 10, 2014 22

As salam teman-teman blogger sekalian. Pada pagi Isnin ini Ayah Kie ingin berkongsi satu kisah yang menarik untuk renungan bersama. Mohon baca dan hayatinya. Terima kasih kawan-kawan yang kacak dan jelita.

Pasangan muda yang baru menikah tinggal di sebuah komplek perumahan. Suatu pagi, sewaktu sarapan, si isteri melalui jendela kaca, ia melihat jirannya sedang menjemur pakaian...

"Cuciannya kurang bersih ya", kata si isteri." Sepertinya dia tidak tahu cara mencuci pakaian. Mungkin dia perlu sabun yang lebih bagus."

Suaminya menoleh, tetapi hanya diam dan tidak memberi komen apapun. Sejak hari itu setiap kali jirannya menjemur pakaian, selalu saja si isteri memberikan komen yang sama tentang kurang bersihnya jiran mencuci pakaiannya.

Seminggu berlalu, si isteri hairan melihat pakaian-pakaian yang dijemur jirannya kelihatan betul2 bersih, dan dia maklumkan kepada suaminya: "Lihat, seolah2 dia telah belajar bagaimana mencuci dengan betul.. Siapa agaknya yang sudah mengajarnya?"

Si suami berkata, "Saya bangun pagi hari ini dan membersihkan jendela kaca kita."

Dan begitulah kehidupan.

Apa yang kita lihat pada saat menilai orang lain bergantung kepada kejernihan fikiran (jendela) bilamana kita memandangnya...

Jika HATI kita bersih, maka bersih pula FIKIRAN kita. Jika FIKIRAN kita bersih, maka bersih pula PERKATAAN kita.
Jika PERKATAAN kita bersih (baik), maka bersih (baik) pula PERBUATAN kita. Hati, fikiran, perkataan dan perbuatan kita mencerminkan hidup kita.
Jika ingin hidup kita berkembang, maju, dan berjaya (bersih/baik) maka kita harus menjaga hati, fikiran, perkataan dan perbuatan kita tetap baik. Kerana itulah segalanya.
HATI menentukan FIKIRAN..
FIKIRAN menentukan PERKATAAN dan PERBUATAN...

Wallhualam....

Friday, 7 February 2014

Tabiat Pemakanan Rasulullah

Friday, February 07, 2014 21

Assalamualaikum. Pada hari Jumaat yang mulia ini Abe Kie nak berkongsi tazkirah ringkas tentang penjagaan kesihatan melalui pemakanan. Sila baca ye, wahai kawan2ku yg cantik dan kacak. Terima kasih.         

5 perkara orang Islam patut tahu berkenaan dengan kesihatan. Al-Quran ada mengajar kita menjaga kesihatan dengan membuat amalan seperti berikut:        

1. Mandi pagi sebelum subuh atau sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak yang terkumpul. Kita boleh lihat orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tidak gemuk.        

2. Rasulullah SAW mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya, In sha Allah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).        

3. Waktu solat subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.        

4. Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama ayam. Dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion + ve, manakala dalam ikan mengandungi ion-ve, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tindak balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita. Orang yahudi suka memakan ikan tanpa bercampur dengan makanan berasaskan ayam.        

5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan kanan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli sains telah menjumpai bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (Enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam). Sabda Nabi Ilmu itu milik Tuhan, barangsiapa menyebarkan ilmu demi kebaikan. In sha Allah, Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya.
        
Rasulullah S.A.W bersabda "Sebarkan Walaupun Daripada Sepotong Ayatku ;)          
1. Jangan berkata-kata semasa azan, agar lidah tidak kelu menyebut shahadah ketika sarakatul maut..    
2. Jangan baring ketika azan, nanti jenazah kita berat."      
*SEMOGA BERMANFAAT*

Wednesday, 5 February 2014

Menghubungkan akaun Tabung Haji di ATM Maybank

Wednesday, February 05, 2014 44

Salam. 

Maybank ada menyediakan kemudahan untuk masuk dan keluar duit ke akaun Tabung Haji melalui 2 cara – (1) maybank2u dan (2) mesin ATM.
Dalam pos ni saya nak kongsi cara berurusan akaun Tabung Haji guna mesin ATM Maybank.  Sebelum tu, seseorang mestilah mempunyai:

1. Akaun simpanan dan kad ATM Maybank
2. Akaun dan buku simpanan Tabung Haji

Kemudian, kita mesti 'link' kan akaun Tabung Haji dengan kad ATM Maybank kita. Cara-cara nya adalah seperti berikut:

1. Mula-mula pergi mesin ATM Maybank dan masuk kan kad ATM dan password macam biasa.
2. Bila dah masuk menu utama, pilih sub-menu TABUNG HAJI (refer gambar bawah)


3. Lepas tu pilih menu DAFTAR AKAUN TABUNG HAJI KE ATM (rujuk gambar di bawah)


4. Nanti keluar skrin yang mintak anda masukkan NOMBOR AKAUN TABUNG HAJI (rujuk gambar di bawah)

 
5. Skrin yang seterusnya akan minta anda masuk kan NOMBOR SIRI BUKU SIMPANAN TABUNG HAJI ANDA.

Sekarang anda dah boleh guna kad ATM Maybank untuk buat transaksi duit masuk dan keluar melalui akaun Maybank....termasuk juga menyemak baki semasa akaun Tabung Haji anda. Anda juga boleh menghubungkan akaun Tabung Haji anak-anak juga dengan memasukkan no kad pengenalan anak-anak anda semasa pendaftaran di ATM itu.

Selain itu, melalui mesin ATM kita juga boleh mendaftar dengan Tabung Haji untuk urusan mengerjakan haji. 

Semoga tutorial ini bermanfaat. Thanks.

Monday, 3 February 2014

Cara Memperbaiki Kehidupan dan Personaliti Diri

Monday, February 03, 2014 22

Assalamualaikum semua. Semoga menjadi prinsip amalan budaya kehidupan kita semua di 2014. Yang indah dan sempurna hanya  Allah...

Sekadar perkongsian motivasi diri sendiri....
1. Jangan membandingkan kehidupan anda dengan orang lain. Anda tak tahu bagaimana perjalanan hidup mereka yang sebenarnya.
2. Jangan ada perasaan negatif pada perkara-perkara yang tidak dapat anda kawal. Tanamkan semangat positif di dalam kehidupan anda hari ini.
3. Jangan berlebihan, tetapkan had.
4. Jangan terlalu serius, tiada siapa yang serius.
5. Jangan bazirkan tenaga dengan ber’gossip.’

6. Bermimpilah ketika anda berjaga.
7. Mengagumi cuma membuang masa. Anda sudah ada apa yang anda perlukan.
8. Lupakan kisah yang lama. Jangan ingatkan pasangan anda tentang kesilapan beliau di masa lampau. Ia cuma akan merosakkan kebahagiaan anda sekarang.
9. Hidup terlalu pendek untuk membuang masa membenci sesiapa. Jadi jangan membenci sesiapa.
10. Berdamailah dengan masa lalu supaya ia tidak merosakkan hari ini.

11. Tiada siapa yang dapat mengawal kebahagiaan anda kecuali anda sendiri.
12. Sedarlah bahawa kehidupan ini adalah umpama sekolah dan anda berada di sini untuk belajar. Masalah yang muncul seumpama ko kurikulum dan akan menghilang seperti kelas algebra tetapi akan menjadi pembelajaran yang anda akan ingat sepanjang hayat.
13. Lebihkan senyum dan ketawa.
14. Anda tidak perlu menang dalam pertelingkahan. Setuju untuk bersetuju.

15. Kerap menelefon ahli keluarga.

16. Setiap hari berikan sesuatu yang terbaik untuk orang lain.
17. Maafkan semua orang untuk segala galanya.
18. Luangkan lebih banyak masa dengan seseorang yang berusia 70 tahun ke atas dan bawah 6 tahun.
19. Cuba buatkan sekurang kurangnya 3 orang tersenyum setiap hari.

20. Apa yang orang lain fikir tentang anda bukan masalah anda.

21. Pekerjaan anda tidak akan menjaga anda apabila anda sakit. Tapi keluarga dan kawan-kawan yang akan menjaga anda. Jadi sentiasa berhubung dengan mereka.

22. Letakkan Allah dalam apa jua yang anda fikir, cakap dan akan lakukan.
23. Allah akan mengubati segala galanya.
24. Buat perkara yang betul.
25. Bagaimana buruk atau baiknya sesuatu situasi itu, ia pasti akan berubah.

26. Walau bagaimana anda rasa, anda masih perlu bangun, siapkan diri dan bersedia.
27. Yang terbaik masih belum tiba, tetapi akan tiba.
28. Hapuskan perkara-perkara yang tidak berguna, tidak cantik dan tidak menggembirakan.
29. Bila anda terjaga di pagi hari, berterima kasihlah kepada Allah.
30. Kalau anda dekat dengan Allah, anda akan sentiasa gembira. Jadi, gembiralah.

Sambil sambil anda mempraktikkan semua perkara di atas, kongsikan pengetahuan ini dengan orang-orang yang anda sayang, orang-orang yang anda pernah bersekolah bersama, orang-orang yang anda luangkan masa bersama, orang-orang yang anda bekerja bersama dan orang-orang yang tinggal bersama anda.Ianya bukan sahaja dapat memperbaiki kehidupan anda, juga orang-orang di sekeliling anda.