Monday, 30 December 2013

Kisah UDIN sejagat


Salam. Pada hujung tahun ini ayah kie nak kongsi satu seloka yang melucukan dengan kawan-kawan sekalian. Ayah kie terima seloka ini dari kawan Whatsapp. Group alumni SMACHIANS90. (Bekas pelajar SM Sains Machang, Kelantan). Sila baca dan gelak. Terima kasih.

Udin yg pertama... itulah AWALudin
Udin yg bijaksana... tentunya ARIFudin

Udin yg tk prnah benar... disitu SALAHudin
Udin yg tk prnah marah... namanya SABARudin
Udin yg brkurung di bilik... itulah KAMARudin
Udin yg suka menyapa... adalah HAIrudin
Udin yg suka bertekad... namanya AZAMudin
Udin yg slalu naik bulan.. tak lain NASAruddin

Yg kaki botol SAMSUdin
Udin yg rajin solat... adalah AMALudin
Udin yg rajin doa... itulah AMINudin
Udin yg satu huruf jawi... dah tentu AINudin

Udin yg tk prnah di depan... tentunya AKHIRudin
Udin yg mengkhatankan orang adalah tok mUDIN
Udin... Udin... sebuah nama seribu cerita
😀😀😀

Friday, 27 December 2013

Income tax refund


I have been paying my income tax since 2002 as part of my contribution to this developing country. However, I personally feel that I am not appreciated by the government despite paying tax annually without fail. Yes, I might have received the annual one-month bonus from the government but the amount is incomparable to what I have paid to the Inland Revenue Board.

I also notice that I have been overcharged by the IRB as I paid more than I should have been. Although I made a request for tax refund, they never entertained my request and simply ignored it. Their lame excuse is ‘We will investigate through the matter and get back to you shortly’. No wonder, they sent me a letter informing me that I was not eligible for the elusive refund.

However, last week, upon returning from my school, I was beaming with joy as I was tearing an envelope from the IRB. Inside the envelope, I found a cheque amounting to RM421.85 payable to me. Alhamdulillah, my wish was granted by Allah. I then dashed straight way to Maybank to bank in the cheque.

My colleague said that once I got a refund from the IRB, I would always receive it from them as my name was already in their pay list. Well, I look forward to another pay check from them next year!

Wednesday, 25 December 2013

15 Ciri-Ciri Isteri Pilihanku


1. Isteri yang sentiasa mencintai dan menghormati keluarga suaminya seperti mana ia menghormati dan menyayangi keluarganya sendiri.

2. Isteri yang sentiasa menjaga aurat dari pandangan yang bukan mahramnya dan pandangan matanya sendiri. Tidak membenarkan lelaki bukan mahram memasuki rumahnya ketika ketiadaan suami.

3. Isteri sedia menjadikan suami sebagai ketua dalam rumah tangga mereka. Ini kerana sifat semulajadi itu Allah anugerahkan kepada lelaki.

4. Isteri sedia memberikan kesetiaan, ketaatan dan kepatuhan kepada suaminya selagi suruhan suami tidak bertentangan perintah agama.

5. Isteri sedia memberikan layanan dan kasih sayang yang sepenuhnya sehingga membuatkan suami berasakan rumah tangganya adalah tempat untuk mendapatkan ketenangan dan kebahagiaan dari sebarang masalah kerja.

6. Isteri yang sentiasa menjaga rahsia dan maruah suaminya, begitu juga dengan maruahnya sendiri ketika ketiadaan suami. Isteri mestilah memohon keizinan suaminya untuk keluar dari rumah atau untuk mengerjakan puasa sunat.

7. Isteri mestilah bijak menguruskan harta suami dalam berbelanja dengan kadar sederhana dan tidak membazir. Cara ini dapat menyelamatkan suami daripada masalah kewangan.

8. Isteri yang sedia menerima pemberian suami dengan penuh keikhlasan dan kerelaan. Isteri tidak meminta sesuatu yang suami tidak mampu menunaikannya.

9. Isteri yang sentiasa bersyukur dan tenang, sama ada menerima nikmat atau dugaan daripada Allah. Sedia melaksanakan tugas dan tanggungjawab sebagai seorang isteri dan ibu serta perintah Allah dengan tabah dan sabar.

10. Berdiam diri sambil mendengar bila suami bercakap.

11. Isteri yang sedia melayani dan memenuhi kehendak batiniah suami bila diperlukan.

12. Isteri yang sentiasa menghias diri bila di hadapan suami dan sebaliknya pula bila ketiadaan suami.

13. Isteri yang sentiasa mendahulukan keperluan suami dari keperluannya sendiri.

14. Isteri yang sentiasa bersikap malu terhadap suaminya, bersopan santun dalam perkataan dan juga perbuatannya.

15. Isteri yang menemani suaminya ke muka pintu bila ia hendak keluar dan menyambutnya dengan senyuman bila ia pulang.

Credit to: http://faizah-jamaluddin.blogspot.com 

Monday, 23 December 2013

Fiil isteri zaman sekarang


BUKAN niat saya menghina mahupun mencaci wanita khususnya para isteri, tetapi sekadar mahu mengingatkan tentang kewajipan mereka terhadap suami. Ini kerana rata-rata isteri zaman ini lalai tentang tanggungjawab mereka.

Zaman ini sukar mencari perempuan yang benar-benar layak dijadikan isteri. Sekiranya kita bertanya kepada ustaz, isteri macam mana yang baik, pasti ustaz akan jawab: Dia mestilah wanita yang pandai hiburkan suaminya, taat, sentiasa senyum dan tidak pernah berkira dengan suami.

Dalam memilih calon isteri, ramai lelaki mengelak anak perempuan bongsu. Perempuan kategori ini anak manja, tidak pandai berdikari dan lebih penting, ibubapanya pasti meletakkan hantaran tinggi sebab nak buat majlis kahwin dan sanding terbesar.

Namun, tidak bermakna anak sulung baik. Biasanya mereka juga jadi kemanjaan ibu bapa juga datuk dan nenek. Kalau berkahwin pun mereka lupa tugas hakiki bukan lagi pada ibu bapa sebaliknya suami. Nasihat saya kalau sudah berkahwin, sebaik-baiknya jangan tinggal bersama mertua. Banyak buruknya.

Ada juga kata carilah calon isteri dari kampung, konon lebih suci, hakikatnya ia tidak relevan lagi.

Zaman ini bukan zaman mak bapa kita dulu. Zaman ini serba canggih. Mereka mudah berhubung walaupun ada di rumah. Meraka juga sudah pandai melepak di pusat beli-belah. Bukan macam zaman dulu, anak dara umumnya di dapur.

Sebab itulah, trend lelaki kita zaman ini lebih suka berkahwin dengan warga asing kerana mereka dapat memenuhi 'selera' selain hantaran rendah, kesuciannya tidak diragui dan darjah ketaatannya tinggi.

Tidak seperti anak dara kita ramai yang sudah kena 'test-drive', akhirnya siapa rugi? Kalau boleh pulangkan kalau rosak tak apalah, tapi masalahnya 'tiada jaminan wang dikembalikan!!

Zaman ini hantaran mengikut taraf pendidikan. Lulusan PMR RM3,000, SPM RM8,000, STPM/Diploma RM12,000, ijazah RM20,000 dan Ph.D RM30,000. Bagi yang mampu, hantaran bukanlah isu, lagipun banyak bank boleh buat pinjaman. Soalnya, berbaloikah pelaburan yang dibuat itu? Dapatkah si isteri beri khidmat setimpal dengan nilai hantaran itu?

Ada ibu bapa minta hantaran beribu ringgit, tapi makan minum suami terabai. Saya nak nasihatkan wanita kalau terasa susah sangat nak jaga makan minum suami, baik jangan kahwin, duduk saja bawah ketiak mak bapa. Zaman ini nak cari isteri yang hormatkan suami memang sukar. Lagi payah apabila mak bapa merestui perbuatan anaknya.

Dalam sebuah hadis nabi bersabda: "Sekiranya aku dibenarkan untuk memerintahkan seseorang bersujud kepada orang lain, nescaya aku perintahkan isteri sujud kepada suaminya" (Riwayat Tirmizi dan Ibnu Hibban).

Kebanyakan suami kini sensitif dengan kerenah isteri sebab ada yang ''terlebih pandai'' mendakwa ''walaupun isteri hak suami, tapi haram suami mengadakan hubungan kelamin jika tidak mendapat keredaan isteri kerana golongan hawa dilahirkan bukan sekadar menjadi tempat untuk suami memuaskan nafsu sahaja''.

Sebenarnya, tiada haram kepada suami menunaikan hajat ke atas isterinya. Malah menjadi kewajipan si isteri menunaikan 'permintaan' suami. Perkara ini wajib dilaksanakan selagi tidak terikat dengan puasa Ramadan, ihram haji, datang haid atau nifas atau suami itu meminta meliwatnya atau dia sakit yang tidak mampu berjimak.

Lebih memeningkan kepala suami, perangai isteri ketika di pejabat bukan main riang gembira, bertepuk tampar dengan lelaki lain tapi bila balik ke rumah, langsung tidak mahu melayan suami. Malah berbedak berhias pun dia malas hinggakan bau badan masam dan hapak, langsung hilang selera.

Kita sering mendengar ayat ''perempuan insan yang lemah". Bagi saya, ayat itu sudah tidak sesuai lagi, kerana ramai isteri kini suka melawan suami. Apa suami cakap, semuanya dia lawan balik. Mereka langsung tidak kisah bahawa mentaati suami itu wajib.

Wahai isteri, sedarlah bahawa dalam neraka nanti hukuman isteri yang melawan suami, dia sendiri yang akan menggunting lidahnya.

Perempuan zaman ini sangat hebat dalam menipu. Kalau ada kes Mahkamah Syariah, di depan hakim, pandai pula mereka menangis melalak. Hakikatnya, diri sendiri yang tidak tahu menjaga hati suami.

Sesetengah wanita menangis melalak di depan hakim, seolah-olah suaminya langsung tidak menunaikan tanggungjawab. Nasihat saya, sebelum salahkan suami, tanya diri anda sendiri dahulu, adakah anda benar-benar menunaikan tanggungjawab anda? Terus terang saya katakan, seorang lelaki itu, kalaulah dia benar-benar berpuas hati dengan perkhidmatan yang diberikan oleh isterinya, mustahil si suami akan mencari yang lain.

Nasihat saya kepada lelaki di luar sana, zaman ini kalau hendak berkahwin memang senang, tetapi bukan mudah mencari perempuan yang sanggup hidup susah senang bersama kita. Apa lagi hendak membantu suami.

Lebih aneh zaman ini, ramai isteri yang taat pada perintah Allah, rajin solat, puasa, dengar ceramah agama, mengaji dan sebagainya. Malangnya, makan minum suami sering mereka abaikan sebab sibuk mencari pahala untuk diri sendiri.

Sepatutnya, ibadat itu hendaklah disertakan dengan ketaatan kepada suami. Akhirnya, si isteri akan dapat masuk syurga melalui mana-mana pintu yang dia suka. Bab menjaga makan minum suami, amat besar pahalanya kepada seorang wanita yang bergelar isteri.

Akhir kalam, suka saya mengingatkan tentang nusyuz. Nusyuz ertinya isteri enggan mentaati perintah atau permintaan suami sebagai contoh; 1. Apabila dia menjauhkan dirinya daripada suami. 2. Meninggalkan rumah tanpa kerelaan atau izin suami. 3. Enggan berpindah ke rumah yang disediakan suaminya, tanpa sebab yang sah mengikut hukum syarak.

Sekian. Terima kasih.

Saturday, 21 December 2013

10 Perkara Jangan Beritahu Kepada Wanita


1. Dia tidak disukai keluarga anda. Anda hanya memarakkan api yang sedang menyala. Sebaiknya anda diamkan sahaja perkara itu daripada diketahui pasangan. Sementara menunggu masalah reda, anda boleh memujuk keluarga untuk menerimanya dengan memberitahu perkara baik tentang wanita pilihan anda itu. 

2. “Saya rasa hubungan kita tidak terjamin lagi.” Wanita tertarik dengan lelaki yang penuh karisma dan keyakinan. Andai anda sendiri berasa kurang yakin malah sesekali berasa cemburu dengan status kerjayanya dan gajinya yang tinggi, pasti mereka mulai menghindari anda. Jika ada perasaan sebegitu sebaiknya anda kawal hati dengan sebaiknya. Tidak salah andai gaji mereka lebih besar daripada anda. 

3. “Saya suka dengan (nama wanita lain).” Jangan beritahu mereka tentang isi hati anda ini lebih-lebih lagi jika anda seorang lelaki yang mudah tertarik dengan mana-mana wanita cantik. 

4. Simpan rahsia kelemahan anda. Jika anda jenis lelaki yang takutkan labah-labah mahupun cicak, simpan rahsia itu sebaiknya. Biarkan mereka tahu rahsia anda secara natural iaitu sepanjang berhubungan dengan anda. 

5. Bandingkan dirinya dengan teman wanita terdahulu. Wanita tidak suka dibandin-bandingkan dengan perempuan lain terutama hal yang buruk-buruk. Jika anda berbuat begini anda sebenarnya menempah satu hubungan yang singkat. 

6. Jangan jadi ‘anak emak.’ Beberapa kali dalam sehari anda menghubungi ibu anda? Jika jawapannya kerap kali, sebaiknya anda kurangkan sedikit. Wanita tidak suka merasakan seperti sedang berebut anda daripada ibu anda. Jadi simpan rahsia diri sekemas-kemasnya. 

 7. Anda punyai hobi yang pelik. Anda mungkin pengumpul barangan ‘Transformer’ atau jam antik tegar dan menjadi teruja apabila melihat telur-telur cicak. Tetapi anda perlu sedar, apakah mereka dapat menerima hobi pelik anda itu? Jangan pula berlagak baik dengan memberitahu perkara sebenar kepada mereka. Peluang untuk anda ditinggalkan adalah lebih tinggi sebenarnya. 

8. “Saya tidak berkenan awak berkawan dengan..(kawan perempuannya).” Jangan sesekali merendah-rendahkan atau memperlekehkan teman-temannya. Sebaiknya beritahu perkara yang baik-baik sahaja tentang mereka. Anda baru sahaja bersama dengannnya sedangkan teman-teman mereka telah mengenali teman wanita anda sejak sekian lama. Siapakah yang lebih mengenali teman-teman kekasih anda itu? Pastinya anda tidak dalam senarai di atas. 

9. Anda telah melakukan sesuatu yang memalukan sebelum ini. Anda fikir inilah masa yang sesuai untuk membuktikan kejujuran dengan mendedahkan perkara sebenar. Sebenarnya pasangan anda tetap tidak dapat menerima bahawa diri mereka pernah diduakan. Wanita walaupun menyatakan mereka tidak berasa apa-apa sebenarnya mereka tebal dengan sifat dendam dan akan terus mengingati perkara itu sampai bila-bila. Berhati-hati apabila mahu melepaskan beban yang anda tanggung sekarang ini. 

10. Anda tertarik dengan teman baiknya yang sangat seksi. Jika anda fikir teman baiknya itu kelihatan seksi, jangan beritahu perkara sebenar walau dengan nada bergurau sekalipun. Tidak mungkin pasangan anda berasakan itu satu gurauan, malah mereka akan berasa marah dan terluka. Dan dalam jangkamasa panjang kepercayaan mereka terhadap anda sedikit terhakis. Jangan sesekali fikir mereka kuat menghadapi kenyataan anda. Hakikatnya mana-mana perempuan tidak sekuat itu. Jadi jangan ambil risiko.

Thursday, 19 December 2013

Penerbangan AirAsia dari LCCT ke Pengkalan Chepa, Kelantan



Setelah 4 hari berada di rumah kakak, tibalah masa untuk aku dan anak-anak kembali ke kampung. Pada hari Isnin itu kami bangkit awal kerana penerbangan kami akan berlepas pada jam 11.20am. Kakakku menghantar kami ke Putrajaya Sentral pada jam 8.30am. Kebetulan anak saudaraku, Syahida ada temujanji di HKL maka kakakku menemani anaknya itu ke sana. Mereka pun menaiki KLIA Transit cuma destinasi kami berlainan.


Kami menaiki ERL ke Stesen Salak Tinggi dan seterusnya 'shuttle bus' ke LCCT. Ada 1.5jam lagi sebelum kami menaiki pesawat jadi kami berjalan-jalan di dalam LCCT. Pesawat kami berlepas lewat sedikit dan kami mendarat di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra pada jam 12.30pm. Kakakku dan anaknya belum sampai di airport jadi kami terpaksa menunggu mereka hampir 10 minit.


Setibanya mereka di airport, kami terus bergerak balik ke Machang dengan kereta Preve hitamku. Kami berhenti makan di Bukit China, Kota Bharu. Untuk 6 orang cuma RM29.50. Selepas itu aku terus memandu ke rumah kakakku di kampung dan kami tiba pada jam 3pm. Selepas solat dan mandi aku tidur sekejap. Sementara itu hujan turun dengan lebatnya. Nyaman sekali ku tidur petang itu.


Percutian aku dan anak-anak ke Putrajaya amat menyeronokkan kerana kami dapat melawat tempat-tempat yang menarik di Putrajaya dan Banting. InsyaAllah, pada tahun depan aku bercadang untuk melancong ke Pulau Langkawi pula. 

Tuesday, 17 December 2013

Berkelah di Pantai Morib


Pada hari keempat aku dan anak-anak berada di Putrajaya, kami merancang untuk berkelah ke Pantai Morib, Banting. Maka pada pada pagi hari Ahad itu abang iparku menghantar kami ke Alamanda kerana kawan saya, Wann, akan berjumpa kami di situ. Sesampai di sana, kami ronda-ronda di sekitar Alamanda dan akhirnya kami singgah di MPH kerana hendak membeli buku dan akhbar.

Selepas itu, Wann membawa kami ke Pantai Morib di Banting. Perjalanan mengambil masa 1 jam. Pada hari itu kelihatan ramai orang di sana kerana ada acara mengayuh basikal tua anjuran pihak berkuasa tempatan. Selepas solat Zuhur di Masjid Morib kami bergerak ke pantai. Jelas sekali Pantai Morib sangat kotor dan tercemar. Lalat pun banyak. Kelihatan ombaknya hampir 1km dari pantai.

Kami makan meehoon goreng, keropok dan sate ikan. Dalam keadaan kurang selesa dengan tahap kebersihan kami terus makan kerana lapar. Selepas makan, kami bergambar di taman permainan pantai berkenaan sebagai kenangan.

Kemudian kami bergerak balik dan kali ini saya pula yang memandu. Hampir jam 5 petang kami singgah sekejap di rumah Wann kerana ingin menunaikan solat Asar. Wann menggoreng fun fries dan karipap sebagai minum petang bersama teh o panas.

Hampir jam 6.50 petang, kami bertolak balik dimana saya memandu kereta MyVi dengan Wann sebagai co-pilot. Maklumlah dia biasa dengan jalan di sini. Saya cuma pandu aje. Sekejap aje ke Sungai Merab Hulu melalui Putrajaya. Sesampai di rumah akak sudah pun jam 7.10pm. Wann tidak singgah kerana dia mahu pergi ke Masjid Besi untuk menghadiri ceramah Ustaz Zaharudin.

Saya dan anak-anak keletihan pada petang itu namun berasa puas kerana dapat sampai ke Pantai Morib yang saya dengar melalui penceritaan dan bacaan buku teks sekolah rendah dulu. Wallahualam.

Sunday, 15 December 2013

Hari ketiga di Putrajaya


Pada hari ketiga ini kami memulakan perjalanan pada jam 10.30 pagi menuju ke Marina Putrajaya di mana Pameran Dinosour diadakan. Marina ini terletak bersebelahan Hotel Pullman dan berhadapan Kelab Bot (dekat Tasik Putrajaya). Bayaran masuk ke pameran ialah RM10 untuk dewasa dan RM6 untuk kanak-kanak. Semua sekali RM50 yang kena bayar. 


Bila masuk ke dalam dewan pameran tersebut kami melihat hampir 20 ekor dinosour yang dilengkapi dengan kesan cahaya dan bunyi. Ruang pameran tak la luas mana. Kami berada di situ hampir 30 minit. Selepas itu kami bergerak ke Kelab Bot. Ingatkan bot di situ boleh disewa untuk bersiar-siar tetapi kami diberitahu ianya hanya boleh digunakan untuk aktiviti rekreasi dan sukan. 


Kemudian kami bergerak ke Dataran Warisan untuk melihat Pesta Makan Buah. Konsepnya mudah: pilih, timbang, bayar dan makan. Tapi kami tak masuk ke bawah khemah tu. Cukuplah kami membeli buahan tempatan dan produk agrotani seperti nugget tempe, jagung manis, rempeyek dan sebagainya.


Selepas letih memilih buahan kami pun balik ke rumah. Sebelum sampai, kakak singgah sekejap di BB Bangi sebab anak-anakku nak beli berus gigi. Kami selamat sampai jam 3 petang. Alhamdulillah.

Friday, 13 December 2013

Jalan-Jalan Ke Putrajaya



Pada 6 Dis 2013, Jumaat iaitu hari kedua kami berada di Sungai Merab cuaca sudah mula sedikit panas. Nampaknya bukan hanya Pahang, Terengganu, Johor dan Kelantan saja yang ditimpa hujan. Selangor pun sama. Pada pagi Jumaat yang mulia ini aku cuma duduk di rumah akak. Abang iparku pergi menoreh getah di Kampung Teras Jernang kerana cuaca baik manakala kakakku menyiapkan sarapan pagi. Aku pula membasuh pakaian kotor hari sebelumnya. Anak-anakku dan sepupu mereka bermain Internet dan menonton TV saja.


Pada hari tu aku menunaikan solat Jumaat di Masjid Desa Putra dengan membonceng motosikal abang ipar. Usai solat Jumaat, kami makan tengahari dan berehat sekejap. Hanya selepas solat Asar kami keluar ke Dataran Putrajaya dengan menaiki kereta Proton Persona. Macam sardin aje sebab 4 orang dewasa dan 4 kanak-kanak menaikinya. 


Setibanya di Putrajaya, kami terus bergambar di tepi Tasik Putrajaya dan Masjid Putra. Selepas itu kami Dataran Putra dan anak-anakku serta anak saudara, Nabil, ingin menaiki motosikal berkuasa bateri dan basikal roda tiga. 


Belum puas mereka bermain, hujan pun turun. Jadi kami bergerak pulang ke rumah. Tapi sebelum balik, sempat juga kami bergambar di Jambatan Besi. Lawatan singkat itu sudah cukup membuatkan anak-anakku ceria. Alhamdulillah. 

Wednesday, 11 December 2013

Menaiki Pesawat Air Asia ke LCCT

Air banjir dari Sungai Hilir Sat yang melintasi jalan keluar kampungku.

Telah 3 tahun aku tidak berkunjung ke Lembah Kelang. Kebetulan anak-anakku sudah besar jadi aku sudah boleh membawa mereka melancong dalam negeri. Jadi pada Ogos lepas aku menempah empat tiket Air Asia dari Kota Bharu ke LCCT. Kos tiket cuma RM409 pergi balik. Murah kan? Kalau naik MAS pasti tak mampu...

Sehari sebelum berangkat iaitu pada pagi Rabu, 4 Dis 2013 aku dan anak-anak balik ke rumah kakak di kampung sebab nak minta tolong abang ipar hantar kami ke airport. Malangnya pada hari berkenaan, hujan turun mencurah-curah menyebabkan banjir pada lewat petang itu. Air sungai telah melintasi jalan menyebabkan jalan keluar dari kampung terputus. Hatiku sudah bimbang takut tak dapat keluar ke airport esoknya. Malam itu hujan masih turun dengan lebatnya. Namun bila aku terjaga pada jam 4.15am hujan telah reda tapi bunyi derusan air masih kuat. Aku terus tak tidur hingga ke pagi. 

Mata kuyu sebab tak cukup tidur memikirkan tentang banjir

Esoknya, abang ipar meninjau jalan di kampung kami dan dia mendapati kedalaman air tak la berapa dalam. Jadi rasanya kereta Preve aku masih mampu mengharungnya. Maka pada jam 9.15am aku, anak-anak, kakak dan abang ipar berangkat ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra. Sementara menunggu pesawat berlepas, kami makan di KFC. 

Akhirnya kami menaiki pesawat Air Asia pada jam 1 tengahari dan anak-anakku betul-betul teruja menaiki kapal terbang buat kali pertama. Kami selamat mendarat di LCCT Sepang pada jam 1.50pm. Selepas itu aku membeli tiket bas perantara dan ERL Transit untuk ke Stesen Putrajaya. Setibanya di sana, kami menunggu kakakku datang mengambil kami. Tidak lama kemudian kakak pun sampai dan dia terus membawa kami ke rumahnya di Sungai Merab Hulu. Pada petang itu kami disajikan mi kari yang lazat. Oleh kerana terlalu mengantuk dan penat aku terlelap sekejap selepas solat Asar. 

Anak-anakku gembira sebab boleh naik ERL Transit dari Salak Tinggi ke Putrajaya

Pada malam itu kami cuma berehat di rumah kerana masih lagi kepenatan dan mengantuk. Mujurlah di rumah kakak ada Streamyx. Dapatlah juga kami melayari Internet bila bosan. Syukurlah pada malam pertama di rumah kakak aku dapat tidur dengan lena. Tambahan pula hujan turun dengan lebatnya. Syukur kepada Allah. 

Monday, 9 December 2013

I've learned...............


I've learned
that you cannot make someone love you.
All you can do is
be someone who can be loved.
The rest is up to them.

I've learned -
that no matter how much I care,
some people just don't care back.

I've learned -
that it takes years to build up trust,
and only seconds to destroy it.

I've learned -
that it's not what you have in your life
but who you have in your life that counts.

I've learned -
that you can get by on charm
for about fifteen minutes.
After that, you'd better know something.

I've learned -
that you shouldn't compare
yourself to the best others can do
but to the best you can do.

I've learned -
that it's not what happens to people
that's important. It's what they do about it.

I've learned -
that you can do something in an instant
that will give you heartache for life.

I've learned -
that no matter how thin you slice it,
there are always two sides.

I've learned -
that it's taking me a long time
to become the person I want to be.

I've learned -
that it's a lot easier
to react than it is to think.

I've learned -
that you should always leave
loved ones withloving words.
It may be the last time you see them.

I've learned -
that you can keep going
long after you think you can't.

I've learned -
that we are responsible for what we do,
no matter how we feel.

I've learned -
that either you control your attitude
or it controls you.

I've learned -
that regardless of how hot and steamy
a relationship is at first,
the passion fades and there had better be
something else to take its place.

I've learned -
that heroes are the people
who do what has to be done
when it needs to be done,
regardless of the consequences.

I've learned -
that learning to forgive takes practice.

I've learned -
that there are people who love you dearly,
but just don't know how to show it.

I've learned -
that money is a lousy way of keeping score.

I've learned -
that my best friend and I can do anything
or nothing and have the best time.

I've learned -
that sometimes the people you expect
to kick you when you're down
will be the ones to help you get back up.

I've learned -
that sometimes when I'm angry
I have the right to be angry,
but that doesn't give me
the right to be cruel.

I've learned -
that true friendship continues to grow,
even over the longest distance.
Same goes for true love.

I've learned -
that just because someone doesn't love you
the way you want them to doesn't mean
they don't love you with all they have.

I've learned -
that maturity has more to do with
what types of experiences you've had
and what you've learned from them
and less to do with how many
birthdays you've celebrated.

I've learned _
that you should never tell a child
their dreams are unlikely or outlandish.
Few things are more humiliating, and
what a tragedy it would be
if they believed it.

I've learned -
that your family won't always
be there for you. It may seem funny,
but people you aren't related to
can take care of you and love you
and teach you to trust people again.
Families aren't biological.

I've learned -
that no matter how good a friend is,
they're going to hurt you
every once in a while
and you must forgive them for that.

I've learned -
that it isn't always enough
to be forgiven by others.
Sometimes you have to learn
to forgive yourself.

I've learned -
that no matter how bad
your heart is broken
the world doesn't stop for your grief.

I've learned -
that our background and circumstances
may have influenced who we are,
but we are responsible for who we become.

I've learned -
that sometimes when my friends fight,
I'm forced to choose sides
even when I don't want to.

I've learned -
that just because two people argue,
it doesn't mean they don't love each other
And just because they don't argue,
it doesn't mean they do.

I've learned -
that sometimes you have to put
the individual ahead of their actions.

I've learned -
that we don't have to change friends
if we understand that friends change.

I've learned -
that you shouldn't be so
eager to find out a secret.
It could change your life forever.

I've learned -
that two people can look
at the exact same thing
and see something totally different.

I've learned -
that no matter how you try to protect
your children, they will eventually get hurt
and you will hurt in the process.

I've learned -
that there are many ways of falling
and staying in love.

I've learned -
that no matter the consequences,
those who are honest with themselves
get farther in life.

I've learned -
that no matter how many friends you have,
if you are their pillar you will feel lonely
and lost at the times you need them most.

I've learned -
that your life can be changed
in a matter of hours
by people who don't even know you.

I've learned -
that even when you think
you have no more to give,
when a friend cries out to you,
you will find the strength to help.

I've learned -
that writing, as well as talking,
can ease emotional pains.

I've learned -
that the paradigm we live in
is not all that is offered to us.

I've learned -
that credentials on the wall
do not make you a decent human being.

I've learned -
that the people you care most about in life
are taken from you too soon.

I've learned -
that although the word "love"
can have many different meanings,
it loses value when overly used.

I've learned -
that it's hard to determine
where to draw the line
between being nice and
not hurting people's feelings
and standing up for what you believe.

copyrights to: Kathy Kane Hansen

Monday, 2 December 2013

Sekadar renungan


jika kamu memancing ikan..
setelah ikan itu terlekat di mata kail..
hendaklah kamu mengambil ikan itu..
jangan sesekali kamu lepaskan ia semula..
ke dalam air begitu saja..
kerana ia akan sakit oleh kerana bisanya ketajaman
mata kailmu dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup...

begitulah juga setelah kamu memberi banyak
pengharapan kepada seseorg..
setelah ia mula menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya..
jangan sesekali kamu meninggalkan begitu saja..
kerana ia akan terluka oleh kenangan bersamamu dan
mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi ia mengingatimu.....

jika kamu menadah air biarlah berpada..
jangan terlalu mengharap pada takungannya..
dan janganlah menganggap ia begitu teguh..
cukuplah sekadar keperluanmu..
apabila sekali ia retak..
tentu sukar untuk kamu menampalnya semula..
akhirnya ia dibuang..
sedangkan jika kamu cuba membaikinya mungkin ia
masih dapat dipergunakan lagi..

begitu juga jika kamu memiliki seseorang..terimalah seadanya..
janganlah kamu terlalu mengaguminya..
dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa..
anggaplah dia manusia biasa..
apabila sesekali dia melakukan kesilapan, bukan
mudah bagi kamu untuk menerimanya..
akhirnya kamu kecewa dan meninggalkannya..
sedangkan jika kamu memaafkannya..
boleh jadi hubungan kamu akan terus hingga ke akhirnya..

jika kamu telah memiliki sepinggan nasi..
yang kamu pasti baik untuk diri kamu..
mengenyangkan..berkhasiat..
mengapa kamu berlengah cuba mencari makanan yang lain..
terlalu ingin mengejar kelazatan..
kelak nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya..
kamu akan menyesal..

begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..
yang pasti membawa kebaikan kepada dirimu..
menyayangimu..mengasihimu..
mengapa kamu berlengah,cuba membandingkannya dengan yang lain..
terlalu mengejar kesempurnaan..
kelak kamu akan kehilangannya apabila ia menjadi
milik org lain..
kamu juga akan menyesal..

Friday, 29 November 2013

Belajar mengaji Al-Quran dengan bekas ibu mentua



Setiap dari kita umat Islam mesti membaca Al-Quran dengan betul tajwidnya agar solat kita diterima Allah. Sebenarnya saya sudah lama ingin mengikuti kelas tajwid namun belum jumpa dengan guru yang sesuai. Saya lebih suka mengadap tok guru face-to-face daripada belajar dalam kumpulan kerana ada perasaan malu dan rendah diri.

Kebetulan pada minggu lepas bekas ibu mentua saya menawarkan diri untuk mengajar tajwid kepada saya secara percuma. Katanya bila dia sudah tiada dapatlah saya mengajar anak-anak mengaji Al-Quran. Tambahan pula teman wanita saya kehairanan bila saya kata saya menghantar anak-anak mengaji dengan nenek mereka dan bukannya diajari oleh saya sendiri. Malu gak saya sebentar. Demi teman wanita tercinta saya kena betulkan tajwid ni. Ahakss!

Jadi pada petang Isnin lepas kelas pertama bermula selama 15 minit. Saya membaca surah Al-Baqarah sambil bekas ibu mentua saya membetulkan mana bacaan yang tersasar. Sedikit demi sedikit saya menyedari kesilapan selama ini dan membetulkan mana yang patut. Banyak ilmu yang saya dapat hari itu. Tidak sabar rasanya untuk ke kelas seterusnya pada Sabtu ini. Kalai ini saya kena bawa pen dan buku catatan untuk mencatit nota.

Sesungguhnya Al-Quran mesti dibaca dengan betul tajwid dan lagunya agar ibadah kita diterima Allah. Lebih baik jika Al-Quran itu diamalkan dalam kehidupan seharian kita, kan?

Wednesday, 27 November 2013

BAHAGIA ITU SEDERHANA.



Salam. Ayah Kie menerima artikel ini di whatsappp. Sangat menarik untuk dikongsi dengan rakan-rakan sekalian. Semoga kita mendapat pengajaran darinya. In Syaa Allah.
        
Mendengar isteri membebel di rumah, bererti aku masih punya keluarga.

Mendengar suami masih mendengkur di sebelahku bererti aku masih punya suami.

Mendengar ayah dan mak menegurku dengan tegas bererti aku masih punya mak ayah.

Merasa letih setiap ptg selepas penat bekerja, itu bererti aku mampu bekerja keras.

Membersihkan pinggan dan cawan kotor setelah menerima tamu di rumah, itu bererti aku punya teman.

Pakaianku terasa agak sempit, itu bererti aku makan cukup.

Mencuci dan menggosok tompokan baju, itu bererti aku memiliki pakaian.

Membersihkan halaman rumah, mop lantai, itu bererti aku memiliki tempat tinggal.

Mendapatkan banyak tugasan, itu bererti aku dipercayai dapat melakukannya.

Mendapatkan banyak aduan dari customer kita menandakan bahawa customer kita masih ada, masih setia dan menginginkan kita menuju perubahan ke arah lebih baik.

Mendengar bunyi exzos dan hon itu bererti aku boleh mendengar.

Mendengar bunyi Azan Subuh dipagi hari, itu bererti aku masih hidup.

Akhirnya banyak hal yang dapat kita syukuri setiap hari.

Aku juga bersyukur mendapatkan pesan ini, kerana secara tidak sedar aku masih memiliki teman yang peduli padaku.

Seseorang yang peduli tentang aku telah mengirimkannya kepadaku.

Dan kerana aku peduli tentangmu maka aku mengirimkannya juga kepadamu.

Berhenti mengeluh dan bersyukurlah. Bersyukur dalam setiap keadaan meski tak ada alasan untuk bersyukur sekalipun.

Semoga yang membaca pesan ini selalu diberkahi dengan kesihatan, kebahagiaan dan kedamaian. Amiin

Monday, 25 November 2013

Saya sudah pasang Streamyx kat rumah.


Selepas 4 tahun menggunakan modem broadband sama ada dari Maxis atau Celcom akhirnya saya beralih kepada TM Streamyx pada 23 Nov 2013. Keputusan ini diambil kerana saya sudah serik dengan perkhidmatan Maxis Portawifi yang kedekut tahap gaban itu. Kata had 8GB tapi baru 3 hari guna dah cecah limit. Kalau nak laju sikit kena guna dari 2 hingga 8 pagi. Manalah saya sanggup berjaga wei!

Sebelum beralih ke Streamyx ini saya guna modem broadband Celcom dan Maxis Portafi. Memang la kalau barang murah tu line slow sikit. Tapi kesabaranku ada hadnya. Selalunya line berukband ni slow macam siput khinzir. Buat sakit hati aje. Awal tahun lepas orang TM ada datang ke sekolah dan tawarkan Streamyx tapi saya keberatan nak menerimanya kerana saya selalu balik kampung. Jika guna modem berukband ni boleh dibawa ke mana-mana.

Tapi memandangkan cuti sekolah yang panjang ini maka saya mengambil langkah drastik untuk melanggan Straemyx. Hari Ahad tu agen TM datang ke rumah untuk minta saya tandatangan. Pada hari Khamis tu kontraktor telefon kata nak datang pasang. Tapi sebab saya nak balik kampung maka dia terpaksa datang pada tengahari Sabtu lalu. 

OKlah, tak payah banyak cerita. Sekarang marilah kita bertenet sepuas-puasnya! Hujung bulan tu jangan lupa bayar bil sebanyak RM110 ye!

Sunday, 24 November 2013

Makan-Makan kat Restoran Marry Brown



Sekembali dari airport ptg Jumaat lalu aku n anak-anak serta teman dotdotdot singgah makan di restoran ni yang terletak di Taman Bendahara. Lepas tu kami shopping di Pantai Timur. Thanks to my lovely friend for the treat! Jom kita!

Friday, 22 November 2013

MACAM MANA NAK BUAT ANAK ANDA SOLAT TANPA PERLU DISURUH, DIBEBEL DAN DIPUKUL?


Anak perempuan saya umur 10 tahun dan sangat liat nak solat. Satu hari, terlintas di hati nak pantau anak saya solat. Boleh dia hampar sejadah atas lantai je.. tapi tak solat. Bila saya tanya dah solat ke belum, katanya "dah". Saya rasa sangat marah... dah la tak solat...menipu pulak... Disebabkan perasaan marah, saya pukul anak saya....

Masyaa Allah, saya tahu saya dah buat silap. Saya dah buat silap. Saya menangis dan saya mohon ampun pada Allah. Saya dah pukul anak saya, saya dah bebel-bebel, saya dah bagi warning... tapi anak saya tetap tak berubah... susah dan liat nak solat..

Pada suatu hari, ada kawan bagitahu saya satu cerita. Dia ada pergi ke rumah salah seorang kawan lamanya. Kawannya tu tak la kuat agama sangat, tapi bila azan berkumandang, anak-anaknya terus bergegas bangun untuk solat. Tak perlu disuruh....

Kawan saya ni tanya la macam mana nak buat anak-anaknya solat tanpa perlu disuruh. Beliau berkata, "sebelum saya berkahwin saya baca doa ni dan saya masih amalkan sampai sekarang".

Sejak dari hari tu, saya tak putus-putus baca doa ni. Saya baca dalam sujud..setiap kali solat dan bila-bila je... doa.. doa.. dan doa.... Alhamdulillah, sejak mengamalkan doa ni, anak perempuan saya yang dulu liat solat dah mula berubah... solat tak perlu disuruh dah...solat Subuh pun boleh bangun sendiri, tak payah saya kejutkan.

Dan Alhamdulillah, adik beradik yang lain pun semuanya ikut kakak dioarang.. solat tanpa perlu disuruh..
Doanya adalah dalam Surah Ibrahim [14], ayat ke 40.

"Rabbij 'al nii muqiimas solaati, wa min zurriyyatii, rabbanaa wataqobbal Du'aa'.....

[14:40] "Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku"

In Shaa Allah... Jom Amal....semoga anak2 kita semua rajin mendirikan solat bersama....Aamiinn.

Wednesday, 20 November 2013

Mengapa redha suami itu adalah syurga bagi isteri?


1. Suamimu dibesarkan oleh ibu yg mencintainya seumur hidup. Namun ketika dia dewasa, dia memilih mencintaimu yang bahkan belum tentu kamu mencintainya seumur hidupmu, bahkan seringkali rasa cintanya padamu lebih besar daripada cintanya kepada ibunya sendiri.

2. Suamimu dibesarkan sbg lelaki yang ditanggung nafkahnya oleh ayah dan ibunya hingga dia meningkat dewasa. Namun sebelum dia mampu membalasnya, dia telah bertekad menanggung nafkahmu, perempuan asing yang baru saja dikenalinya dan hanya terikat dengan akad nikah tanpa ikatan rahim seperti ayah & ibunya.

3.Suamimu redha menghabiskan waktunya untuk mencukupi keperluan anak-anakmu serta kamu. Padahal dia tahu, di sisi Allah, engkau lebih harus dihormati tiga kali lebih besar oleh anak-anakmu dibandingkan dirinya. Namun tidak pernah sekalipun dia merasa irihati, disebabkan dia mencintaimu dan berharap engkau memang mendapatkan yang lebih baik daripadanya di sisi Allah.

4.Suamimu berusaha menutupi masalahnya di hadapanmu & berusaha menyelesaikannya sendiri. Sedang engkau terbiasa mengadukan masalahmu kepadanya dengan harapan dia mampu memberi penyelesaian, padahal boleh saja disaat engkau mengadu itu, dia sedang memiliki masalah yang lebih besar, namun tetap saja masalahmu diutamakan dibandingkan masalah yang dihadapinya sendiri.

5.Suamimu berusaha memahami bahasa diammu, bahasa tangisanmu, sedangkan engkau kadang hanya mampu memahami bahasa verbalnya saja. Itupun bila dia telah mengulanginya berkali-kali.

6.Bila engkau melakukan maksiat, maka dia akan ikut terseret ke neraka, kerana dia ikut bertanggungjawab akan maksiatmu. Namun bila dia bermaksiat, kamu tidak akan pernah dituntut ke neraka, kerana apa yang dilakukan olehnya adalah hal-hal yang harus dipertanggungjawabkannya sendiri.

Lapan pintu syurga terbuka bagi anda dan anda boleh masuk dari pintu mana pun yg anda suka, cukup dengan mendapat "REDHA" dari suamimu, sedang suamimu tidak mendptkan kemuliaan semacam itu, kerana itu taat sabar padanya.

Monday, 18 November 2013

Maafkan saya Abang.......


Kisah dilema seorang Guru Wanita antara Kerja..Suami... Keluarga.... 

Anak : Mama, adik lapar la... 

Guru : Ehh... adik ni, td kan mama dh belikan KFC 

Anak : Tapi mama... adik blom mkn pon lg.... 

Guru : Laa.. knp adik tak mkn.. mama belikan mkanan kegemaran adik tu... 

Anak : Adik nak makan bersama mama.. dr td lg adik tunggu... tapi.. mama asyik dengan laptop jer.

Guru : Mama tengah sibuk isi markah pelajar mama la sayang....

Anak : kalau macam tu adik nak jd pelajar mama lah.... ( ingin perhatian kasih sayang ibu ) 

Guru : Adik, waktu sekarang sistem tengah laju ni... adik ajak papa lah makan.... 

Anak : Papa kan keluar tadi.. belom balik pon lagi.... 

Guru : Oh lupa la... Alamak...!!! dah pukul 12.45 tgh malam.... Sayangnye nak tinggalkan kerja ni... 

1 JAM KEMUDIAN... 

Guru : Abang baru balik...... abang pegi mana...? selalu keluar balik lewat malam.. dula tak macam ni.. Suami : Awak pon dulu tak macam ni.... 

Guru : Apa abang cakap nie... Saye tak penah pon keluar rumah... 

Suami : Memang awak tak keluar rumah.... tapi awak pon tak pernah wujud kat rumah... 

Guru : Kenape ni bang.... saya tak faham... 

Suami : Bila saya balik kerja.. awak ckp tak sempat masak balik lewat petang ada aktiviti kat sekolah.. saya mengadap TV awk buka buku latihan budak-budak... bila saya masuk tidur, awak pula masuk “online”.. .. 

Guru : Tapi saya terpaksa buat semua tu bang... Kat sekolah mana sempat.... banyak lg kerja lain yang nak kena siapkan... 

Suami : Saya tahu, tapi saya pon rimas tengok awk mcm ni setiap hari kat rumah... saya kesunyian... saya tak nak marah awak bt kerja kat rumah... tapi... awk tak perlu pertikai jika saya keluar setiap malam. 

Guru : Saya TERPAKSA bang.... saya terpaksa AKUR dengan semua arahan.... 

Suami : Okey....!! Awak pon terpaksa akur lah jika saya cari teman untuk berbual di luar... 

Guru : Tapi abang..... inikan sebahagian kerja saya... Saya terpaksa siapkan kat rumah.... 

Suami : Isteri kawan saya tak ada pon kerja sampai kat rumah.... Tengok isteri si Leman tu.. Setiap petang boleh keluar berjalan dengan anak-anak, hujung minggu pon boleh cuti berehat kat rumah.. tapi awak tidak... hujung minggu pon kena “attend” kursus... Baik awak kerja pejabat mcm isteri Leman tu... 

Guru : Maafkan saya abang..... saya akui kurang masa bersama abang dan anak-anak ( sambil menagis) tapi... kalau saya tak siapkan nnt saya akan mndapat susah... guru memang macam ni bang.... kat pejabat hanya memberi arahan... tapi kami yang laksanakan.... 

CERITA INI BERKESUDAHAN DENGAN PELBAGAI SITUASI.... SEMUA INI BERGANTUNG KEPADA ANDA DAN PASANGAN ANDA.......

Friday, 15 November 2013

Konvokesyen Tadika Bestari Aqdi

        Yaya (sebelah kanan) sedang membuat isyarat 'peace'

Pada 11 November 2013 aku menghadiri Kovokesyen Tadika Bestari Aqdi di Tanah Merah, Kelantan. Anak ketigaku, Yaya, sudah belajar di tadika ini sejak usianya 2 bulan. Ialah, pada masa itu dia dimasukkan ke nursery dulu. Bila usianya 4 tahun barulah dia dimasukkan ke tadika. Syukurlah kerana pada usia 6 tahun ini, Yaya sudah boleh membaca dan menulis dengan lancarnya.

Berbalik kepada konvokesyen tadi, majlis diadakan di cawangan tadika itu di Taman Harmoni bermula jam 10 pagi. Pemilik tadika berkenaan, Ustaz Apandi memulakan acara dengan ucapan ringkas bagi mengalu-alukan kedatangan para ibubapa. Selepas itu murid-murid tadika membuat pelbagai persembahan seperti menyanyikan lagu-lagu Oppa Gangnam Style, Gwiyomie, Aku Yang Dulu Bukanlah Yang Sekarang, Ummiku Sayang dan sebagainya. Mereka juga mempersembahkan 'Chicken Dance'.

Selesai persembahan, Ustaz Apandi menyampaikan cenderahati berupa diari Prudential Insurance kepada semua ibubapa yang hadir diikuti dengan hadiah-hadiah kepada murid-murid yang mencapai tahap akademik yang cemerlang semasa ujian akhir tahun. Yaya mendapat tempat kedua bagi kategori usia 6 tahun. Dia juga mendapat hadiah murid paling rajin datang ke tadika.

Sebelum pulang, para ibubapa dan pelajar telah dijamu dengan ayam bakar ala barbecue, nasi goreng, kek, agar-agar, snek dan air sirap. Sesungguhnya hari tersebut begitu bermakna kepada anakku, Yaya. In Shaa Allah, pada tahun hadapan dia akan belajar di Tahun 1.

Wednesday, 13 November 2013

SENARAI SEMAK PUASA SUNAT 2013-2014* (1435 H)

 
Assalamualaikum. Bersama ini Ayah Kie siarkan hari-hari yang disunatkan berpuasa pada tahun hijrah 1435. Selamat berpuasa dan semoga ibadah puasa kita akan mendapat ganjaran pahala dari Allah. Amin....
 
1. PUASA 1-9 MUHARAM = 5-13 NOV 2013
 
2. PUASA HARI ASYURA PADA 10 MUHARAM BERSERTA SEHARI SEBELUMNYA IALAH PADA 13 - 14 NOV 2013
 
3. PUASA HARI ISNIN DAN KHAMIS : MANA-MANA HARI ISNIN DAN KHAMIS KECUALI HARI TASYRIK 11 ZULHIJJAH = 6 OKT 2014 (ISNIN)
 
4. PUASA HARI PUTIH PADA 13, 14 DAN 15 HARI BULAN SETIAP BULAN HIJRAH SEPERTI BERIKUT: MUHARAM = 17-19 NOV 2013 SAFAR = 16 -18 DIS 2013 RABIULAWAL = 15-17 JAN 2014 RABIULAKHIR = 13-15 FAB 2014 JAMADILAWAL = 15-17 MAC 2014 JAMADILAKHIR = 13-15 APR 2014 REJAB = 13-15 MEI 2014 SYAABAN = 11-13 JUN 2014 SYAWAL = 09-11 OGOS 2014 ZULKAEDAH = 08-10 SEPT 2014 ZULHIJJAH = 08-10 OKT 2014
 
5. PUASA SUNAT REJAB = 1-29 MEI 2014
 
6. PUASA SUNAT SYAABAN ( KECUALI HARI SYAK 30 SYAABAN) = 30 MEI- 27 JUN 2014
 
7. PUASA ENAM ( PUASA MANA-MANA ENAM HARI SYAWAL KECUALI 1 SYAWAL IALAH PADA 29 JULAI - 26 OGOS 2014
 
8. PUASA 1- 8 ZULHIJJAH = 26 SEPT-3 OKT 2014 9. PUASA HARI WUQUF (BAGI MEREKA YANG TIDAK MENUNAIKAN HAJI) = 4 OKT 2014
 
P.S. Pakat peringat nanti ....kita try mana yg mampu 😇

Monday, 11 November 2013

7 Sunnah Hebat Dalam kehidupan Seharian


Ada kala kita mungkin telah melampaui batas. Imaginasi kotor, percakapan dan perbuatan yang tidak betul menjadikan kita selalunya semakin jauh dengan Allah SWT. Tetapi itulah kita manusia, tak lari dari kesilapan..dan mujurlah Allah selalu membuka pintu taubat kepada kita, agar dapat kita meneruskan perjalanan menuju akhirat dengan lebih berkat. Hendaknya kita sekurang-kurangnya selalu menjaga Tujuh Sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:
 
Pertama: Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin hampir dengan Allah.
 
Kedua: Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3Qul, atau ayat qursi.
 
Ketiga: Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.
 
Keempat: Jaga sholat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha. Yakinlah, kesan solat dhuha sangat dasyat dalam mendatangkan rezeki.
 
Kelima: Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari. Percayalah, sedekah yang diberikan akan dibalas oleh Allah berlipat kali ganda.
 
Keenam: Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.
 
Ketujuh: Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah. Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya. Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling bergizi, dan dengan zikir berbagai kejahatan dapat ditangkal sehingga jauhlah umat manusia dari sifat-sifat yang berpangkal pada materialisme dan hedonisme.
 
Abe Kie berharap kepada semua rakan blogger sekalian untuk kita sama-sama mengamalkan tujuh sunnah ini agar kita dapat mendapat syafaat rasulullah pada hari akhirat nanti. InsyaAllah...

Friday, 8 November 2013

Keajaiban Matematik Pada No Telefon Anda


As salam, info dari Ustaz Salehhudin Nasir (USN).  Siapa yang reka ni saya tabik spring. Percaya tak...? Dari no. Hp, kita dapat tahu umur kita.. Percaya tak???  Ikuti langkah-langkah berikut:
 
(1) Lihat angka terakhir no hp anda. Cthnya: 7.
(2) Dikalikan 2. Jawapannya 14.
(3) Ditambah 5. Jawapannya 19. 
(4) Dikalikan 50. Jawapannya 950. 
(5) Ditambahkan 1763. Jawapannya 2713. 
(6) Dikurangi tahun kelahiran anda. Contohnya 2713 - 1973.
 
Sekarang anda mendapatkan 3 angka iaitu 740. Angka pertama adalah angka terakhir no Hp anda. Ya, No 7! Angka kedua dan ketiga adalah umur anda.. memang betullah..Umur Abe Kie tahun ni 40 tahun! Cuba dan buktikan sendiri ya.... selamat mencuba .. Inilah ilmu matematik, ilmu dari Allah juga Subhanallah....

Wednesday, 6 November 2013

Senarai Tugas Guru 2014


Seronoknya jadi cikgu ......
Jom lihat senarai tugas guru 2014 yang bakal menanti .....

1 E-Operasi 
2 E-Pangkat 
3 E-Prestasi 
4 HRMIS 
5 SPLG 
6 E-Tukar 
7 E-Profil 
8 SPPBS 
9 Psikometrik 
10 E-SPTS 
11 APDM 
12 SPS 
13 SAPS 
14 SARANA IBU BAPA 
15 Guru Penyayang 
16 Mentor Mentee 
17 Minda Sihat 
18 L4 
19 Konsep Kendiri 
20 DWEN 
21 VLEFrog 
22 e-Nilam 
23 zoom A 
24 EMIS 
25 SSDM 
26 SSQS 
27 NKRA - LINUS 
28 e-kehadiran 
29 IQ-PSS 
30 PROTIM 
31 1M1S 
32 Myspata 
33 E-mateks for spbt 
34 E-bulk for spbt 
35 Ujian komptensi ICT 
36 SISTEM SKPK PRASEKOLAH 
37 penandaan buku latihan, bla 
38 gubal soalan ujian 
39 penghasilan abm 
40 persediaan buku rekod mengajar 
41 penetapan etr / kpi setiap subjek 
42 aktiviti persatuan 
43 aktiviti sukan 
44 aktiviti koakedemik 
45 kajian tindakan 
46 spsk (johor) 
47 keceriaan kelas 
48 latihan kebakaran dan kecemasan 
49 kem motivasi 
50 kemaskini fail kurikulum 
51 program susu sekolah 
52 program pemulihan pengayaan 
53 peka/pafa 
54 pelaporan guru bertugas harian 
55 program sekolah selamat 
56 pelaporan kantin 
57 persiapan padang dan balapan 
58 program akses kendiri 
59 program pecutan upsr/pmr/spm 
60 kelas tambahan cuti sekolah 
61 projek hikmah 
62 galeria sekolah 
63 pengurusan stok dan rekod 
64 pengurusan panitia 
65 tidak termasuk tuntutan tugas yang diarahkan dari masa ke semasa seperti kurss, taklimat, bengkel, seminar, kolokium, simposium, dll 

Amacam best x jadi cikgu?

Monday, 4 November 2013

Jamuan Akhir Tahun Kelab Guru 2013



Pada 4 November lalu telah berlangsung Majlis Jamuan Akhir Tahun Kelab Guru dan Kakitangan sekolah Abe Kie di Restoran Syam, Jalan Berek 12, Kota Bharu. Majlis bermula pada jam 1 tengahari dengan ucapan ringkas dari Pengerusi Kelab Guru dan Kakitangan, Tn. Hj. Razali diikuti dengan ucapan Pengetua, Puan Pah Fatimah. Kemudian Ustaz Yusof membacakan doa makan dan kami semua hadirin menikmati makanan ala Thai seperti tomyam, ikan siakap 3 rasa, udang goreng mentega, sayur kai lan, kerabu mangga dan sebagainya.

Semua hadirin mendapat 'door gift' iaitu tumbler dari Tupperware, serunding daging dan sebuah hamper. Selepas itu diadakan acara cabutan bertuah dimana hadiah berupa hamper, kain batik, tuppwerware, pemanggang roti, kipas meja, 'blender', 'mixer' dan hadiah utama iaitu ketuhar gelombang mikro. Malang sekali Abe Kie gagal memenangi apa-apa hadiah pada tahun ini. Kecewa sungguh!

Majlis berakhir pada jam 3 petang dan Abe Kie bersama rakan-rakan pergi menunaikan solat di masjid berhampiran sebelum bertolak ke Tanah Merah. Semoga pada tahun depan acara ini menjadi lebih meriah dan nasib Abe Kie lebih bertuah! InsyaAllah.
;